Nowa generacja T5 – Transporter, Multivan, Caravelle i California

Nowa generacja T5 – Transporter, Multivan, Caravelle i California

Na rynku debiutują właśnie nowe, w znacznym stopniu udoskonalone wersje Multivana, Transportera, Caravelle i Californii. Ta najpopularniejsza w swoim rodzaju seria w Europie w najnowszej generacji jest oszczędniejsza, bardziej ekologiczna, dopracowana w każdym szczególe i dynamiczniejsza, niż kiedykolwiek. Po raz kolejny bestsellery T5 Volkswagena przejmują techniczne przodownictwo w swoich segmentach.


Design
Pod względem optycznym nowa wersja T5 jest zgodna z DNA designu Volkswagena. Charakterystyczne dla tej stylistyki cechy wykazuje przede wszystkim przód nadwozia. Czyste, poziome linie sprawiają, że samochód wygląda jeszcze bardziej szlachetnie i ponadczasowo.

Nowa, ekstremalnie oszczędna generacja TDI
Wszystkie silniki (TDI) zostały zastąpione nową generacją jednostek z najnowszym wtryskiem Common Rail, spełniającą wymagania normy Euro 5. Cztery nowe, czterocylindrowe TDI (pojemność skokowa 2,0 litra) osiągają moc 62 kW / 84 KM, 75 kW / 102 KM, 103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM i wszystkie mają wyraźnie bardziej dynamiczną charakterystykę momentu obrotowego i poprawione właściwości akustyczne przy niższych średnio o dziesięć procent wartościach spalania i emisji CO2. Nowy, najmocniejszy TDI rozwija doskonały maksymalny moment obrotowy 400 Nm i zużywa przy tym – zależnie od wariantu przekładni – nawet o 1,9 litra paliwa mniej od poprzednika (emisja CO2 niższa o 52 g/km).

Nowoczesne rozwiązania techniczne
Nowa generacja sprzedanego w milionach egzemplarzy modelu oferuje ponadto wiele innych nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Na przykład zamiast oferowanej dotychczas przekładni automatycznej, debiutuje w T5 jako opcja znacznie efektywniejsza przekładnia dwusprzęgłowa (DSG). Innym przykładem może być układ rozdziału napędu: na życzenie dostępny jest nowy, sterowany elektronicznie napęd na wszystkie koła (4MOTION ze sprzęgłem Haldex czwartej generacji), który jeszcze bardziej poprawia bezpieczeństwo aktywne i pozwala łatwiej pokonywać bezdroża. Najmocniejsza wersja 4MOTION (TDI o mocy 180 KM) będzie również po raz pierwszy oferowana w połączeniu z DSG.

Bezkompromisowe bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo zostało poprawione dzięki seryjnemu ESP najnowszej generacji (wraz z układem stabilizującym przyczepę i systemem ułatwiającym ruszanie pod górę), nowej funkcji ostrzegawczej świateł stopu (sygnalizujących hamowanie awaryjne) oraz opcjonalnym systemom wspomagającym kierowcę, takim jak Side Assist (ostrzeżenie przed samochodami w „martwym polu”). O znacznie lepszą precyzję kierowania dba zupełnie nowy Servotronic, który należy do wyposażenia seryjnego Multivana Highline (do innych modeli dostępny jako opcja).


Komfort na najwyższym poziomie
We wnętrzu nowej generacji T5 na kierowców czekają nowe, szlachetniejsze zegary i kierownice, nowa generacja systemów audio i nawigacji (ze sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego w przypadku RNS 310 i RNS 510), oświetlenie LED, nowe materiały oraz jeszcze bardziej ergonomiczne fotele. Równocześnie poprawiły się koszty eksploatacji samochodu dzięki wyraźnie mniejszym wartościom zużycia paliwa i niższym kosztom serwisowania. Na przykład pasek zębaty silnika musi być wymieniany teraz po przejechaniu 210.000 kilometrów, a nie 125.000 kilometrów.

Historia i pozycjonowanie
Transporter, Caravelle, Multivan i California – to cztery podstawowe wersje wyprodukowanego w milionach egzemplarzy światowego bestsellera. Dla całego grona wielbicieli – rzemieślników, rodzin, biznesmenów i globtroterów – te wszechstronne samochody stanowią wyraz motoryzacyjnego światopoglądu, są synonimem nieograniczonej mobilności i uniwersalności. Między innymi dlatego jest to najpopularniejsza rodzina modeli w swojej klasie w Europie.

Tradycja – Transporter stał się już ikoną
Korzenie serii Volkswagenów nazwanej pierwotnie „Typ 2” sięgają wczesnych lat 50-tych. „Typ 1” to legendarny Garbus, który początkowo stanowił podstawę dla „Typu 2” (zwanego potocznie w Niemczech„Bulli”, w Polsce „Ogórek”). W rzeczywistości „Ogórek” zrobił karierę porównywalną z Garbusem i stał się nieodłącznym elementem motoryzacyjnego krajobrazu prawie na całym świecie. Na początku jego historii stoi nazwisko Ben Pon. Jego rodzinne przedsiębiorstwo „Pon’s Automobielhandel” zostało w 1947 roku oficjalnym importerem Volkswagena na obszar Holandii. Jeszcze w tym samym roku Ben Pon wpadł na pomysł, aby zaoferować auto dostawcze na bazie Garbusa. Legendarnym już dzisiaj szkicem samochodu w notatniku przekonał ówczesnego szefa Volkswagena Heinricha Nordhoffa do swojej genialnej idei. Taki był początek wyjątkowej kariery busa i samochodu dostawczego – „Ogórka”. Do dnia dzisiejszego sprzedanych zostało ponad 8 milionów pojazdów z tego modelu i jego pochodnych. Pierwsza generacja samochodu nazywanego wewnętrznie T1 – skrót od Transporter 1 – pojawiła się na rynku w 1950 roku i stała się motoryzacyjnym symbolem cudu gospodarczego i światowego ruchu hippisowskiego. W 1967 roku pojawił się T2, w 1979 – T3, 1990 – T4 i w 2003 – T5.

