Škoda Superb – na drodze do wyższej klasy
Po siedmiu latach i 130 tys. wyprodukowanych egzemplarzy „Škoda z długim rozstawem osi” doczekała się następcy. Ten luksusowy model z Europy Środkowej przychodzi z wieloma innowacjami technicznymi.
Prezentacja pierwszej generacji modelu Superb odbyła się w 2001 roku, co oznaczało nowy etap i powrót marki Škoda do grona producentów luksusowych samochodów. Pierwszy Superb nowej generacji okazał się jednak modelem konserwatywnym, a producent z Mlada Boleslav słynął raczej z mniejszych modeli, bardziej dostępnych cenowo. Stąd też wyprodukowanie 130 tys. egz. tego modelu Škoda uważa za swój sukces. Co prawda przewidywano jego roczna produkcję na poziomie nawet 40-50 tys. egz. , ale rzeczywistość okazała się bardziej brutalna i już osiągnięcie poziomu 20 tys. egz. można było uważać za sukces.
Design
Prestiżowy produkt z firmowym znakiem Škoda Auto nawiązuje designem do najnowszej generacji mniejszych modeli. Natomiast konstrukcja auta oparta jest na podstawach wywodzących się z koncernu Volkswagen. W nowym Superbie dostrzegamy elementy znane już z Fabii, Fabii Combi i Roomstera. Specyficzny charakter pozwala na zaliczenie tego modelu do pojazdów na granicy klasy średniej i wyższej średniej.
Po raz pierwszy spotykamy się z agresywnym wyglądem przedniej części, która przez wiele lat była charakterystyczna dla marki Saab. Charakterystycznymi elementami są przednie reflektory zachodzące znaczną powierzchnią na przednie błotniki i kanciastymi krawędziami z jednej strony. Nowy kształt otrzymała atrapa wlotu powietrza chłodnicy i klinowa pokrywa silnika, z charakterystycznymi przetłoczeniami. Boczny wygląd stwarza wrażenie bardziej reprezentacyjnego od pierwszej generacji. Obecnie Superb jest luksusowym sedanem. Tył sprawia wrażenie bardziej cięższego, ale pokazuje, ze jest w nim więcej miejsca. Krótka pokrywa może stwarzać wrażenie niepraktycznej, ale jak już o tym wielokrotnie pisaliśmy, jest to wyjątkowo innowacyjne rozwiązanie. Słupek „C” przypomina do złudzenia rozwiązanie z limuzyn marki BMW.
Większy niż dotychczas
Obecnie największa współczesna Škoda ma długość całkowitą 4838 mm, szerokość 1817 mm i wysokość 1462 mm. Nowa generacja ma o 42 mm mniejszy rozstaw osi, jest niższa i dłuższa o 35 mm od swojego poprzednika. Bardziej wystające są też obecnie boczne lusterka zewnętrzne.
Bagażnik w podstawowym ustawieniu zmieści 565 litrów, a więc o 85 litrów więcej niż w pierwszej generacji. Natomiast po złożeniu tylnych siedzeń to powierzchnia wzrasta do 1670 litrów. Do budowy tego modelu zastosowano stal najwyższej jakości i wytrzymałości, co pozwoliło stworzyć wyjątkowo sztywne nadwozie z karoseria typu liftback. Takie rozwiązanie pozwoliło także na zmniejszenie masy własnej samochodu. Pierwszy Superb 2.0 TDI (103 kW) miał masę własną 1518 kg, a druga generacja identycznym silnikiem to 1490 kg, czyli o 28 kg mniej, co udało się nawet osiągnąć przy zmianie rozmiarów zewnętrznych.
Twindoor: sedan i liftback w jednym
Karoseria ukrywa konstrukcyjną nowość, która zapewne wpisana zostanie do historii motoryzacji. Tył, który w tej trójbryłowej koncepcji, ukrywa piąte drzwi. Dzięki temu dostęp do bagażnika jest znacznie lepszy niż w typowych konkurencyjnych sedanach. Jedyny wielofunkcyjny system otwierania piątych drzwi Twindoor, który został zaprojektowany przez inżynierów z centrum badawczo-rozwojowego Cesana w Mlada Boleslav. W zależności od potrzeby można otwierać pokrywę bagażnika z małym otworem lub całe piąte drzwi i mieć pełny dostęp.
Wnętrze
Już znane z przestronności wnętrze Superba pierwszej generacji zostało, dzięki zmianie ułożenia jednostki napędowej, jeszcze powiększone. Kierowca i pasażer mają teraz więcej miejsca na nogi, co stało się możliwe dzięki przesunięciu skrzyni biegów. Zmienił się także środkowy tunel, a przestrzeń na kolana pasażerów zajmujących miejsca z tyłu, została zwiększona o dalszych 19 mm. Na nowej desce rozdzielczej pojawiło się szereg funkcjonalnych elementów. Nowe okrągłe zegary z białymi oznaczeniami i srebrnym obramowaniem, są dobrze czytelne zarówno w dzień jak i w nocy. W panelu podsufitki zamontowano diody CatVision, które w odróżnieniu od pierwszej generacji świeca na biało. Elementy sterowania są podświetlone na zielono, czyli w barwach Škoda Auto. Wszystkie ważne funkcje dostępne są w okolicach koła kierownicy i zapewniają kierowcy szybki dostęp. Dostępne jest także wielofunkcyjne koło kierownicy z przyciskami do obsługi systemu audio i telefonu komórkowego. Super wyposażony został w system nawigacji satelitarnej Columbus z ekranem dotykowym i twardym dyskiem o pojemności 30 GB. W ofercie istnieje możliwość wyboru systemu audio. Standardem jest Swing lub Bolero z odtwarzaczem CD i MP3. Bolero ma dodatkowo zintegrowany zmieniacz 6 CD. Także znajdujący się w bogatej ofercie zestaw satelitarny Amundsen posiada barwny ekran dotykowy.
