Wymiana taśmy poduszki powietrznej kierownicy w Golf mkIII
Wiele osób spotyka się z problemem uszkodzonej taśmy pod kierownicą. Porada
ta ma na celu pokazanie, że wymiana taśmy nie jest wcale taka trudna.
Do wymiany taśmy potrzebować będziemy:
- Nową taśmę
- Klucz imbusowy nr 5
- Klucz nr 24
- Klucz nr 10
- Wkrętak "krzyżowy" (+)
- Troche wolnego czasu :)
Tak wygląda moja kierownica:
Rozpoczynamy od odłączenia akumulatora - zapobiegnie to przypadkowemu odpaleniu
poduszki podczas rozłączania. Zdejmujemy następnie dolną część obudowy kierownicy
wykręcając dwa wkręty (zdjęcia poniżej).
Po zdjęciu obudowy po lewej stronie znajdziemy wtyczkę poduszki powietrznej,
którą rozłączamy (zdjęcie poniżej)
Odkręcamy następnie poduszkę powietrzna - dwa wkręty po obu stronach tylnej
części kierownicy - klucz imbusowy (zdjęcia poniżej).
Po wykręceniu wkrętów odchylamy poduszkę uzyskując dostęp do wtyczki łączącej
ją z taśmą zwijacza (zdjęcie poniżej - zaznaczenie kolorem niebieskim) , odpinamy
ją.
Zaznaczamy następnie ustawienie kierownicy względem osi kolumny kierowniczej
(w moim przypadku zostało to zrobione poprzez naznaczenie cech przecinakiem
- zdjęcie poniżej). Będzie to pomocne do późniejszego poprawnego ustawienia
kierownicy.
Odkręcamy następnie kierownicę - klucz 24 - śruba mocująca oraz wkrętak -
trzy wkrety mocujące pierścień zwijacza. Należy także rozłączyć złączkę przycisków
klaksonu (przedostatnie zdjęcie - zaznaczenie kolorem zielonym i czerwonym).
Po tych zabiegach kierownica wygląda tak:
Zdejmujemy kierownicę i zamieniamy taśmy.
Uwaga!
Nowa taśma powinna być ustawiona w pozycji środkowej. Warunek ten wynika z jej
budowy i jest konieczny do poprawnego funkcjonowania. Taśma albowiem to nic
innego jak jeden kawałek przewodu zamkniętego w obudowie. Jest tak z powodu
zapewnienia pewności połączenia i co za tym idzie zadziałania poduszki powietrznej.
Ustawienie zwijacza w pozycji środkowej możemy sprawdzić licząc obroty pomiędzy
skrajnymi położeniami pierścienia taśmy - należy to wykonać przed zamontowaniem
zwijacza do kierownicy. Złe ustawienie zwijacza może spowodować przerwanie przewodu
podczas kręcenia kierownicą, a tego przecież nie chcemy :)
Po prawidłowym ustawieniu zwijacza przykręcamy go do kierownicy i wykonujemy
pozostałe czynności w kolejności odwrotnej składając wszystko z powrotem.
W niektórych przypadkach konieczne będzie także skasowanie błędu w sterowniku
poduszek powietrznych - dopiero po tym wskaźnik poduszek powietrznych nie będzie
wskazywał błędu. Kasowanie błędu poduszek powietrznych nie jest konieczne w
przypadku wymiany kierownicy - bez wymiany zwijacza (pod warunkiem nie podłączania
akumulatora przy rozłączonej poduszce powietrznej). Także w przypadku wymiany
kierownicy na inną nie ma sensu zaznaczania położenia kierownicy względem osi
kolumny kierowniczej - zamiast tego przed zdjęciem kierownicy ustawiamy koła
do jazdy "na wprost" a nową kierownicę ustawiamy "no oko".
Fotoporadę przygotował Bonq, luty
2005 r.
Chcesz umieścic ją na swojej stronie - napisz do mnie.