Popularność bez granic – już ponad milion T5
Wszystkie generacje „Ogórka” – od T1 do T5 – mają ponadczasowy image. Od 2003 roku sprzedano ponad milion egzemplarzy aktualnej, a teraz udoskonalonej pod względem optycznym i technicznym generacji. W ostatnim roku na jeden z czterech podstawowych modeli zdecydowało się 178.000 klientów. T5 jest sprzedawany w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Południowej oraz w Nowej Zelandii i Australii. W Europie pięcioma największymi rynkami zbytu dla Transportera są Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Turcja i Francja. W przypadku Multivana kolejność pięciu najważniejszych rynków na kontynencie europejskim wygląda trochę inaczej: Niemcy, Austria, Rosja, Wielka Brytania i Francja.


Zdaniem kierowców: Kto raz kupi T5, będzie go kupował zawsze
Decyzje o zakupie uwarunkowane są różnymi względami. Według ankiety przeprowadzonej wśród niemieckich klientów, przy zakupie Transportera najważniejsze są dobre doświadczenia, jakie nabywcy mieli już z daną marką lub modelem, oraz możliwości i niezawodność samochodu. Ponadto 59 procent wszystkich klientów już przedtem jeździło którymś z samochodów użytkowych Volkswagena – z tego 81 procent Transporterem. W przypadku Multivana większość kupujących również podejmuje decyzję na podstawie wcześniejszych pozytywnych doświadczeń z marką i modelem. Na kolejnych miejscach stoi wszechstronność i przestrzeń. Dokładnie 72 procent osób kupujących Multivana jeździło wcześniej samochodem wyprodukowanym przez Volkswagen AG. W przypadku osób, które po raz pierwszy zdecydowały się na Multivana, są przede wszystkim dotychczasowi posiadacze samochodów kombi i MPV.

T5 powstaje w Hanowerze i w Poznaniu
T5 jest budowany w macierzystym zakładzie Volkswagen Nutzfahrzeuge w Hanowerze. Tutaj powstają wszystkie zamknięte warianty od wersji furgon do Multivana. Otwarte wersje Transportera (skrzyniowy i z podwójną kabiną) oraz kombi są produkowane dodatkowo w polskich zakładach w Poznaniu. O popularności tej serii świadczy nie tylko wielkość sprzedaży, lecz także zgromadzone w wyróżnienia. T5 ma na swoim koncie takie tytuły jak „Van of the Year”, „Transporter Roku”, „International Van of the Year”, „Samochód Roku”, „Samochód Roku z napędem na wszystkie koła”, „Kamper Roku” i „Klasyk Przyszłości”.

460 podstawowych wariantów
Prezentowane najnowsze wersje jako van (Multivan), bus (Caravelle), kamper (California) i wszechstronny samochód dla rzemieślników i firm usługowych (Transporter) po raz kolejny spełniają wszystkie możliwe zadania stawiane przed samochodami tego typu. Obojętnie, czy jako furgon, wersja skrzyniowa, kombi, bus, van, z normalnym czy długim rozstawem osi czy też jako samochód dla globtroterów – zadowoli każdego. Jeżeli uwzględnimy w tym zestawieniu różne wersje silników, otrzymamy 460 podstawowych wariantów T5.


Ekonomiczny – bardzo niskie koszty eksploatacji
Niskie koszty eksploatacji są cechą charakterystyczną T5, teraz jeszcze bardziej odczuwalną, niż kiedykolwiek. Najnowszy model jest jeszcze oszczędniejszy, bardziej przyjazny dla rodziny, a także bardziej interesujący dla małych i większych przedsiębiorców. A to dzięki znacznie niższym wartościom spalania, wysokiej wartości rezydualnej i jeszcze mniejszym kosztom eksploatacji. Na przykład częstotliwość wymiany paska zębatego silnika została przedłużona z 125.000 kilometrów do 210.000 kilometrów.

Certyfikat ekologiczny dla T5
Jak już wspomniano, nowy T5 jako pierwszy model wśród samochodów użytkowych Volkswagena otrzyma w przyszłym roku certyfikat ekologiczny potwierdzony przez TÜV Nord. Certyfikat ten poświadcza postęp pod względem ekologicznym w porównaniu z poprzednimi lub porównywalnymi modelami i informuje, jak w koncernie Volkswagen wytwarzane są pojazdy, podzespoły oraz w jaki sposób oddziaływają one na środowisko. Bilans ekologiczny nie obejmuje tylko „okresu jazdy” pojazdu, lecz cały jego cykl życia, od produkcji poprzez użytkowanie do utylizacji. Podstawą certyfikatu ekologicznego są szczegółowe bilanse środowiskowe opracowane zgodnie z niemiecką normą ISO 14040/44, sprawdzone przez niezależnych instytucje, takie jak TÜV NORD.

Cztery nowe silniki TDI z Common Rail i przekładnia DSG
Bestsellerowa seria T5 została udoskonalona w każdej dziedzinie. Największy krok na przód został zrobiony w zakresie silników. Dzięki nowym, ekstremalnie cichym czterocylindrowym jednostkom TDI z wtryskiem Common Rail, seria ta – numer 1 w swojej klasie w Polsce i Europie – uzyskuje rekordowe wartości, zarówno w konkurencjach związanych z ekologią, jak i ekonomią.

Montowane poprzecznie i pochylone do przodu o osiem stopni silniki TDI (1.968 cm3) mają moc 62 kW / 84 KM, 75 kW / 102 KM, 103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM. Do mocy 140 KM za siłę ciągu odpowiedzialna jest turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny. W najmocniejszej, 180-konnej wersji zastosowano dwustopniowo regulowane turbodoładowanie. Dzięki zmiennie sterowanym wielokrotnym wtryskom systemu Common Rail udało się poprawić akustykę silników. Nowa wersja 180 KM z poziomem hałasu na zewnątrz 70 dB(A) jest o cztery, a wersja 140 KM o pięć dB(A) cichsza. Ludzki słuch odbiera tę różnicę tak, jakby hałas zmniejszył się o około połowę. Wśród jednostek benzynowych oferowany jest czterocylindrowy, dwulitrowy silnik o mocy 85 kW / 115 KM.


