MONTAŻ
INTERCOOLERA W GOLFIE 1.6 TD by AXE
W mojej poradzie postaram
się przedstawić jak zamontować intercooler do Golfa mk2 z silnikiem turbo
diesla 1.6TD(1V,JR, niektórych RA i SB - część z nich miała intercooler
już w fabrycznym wyposażeniu). Na początku należy sobie postawić pytanie
czy warto. Szacowany koszt takiego upgrade'u to ok. 2500 złotych, licząc
elementy nowe, kupowane w ASO VW - więc nie jest to tania zabawa. Jakie
efekty? Nie należy po założeniu chłodnicy powietrza doładowującego spodziewać
się kolosalnych przyrostów mocy. U mnie silnik zyskał na dynamice od 3
biegu wzwyż. Prędkość maksymalna wzrosła o jakieś 20 km/h. Warto dodać, iż zauważalna jest różnica w mocy silnika pomiędzy latem a zimą. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zimne powietrze przelatując przez chłodnicę (intercooler) jest w stanie lepiej schłodzić powietrze doładowujące - stąd ten wzrost mocy. Kompletna instalacja kosztowała mnie jakieś 450 pln, więc sporo taniej niż na częściach z serwisu. Rozglądając się po firmach tuningowych natrafiłem także na kompletne, podobne zestawy do montażu, ale za cenę około 1000 EURO czyli sporo, sporo więcej. Reasumując - osobiście jestem zadowolony. Poniżej fotki tego samego silnika przed zamontowaniem i po zamontowaniu chłodnicy powietrza.
Całkowity czas założenia intercoolera dla średnio sprawnego manualnie człowieka to jakieś 2,5 godziny - dodam, że nie jestem mechanikiem :) Instrukcja montażu
Na rysunku lewa śruba jest zaznaczona na zielono. Ta śruba będzie wymagała skrócenia o jakieś 7-8 mm aby łatwo dało się w przyszłości założyć obejmę ściskową na wąż gumowy.
Następnie przykładamy metalowy uchwyt w kształcie kątownika (4) ( 191 145 823 C - dla poj. bez wspomagania lub 191 145 823 B dla poj. ze wspomaganiem ~ 25 pln). I wkręcamy dwie śruby M6 w nity tak aby przechodziły przez uchwyt mocujący. Nity są włożone w podłużnice bardzo luźno, nie należy się tym martwić, gdyż po dokręceniu rozprężą się one zapewniając dużą siłę docisku. Następnie zakładamy tylny uchwyt intercoolera(5) (191 145 808 A ~200 pln). Jest on dokręcany do wcześniej omówionego uchwytu w podłużnicy i do obudowy zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego silnik. W uchwyt dobrze jest od razu wkręcić "łożysko" gumowe (serwis 443 133 741A ,~20 pln) zaznaczone na rysunku na zielono(6).
Intercooler po zamontowaniu (wraz z zaznaczeniem niektórych widocznych elementów) wygląda mniej więcej tak, przynajmniej u mnie:
Życzę udanych modyfikacji! |