Odma w Volkswagenie Golfie MK2 1.3NZ
opracował MLBU
Temat odmy w okresie zimowym przyprawia o dreszcze wszystkich
posiadaczy golfow glownie mk2 z silnikami 1.3 na pełnym wtrysku (NZ)
Osobiscie ten temat przerabialem 3 razy w swoim poprzednim golfie
wlasnie z takim silnikiem.
Dlaczego zamarza? wychodzi na to ze VW sie rąbnol i troche zle
zaprojektowal te silniki, problem istnieje tez chyba w mk3 z silnikiem
1.4,
ba jakis czas temu VW wzywal swoich klientow z malymi silnikami
z ta koncepcja odmy i montowal podgrzewacze za frico. W 1.3 kolektor
wydechowy (emitujacy duzo ciepla) jest umieszczony z przodu silnika
a odma z tyłu, przez to jest niedogrzana i jezdzac w cyklu miejskim
na krotkich odcinkach w zime zamarza. Zamarza odkladajaca sie w niej
mazia, woda, no nie wiem w kazdym razie to gowno ma to do siebie
ze potrafi totalnie zapchac odme co owocuje wywaleniem oleju przez
najslabszy punkt. Mi osobiscie najpiejw wywalilo bagnetem - kupilem
nowy
ASO, pozniej korkiem - tez kupilem nowy ASO na koncu pekl cienki
przewod odprowadzajacy opary do odmy z pod pokrywy zaworow (fi 8mm).
Oprocz tego przykrego aspektu jakim jest wywalenie calego czasami
nawet oleju (mialem tak prawie raz) słyszalem o przypadkach
problemow z biegiem jalowym. Jezeli odma jest drozna ale nieszczelna
moga sie pojawic z tym problemy, Wydaje mi sie ze im wyzej/blizej
przepustnicy odma sie przerwie tym bardziej moze zakłócic prace silnika
ta nieszczelnosc.
Zaznaczam ze wszelkie napisane ponizej rady wywodza sie z moich
wlasnych doświadczen a mechanikiem z wyksztalcenia nie jestem i nie
biore odpowiedzialnosci jak ktos cos spieprzy
TEORIA
Na koncu schematy odmy w silnikach 1.3.
Opis do rysunku pierwszego
7 - trójnik w kształcie litery S 10/8/10. Mały węzyk o średnicy 8 mm
łączy sie z pokrywa zaworów(obok korka od oleju)
UPDATE: Na trójnik jest załozone oryginalnie gabczaste wdzianko,
taka oslonka termiczna, zeby ocenic dobrze jego stan nalezy zdjac,
podwinac ta okraglą osłone z gabki
5 - separator oleju (podejzewam jego zadanie jest odseparowanie oleju
od oparów)
8 - przewód gumowy o srednicy 18mm i długości 50mm
9- regulator cisnienia oleju
10 - kolanko - wąż gumowy o średnicy 18mm
NAPRAWA
Elementy ktore IMHO moga ulec uszkodzeniu pod wpływem czasu,
czy tez zamarzniecia to trzy weze gumowe, nr 7,8,10.
NR 8
Tutaj zadnej filozofi i problemu nie ma, wystarczy w pierwszym lepszym
sklepie z artykulami gumowymi kupic kawalek (dokladnie 50mm) węż
gumowego olejoodpornego i po problemie (u mnie raz go przerwalo).
Znam przypadki zastapienia go wezem ogrodowym
NR10
W tym przypadku podobnie jak w poprzednim tez łatwo ten problem
rozwiazac, potrzebne bedzie kolanko i waz o srednicy jak powyzej 18mm
(CHYBA) - u mnie nigdy tego elementu nie przerwalo wiec sa to moje
domysly - kolega ten problem rozwiazal wlasnie kolankiem)
NR7
Tu zaczynaja sie male problemy. Koszt nowego elementu - trójnik 18/8/18
to cos kolo 270 PLN w ASO. Mozemy poszukac na szrotach ale stan nalezy
bardzo dobrze sprawdzic cobysmy takiego samego nie kupili.
Mozemy tez zrobic tak jak ja wykombinowalem - trójnik olejoodporny
firmy NORMAPLAST TRS 18-10-18, do tego waz oczywiscie 18mm i długi
(do pokrywy zaworów) 10mm. Fabrycznie waz do pokrywy zaworów ma
srednice 8mm ale wsadzajac tam 10mm poprawimy droznosc tego
elementu i bez problemu na pokrywie sie go zaciska.
Wszystkie weze oczywiscie zaciskami opaskami metalowymi co by bylo
szczelne i mocnie skrecone.
KONSERWACJA
Warto pod koniec lata zadbac o ten element naszego silnika co by nie
miec niemilych niespodzianek. Wyjac wszystyko, wyczyscic, wymienic
ewentualnie. W zimie to malo przyjemne...
FALUJACE OBROTY (UPDATE2)
Jest chyba jedna dosyc dobra metoda na falujace obroty. Tak sie
ostatnio
zaczolem zastanawiac dlaczego mimo iz odme mi pare razy przerwalo nie
mialem nigdy jazdy z flaujacymi obrotami i znalazlem odpowiedz.
Gazownicy instalujac gaz przez przypadek uchronili mnie przed ta
niedogodnoscia. Mianowicie: Zamiast prowadzic odme kolankiem do rury
idacej do przepustnicy dziurke w tejze rurze zatkali a odme
przedluzajac
przewod wyprowadzili do puszki od filtra powietrza. Tłumaczyli mi to
tak
ze zeby nie mieszac w mieszance od gazu dajac dodatkowe powietrze
z odmy przeprowadzili to przed przeplywke a co za tym idzie przed
mikser.
Tak teraz sie nad tym zastanawiam u stwierdzam ze jest to zajebiste
rozwiazanie.... tyle ze nie oryginalne ale wazne ze skuteczne...
tak wyglada odma w 1.3NZ:
Tutaj mamy
zrzut wszystkich stosowanych odm w
silnikach 1.0/1.3 w golfach i nie tylko. Po boku numery fabryczne
czesci jakby ktos chcial w ASO dokupic...
W tym miejscu
odpowietrzenie silnika jest
podlaczone do ukladu dolotowego. Opary z silnika po przefiltrowaniu
przez separator oleju sa zpowrotem spalane.
THE
END
JAk macie jakies sugestje doświadczenia piszcie, moglem gdzies sie
pomylic... Jak macie pyania na gg lub maila walcie
pozdrawiam, MLBU/