TDI – nawet o 20 procent oszczędniejsze
Wszystkie cztery TDI po raz pierwszy zostały zastosowane w serii modeli samochodów użytkowych Volkswagena. Czterocylindrowe silniki z Common Rail zastępują dotychczasowe cztero- i pięciocylindrowe jednostki z pompowtryskiwaczami. W porównaniu z poprzednimi silnikami zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 20 procent. Średnia wartość redukcji emisji CO2 i spalania dla całej serii wynosi 10 procent. Zużycie paliwa i emisja CO2 dla wariantów z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś (na przykładzie Transportera w wersji furgon) wynoszą od 7,2 litra / 190 g/km CO2 (dla silników o mocy 84 KM i 102 KM) przez 7,4 litra / 195 g/km CO2 (140 KM) do 7,5 litra / 197 g/km CO2 (180 KM). Jest to nawet o 0,9 litra mniej w porównaniu z poprzednikiem. Redukcja paliwa jest jeszcze wyraźniejsza, gdy T5 zostanie wyposażony, w zastosowaną po raz pierwszy w samochodzie dostawczym Volkswagena, dwusprzęgłową przekładnię (DSG). W porównaniu do poprzednika o mocy 174 KM z 6-biegową skrzynią automatyczną zużycie paliwa w wersji 180 KM obniżyło się do 7,8 litra (205 g/km CO2), czyli o 1,9 litra (52 g/km CO2). W celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx) i cząsteczek stałych zastosowano niskotemperaturowy układ recyrkulacji spalin. Ponadto we wszystkich wersjach nadwozia i napędu spaliny oczyszczane są przez katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych.

Dynamika TDI
Przy konstruowaniu silników TDI w centrum uwagi, oprócz ograniczenia zużycia i emisji, znalazła się wyczuwalna poprawa reakcji na pedał przyspieszenia. Cel ten został osiągnięty dzięki kompletnej zmianie charakterystyki momentu obrotowego. Już najmniejszy TDI o mocy 84 KM maksymalny moment obrotowy 220 Nm rozwija od 1.250 obr./min i utrzymuje go do 2.500 obr./min.

Takie ostro wznoszące się w górę i utrzymujące się na jednym poziomie przez szeroki zakres prędkości obrotowych przebiegi momentu obrotowego charakteryzują także trzy mocniejsze TDI. W wariancie 102 KM maksymalny moment 250 Nm jest dostępny między 1.500 a 2.500 obr./min. Silnik TDI – 140 KM uzyskuje 340 Nm już przy 1.750 obr./min i utrzymuje je również do 2.500 obr./min. Silnik TDI – 180 KM przekazuje na wał korbowy od 1.500 obr./min całe 400 Nm. Wartość ta nie zmienia się aż do 2.000 obr./min. 90 procent maksymalnego momentu obrotowego jest do dyspozycji do 5.000 obr./min. Generalnie wszystkie silniki dzięki bardziej dynamicznemu przebiegowi momentu obrotowego umożliwiają uzyskanie znacznie lepszej elastyczności.


TDI o mocy 180 KM
Najmocniejszą jednostką jest nowy silnik 2.0 l biturbo o mocy 132 kW / 180 KM, uzyskujący najwyższą moc przy 4.000 obr./min. Już od 1.500 obr./min ten biturbo generuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm i utrzymuje go na tym poziomie do 2.000 obr./min. Zależnie od wariantu nadwozia i napędu, T5 z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 191 km/h. Na przyspieszenie 0-100 km/h w napędzanym na przednią oś Transporterze potrzebnych jest 11,3 sekundy. Mimo tak dobrych osiągów średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 7,5 litra oleju napędowego. Jak już wspomniano, TDI 180 KM może być zamawiany z napędem na przednią oś, manualną skrzynią biegów lub przekładnią DSG. Oba rodzaje przekładni mogą być również połączone z napędem na wszystkie koła 4MOTION.

TDI o mocy 140 KM
Także ten TDI o mocy 140 KM z wtryskiem Common Rail rozwija doskonały moment obrotowy 340 Nm, i w porównaniu ze swoim poprzednikiem (96 kW / 131 KM i również 340 Nm) dysponuje znacznie lepszą charakterystyką momentu obrotowego. Oba silniki uzyskują swój maksymalny moment obrotowy przy 2.000 obr./min, lecz nowy TDI utrzymuje taki moment do 2.500 obr./min, a nie do 2.300 obr./min, jak poprzednia wersja. Prędkość maksymalna Transportera z 140-konnym TDI wynosi 173 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h przy seryjnej 6-biegowej skrzyni manualnej zajmuje 13,1 sekundy – i to przy średnim zużyciu paliwa 7,4 litra oleju napędowego (CO2: 195 g/km), czyli na poziomie silników
o mniejszej mocy. Poprawa w stosunku do pięciocylindrowego poprzednika: 0,9 litra oraz 24 g/km CO2 mniej. Volkswagen oferuje nowy silnik TDI 140 KM dla wszystkich wersji T5 również z napędem na wszystkie koła 4MOTION lub z DSG. DSG w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów pozwala na zaoszczędzenie 1,6 litra paliwa. Emisja CO2 obniżaja się przy tym o 40 g/km.

TDI o mocy 102 KM
Jeszcze oszczędniej pracuje silnik TDI o mocy 75 kW / 102 KM połączony z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów. Pozwala on na rozwinięcie maksymalnej prędkości 157 km/h. Bezpośredni wtrysk podaje do komór spalania średnio zaledwie 7,2 litra na 100 km (emisja CO2 wynosi 190 g/km). W porównaniu z poprzednią wersją spalanie obniżyło się o 0,7 litra (emisja dwutlenku węgla – o 18 g/km).

Tak jak silnik 1.9 TDI poprzedniego modelu o takiej samej mocy, także ten TDI dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm, który jest jednak dostępny już od 1.500 obr./min i nie zmniejsza się do 2.500 obr./min. W silniku, którego zastąpił nowy TDI, maksymalny moment obrotowy był dostępny tylko w zakresie od 1.900 do 2.000 obr./min. Także w tym przypadku dostrojenie dostosowane do dużej siły ciągu pozwala na jazdę bez częstej zmiany biegów oraz osiągnięcie minimalnych wartości spalania i emisji.