Pod siedzeniem kierowcy znalazło się miejsce dla stosunkowo dużego schowka. Kolejny schowek znajduje się po lewej stronie kierownicy, miejsce na napoje w chłodzonym pojemniku w środkowym panelu, a także kieszenie w tylnej części przedniego oparcia. Nabywca Superba ma do wyboru jedną z trzech barw deski rozdzielczej
Silniki
Superb będzie największym modelem w koncernie Volkswagen, który otrzyma silnik o pojemności skokowej 1,4 TSI o mocy 200 Nm w szerokim zakresie obrotów. Ten silnik zużywa mniej niż 7 l/100 km. Ze względu na moc, nie jest do końca jasne, czy będzie to najtańsza jednostka w ofercie. Do wyboru będzie także słabszy turbodiesel z gorszą dynamiką. Silnik 1,4 TSI będzie dostępny z sześciostopniową manualna przekładnią. Kolejnym będzie znany już z Octavii 1,8 TSI, z sześciostopniową przekładnią manualną lub siedmiostopniową DSG. Najmocniejszy to benzynowy silnik o pojemności skokowej 3580 cm3, z sześciostopniową dwusprzęgłową przekładnią DSG i napędem na cztery koła. Silnik ten znany jest już z Volkswagena Touareg (209 kW, 360 Nm), Audi Q7 (206 kW, 360 Nm) i najprawdopodobniej Volkswagena Passata CC (220 kW, 350 Nm).
Zestaw silników wysokoprężnych TDI oparty jest na jednostkach czterocylindrowych TDI. Premierą dla Škody będą jednostki TDI common-rail, ale nadal podstawy pozostaną na starszych konstrukcjach 1,9 TDI PD i 2,0 TDI PD z pompowtryskiwaczami. Z całą pewnością producent kierował się kalkulacja ceny samochodu, bo nie jest tajemnicą, iż jednostki starszej generacji są tańsze. W praktyce każdy z silników wysokoprężnych znajdujących się w ofercie Superba nie przekracza średniego zużycia oleju napędowego na poziomie 6 l/100 km. Wszystkie dostarczane będą z filtrem cząsteczek stałych. Dwulitrowe otrzymają sześciostopniową manualną przekładnię, a 1,9 będzie jedynym w ofercie z pięciostopniową przekładnią.
Technika
Baza konstrukcyjna nowego Superba oparta została na podstawach koncernu Volkswagen. Częścią platformy są komponenty koncernowych komponentów PQ35 (Golf, Octavia) i przedłużonej wersji PQ46 (Passat). Zostały wykorzystane najlepsze ich elementy. Do silników benzynowych standardowo montowane będą sześciostopniowe przekładnie, a wersja topowa 3,6 FSI wyposażona będzie standardowo w sześciostopniową automatyczną przekładnię DSG. Silniki wysokoprężne 1,9 TDI będą miały w standardzie pięciostopniową przekładnię, sześciostopniową otrzymają 2,0 TDI z manualnym sterowaniem, a za dopłata będzie można otrzymać 2,0 TDI (103 lub 125 kW) z sześciostopniową przekładnią DSG. Już od początku sprzedaży nowego Superba będzie można zamówić wersje z napędem na cztery koła i silnikiem o pojemności skokowej 3,6 FSI. W późniejszym okresie produkcji dostępne będą także wersje z napędem czterech kół i silnikami 1,8 TSI (118 kW) oraz 2,0 TDI CR DPF (125 kW).
Jako przeciwwaga najmocniejszej jednostki 3,6 FSI (191 kW) w nowym Superbie oferowany jest podstawowy turbodiesel 1,9 TDI PD w wersji GreenLine. Jego zaletą jest niskie zużycie paliwa i dostępna cena. To identyczna jednostka, która montowana jest do VW Passata BlueMotion. Limuzyna rodem z niemieckiego miasta Eden wydala w kombinowanym cyklu 136 g CO2 na 1 kilometr jazdy, co odpowiada zużyciu 5 l oleju napędowego na 100 pokonanych kilometrów. Takie dane odpowiadają także parametrom Superba, w którym obniżono także wolne obroty, zmodyfikowano skrzynię biegów. Dołączono także spoiler na pokrywie bagażnika i zastosowano specjalne opony o rozmiarach 205/55 R16 z mniejszym współczynnikiem tarcia.
źródło: roadlook.pl