Nowy Seat Ibiza
Wczesną jesienią bieżącego roku zadebiutuje w Polskich salonach nowy Seat Ibiza.
Nowy początek
Nowy SEAT Ibiza jest pierwszym modelem Grupy Volkswagena zbudowanym na premierowej platformie opracowanej specjalnie dla segmentu supermini. Jej zastosowanie oznacza nie tylko poprawę stabilności i wyższy komfort, ale także znakomity poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Nowy SEAT Ibiza 2008 – sztandarowy produkt marki – jest wzorcowym pojazdem w swoim segmencie pod względem jakości. Produkowany wyłącznie w nowoczesnej fabryce w Martorell koło Barcelony, jest już czwartą i bez wątpienia najbardziej imponującą generacją tego auta. Doskonały postęp pod względem wzornictwa, jakości, bezpieczeństwa i wyposażenia nowego sportowego modelu hiszpańskiej marki jest zapowiedzią ofensywy nowych produktów.
Kolejnym elementem wyróżniającym nową Ibizę jest troska o środowisko. 95% części i podzespołów tego pojazdu nadaje się do recyklingu, a poziom emisji CO2 we wszystkich oferowanych silnikach jest niższy od przeciętnego i wynosi mniej niż 120 g/km we wszystkich wersjach z silnikiem Diesla oraz poniżej 160 g/km w przypadku wszystkich silników benzynowych.
Nowy styl projektowania
Nowy SEAT Ibiza jest pierwszym pojazdem seryjnym zaprojektowanym całkowicie pod kierunkiem Luka Donckerwolke, autora m.in. takich wcześniejszych projektów jak Lamborghini Murcielago i Gallardo. Główny Projektant SEAT-a narysował bardziej drapieżną sylwetkę, nadając Ibizie wyróżniający się wygląd. W nowym stylu SEAT-a dominują zdecydowane geometryczne kształty. Przejawem ewolucji linii pojazdu są przede wszystkim nowo zaprojektowany przód i nowa interpretacja “dynamicznej linii”. Nowa koncepcja SEAT-a, tzw. “wzornictwo strzały”, polega na przeniesieniu przednich reflektorów i atrapy chłodnicy pod linię maski, w celu stworzenia oryginalnego konturu grotu. “Dynamiczna linia” została natomiast bardziej wyeksponowana wzdłuż boków pojazdu.
Muskularne tylne błotniki i wyraźnie zaznaczone nadkola, a także lusterka boczne poniżej krawędzi szyb oraz potężny wlot powietrza pod przednim zderzakiem nadają Ibizie zdecydowanie sportowy i młodzieńczy wizerunek. W środku gruntownie zmodernizowano przedział pasażerski. Projektanci zwrócili szczególną uwagę na jakość wykonania i spasowania elementów, zastosowane materiały i kolory tapicerki. Efekt ich pracy to zdecydowanie sportowa kabina, której najważniejszym elementem jest zwrócona ku kierowcy deska rozdzielcza z nowozaprojektowanymi kratkami wentylacyjnymi. Kierowca ma do dyspozycji także gniazda USB i Aux-in do podłączenia iPoda, odtwarzacza MP3 albo innego sprzętu muzycznego lub nośnika danych. W środkowej części konsoli znajduje się dodatkowe złącze przenośnego systemu nawigacji.
Istotne są zmiany głównych wymiarów samochodu, zarówno z zewnętrz, jak i wewnątrz, co pozwoliło na znaczne zwiększenie funkcjonalności pięciodrzwiowej wersji. Wymiary Ibizy zbudowanej na nowej platformie to: 4052 mm długości; 1693 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm i jest o 7 mm większy niż w poprzedniej generacji modelu. Rozstawy kół zwiększono odpowiednio o 30 mm i 33 mm, do 1465 mm i 1457 mm. Większy jest nie tylko przedział pasażerski. Bagażnik auta urósł o całe 25 litrów, dzięki czemu nowa Ibiza jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie, oferując 292 litry przestrzeni bagażowej (przy rozłożonych tylnych siedzeniach).