TDI o mocy 84 KM
Najsłabszy silnik 2.0 TDI rozwija moc 62 kW / 84 KM (przy 3.500 obr./min), czyli identyczną moc, jak jego poprzednik o pojemności 1,9 litra. Postęp widać wyraźnie, gdy porówna się maksymalny moment obrotowy. Nowy silnik dysponuje o 10 procent wyższym momentem, czyli 220 Nm zamiast 200 Nm i utrzymuje go między 1.250 a 2.500 obr./min. Prędkość maksymalna 146 km/h robi wrażenie, jak na samochód o tej mocy i tej wielkości.

Idealna charakterystyka momentu obrotowego i związane z tym niskie prędkości obrotowe mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa i emisje spalin: średnio ten TDI zadowala się 7,2 litrami oleju napędowego na 100 kilometrów, co oznacza poprawę o 0,8 litra. W przeliczeniu na emisje CO2 odpowiada to 190 g/km czyli redukcji o 21 gramów na kilometr.


DSG i nowa generacja napędu na wszystkie koła 4MOTION
Równocześnie z nowymi, 2-litrowymi silnikami TDI premierę w T5 będzie miała również dwusprzęgłowa przekładnia (DSG). 7-biegowa DSG łączy w sobie komfort tradycyjnej przekładni automatycznej z wysokim stopniem sprawności i efektywności przekładni manualnej. Nowa DSG została opracowana przez Volkswagena i jest wytwarzana w niemieckich zakładach produkujących podzespoły w Kassel. Montowana jest w samochodach z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła. W seriach lekkich samochodów użytkowych będzie ona stosowana w połączeniu z silnikami wysokoprężnymi o mocy 103 kW/ 140 KM i 132 kW / 180 KM. Zgodnie z życzeniami wielu kierowców, po raz pierwszy Volkswagen Samochody Użytkowe będzie oferował model Caravelle, Multivan i Transporter także z kombinacją automatycznej skrzyni biegów (DSG) i napędu na wszystkie koła (4MOTION).

Ekonomiczna i komfortowa DSG pozwala na uzyskanie nowych standardów prędkości zmiany przełożenia. Zmiana biegu następuje w ciągu kilku setnych sekundy i bez przerwania siły ciągu. Bardziej konsekwentnie niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna, DSG sprowadza do wspólnego mianownika takie zagadnienia, jak ekologiczność, sportowy charakter i komfort. Żadna inna skrzynia automatyczna nie pracuje tak oszczędnie, szybko i precyzyjnie. Siódmy bieg nowej DSG został przewidziany jako „overdrive”, tzn. ma wyjątkowo długie przełożenie. Obniża to prędkość obrotową, przede wszystkim na autostradzie, a tym samym zużycie paliwa, emisję i hałas. Prędkość maksymalna osiągana jest na szóstym stopniu przełożenia. Redukcja spalania w porównaniu z dotychczasowym, 5-cylindrowym TDI robi wrażenie. W przypadku silnika o mocy 140 KM, zużycie oleju napędowego zmniejsza się do 7,9 litra, czyli o 1,6 litra. Silnik biturbo o mocy 180 KM spala tylko 7,8 litra – o 1,9 litra mniej, niż wcześniej. Emisja CO2 zmniejsza się analogicznie o 52 g/km.

Nowy napęd na wszystkie koła 4MOTION
Najnowszy stan techniki reprezentuje także udoskonalony napęd na wszystkie koła 4MOTION nowej serii Transporterów. Najnowsza generacja sprzęgła wielotarczowego zoptymalizowanego pod względem tarcia, opracowana przez szwedzkiego kooperanta – firmę Haldex, pod względem trakcji, bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności wytycza nowe standardy. Napęd na wszystkie koła jest dostępny w połączeniu z dwoma najmocniejszymi TDI (103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM), a w przypadku największego silnika może być także połączony z DSG. Cechą charakterystyczną nowego, pracującego szybko, z wyczuciem i cicho sprzęgła Haldex4 jest fakt, że w przeciwieństwie do dotychczas stosowanego, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2, posiada ono regulację elektroniczną. Ciśnienie oleju odpowiedzialne za rozdział momentu obrotowego na tylne koła w sprzęgle wielotarczowym nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowej między przednią a tylna osią, lecz przez elektryczną pompę, dzięki której ciśnienie w zbiorniku wzrasta do 30 bar. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy oleju umożliwia czasowe odłączenie pompy elektrycznej, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa. W ekstremalnym przypadku możliwe jest przeniesienie nawet 100 % momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex jest napędzane przez wał kardana.

Samo sprzęgło niezwykle szybko wykonuje polecenia elektronicznego układu sterującego, a to poprawia nie tylko trakcję w trudnym terenie i na śliskiej nawierzchni, lecz także ogólne bezpieczeństwo aktywne. Na przykład, gdy czujniki kół zarejestrują poślizg na przedniej osi, moment napędowy zostanie przesunięty na tylną oś, zanim jeszcze będzie mogła pojawić się podsterowność. Elektroniczny układ sterujący uwzględnia łącznie 40 różnych sygnałów, w tym kąt skrętu kół, odchylenie, pozycję pedału przyspieszenia i prędkość obrotową silnika. Utracie trakcji przez poszczególne koła zapobiega blokada mechanizmu różnicowego EDS poprzez aktywną ingerencję w hamulce. Jako opcję Volkswagen oferuje system 4MOTION także z mechanicznie działającą blokadą mechanizmu różnicowego dla tylnej osi, która gwarantuje maksymalną trakcję również poza utwardzonymi drogami.


Bezpieczeństwo – zaktualizowana generacja ESP i nowe systemy wspomagające kierowcę
Z dużą liczbą systemów wspomagających kierowcę i zwiększających ochronę, aktualna generacja T5 osiąga nie mający sobie równych poziom bezpieczeństwa. Do systemów tych należą obok ESP (seryjnego dla wszystkich modeli), także system ułatwiający zmianę pasa ruchu (Side Assist), kamera cofania (Rear Assist), różne funkcje dodatkowe świateł i wskaźnik ciśnienia w oponach.

Side Assist
Opcjonalny system ułatwiający zmianę pasa ruchu przy włączonym kierunkowskazie ostrzega przed samochodami, które znajdują się z boku, w tak zwanym martwym polu lub nadjeżdżają z tyłu z dużą szybkością. W tym celu radar o częstotliwości 24 GHz skanuje przestrzeń zarówno z boku, jak i za samochodem. Gdy Side Assist rozpozna niebezpieczną sytuację, diody LED w obudowie lusterka zewnętrznego sygnalizują grożące niebezpieczeństwo. System ten aktywowany jest przy prędkości powyżej 30 km/h i jest dostępny dla wszystkich wariantów T5 z zamkniętym nadwoziem, krótkim rozstawem osi, płaskim dachem i tylną klapą.

Statyczne światła doświetlające zakręty
Dodatkowe bezpieczeństwo i dużą wygodę na skrzyżowaniu oraz przy parkowaniu zapewniają reflektory przeciwmgielne doświetlające zakręty. Światła te włączają się przy prędkości poniżej 40 km/h, zapalonych światłach drogowych i skręcie kierownicy oraz po włączeniu kierunkowskazu. Ponieważ światła te oświetlają strefę z boku samochodu pod kątem 35 stopni i na odległość kilku metrów, kierowca może łatwiej zauważyć pieszych i rowerzystów. Światła doświetlające zakręty należą do wyposażenia seryjnego Multivana PanAmericana i Multivana Highline oraz Californii Comfortline. Dla pozostałych wariantów są dostępne jako opcja.

Wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach
Awarie opon pociągają za sobą koszty, a podczas wymiany koła na poboczu drogi lub pasie awaryjnym autostrady, powodują poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Najczęstszą przyczyną takich awarii jest zbyt niskie ciśnienie w oponach. Wskaźnik ciśnienia zapobiega tym uszkodzeniom. System rozpoznaje odpowiednio wcześniej nieprawidłowe ciśnienie porównując ze sobą prędkości obrotowe kół i ostrzega odpowiednim symbolem na zegarach.

Rear Assist
Kamera cofania jest dostępna na życzenie dla wszystkich wersji z nawigacją RNS 510 oraz z tylną pokrywą. Rear Assist zostaje aktywowany po włączeniu biegu wstecznego i uzupełnia akustyczną sygnalizację odległości prezentując obraz na wyświetlaczu systemu nawigacji. Interesujące są dynamiczne linie pomocnicze, które w zależności od odchylenia kierownicy pokazują drogę, po jakiej będzie poruszać się samochód. Pozwala to na bardzo precyzyjne parkowanie, jest również bardzo przydatne przy zaczepianiu przyczepy.

Funkcja Coming home / Leaving home
Funkcja „Coming home / Leaving home” oświetla po zmroku obszar wokół samochodu. W tym celu światła mijania Multivana, Transportera, Caravelle lub Californii po opuszczeniu samochodu gasną z pewnym opóźnieniem lub zapalają się z wyprzedzeniem po wciśnięciu przycisku na pilocie. Ten element wyposażenia, podobnie jak czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne i automatyczne włączanie świateł należy do opcjonalnego pakietu.

ESP najnowszej generacji
We wszystkich modelach: Transporterze, Caravelle, Californii i Multivanie montowany jest seryjnie elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z asystentem ruszania pod górę. System ESP zapobiega niebezpieczeństwu przewrócenia się samochodu przy dynamicznych manewrach i dużych przyspieszeniach poprzecznych. Porównując moment obrotowy silnika i rzeczywiste przyspieszenie, moduł sterujący rozpoznaje stan obciążenia pojazdu (pusty, w połowie lub całkowicie załadowany) i odpowiednio reaguje. System poprawia również sprawność hamulców na nieutwardzonych drogach. W przypadku ostrego hamowania szybko migające światła stopu informują jadących z tyłu kierowców o niebezpiecznej sytuacji. Układ stabilizujący zespół samochód + przyczepa jest teraz także jeszcze skuteczniejszy.

Nowe DNA designu Volkswagena
Multivan, Transporter, Caravelle i California są niemieckimi klasykami designu. Odpowiednio do ich statusu forma nadwozia została zmodyfikowana z wielką pieczołowitością. Aktualna stylistyka podąża teraz za nowym, opracowanym przez Waltera de Silvę DNA designu, prezentującym typowe cechy Volkswagenów.

Przód nadwozia
Nową generację można rozpoznać między innymi po całkowicie zmodyfikowanej przedniej części nadwozia. Czyste, poziome linie sprawiają, że modele z tej serii wyglądają bardziej szlachetnie i ponadczasowo. Między czterema podstawowymi modelami oraz poszczególnymi wersjami nadwozia i wyposażenia występują niewielkie różnice. Zderzaki Transportera, Caravelle Trendline i Multivana PanAmericana są wykonane z ciemnego tworzywa sztucznego, natomiast zderzaki wszystkich pozostałych wersji są pokryte lakierem w kolorze nadwozia (po raz pierwszy także w Multivanie Startline). Zawsze czarne są poprzeczne listwy kratownicy osłony chłodnicy. W przypadku Transportera (furgon, kombi i skrzyniowy) i Caravelle Trendline są one czarne i matowe. Caravelle Comfortline, Multivan i California Comfortline mają natomiast błyszczące listwy z chromowanymi paskami. Górny z tych pasków jest optycznie przedłużony aż do reflektorów, które również zostały zmodyfikowane. Nowe światła przeciwmgielne zamontowane w zderzaku opcjonalnie służą po raz pierwszy jako statyczne światła oświetlające pobocze.


Tył nadwozia
Tył nadwozia Caravelle, Multivana i Californii różni się od poprzedników nowymi światłami, reprezentującymi aktualne DNA designu. Zmienione zostało także oznaczenie silników.
W przypadku dwóch mniejszych jednostek wysokoprężnych o mocy do 102 KM wszystkie trzy litery TDI są chromowane. Przy wersji 140-konnej litera I jest czerwona. W wersji 180 KM czerwone są litery D oraz I. Silnik benzynowy nie maj oznaczenia.

