Nowy Golf Variant
Golf 6 Variant zestawienie najważniejszych faktów oraz galeria zdjęć.
Aktualnie oferowane kombinacje silników, przekładni i wyposażenia dla wersji benzynowych
– 1.4 MPI o mocy 59 kW/80 KM, 5G / Trendline
– 1.6 MPI o mocy 75 kW/102 KM, 5G / Trendline, Comfortline
– 1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM, 6G / Comfortline, Highline
– 1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM, 6G, DGS – 7 / Comfortline, Highline
Aktualnie oferowane kombinacje silników, przekładni i wyposażenia dla wersji wysokoprężnych
– 1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM, 6G / DSG – 6, Trendline, Comfortline, Highline
1.6 TDI można zamówić z pakietem „BlueMotion Technologies”
– 2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM, 6G, DSG – 6 / Comfortline, Highline
Wymiary
– długość: 4.534 mm
– szerokość: 1.781 mm
– wysokość: 1.504 mm
– rozstaw osi: 2.578 mm
– rozstaw kół: przód 1.535 mm
– rozstaw kół: tył 1.508 mm
Pełne dane techniczne i wymiary oraz dane eksploatacyjne Nowego Golfa Kombi znajdują się tutaj.
Nadwozie
Przednia część nadwozia nowego Golfa Varianta, otrzymała formę odzwierciedlającą aktualne DNA designu Volkswagena – czyste poziome linie oraz niepowtarzalną stylistykę reflektorów. Z klasycznego, trzy – i pięciodrzwiowego Golfa hatchback przejęte zostały zatem zderzaki, osłona chłodnicy, pokrywa silnika oraz błotniki i reflektory.
W odróżnieniu od poprzednika, nowy Golf Variant zamiast chromowanej osłony chłodnicy, został wyposażony w czarną, poziomą osłonę oraz zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia. Z przodu Varianta pojawił się kolejny duży wlot powietrza.
Tył nadwozia w nowej generacji został uszlachetniony poprzez zmodyfikowanie świateł tylnych i zderzaka. Wersje TDI i TSI można rozpoznać po końcówkach rur wydechowych niezakrytych zderzakiem. Nowy Golf Variant wyróżnia się szeroką ofertą kół, stworzoną przez Volkswagena specjalnie dla tego modelu.
Perfekcja w każdym detalu
Zespół projektantów i konstruktorów Volkswagena skoncentrował się na perfekcyjnym dopracowaniu szczegółów. Największą uwagę poświęcono właściwościom akustycznym. W związku z tym w wielu częściach karoserii zastosowano nowe rozwiązania. Na przykład w przedniej szybie użyta została folia skutecznie tłumiąca hałas, która w zakresie około 3 kHz prawie całkowicie eliminuje dźwięki o wysokiej częstotliwości, typowe dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi.
Ponadto obniżono poziom natężenia, a w niektórych przypadkach całkowicie wyeliminowano wiele odgłosów. Dotyczy to w szczególności wszystkich napędów pasowych, turbosprężarki i układu rozdziału powietrza doładowującego oraz dmuchawy ogrzewania i wentylacji. Pakiet rozwiązań obniżających hałas uzupełniają cichobieżne opony i nowe mocowanie silnika. Niezależnie od udoskonaleń nadwozia, duży wpływ na poprawę komfortu akustycznego ma również zastosowanie nowej generacji silnika turbodiesel z wtryskiem Common Rail, a także włączenie do programu znanych ze swojej cichej pracy silników benzynowych TSI.
Bezpieczeństwo – ochrona na najwyższym poziomie
Nowy Golf Variant seryjnie posiada wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo, które nie pozostawia praktycznie nic do życzenia. Bezpieczeństwo bierne to przede wszystkim jeszcze bardziej udoskonalone nadwozie, zoptymalizowane pod względem ochrony pieszych, cztery poduszki i kurtyny powietrzne oraz system zagłówków dla kierowcy i pasażera WOKS, które zapobiegają urazom kręgosłupa.
