Audi S tronic – siedem biegów i dwa sprzęgła dla quattro

Audi S tronic – siedem biegów i dwa sprzęgła dla quattro

Nową automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów dla Audi zaprojektowano dla modeli z podłużnie zamontowanym silnikiem i napędem quattro.

Przekładnia Audi S tronic może przenosić moment obrotowy do 550 Nm i wytrzymuje obciążenie do 9000 obr./min. Dzięki systemowi dwóch sprzęgieł zaoferuje szybką zmianę przełożeń. Do dyspozycji są dwa elektronicznie sterowane tryby D (Drive) i S (Sport) lub tryb manualny obsługiwany lewarkiem bądź opcjonalnymi manetkami przy kierownicy.

Nowa skrzynia biegów otrzymała siedem przełożeń. Sterowane są za pośrednictwem dwóch wielotarczowych sprzęgieł. Większe sprzęgło K1 obsługuje nieparzyste przełożenia, mniejsze K2, które zamontowano wewnątrz K1, przekazuje moment obrotowy na biegi parzyste oraz wsteczny. Przełożenia umieszczono w jednym rzędzie na dwóch oddzielnych wałkach w kolejności 4, 6, 2, wsteczny, 1, 3, 7 i 5.

Działanie dwusprzęgłowej skrzyni biegów polega na tym, że jednocześnie załączone są dwa biegi. Jeden przenosi siłę na koła, podczas gdy drugi jest przygotowany. Zmiana biegów ogranicza się więc do rozłączenia jednego i załączenia drugiego sprzęgła. Cały proces według Audi zajmuje zaledwie kilka setnych sekundy, a przeniesienie momentu obrotowego nie jest przerwane. Przekładnia zmienia biegi gładko i prawie niepostrzeżenie.

Ze skrzyni biegów siła napędowa przekazywana jest do dyferencjału międzyosiowego, w którym rozdzielana jest w stosunku 40:60 % na korzyść tylnej osi. W przypadku zgorszonej przyczepności dyferencjał międzyosiowy może zmienić rozdzielenie momentu – wtedy maksymalnie 65 % może być przekazywane na przednią oś lub 85 % na tylne koła. W ten sposób charakter auta może się zmieniać z podsterownego na nadsterowny. Z powodu zaoszczędzenia masy wał kardana prowadzący od dyferencjału do przedniej osi jest pusty.

Skrzynia biegów sterowana jest tzw. modułem mechatronicznym, który łączy elementy sterujące i hydrauliczne zawory, a obok niego znajduje się pompa oleju. Dwusprzęgłowy system, moduł mechatroniczny i pompa olejowa korzystają z układu smarowania o pojemności 7 litrów cieczy eksploatacyjnej. Zębatki przełożeń i wał kardana prowadzący do dyferencjału międzyosiowego oraz do przedniej osi smarowane są osobnym układem o pojemności 4,5 l oleju hypoidalnego do skrzyni biegów. W ten sposób uzyskano lepsze rozłożenie poszczególnych komponentów.

Do produkcji S tronic trafi w przeciągu bieżącego roku. Ze względu na parametry przekładnia pojawi się w kilku modelach spośród oferty Audi.

 

źródło: roadlook.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz