Naprawa szyberdachu -
Volkswagen Golf MK3/ Passat B3/B4
porada by artkru
Kolejność postępowania przy naprawie
szyberdachu:
1.Wygospodarować dwa dni
wolne od przebiegu samochodu (najlepiej sob. i niedz.(dlaczego aż tyle czasu napiszę w
następnych punktach)
2.Przygotowac dwa wiadra
cierpliwości i zgrzewke piwa .
3.Demontujemy podsufitkę ( bez tego
ani rusz).
4.Ściągamy plastikowe osłony boczne
słupków wzdłuż przedniej szyby
(jena śrubka za zaślepką reszta na zaczepach....trzeba mocno szarpnąc.....wyskoczą)
5.Kolejne plastiki znad drzwi
przednich (uwaga nad prawymi trzeba odkręcić uchwyt pasażera).
4.Następna czynność to usunięcie
uchwytów do regulacji wysokości pasów
(trzeba energicznie za nie pociągnąć a wyskoczą.......gwarantuję)
6.Ściągamy górną część plastików na
słupkach środkowych (o ile pamiętam
to chyba u góry są przykręcone..... będzie to widoczne po wykonaniu
......patrz pkt.5)
7.Plastiki znad tylnych drzwi
podobnie jak w pkt. 5.
8.Połowe roboty z podsufitką mamy
za sobą .
9.Następne oporne plastiki to te
znad szyb bocznych bagażnika (śruby za
zaślepkami + uchwyty)........tutaj jest trochę gimnastyki, ale cóż to
dla nas amatorów starych samochodów.
9.Pozostała już tylko ta listwa z
tylu nad sklepieniem
bagażnika......... ciągniemy ją w dół trzymając w części srodkowej
(wygnie sie jak łuk, ale się nie złamie.....gwarantuję, i wyskoczy).
10.Wyciągamy ośw.bagażnika,
odkręcamy oświetlenie kabiny (przód)
ściągamy uszczelkę (tę wokół tapicerowanej części szyberdachu....nie
jest klejona), oraz odkręcamy silniczek szyberdachu (najlepiej w
pozycji uchylonego szyberdachu).
11.Delikatnie wyciągamy podsufitkę
przez tylne drzwi bagażnika (
uwaga!! podsufitka czasami może byc przyklejona w górnej środkowej
częsci przedniej szyby.......wtedy skalpel, albo inne ostre narzędzie).
12.Jeżeli wszysko poszło ok. to
mamy podsufitkę obok samochodu .
13.Chwila przerwy i nowa zgrzewka
piwa.
14.Prosimy żonę, albo bliską
znajomą ,
aby zajęła sie podsufitką (najlepiej przy pomocy płynu do mycia naczyń
i kawałka starej nylonowej firanki, albo innego chemicznego świństwa
(Uwaga, żeby po niej nie chodziła.....to nie dywan!!!!.
15.Zabieramy sie za sprawce tego
całego zamieszania.
16.Ściągamy cztery wężyki
odprowadzające wode ( na rogach prowadnic.... bez obawy - nie są
klejone).
17.Odkręcamy wszystkie śruby (dwie
tylko popuszczamy....żeby nam ten
cały szyber na łeb nie spadł) mocujące cały stelarz i jedną ręką
podtrzymując odkręcamy dwie ostatnie śruby (mile widziana pomoc osób
trzecich).
18.Wyciągamy całe to ustrojstwo
delikatnie przez szeroko otwarte drzwi
pasażera, uważając, żeby przy okazji nie wyjąć kawałka elementu
tapicerki fotela lub innej części przedziału kierowcy .
19.Jesteśmy gdzieś w 3/5 drogi.
20.Wyciągamy dolną część
szyberdachu ( tą z tapicerką) pociągając energicznie w kierunku tyłu
prowadnic (wyskoczy z zaczepów).
21.Przekazujemy ten element
bliskiej nam osobie w celu wiadomym......patrz pkt.14.
22.Odkręcamy cztery śrubki mocujące
właściwą metalową część szyberdachu
od mechanizmu podnoszenia (dobrze jest zaznaczyć farbą ich pozycję w
otworach fasolkowych.....unikniemy w ten sposób zabawy z
pozycjonowaniem szybra podczas zakładania).
23.Wyjmujemy tyne plastikowe
zaślepki z prowadnic i wyciągamy linki
(ślimaki) razem z przytwierdzonym do nich mechanizmem podnoszenia i
przesuwu (idą opornie po 14 latach) ......ale bez obawy nic się nie
rozsypie.
24.Zalecam zostawienie tymczasowo
tej sprawnej strony mechanizmu na
swoim miejscu, żebysmy wiedzieli jak poukładać to co wisi na ślimaku po
jego wyjęciu z prowadnicy podczas składania.
25.Teraz postępujemy zgodnie z
instrukcją zamieszczoną na rysunku
26.Po wykonaniu zabiegu reanimacji
oczyszczamy wszystkie mechanizmy i prowadnice z tego co kiedyś było
smarem i smarujemy delikatnie wazeliną
techniczną.
26.Następnie składamy wszystko w
kolejności odwrotnej ( i właśnie na to potrzebny jest drugi dzień i
kolejna zgrzewka piwa).
27.POWODZENIA !!!
28.Od poniedziałku zapowiadają
deszcze przez dwa tygodnie.
29.AMEN
30.Niejasności na e-mail lub GG
1815042.