Poduszki powietrzne przednie, boczne i chroniące głowę
Poduszki powietrzne kierowcy i siedzącego obok niego pasażera razem z idealnie dopasowanym systemem pasów bezpieczeństwa zabezpieczają przed skutkami ujemnego przyspieszenia. Boczne poduszki są, tak jak wcześniej, wbudowane w oparcia przednich foteli. Zostały one dostosowane do sztywniejszej struktury bocznej nowego Golfa Varianta i chronią klatkę piersiową, brzuch i miednicę. Wbudowanie poduszek w oparcia foteli gwarantuje prawidłową pozycję kierowcy i pasażera względem poduszki. Zastosowane przez Volkswagena seryjnie kurtyny powietrzne chroniące głowę, pozwalają uniknąć wielu urazów. Kurtyny te przykrywają boczne okna od słupka A do słupka C oraz od dachu po dolną krawędź szyby. Rezultatem jest maksymalna ochrona pasażerów na wszystkich miejscach siedzących, niezależnie od ich wzrostu. Duża powierzchnia kurtyn lepiej zapobiega silnemu odchyleniu głowy, wysunięciu się na zewnątrz oraz przedostaniu się obiektów obcych do wnętrza samochodu. Dzięki długiemu okresowi wypełnienia kurtyny chroniące głowę działają także podczas bezpośrednich następstw kolizji, na przykład przy dachowaniu.
WOKS – zagłówki redukujące urazy odcinka szyjnego kręgosłupa
Nadwyrężenie odcinka szyjnego kręgosłupa w wyniku wypadku nazywane jest „whiplash syndrom”. Volkswagen stworzył kompleksowy system znacznie zmniejszający ryzyko takiego urazu w przypadku najechania jednego pojazdu na drugi. Dzięki dokładnie zdefiniowanej prędkości hamowania tułowia i głowy udało się uzyskać doskonałe działanie minimalizujące urazy. System ten, jest teraz seryjnie stosowany w Golfie.
Volkswagen zapobiega temu rodzajowi urazów starając się, aby głowa i górna część tułowia w czasie wypadku były podpierane przez oparcie siedzenia i zagłówek. Decydujący przy tym jest specjalny kontur zagłówka i oparcia oraz twardość zastosowanych pianek. Kontur zagłówka został zgłoszony przez Volkswagena do opatentowania. W licznych testach potencjał ochrony, jaki oferuje WOKS, znacznie przekroczył biomechaniczne wartości pomiarowe licznych systemów aktywnych.
Wnętrze
Wraz z premierą kolejnej generacji Golfa Varianta dokonuje się wielki skok w dziedzinie jakości. Forma materiałów we wnętrzu, detale takie jak chromowane aplikacje z jedwabnym połyskiem czy zaczerpnięte bezpośrednio z luksusowego Passata CC okrągłe zegary i trójramienne kierownice dają wrażenie, iż znajdujemy się w samochodzie z wyższej klasy.
Udoskonalona została również ergonomia wnętrza. Wszystkie elementy funkcyjne są łatwiejsze w obsłudze np. sterowanie automatyczną klimatyzacją Climatronic, które zaprezentowane zostało po raz pierwszy w Passacie CC. Udoskonalone zostały również liczne inne rozwiązania. Przykładowo skórzane siedzenia w nowym Golfie Variancie mają specjalną strukturę powierzchni, która nawet w przypadku bardzo jasnej skóry uniemożliwia zafarbowanie tapicerki, na przykład jeansowymi spodniami.
Kokpit
Tablica rozdzielcza Golfa Varianta została całkowicie zmodyfikowana. Ma uporządkowaną, gwarantującą łatwą obsługę geometrię. Przy pierwszym kontakcie uwagę przykuwa wyjątkowo szlachetny, miękki materiał górnej części kokpitu oraz tapicerka drzwi zharmonizowana ze stylistyką elementów obsługowych i wskaźników. Daje to wrażenie ponadczasowej elegancji.
Zegary w tej wersji Golfa są takie same, jak w klasycznym Golfie hatchback. Dominują dwa okrągłe wskaźniki, już w podstawowym wariancie wyposażenia otoczone chromowanymi pierścieniami. Okrągły jest również wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnika, umieszczony pod obrotomierzem oraz wskaźnik poziomu paliwa pod prędkościomierzem. Zegary podświetlone są na biało niezależnie od tego, czy światła są włączone. Grafika seryjnego komputera pokładowego MFA również jest biała.
Podobnie jak główne zegary, także wyloty powietrza wentylacji na tablicy rozdzielczej otoczone są chromowanymi pierścieniami. Po jednym wylocie umieszczono na zewnątrz po stronie kierowcy i pasażera, dwa w konsoli środkowej. Ponadto w poszyciu słupków A znajduje się wylot dmuchawy kierujący powietrze na boczne szyby. Górna i dolna część tablicy rozdzielczej podzielona została aplikacjami dopasowanymi do chromowanych pierścieni: w podstawowej wersji Trendline – w kolorze ciemnego srebra (Titan), w wersji wyposażenia Comfortline aplikacje są czarne i błyszczące (Black Pyramide), w wersji Highline – w kolorze jasnego chromu (Chrom matt).
