Podwójne kontrolki kierunkowskazów Mk II by Dioda83
Czy nie
denerwuje Cię pojedyncza kontrolka od kierunkowskazów?? Jeśli tak to dobrze
trafiłeś, poniżej przedstawię krok po kroku jak dokonać modyfikacji licznika
(dotyczy to zegarów na jeden wtyk, moje są z 1990 roku). Co nam będzie
potrzebne:
·
Obcinaczki
·
Izolacja
·
2 x dioda LED Æ5 (zielona)
·
0,5 m przewodu dwużyłowego
·
konektorki (2 żeńskie i 2 męskie)
·
lutownica, cyna etc.
·
Trochę zręczności i smykałki do majsterkowania J
Zabieramy
się do roboty, pierwszy krok polega na odkręceniu osłony stacyjki i wyjęciu
licznika (chyba każdy wie jak to zrobić i nie musze opisywać J), po
zdjęciu obudowy należy wyszukać wtyku, który znajduje się z prawej strony tuż
koło stacyjki oto jego fotka:
Cały
sekret polega na tym, że przecinamy kabelek o numerze 3 i 7 i do nich wpinamy
diody połączone przeciwsobnie tj.
Nie
pamiętam już jaką wartość miał rezystor R ale będzie to wartość z przedziału
150 – 330 W.
Zgodnie ze
schematem tak połączone diody wpinamy w końcówki 3 i 7,należy jeszcze sprawdzić
czy odpowiednio gdy włączymy prawy kierunek to czy miga właściwa dioda.
Teraz
najważniejsze!!! Rozkręcamy licznik i likwidujemy starą kontrolkę (wyciągamy z
zacisków J), w to
miejsce ja wstawiłem kontrolkę od świateł mijania (też własnej konstrukcji J)
aby móc
dokonać nowych połączeń należy zdjąć tę folię na której są ścieżki, kiedy tego
dokonasz wstawiamy dwie zielone diody i
odpowiednio ze schematem łączymy przeciwsobnie. Ja wyprowadzenia zrobiłem na
konektorkach z uwagi na fakt iż u mnie zegary praktycznie cały czas przechodzą
modernizację i zabiegi ulepszające J, więc nie ma problemu z rozmontowaniem wszystkiego.
Jeśli diody
są na swoim miejscu (ja przykleiłem je do obudowy) przystępujemy do łączenia.
Konieczne
(według mnie) było przecięcie niektórych ścieżek tak jak na zdjęciu
do diod
które teraz będą kierunkami lutujemy przewody i konfigurujemy je tak jak na
schemacie ideowym, końce przewodów łączymy z wyjściami 3 oraz 7. Wszystko
składamy i możemy od tej pory cieszyć się z radości jazdy na dwóch kontrolkach
kierunkowskazów. Jeśli będą jakieś pytania to walić na maila dioda83@wp.pl.