Sylwetka
Do charakterystycznych szczegółów sylwetki należą zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym lusterka zewnętrzne. Po raz pierwszy umieszczono w nich kompletny system anten do odbioru sygnałów radia, DAB, TV, telefonu i GPS. Kolejną nowością w tym segmencie jest opcjonalny układ ułatwiający zmianę pasa ruchu Side Assist. Za pomocą diod LED w lusterkach zewnętrznych ostrzega on przed pojazdami, które znajdują się w tzw. martwym polu lub się do niego zbliżają. Wzbogacono również ofertę obręczy kół. Wersje z silnikami 180 KM można rozpoznać po klasycznych 17-calowych obręczach stalowych. Wyjątkiem jest Multivan Comfortline z wersji 180 KM i 140 KM 4MOTION, który porusza się na nowych, eleganckich 17-calowych kołach ze stopu metali lekkich „Thunder” (pięcioramienne). Multivany ze słabszymi silnikami otrzymują 16-calowe koła ze stopu metali lekkich „Cartagena” (siedmioramienne). Multivan PanAmericana jeździ na obręczach „Thunder”. Multivan Highline jest dostarczany zawsze z nowymi kołami ze stopu metali lekkich o średnicy 17 cali „Neva” (dziesięcioramienne).

Multivan Highline
Elegancką cechą charakterystyczną najwyższej wersji Multivana – Highline jest dodatkowa listwa ozdobna w osłonie chłodnicy. Razem z dalszymi chromowanymi listwami z boków i z tyłu oraz obramowaniem reflektorów przeciwmgielnych jest ona częścią – w tym przypadku seryjnego – pakietu Chrom, oferowanego przez Volkswagena jako opcja także dla wszystkich modeli Comfortline.

Nowe elementy wnętrza i zoptymalizowana ergonomia
Do wnętrza nowego T5 wprowadzono zarówno zoptymalizowane pod względem komfortu pojedyncze siedzenia i trójramienne kierownice, jak i liczne nowe komponenty elektroniczne. Nową formę otrzymały na przykład zegary, podświetlone na biało i otoczone chromowanym pierścieniem. Seryjnie każdy model nowej generacji posiada wskaźnik optymalnego biegu, który pomaga kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa. Zaktualizowano także całe spektrum systemów radiowych i nawigacyjnych. Nowym urządzeniem jest RNS 510 z ekranem dotykowym i twardym dyskiem. Akustyczną jakość porównywalną z salą koncertową oferuje dostępny jako opcja system nagłośnieniowy Dynaudio. Złącze USB Media In pozwala wygodnie podłączyć odtwarzacz MP3 do systemu audio samochodu.


Climatic i Climatronic
Zmodyfikowane zostały także elementy obsługowe ogrzewania oraz klimatyzacji (półautomatyczna Climatic i w pełni automatyczna Climatronic). Climatic: Półautomatyczny system (seryjny dla wersji Comfortline Multivana, Caravelle i Californii) zastąpił klimatyzację manualną. Zaletą klimatyzacji półautomatycznej jest sposób regulacji temperatury. Ręcznie trzeba ustawiać tylko rozdział powietrza i dmuchawę. Obsługa jest wyjątkowo logiczna: po jednym pokrętle dla temperatury (z lewej strony), dmuchawy (na środku) i rozdziału powietrza (z prawej). Powyżej umieszczone są między innymi przyciski ogrzewania tylnej szyby, funkcji obiegu zamkniętego oraz Off/On (włącznik klimatyzacji). Caravelle, Multivan i California Comfortline są ponadto wyposażone obecnie w seryjną „klimatyzowaną podsufitkę” z wylotami powietrza także w tylnej części kabiny.

Climatronic: Seryjnie Climatronic dba o optymalną temperaturę w ekskluzywnym Mulitivanie Highline. W porównaniu z Climatic system ten oferuje jeszcze większy komfort obsługi. Wszystkie parametry, wraz z dmuchawą, są regulowane przez Climatronic automatycznie. Ponadto temperaturę można ustawiać indywidualnie dla obu stron kabiny. W tym celu z lewej i prawej strony znajduje się pokrętło, którym kierowca i siedzący obok niego pasażer mogą niezależnie od siebie sterować klimatyzacją. Ustawiona temperatura jest wyświetlana na zewnątrz w obramowaniu pokrętła i – w przypadku radia i nawigacji RCD 310, RNS 310 lub RNS 510 – także na wyświetlaczu urządzenia.

Automatyczna klimatyzacja Multivana, Caravelle i Californii jest podzielona na trzy strefy. Dla tyłu kabiny można ustawić temperaturę niezależnie od prawej i lewej strony przedniej części kabiny pasażerskiej, i to zarówno korzystając z przedniego panelu obsługowego (po wciśnięciu przycisku Rear), jak i z odpowiedniego panelu z tylnej części wnętrza.

Kolejną nowością jest możliwość lepszego zapobiegania parowaniu szyb bocznych. W tym celu dla wersji z podwójną komfortową podsufitką (Multivan i Caravelle, w zależności od wersji wyposażenia) inżynierowie skonstruowali cztery specjalne dysze, które kierują powietrze w odpowiedniej temperaturze na tylne szyby. W przypadku samochodów wyposażonych w Climatronic, system automatycznie zapobiega parowaniu szyb.

W chłodniejszych porach roku udoskonalone ogrzewanie postojowe (seryjne w Californii Comfortline) poprawia zarządzanie temperaturą we wnętrzu. Ogrzewanie to jest bardziej kompaktowe, a przede wszystkim lżejsze (o 24 procent). Zmodyfikowany został również odpowiedni element obsługowy w konsoli dachowej oraz zdalne sterowanie ogrzewaniem postojowym.