Konsola środkowa
Wszystkie elementy umieszczone w konsoli środkowej są jednakowo łatwo dostępne dla kierowcy i pasażera. Na samej górze – na środku między wylotami dmuchawy wentylacji – znajduje się włącznik świateł awaryjnych. Poniżej – system audio i nawigacji. Na trzecim poziomie od góry umieszczona jest regulacja klimatyzacji. Bezpośrednio przed dźwignią zmiany biegów znajduje się zestaw przycisków, które obsługują systemy takie jak ESP i Park Assist.
W Golfie Variancie zastosowano nowy układ sterowania automatyczną klimatyzacją Climatronic. Z prawej i lewej strony znajdują się pokrętła, którymi kierowca i pasażer mogą oddzielnie ustawić temperaturę z dokładnością do jednego stopnia oraz włączyć ogrzewanie siedzeń. Ustawiona temperatura wyświetlana jest w obramowaniu pokrętła i – jeżeli auto posiada radio lub nawigację RCD 310, RCD 510, RNS 310 lub RNS 510 – również na wyświetlaczu tego urządzenia. Między pokrętłami znajdują się elementy pozwalające na ustawienie głównych trybów pracy Climatronic (auto, off, dual, AC) oraz stopni dmuchawy. W górnej części tego pola obsługowego umieszczone są przyciski trybów wentylacji, ogrzewania tylnej szyby oraz funkcja obiegu zamkniętego.
W dalszej części konsoli środkowej, jak zwykle na wysokości dźwigni hamulca ręcznego umiejscowiony jest schowek i złącze AUX-IN (seryjnie od RCD 310) do podłączenia na przykład odtwarzacza MP3. W schowku w podłokietniku środkowym (w zależności od wersji wyposażenia) może być ponadto zamontowane opcjonalne złącze MEDIA-IN. To złącze USB pozwala na podłączenie różnych źródeł pamięci do systemu audio.
Siedzenia
W zależności od wyposażenia nowy VW Golf Variant oferowany jest z czterema różnymi konfiguracjami siedzeń. W wersji podstawowej Trendline są to doskonale wyprofilowane siedzenia z tapicerką z tkaniny Roxy. Można je zamawiać w kolorach czarnym Titan lub Latte Macchiato. Jeszcze bardziej ergonomiczne, niż dotychczas, są komfortowe siedzenia w wersji Comfortline. Stebnowany w poprzek materiał siedzisk i oparć wyraźnie odcina się optycznie od ich części zewnętrznych. Deseń tkaniny nosi nazwę Scout/Merlin i jest dostępny również w odcieniach czarnym Titan i Latte Macchiato.
Siedzenia sportowe zastosowane w Golfie Variancie Highline wyróżniają się tapicerką o szlachetnym wyglądzie. W tej wersji zastosowano pokrycie z Alcantary (na środkowej części) i tkaniny (deseń Dropmag). Kolory foteli Highline to czarny Titan lub Corn Silk /czarny Titan. Ponadto dla Golfa Varianta Highline Volkswagen oferuje siedzenia pokryte wyjątkowej jakości skórą Vienna. Do wyboru w kolorach czarnym Titan i Corn Silk.
Najnowsza generacja Varianta jest bardzo przestronna. Z przodu maksymalna wysokość wnętrza wynosi 1.032 milimetra (ustawienie fotela w najniższej pozycji). Z tyłu, zależnie od wersji, wysokość maksymalna wynosi 986 milimetrów. Na dobre właściwości komfortowe i ergonomiczne duży wpływ ma wygodna wysokość siedzeń wynosząca 274 milimetry z przodu i 321 milimetrów z tyłu. Szerokość wnętrza to 1.446 milimetrów z przodu i 1.437 milimetrów z tyłu.
Bagażnik
Nowy Golf Variant to wzorzec pod względem przestrzeni. Przy zamontowanej siatce oddzielającej i załadowaniu po dach do linii tylnej kanapy, w bagażniku Varianta zmieści się 745 litrów bagażu; do krawędzi okien pojemność wynosi 560 litrów. Przy złożonej tylnej kanapie i w pełni wykorzystanej wysokości wnętrza do Golfa Varianta można włożyć bagaż o objętości nawet 1.550 litrów (wraz z wnęką koła zapasowego).