Lider bezpieczeństwa
Dla zespołu projektantów z supernowoczesnego Centrum Technicznego SEAT-a w Martorell jednym z najważniejszych aspektów było oczywiście bezpieczeństwo, którego poziom – zarówno pod względem czynnym, jak i biernym – istotnie wzrósł. Rozwiązania podnoszące aktywne bezpieczeństwo znane już z innych modeli SEAT-a, takie jak układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem hamowania awaryjnego EBA, a także elektroniczny program stabilizujący ESP i układ kontroli trakcji TCS, są obecnie dostępne we wszystkich wersjach silnikowych Ibizy.
Na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego wpływa miedzy innymi zastosowanie ultrawytrzymałych materiałów w konstrukcji nadwozia i zaprojektowanie w nim stref kontrolowanego zgniotu.
Ponadto Ibiza wyposażona jest standardowo w dwie czołowe poduszki powietrzne oraz nowe poduszki boczne z przodu, chroniące jednocześnie klatkę piersiową i głowę. Można także zamówić osobną poduszkę ochraniającą głowę.
Nowe, bardziej precyzyjne i bardziej zwinne podwozie
Model Ibiza znany jest ze znakomitych właściwości jezdnych. W nowym modelu są one jeszcze lepsze, dzięki nowej efektywnej platformie, większym rozmiarom pojazdu oraz większemu rozstawowi osi i kół. W przedniej osi, a w szczególności w zawieszeniu, wprowadzono znaczne modyfikacje, zwiększające precyzję prowadzenia i zwrotność, jednocześnie gwarantujące wysoki komfort jazdy.
Nowe oprogramowanie elektryczno-hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego zapewnia bardziej płynną i progresywną pracę układu oraz jego bardziej bezpośrednią charakterystykę.
Nowe wyposażenie
Ibiza nowej generacji wyposażona jest w układ Hill Holder Control, który ułatwia ruszanie pod górę: układ blokuje toczenie się pojazdu przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, przed naciśnięciem pedału przyspieszenia.
W pojeździe zastosowano także funkcję sterowania kierunkiem świecenia lamp przeciwmgielnych, która znacznie poprawia widoczność w zakrętach. Mechanizm sterowania kierunkiem wiązki światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h po włączeniu kierunkowskazu albo kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza określoną wartość progową. Kolejne, zaawansowane rozwiązania, w które może zostać wyposażona Ibiza to opcjonalne reflektory biksenonowe z układem AFS, tylne czujniki parkingowe, zintegrowany z radiem moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz instalacja w centralnej części deski rozdzielczej, umożliwiająca podłączenie określonych modeli przenośnych urządzeń nawigacyjnych, wyposażona w gniazdo zasilające i funkcjonalną, obrotową podstawkę.
Szeroka gama silników
Oferta silników dostępnych w nowej Ibizie obejmuje sześć jednostek, w tym trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Zwolennicy silników benzynowych maja do wyboru: 1.2 70 KM, 1.4 85 KM i 1.6 105 KM. Każdy z nich współpracuje standardowo z pięciobiegową manualną przekładnią, a stosowne modyfikacje pozwoliły obniżyć zużycie paliwa i emisją CO2 do poniżej 160 g/km.
Z kolei istotne modyfikacje w silnikach wysokoprężnych przyczyniły się zasadniczo do poprawy osiągów i zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego. Moc silnika 1.4 TDI (80 KM) nie zmieniła się, natomiast jednostki 1.9 TDI montowane w nowej Ibizie mogą rozwijać moc 90 lub 105 KM. Podobnie jak w przypadku wersji benzynowych, również we wszystkich wersjach auta z silnikiem Diesla montowane są pięciobiegowe przekładnie manualne.
Nowy SEAT Ibiza w wersji pięciodrzwiowej będzie dostępny w trzech typowych dla marki wersjach wykończenia – Reference, Stylance i Sport – charakteryzujących się bogatym wyposażeniem bez względu na wersję. Nawet w wersji podstawowej Reference wyposażenie obejmuje między innymi ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczną poduszkę powietrzna chroniącą klatkę piersiową, elektrycznie sterowane szyby boczne i centralny zamek z pilotem.
źródło: Seat Polska