[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Montaz tempomatu wg ponizszego projektu jest mozliwy tylko w silnikach TDI (napewno w MK3) Poniewaz trudno dostac manetke oryginalna, niskim kosztem mozna zalozyc sobie taka zabawke np w panelu srodkowym, mozna wykorzystac tez jeden przycisk klaksonu (po modyfikacji) itp..
Ponizej opisalem na przykladzie instalacji w panelu srodkowym: przelacznika ON/OFF i dwoch przyciskow chwilowych (typ dzwonkowy), dalej koncentruje sie na manetce MFA.
Zakupy:
– przelacznik ON/OFF
– 2 wlaczniki chwilowe (typu dzwonkowego)
– 4m przewodu (linka)
– gniazdo bezpiecznika + bezpiecznik (narazie nie podpinalem)
– pudelko w ktorym mialem wszystko zamontowac
Calosc wyszla mnie 19.90zl. Z czego pudelko ok 4zl i gniazdo 7.50zl niewykorzystane, co za tym idzie tempomat jak narazie wynosi 8.40zl
Demontujemy oslony deski pod kierownica, aby miec latwy dostep do skrzynki przekaznikow. Odpinamy klemy i sciagamy z zawiasow skrzynke.
Teraz troche gimnastyki i siegamy wzrokiem w peczek kabli, ja musialem sie troche naszukac, az w koncu odnalazlem zgube (szukamy czarnej 4pinowej wtyczki, nie wpietej w nic, kolory kabli z niej idace wg numeracji na wtyczce: 1 czarny, 2 niebieski, 3 czewony, 4 bialoczarny dalej zwany jako bialy (na schemacie oznaczony kolorem szarym))
Teraz musimy przedluzyc wtyczke do miejsca instalacji wlacznikow (do panela srodkowego w zupelnosci wystarczy po 1m na kazdy pin). Od razu proponuje oznaczyc drugie konce przewodow jakie podlaczamy (bedzie nam latwiej przy dalszym montazu)
Czerwony przewod jest od przyspieszania, niebieski to hamowanie.
Podlaczenie przewodow to blachostka (no ja sobie troche powalczylem, ale wina tkwila po stronie probnych przelacznikow – stare i wadliwe)
Po podlaczeniu wg schematu, pozostaje nam odpalic Vagcoma
i w Engine > Login > wpisujemy 11463 i tempomat jest aktywowany (deaktywujemy wpisujac 16167)
Nastepnie Engine > Blocks > grupa 006 i testujemy:
Tak wyglada okno z zalaczonym tylko zaplonem (przycisk tempomatu na OFF)
Teraz wciskamy przelacznik na ON i mamy zmiane wartosci w rubryce 3, 1nka oznacza ze tempomat jest uruchomiony
Kolejny test to sprzeglo, wciskamy i zmiana wartosci
Kolejny test i wciskamy hamulec, musimy miec ponizsze wartosci:
Teraz wciskamy pierwszy dzwonek (odpowiada za “zapamietanie” zadanej predkosci i przyspieszanie)
Wciskamy drugi przycisk (odpowiada za hamowanie)
Ostatni test to pierwsza rubryka, czy podczas jazdy bedzie pokazywana predkosc. Jesli wszystko sie zgadza z powyzszym, tempomat jest gotowy do uzycia
Jedziemy, wciskamy przycisk na ON, po osiagnieciu wybranej predkosci na chwile wciskamy dzwonek przyspieszania i puszczamy (pamietajcie aby nie opierac nogi o sprzeglo !!!), puszczamy gaz i cieszymy sie z dzialania, wciskajac i trzymajac ten sam dzwonek przyspieszamy – latwo zapomniec ze ma sie skrzynie manual Gdy chcemy zwolnic wciskamy dzwonek hamowania lub wciskamy sprzeglo lub hamulec, wowczas auto przechodzi w sterowanie “manualne”. Po wcisnieciu przycisku na OFF tempomat nie dziala (ale w ECU jest aktywny)
Nie mam fotki montazu koncowego gdyz zajalem sie upgrade;em tematu…
Zamiast przelacznikow mozna uzyc manetki MFA (latwiej dostepna i chyba sporo taniej), jestem na etapie konfiguracji przyciskow (podlaczenie kolor w kolor nie jest satysfakcjonujace – chociaz do testow wystarczy)
Przerobilem MFA u siebie tak ze tempo zalaczam na manetce przelacznikiem z 2 na 1. Gdy osiagne wymagana predkosc przesuwam na chwile “z 1 w lewo”. Wystarczy polaczyc kolor w kolor i czarny z bialym zmostkowac po stronie kostki tempomatu.
To tyle, mam nadzieje ze komus sie przyda