Płaska na całej powierzchni podłoga bagażnika, przy złożonej tylnej kanapie, mierzy do oparcia fotela kierowcy 1,70 metra, w przypadku złożenia fotela pasażera powstaje miejsce na ładunek o długości 2,72 metra. W podłodze przestrzeni bagażowej oraz w poszyciach bocznych bagażnika są do dyspozycji liczne schowki. Jeżeli dzielona asymetrycznie kanapa nie jest złożona, głębokość bagażnika wynosi 1,07 metra. Maksymalna szerokość to 1,29 metra, a szerokość między nadkolami 1,01 metra.
Składanie dzielonej kanapy jest wyjątkowo proste, wystarczy przyciskami obok zewnętrznych zagłówków zwolnić blokadę. Przemyślanym rozwiązaniem jest czerwony wskaźnik widoczny dobrze także z przednich siedzeń, który sygnalizuje, że jedna z dwóch części oparcia po podniesieniu nie zastała dokładnie zablokowana. W ramach wyposażenia dodatkowego fotel pasażera może być również pochylany do przodu, co pozwala na przewożenie dłuższych przedmiotów. Zmienność wnętrza zwiększa ponadto środkowy podłokietnik z tyłu. Po rozłożeniu powstaje duży otwór na przykład na sprzęt sportowy, taki jak wiosła czy narty (seryjny dla wersji Comfortline i Highline).
Praktyczne rozwiązania dbają o bezpieczeństwo ładunku
Do ochrony przed przewożonym bagażem, który podczas wypadku lub przy ostrym hamowaniu mógłby wpaść do kabiny pasażerskiej, opcjonalnie dostępna jest pionowa ścianka. Montowana jest za tylną kanapą, a po złożeniu oparcia można ją zaczepić w okolicy oparć przednich foteli.
Dodatkowe zabezpieczenie ładunku w bagażniku ułatwiają cztery oczka do mocowania, z lewej i prawej strony w poszyciu bocznym oraz w przedniej części bagażnika. Kolejną praktyczną możliwość uporządkowania pojedynczych przedmiotów w przestrzeni bagażowej daje zmienna podłoga bagażnika. Można ją jednym ruchem podnieść i unieruchomić w przewidzianych do tego wycięciach. Mniejsze, płaskie przedmioty można schować także do komory pod podłogą bagażnika.
Równie praktyczne są specjalne haczyki na torby wysuwane z bocznego poszycia bagażnika. Należą one do wyposażenia seryjnego i zabezpieczają na przykład torby z zakupami przed rozsypaniem ich zawartości podczas jazdy. Apteczka i trójkąt ostrzegawczy znajdują się za osłoną w lewej ścianie bocznej, w łatwo dostępnym miejscu.
Słoneczny nastrój dzięki panoramicznemu rozsuwanemu dachowi
Jako wyposażenie dodatkowe Volkswagen oferuje panoramiczny dach szklany, elektrycznie otwierany. Przeźroczysta płaszczyzna o długości 1,36 metra i szerokości 0,87 metra pokrywa większą część wnętrza. Praktycznie nieograniczony dostęp światła dziennego tworzy wyjątkową atmosferę i poczucie przestrzeni. Dach składa się z dwóch części, z których przednią można podnieść lub całkowicie otworzyć. Ponieważ otwarty segment dachu nasuwa się na część zamkniętą, jego otwarcie nie powoduje zmniejszenia wysokości wnętrza. Przed zbyt mocnym nasłonecznieniem chroni zasuwana elektrycznie żaluzja.
Silniki i przekładnie
W momencie wprowadzenia na europejskie rynki Volkswagen będzie oferował nowego Golfa Varianta z czterema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Spektrum mocy sięga od 59 kW/80 KM do 118 kW/160 KM. Cztery z tych sześciu silników będą doładowywane kompresorem i/lub turbosprężarką. Po raz pierwszy w Golfie Variancie pojawią się – analogicznie jak w klasycznym Golfie – silniki turbodiesel (TDI) z Common Rail najnowszej generacji. Zastąpią one oferowane dotychczas silniki z bezpośrednim wtryskiem i pompowtryskiwaczami i będą miały duży wpływ na doskonałe właściwości akustyczne nowego Golfa Varianta.
Silniki benzynowe i wysokoprężne o wszystkich stopniach mocy będą zużywały mniej paliwa, niż odpowiednie jednostki napędowe poprzednika Golfa. Oszczędności paliwa a tym samym redukcja emisji są w niektórych przypadkach bardzo duże.
