VW Scirocco – test nowego modelu
Nowy sportowy model marki Volkswagen już zdążył wystraszyć kilku konkurentów. Jednak nowy gracz dopiero wkracza na arenę.
Od momentu, gdy Renault odkurzył stary pomysł Japończyków i zaczął projektować samochody równej szerokości i wysokości, z innymi samochodami zaczęło dziać się coś dziwnego. Rosną, jak napompowane, a wysokość i proporcje także w sportowych autach przestają być sportowe. Po wnikliwej analizie okazuje się, że największy na to wpływ mają coraz większe wymagania dotyczące bezpieczeństwa pasażerów.
Patrząc na nowe wcielenie Scirocco nie możemy już powiedzieć, że Volkswagen nie potrafi projektować samochodów sportowych. To Golf w sportowej skórze…
To jest jazda!
Po zaliczeniu za kierownicą VW Sirocco kilku ostrych zakrętów, nie można się wprost nadziwić. Auto nachyla się minimalnie, a zawieszenie oraz sztywne nadwozie zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy. We wnętrzu odczuwamy jedynie skutki pokonywania naprawdę dużych dziur w jezdni, bo wszystkie mniejsze nierówności zawieszenie skutecznie niweluje. Zapewne także duży wpływ maja na to 17-calowe koła z oponami 225/45.
To coupé prowadzi się jak auto z napędem na cztery koła i pod tym względem ma przewagę nad volkswagenem GTI, Seatem Cupra i Auti TT. Nie ma najmniejszych problemów z korekcją kierunku jazdy, a każdy ruch kierownica spotyka się z niemalże natychmiastowa reakcją.
Na uznanie zasługuje stabilność przedniego zawieszenia. Układ hamulcowy jest skuteczny
Kompresor? Jest!
Testowany egzemplarz wyposażony był w czterocylindrowy silnik benzynowy TSI z dwustopniowym doładowaniem. Na niskich obrotowych pracuje kompresor, a na wyższych turbosprężarka. Co prawda ta jednostka nie należy do najmocniejszych, bo ma „jedynie” 160 KM. Da się tym jeździć wyjątkowo dynamicznie. Płynny jest wzrost dynamiki, przyspieszenia, chociaż w dolnej części obrotów nie tak intensywny jakbyśmy tego oczekiwali. Solidna dynamika odczuwalna jest od 4500 obr./min, a przy 6500 obr./min jest już po wszystkim.
Niemiecki styl
Cóż, we wnętrzu Volkswagena Scirocco czujemy się tak jak w … Golfie (tablica rozdzielcza). Szkoda, że niemiecki producent nie stworzył czegoś indywidualnego, specjalnie dla tego modelu. Piękne nadwozie zasługuje na równie indywidualne wnętrze.
Jest jednak kilka elementów tworzących typowo sportowy charakter. W Scirocco siedzi się nisko, a koło kierownicy ma stosunkowo duże możliwości dopasowania do wymagań kierowcy (regulacja w dwóch płaszczyznach). Autonomiczne fotele w dolnej części dobrze trzymają na zakrętach, chociaż brakuje tego w rejonie i ramion. Jednak takie rozwiązania konstrukcyjne uznać należy za pewien kompromis.
Podsumowanie
Volkswagen Scirocco niewątpliwie należy do najlepszych i najciekawszych modeli typu coupe w swojej klasie. Zapewne przy jego wyborze klienci będą zdani na pewne emocje, bo jakby nie patrzeć, jest to kontynuacja wielkich tradycji, a do tego ludzie maja zawsze słabość. Szczególnie miłośnicy marki Volkswagen.
Test Scirocco potwierdził raz jeszcze, że moc to nie wszystko. Jednocześnie zrodziły się kolejne pytania, czy ten model wyposażony w mocniejszy silnik będzie równie stabilny na drodze? Zapewne na te pytania odpowie kolejny test, tym razem Scirocco 2,0 TSI.
Dzisiaj z pełna odpowiedzialnością możemy napisać, iż Volkswagen Scirocco 1,4 TSI jest nie tylko ciekawym, ale równie dobrym autem.
Ceny w Polsce
Wersja silnikowa Cena
1,4 TSI 90 kW (122 KM) 73 890 zł
1,4 TSI 118 kW (160 KM) 77 890 zł
2,0 TSI 147 kW (200 KM) 86 790 zł
2,0 147 kW (200 KM) DSG 94 190 zł
2,0 TDI 103 kW (140 KM) 87 190 zł
2,0 TDI 103 kW (140 KM) DSG 94 190 zł
Plusy
• Pozycja za kierownicą
• Własności jezdne i sterowanie
• Komfort jazdy
• Atrakcyjny wygląd
Mínusy
• Słaba widoczność do tyłu
• Za bardzo skuteczny układ wspomagania kierownicy
Ocena
Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza – design, funkcjonalność 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach – nogi 5
Przestrzeń na tylnych siedzeniach – głowa 6
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 9
Widoczność do przodu 9
Widoczność do tyłu 4
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 8
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 8
Głośność na wyższych obrotach 9
Zużycie paliwa 7
Stopnie skrzyni biegów 10
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 10
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 10
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) 10
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 9
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 7
Możliwość załadunku bagażnika 6
Funkcjonalność bagażnika 8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 7
Ocena całkowita
Ocena całkowita – średnia 8,04
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.
** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.
Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 – bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 – bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1390
Moc (kW / obr./min): 118 / 5800
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 240 / 1500 – 4500
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 218
Przyspieszenia 0 – 100 km/h (s): 8
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6,6
Rozmiary i masy:
Bagażnik – siedzenia/złożone (l): 312 / 1006
Pojemność zbiornika paliwa (l): 50
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1271 / 449
Rozmiar opon 225/45 R17
Wymiary do wykresu – zewnętrzne:
a) długość (mm): 4256
b) szerokość (mm): 1810
c) wysokość (mm): 1404
d) rozstaw osi (mm): 2475
e) rozstaw z przodu (mm): 1569
f) rozstaw z tyłu (mm): 1575
Wymiary do wykresu – wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 790 / 1070
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 590 / 930
i) wysokość nad siedzeniem – z przodu (mm): 1000
j) wysokość nad siedzeniem – z tyłu (mm): 900
k) szerokość z przodu (mm): 1460
l) szerokość z tyłu (mm): 1300
długość siedzenia z przodu (mm): 520
długość siedzenia z tyłu (mm): 500
wysokość oparcia z przodu (mm): 640
wysokość oparcia z tyłu (mm): 540
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK
Więcej danych technicznych: Dane techniczne Nowego Scirocco
źródło: Tekst i zdjęcia www.roadlook.pl