Zoptymalizowane wyposażenie seryjne
W wielu wersjach rozszerzono wyposażenie seryjne. Na przykład o wiele bogatsze jest wyposażenie Multivana Startline: ta wersja podstawowa różni się od poprzednika między innymi całkowicie tapicerowanym wnętrzem oraz poduszkami chroniącymi głowy i bocznymi poduszkami dla kierowcy i siedzącego obok pasażera. Transportery natomiast mogą być zamawiane z nową podwójną kanapą dla pasażerów z przodu i z rozkładanym schowkiem.


Wygodniejsze siedzenia
Zoptymalizowane zostały oparcia i siedziska przednich foteli i pojedynczych foteli obracanych. Ponadto fotel kierowcy jest teraz dostępny z opcjonalnym, elektrycznym podparciem odcinka lędźwiowego regulowanym w 2 płaszczyznach. Poprawa jest szczególnie wyraźnie odczuwalna na dłuższych trasach. Podwyższone brzegi fotela poprawiają także trzymanie boczne przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Volkswagen oferuje również w Multivanie Startline, Comfortline i Highline, dla dzieci o masie ciała od 15 do 36 kilogramów i wzroście do 1,5 metra, specjalne obrotowe siedzenia ze zintegrowanym fotelikiem dziecięcym. Nowością w Caravelle i Transporterze jest schowek z dwoma uchwytami na kubki, uchwytem na długopis i rozkładaną podkładką do pisania, wbudowany w środkowe oparcie fotela podwójnej przedniej kanapy. Ten element dla Transportera i Caravelle został pomyślany przede wszystkim dla samochodów wykorzystywanych w pracy zawodowej.

Nowa deska rozdzielcza
Komfort obsługi na najwyższym poziomie umożliwia gruntownie zmodernizowana elektronika pokładowa w nowym Multivanie, Caravelle, Californii i Transporterze. Wprowadziła ona liczne nowe elektroniczne elementy do tej serii. W tym celu funkcje wielu dotychczas rozproszonych modułów sterowania zostały połączone w jednym komputerze, tak zwanym Body-Computer-Modul (BCM). Do nowych elementów należą między innymi zegary z białym podświetleniem tła oraz nową technologią wyświetlaczy. Wersja „Standard” dla Transportera, Caravelle Trendline i Multivana Startline ma główne zegary otoczone chromowanymi pierścieniami i centralny wyświetlacz z cyfrowym wskaźnikiem poziomu paliwa. Seryjnie we wszystkich modelach nowej generacji na centralnym wyświetlaczu pojawia się również informacja o zalecanym biegu.

Od wersji wyposażenia Comfortline oraz w połączeniu z zestawem głośnomówiącym i/lub systemem nawigacji zegary w wersji „High” posiadają dodatkowy wskaźnik wielofunkcyjny oraz dwa mniejsze, okrągłe wskaźniki temperatury silnika i poziomu paliwa, umieszczone na dole w obrotomierzu i prędkościomierzu. Multivan Highline otrzymuje fabrycznie zegary w wariancie „Premium” z kolorową grafiką środkowego wyświetlacza.

Systemy nawigacji i radioodbiorniki
Tak jak w najnowszych samochodach osobowych Volkswagena, wraz ze zmianą modelu, także w serii T5 pojawiły się zupełnie nowe radia i systemy nawigacji. Dostępne są teraz dwa systemy radiowe z CD RCD 210, RCD 310 oraz dwa systemy nawigacji z radiem i CD RNS 310 i RNS 510 sterowane przy użyciu ekranu dotykowego. Nowym urządzeniem w serii T5 jest RNS 510 z 6,5-calowym ekranem, twardym dyskiem 30 GB i napędem DVD. Wszystkie urządzenia mogą być połączone z zestawem głośnomówiącym. W przypadku RCD 310, RNS 310 i RNS 510 dostępna jest także wersja Premium systemu pozwalającego na podłączenie nawet trzech telefonów komórkowych z Bluetooth. Telefony mogą być obsługiwane głosowo, ekranem dotykowym lub przy użyciu nowej, trójramiennej kierownicy wielofunkcyjnej.

Odtwarzacze wszystkich urządzeń czytają także płyty zapisane w formacie MP3. Systemy RCD 310, RNS 310 i RNS 510 można połączyć z zewnętrznym odtwarzaczem MP3 przez złącze AUX-IN. Jako opcja dla wersji RCD 310 i wyższych dostępne jest również złącze Media-IN (USB). Dla RCD 310 Volkswagen oferuje możliwość rozszerzenia systemu o moduł DAB (Digital Audio Broadcast), który pozwala na odbiór radiowy w jakości zbliżonej do płyt CD. RNS 510 można zmienić w telewizor podłączając tuner TV (cyfrowy i analogowy).


System nagłośnieniowy Dynaudio
Volkswagen T5 z systemem nagłośnieniowym duńskiego specjalisty od sprzętu HiFi – firmy Dynaudio – zmienia się w salę koncertową na kołach. System ten może być połączony ze wszystkimi urządzeniami serii 300 i 500. Dynaudio Soundsystem gwarantuje przyjemność słuchania w czystej postaci: cztery głośniki niskotonowe umieszczone w drzwiach i ścianach bocznych tylnej części kabiny dbają o precyzyjne i mocne basy z dużą wiernością impulsów. Głośniki wysokotonowe w drzwiach i poszyciu bocznym uzupełniają brzmienie niezwykle czystymi wysokimi dźwiękami i gwarantują najwyższą selektywność dźwięku. System głośników zasilany jest 10-kanałowym wzmacniaczem (600 W).

Transporter, Multivan, Caravelle i California w szczegółach
Volkswagen oferuje nowe wydanie bestsellera T5 w podstawowych wersjach Transporter, Caravelle, California i Multivan. Każda z tych wersji ma swoją własną historię, swoją klientelę, swoje główne zakresy zastosowania oraz koncepcyjne cechy szczególne.