Silniki benzynowe – oszczędniejsze niż kiedykolwiek
Spektrum silników benzynowych w początkowej fazie sprzedaży tworzą cztery jednostki o mocy 59 kW/80 KM, 75 kW/102 KM, 90 kW/122 KM oraz 118 kW/160 KM. Od 90 kW/122 KM są to silniki TSI doładowywane kompresorem i/lub turbosprężarką. Nie ulega wątpliwości, że silniki benzynowe są wyjątkowo oszczędne. Zoptymalizowany silnik 80 KM zużywa jedynie 6,4 litra benzyny na sto kilometrów (149 g/km CO2). Doskonałym przykładem efektywności są silniki TSI: jednostka o mocy 122 KM spala
w nowym Golfie Variancie 1.4 TSI z DSG zaledwie 6 litrów benzyny (139 g/km CO2). Nawet najmocniejsza, 160-konna wersja 1.4 TSI osiąga doskonałą wartość spalania 6,1 litra (z DSG).
1.4 o mocy 59 kW/80 KM
Podstawowym silnikiem Golfa Varianta jest jednostka 1.4 (1.390 cm3) o mocy 59 kW / 80 KM przy 5.000 obr./min, która sprawdziła się już w milionach egzemplarzy. Swój maksymalny moment obrotowy 132 Nm silnik ten osiąga przy 3.800 obr./min. W nowym Golfie zastosowano przy tym znacznie zmodyfikowaną pod względem technicznym wersję tego popularnego, oszczędnego silnika, która może poszczycić się spalaniem zaledwie
6,4 litra na 100 kilometrów (149 g/km CO2).
Golf Variant z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 173 km/h. Z 5-biegową przekładnią manualną rozpędza się do 100 km/h w 14,9 sekund. Jednostka 1.4 litra jest dostępna wyłącznie w połączeniu z wersją wyposażenia Trendline.
1.6 o mocy 75 kW/102 KM
Podobnie jak silnik 1.4 litra, także zmodyfikowana jednostka o pojemności 1.6 litra o mocy 75 kW/102 KM spełnia surowe wymagania normy Euro5. Ta czterocylindrowa jednostka napędowa rozwija przy 3.800 obr./min maksymalny moment obrotowy 148 Nm. W połączeniu z tym silnikiem nowy Golf Variant potrzebuje na rozpędzenie się do 100 km/h tylko 12,2 sekundy. Prędkość maksymalna to 189 km/h. Zużycie paliwa wynosi 7,2 litra na 100 kilometrów (168 g/km CO2). Za zmianę biegów w Golfie Variancie 1.6 odpowiedzialna jest, tak jak w wersji 1.4, 5-biegowa przekładnia manualna. Golf Variant 1.6 jest dostępny w wersjach wyposażenia Trendline i Comfortline.
1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM
Doładowywany turbosprężarką silnik TSI o mocy 90 kW/122 KM należy do najnowocześniejszych silników benzynowych na świecie. Prawie żaden inny silnik benzynowy z podobnymi osiągami nie jest tak oszczędny. W nowym Golfie Variancie ta czterocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem zużywa zaledwie 6,3 litra paliwa na 100 kilometrów (146 g/km CO2). Seryjnie w takim przypadku montowana jest 6-biegowa przekładnia. Jeszcze oszczędniejszy jest Golf Variant 1.4 TSI – 122 KM z opcjonalną 7-biegową przekładnią DSG, którego średnie spalanie wynosi 6 litrów (139 g/km CO2).
Niskie zużycie paliwa połączone jest z doskonałymi osiągami jezdnymi. Zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i z DSG, Golf Variant 1.4 TSI w tej wersji mocy osiąga prędkość 100 km/h po 9,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi w obu przypadkach 200 km/h. Tak jak wszystkie silniki nowego Golfa Varianta, także ten TSI spełnia normę Euro5.
Nagrodzony wieloma wyróżnieniami silnik 1.4 TSI rozwija maksymalną moc 122 KM przy 5.000 obr./min. W szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1.500 do 4.000 obr./min do dyspozycji jest maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Już przy 1.250 obr./min – tak więc niewiele powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego – dostępne jest 80 procent maksymalnego momentu obrotowego.
1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM
Jako najmocniejszy silnik benzynowy Volkswagen oferuje w nowych Golfach Variantach czterocylindrową jednostkę doładowywaną kompresorem i sprężarką o mocy 118 kW/ 160 KM (przy 5.800 obr./min). Interesująca jest jego moc jednostkowa wynosząca 84,3 kW lub 114,3 KM na litr pojemności skokowej. Między 1.500 a 4.500 obr./min kierowca ma do dyspozycji maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Tak jak TSI o mocy 122 KM, także ten silnik jest niezwykle oszczędny: TSI 160 KM zużywa 6,4 litra paliwa (emisja CO2: 149 g/km). Jeżeli 160-konny TSI będzie połączony z 7-biegową DSG, zużycie spada nawet do 6,1 litra (143 g/km CO2).
Doskonałe są również osiągi jezdne Golfa Varianta 1.4 TSI – 160 KM: po 8,4 sekundy ten kombi (z obiema wersjami przekładni) osiąga 100 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Najmocniejszy silnik benzynowy można zamawiać z wersjami wyposażenia Comfortline i Highline.
Silniki wysokoprężne
Tak jak w klasycznym Golfie, także w przypadku wersji Variant, Volkswagen postawił w pełni na czterozaworowe silniki TDI z Common Rail o pojemności 1.6 i 2.0 litra. Mają one moc 66 kW/90 KM, 77 kW/105 KM i 103 kW/140 KM. W momencie wprowadzania na rynek Volkswagen oferuje wersje o mocy 105 KM i 140 KM. Wszystkie silniki posiadają filtr cząsteczek stałych (DPF). Obok oszczędności i dynamiki nowe jednostki napędowe TDI charakteryzują zadziwiająco dobre właściwości akustyczne. Dwa wałki wyrównoważające w 140-konnej wersji eliminują niepożądane wibracje. Ponadto nowa koncepcja łożyskowania zapewnia jeszcze lepsze odizolowanie silników od nadwozia. Volkswagen będzie oferował oba TDI opcjonalnie z 6-biegową DSG.
1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM
Pod względem technicznym ten TDI o pojemności skokowej 1.598 cm3 reprezentuje w swoim segmencie najwyższy standard na rynku. System Common Rail wtryskuje olej napędowy pod ciśnieniem 1.600 barów bezpośrednio do komory spalania.
TDI o mocy 77 kW/105 KM (przy 4.400 obr./min) przyspiesza nowego Golfa Varianta do 100 km/h – zarówno z manualną skrzynią 6-biegową jak i z opcjonalną, 6-biegową DSG – w 11 sekund; prędkość maksymalna wynosi w obu przypadkach 190 km/h. Bardzo wysoki, maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest dostępny między 1.500 a 2.500 obr./min, zachęca zatem do oszczędnej jazdy. Średnio nowy silnik Golfa Varianta TDI zużywa zaledwie 4,5 litra oleju napędowego (119 g/km CO2). W kombinacji z 6-biegową DSG wartości te wynoszą 4,8 litra i 125 g/km CO2. Silnik w wersji 105 KM można zamawiać ze wszystkimi trzema wariantami wyposażenia. Opcjonalnie jest on oferowany z pakietem BlueMotion Technology. W takim przypadku i tak już niskie zużycie paliwa obniża się jeszcze bardziej: z 4,5 do 4,2 litra (109 g/km CO2).
2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM
Wyjątkowo oszczędny jest również TDI o mocy 103 kW / 140 KM (dostępny z wyposażeniem Comfortline i Highline). Golf Variant napędzany tym silnikiem zużywa zaledwie 5 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów (132 g/km CO2). W przypadku Golfa Varianta z takim silnikiem i 6-biegową DSG średnie zużycie paliwa wynosi 5,5 litra (144 g/km CO2). W obu wersjach samochód osiąga prędkość maksymalną 210 km/h i przyspieszaja do 100 km/h w 9,7 sekundy.
Ten TDI praktycznie w każdym zakresie prędkości obrotowych robi wrażenie swoją siłą ciągu, ponieważ już od 1.750 obr./min dostępny jest maksymalny moment obrotowy 320 Nm i wartość ta pozostaje niezmienna do 2.500 obr./min. Za przygotowanie mieszanki dużego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem odpowiedzialny jest system Common Rail najnowszej generacji. Ciśnienie wtrysku osiągające nawet 1.800 barów. Pozytywny wpływ na akustykę ma nie wymagający konserwacji napęd paska zębatego wałka rozrządu. Dzięki przestawieniu na technologię Common Rail oraz licznym elementom mającym poprawić akustykę, takim jak na przykład folia izolacyjna w przedniej szybie, obie wersje Golfa Varianta TDI należą do najcichszych modeli z silnikami wysokoprężnymi w swojej klasie.
DSG – 6 i 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
Wszystkie wersje TDI i TSI nowego Golfa Varianta będą oferowane z dwusprzęgłową przekładnią (DSG). O tym, czy jest to sześcio – czy siedmiobiegowa DSG decyduje moment obrotowy silnika. Wyjątkowo efektywna i dynamiczna DSG zastąpi zatem w Golfie Variancie klasyczną automatyczną przekładnię hydrokinetyczną.
Obie wersje DSG charakteryzują się maksymalną oszczędnością i nieosiągalną dotychczas dynamiką zmiany biegów. Obok liczby biegów do przodu, obie przekładnie różnią się pod względem technicznym, między innymi rodzajem sprzęgieł. Podczas gdy w 7-biegowej DSG stosowane są dwa sprzęgła suche, podwójne sprzęgło 6-biegowej DSG pracuje w kąpieli olejowej. Nie ulega wątpliwości, że nawet najbardziej doświadczony kierowca nie zmieni biegu tak szybko, jak DSG. Poza tym przekładnie dwusprzęgłowe mają większy potencjał pozwalający zredukować spalanie, niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna.
Oba warianty DSG mają swoje specjalizacje: 6-biegowa dzięki specyficznemu rozłożeniu momentu obrotowego sprawdza się najlepiej z silnikami o wysokim momencie obrotowym (do 350 Nm), natomiast 7-biegowa DSG lepiej współpracuje z mniejszymi silnikami (do 250 Nm).
Wyposażenie
Golf Variant oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Ta ostatnia zastąpiła dotychczasową wersję Sportline. Wszystkie wersje posiadają seryjnie 4 poduszki, kurtyny powietrzne oraz klimatyzację. W przypadku wyposażenia samochodu w skrzynię DSG dołączany jest system ESP wraz z asystentem podjazdu. Każda wersja posiada ponadto specyficzne detale, które ją wyróżniają.
Golf Variant Trendline
Już wersja podstawowa dysponuje rozszerzonym wyposażeniem seryjnym. W stosunku do poprzedniego modelu nowy Golf różni się od poprzednika dodatkowymi seryjnymi elementami, takimi jak komputer pokładowy, widoczne końcówki rur wydechowych (przy silnikach o mocy powyżej 105 KM), wstawki dekoracyjne Titan, światła do jazdy w dzień zintegrowane z głównymi reflektorami oraz półautomatyczna klimatyzacja Climatic. Również seryjne są elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby z przodu i z tyłu, centralny zamek z pilotem, oświetlenie bagażnika, schowki wraz z półką w podsufitce, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka zewnętrzne oraz relingi dachowe. Golf Variant Trendline wyposażony jest seryjnie w opony 205/55 R 16.
Golf Variant Comfortline
Jeszcze bardziej wyraźne są różnice w wyposażeniu w przypadku nowego Golfa w wersji Comfortline. Poza elementami z wersji Trendline jego charakter podkreślają nowe, 16-calowe koła ze stopów metali lekkich Atlanta, nowe wstawki dekoracyjne (Black Pyramide), chromowane listwy przy bocznych oknach, chromowane ramy wokół poprzecznych listew osłony chłodnicy, nowa trójramienna kierownica, nowa welurowa tapicerka (Scout) oraz tempomat.
Golf Variant Highline
Nową linię wyposażenia Highline wyróżniają 16-calowe koła ze stopu metali lekkich Sedona, chromowane poprzeczki w kratownicy osłony chłodnicy, chromowane osłony wlotów powietrza, reflektory przeciwmgielne wraz z funkcją statycznego doświetlania zakrętów oraz srebrne, anodowane relingi dachowe.
W środku Golf Variant Highline posiada takie elementy jak komputer pokładowy MFA Plus, sportowe siedzenia ze środkową częścią pokrytą Alcantarą (Dropmag), wstawki dekoracyjne Chrom matt, regulację wysokości fotela pasażera, chromowane ramki wokół włączników, kierownicę multifunkcyjną (dla DSG z funkcją tiptronic) oraz automatyczną klimatyzację Climatronic. Ponadto dla wszystkich wersji nowego Golfa Varianta dostępne są liczne elementy wyposażenia dodatkowego.
Wyposażenie dodatkowe, Pakiet 990
W ofercie wyposażenia dodatkowego dostępny jest „Pakiet 990”. Obejmuje on elementy, które klienci bardzo często wybierają zamawiając samochód. Dzięki połączeniu ich w jeden zestaw, za 990 zł klient otrzyma wyposażenie warte 5.570 zł. Pakiet „990” tworzą następujące elementy wyposażenia dodatkowego:
• system radiowy RCD 310 czytający pliki MP3, 8 głośników
• czujniki parkowania z przodu i z tyłu
• alarm z dozorem wnętrza i czujnikiem przechyłu
• automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne przy włączonym biegu wstecznym
• Pakiet „Zimowy”
– podgrzewane fotele przednie
– spryskiwacze reflektorów
– ogrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej
– kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy
Systemy nawigacji
Volkswagen oferuje nowego Golfa Varianta z dwoma typami radioodtwarzaczy i dwoma systemami nawigacji z serii 310 i 510. Wszystkie zestawy można rozszerzyć o odpowiednie urządzenia głośnomówiące do telefonu. Radia lub nawigacje z serii 310 i 510 oferowane są ze złączem AUX-IN dla zewnętrznych odtwarzaczy MP3. Urządzenia z tych serii mogą być także rozszerzone o przyłącze USB (MEDIA-IN) oraz zmieniarkę płyt CD (dla systemów nawigacji).
Wszystkie radia i systemy nawigacji posiadają odtwarzacz CD czytający pliki MP3. Radioodtwarzacze noszą oznaczenia RCD 310 i RCD 510; RNS 310 i RNS 510 to ich odpowiedniki z dodatkowym systemem nawigacji. Do urządzeń RCD 510 i RNS 510 można ponadto przyłączyć wbudowaną kamerę cofania. RNS 510 posiada twardy dysk o pojemności 30 GB dla danych nawigacji i muzyki.
Systemy wspomagające kierowcę, Park Assist
Rozwiązaniem technicznym wspomagającym kierowcę, oferowanym teraz po raz pierwszy w Golfie Variancie, jest system ułatwiający parkowanie Park Assist. Umożliwia on prawie automatyczne zaparkowanie tyłem, równolegle do pasa ruchu, w lukach parkingowych dłuższych zaledwie o 1,1 metra od pojazdu. Kierowca wciska jedynie pedał gazu, hamulec i sprzęgło, a Golf Variant, sterowany czujnikami, samodzielnie wjeżdża w zmierzone wcześniej miejsce parkingowe. Gdy tylko kierowca zaingeruje w manewr parkowania, Park Assist dezaktywuje się. System ten włączany jest przyciskiem znajdującym się bezpośrednio przed drążkiem zmiany biegów.
Przy prędkościach do 30 km/h podczas przejeżdżania wzdłuż parkujących samochodów w odległości od 0,5 do 1,5 metra (z lewej lub prawej strony) czujniki ultradźwiękowe rejestrują wszystkie równoległe do pasa ruchu wolne miejsca parkingowe. Moduł sterowania wylicza optymalną drogę parkowania. Pozycję do rozpoczęcia manewru Park Assist pokazuje na wyświetlaczu wskaźnika wielofunkcyjnego.
Gdy tylko czujnik z tyłu po raz pierwszy włączy ciągły sygnał, oznacza to, że osiągnięta została optymalna odległość do następnego pojazdu (ok. 20 centymetrów). Przy zbyt dużej prędkości lub jakiejkolwiek ingerencji kierowcy Park Assist natychmiast wyłącza się. Cały proces parkowania, od włączenia biegu wstecznego, trwa z reguły tylko 15 sekund.
Kamera wsteczna
Nową generację Golfa Varianta można kupić po raz pierwszy z kamerą wsteczną Rear Assist. Gdy tylko włączony zostanie bieg wsteczny, kamera wbudowana w pokrywę bagażnika rozpoczyna obserwację otoczenia za samochodem. System ten można zamówić w połączeniu z radiem i nawigacją z ekranem dotykowym RCD 510 i RNS 510. Obraz z kamery jest przenoszony jako obraz rzeczywisty bezpośrednio na ekran dotykowy. Tutaj także, przy użyciu linii orientacyjnych, wyświetlana jest obrana droga parkowania. Kamera wsteczna pozwala na zauważenie nawet niewielkich przeszkód za samochodem oraz na wjechanie w najmniejsze luki parkingowe. Ponadto Rear Assist ułatwia zaczepianie przyczepy. Sama kamera ma szerokokątną optykę: kąt poziomy wynosi 130 stopni, pionowy – 100 stopni.
Pełne dane techniczne i wymiary oraz dane eksploatacyjne Nowego Golfa Kombi znajdują się tutaj.
źródło: Volkswagen, foto Volkswagen