Multivan – duży van z serii T5
Wynalezienie vana przypisuje sobie wielu producentów samochodów. Ale fakty mówią jednoznacznie: już w marcu 1950 roku bus Volkswagena, zwany popularnie „Ogórkiem” znalazł uznanie w oczach ludzi z dużymi rodzinami lub dużym gronem przyjaciół. Już wtedy łączył dziewięć miejsc siedzących z komfortem i lekkością samochodu osobowego. Historyczne wersje, jak wyjątkowo „przewiewny” Samba-Bus z 23 oknami, są dzisiaj tak samo obiektem pożądania, jak cenne oldtimery. Prawie sześćdziesiąt lat później tradycję tę podtrzymuje nowy Multivan. Jest to klasyczny van w ofercie serii T5: ze stosunkowo kompaktową długością zewnętrzną 4,89 metra oferuje on przestronne i dające się modyfikować wnętrze, w którym może pomieścić się siedmioosobowa grupa podróżnych wraz z bagażem. Potrójna kanapa daje się przesuwać w seryjnym systemie szyn do przodu i do tyłu. W wersjach wyposażenia Comfortline i Highline montowane są fabrycznie dwa obrotowe pojedyncze fotele.

Multivan w wersji Comfortline dostępny jest także w drugim wariancie nadwozia, z przedłużonym o 40 centymetrów rozstawem osi. W tym przypadku Multivan może pomieścić nawet osiem osób. W obu wariantach odchylająca się szeroko tylna pokrywa umożliwia dostęp do części bagażowej, która dzięki niskiej krawędzi może być praktycznie i z łatwością wykorzystywana także do transportu większych przedmiotów. Multivan Startline: Volkswagen oferuje nowego Multivana ponownie w czterech wersjach wyposażenia. Najniższa, pięcioosobowa wersja Startline znacznie zyskała na atrakcyjności. W odróżnieniu od poprzednika ma teraz w pełni tapicerowane wnętrze oraz poduszki chroniące głowy i poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu. Zderzaki pokryte są lakierem w kolorze nadwozia. Multivan Startline jest dostępny z silnikami o mocy do
103 kW/140 KM.

Multivan Comfortline: Jeszcze większy komfort podróżowania i stylowe elementy wyposażenia oferuje siedmioosobowy Multivan Comfortline. Osłona chłodnicy ozdobiona jest dwoma eleganckimi chromowanymi listwami. Na 16-calowe koła ze stopu metali lekkich „Cartagena” nałożone są szerokie opony o rozmiarze 215/65 R16. W połączeniu z napędem na wszystkie koła lub silnikiem biturbo o mocy 132 kW / 180 KM montowane są koła 17-calowe, podkreślające dynamiczny wygląd samochodu. Wnętrze zdobią aluminiowe aplikacje, tkaniny w poszyciu bocznym i podsufitce oraz zegary w wersji „High”.

Do tego dochodzą tak wygodne elementy, jak półautomatyczna klimatyzacja ”Climatic”, rolety przeciwsłoneczne w tylnej części kabiny, oświetlenie przestrzeni wokół nóg, osłona części bagażowej i składany stolik w lewej ścianie bocznej. Do wyposażenia seryjnego należy także potrójna kanapa i dwa obrotowe, pojedyncze fotele. Jako napęd dla tej wersji wyposażenia można wybrać zarówno 2-litrowy silnik benzynowy (85 kW/ 115 KM), jak i trzy mocniejsze silniki TDI (od 75 kW / 102 KM do 132 kW/ 180 KM) wraz z opcjonalną przekładnią dwusprzęgłową (DSG) i opcjonalnym napędem na wszystkie koła 4MOTION.

Multivan Highline: Charakteryzuje go luksusowy wygląd i odpowiednio wysoki komfort.
Z zewnątrz jest rozpoznawalny między innymi po dodatkowej chromowanej listwie w osłonie wlotu powietrza, chromowanych pierścieniach wokół świateł przeciwmgielnych z nową funkcją doświetlania zakrętów i 17-calowych kołach ze stopu metali lekkich „Neva”. Rozsuwane drzwi po lewej stronie ułatwiają wejście do wnętrza. Podobnie jak prawe drzwi otwierają się one i zamykają elektrycznie po wciśnięciu odpowiedniego przycisku.

We wnętrzu panuje wyjątkowo luksusowa atmosfera, którą zapewniają między innymi seryjne pokrycia siedzeń ze skóry i Alcantary, elementy dekoracyjne z aluminium lub szlachetnego drewna, welurowe dywaniki i metalowa osłona krawędzi bagażnika. Tylna pokrywa zamyka się wyjątkowo łatwo dzięki elektrycznemu wspomaganiu. Niezwykle praktyczny jest przesuwny stolik wielofunkcyjny. Nowe, opcjonalne wyposażenie wnętrza ze skóry Nappa dostępne jest w nowych kolorach – beżowym „Desert” i brązowym „Dattel”. Do dalszych elementów seryjnego wyposażenia tego 7-osobowego samochodu należy automatyczna klimatyzacja (Climatronic), zegary „Premium” z kolorowym wyświetlaczem, tempomat oraz ogrzewanie przednich siedzeń.


Do wysokich wymagań klientów dostosowana jest także oferta silników: najwyższy wariant Multivana jest dostępny wyłącznie z dwoma najmocniejszymi silnikami TDI (103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM), które mogą być połączone z 7-biegową DSG oraz elektronicznie regulowanym napędem na wszystkie koła 4MOTION. Multivan Highline jest ponadto wyposażony seryjnie w nowy Servotronic. W tym przypadku wspomaganie kierownicy jest zależne od prędkości jazdy. System ten ułatwia manewrowanie i jednocześnie zwiększa precyzję kierowania przy dużych prędkościach. Servotronic jest dostępny jako opcja dla wszystkich pozostałych wariantów modelu.
Multivan PanAmericana: Multivan PanAmericana nadaje się równie dobrze dla globtroterów, jak i do współczesnej dżungli wielkich miast. Jego najważniejsze cechy charakterystyczne to seryjny napęd na wszystkie koła 4MOTION z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi, wzmocnione sprężyny i amortyzatory oraz wyjątkowe cechy stylistyczne, które podkreślają jego przydatność do dalekich i trudnych wypraw. Należą do nich masywne zderzaki (z przodu ze spojlerem pokrytym aluminium) i 17-calowe koła ze stopu metali lekkich „Thunder” z całorocznymi oponami 215/60 R17. We wnętrzu zastosowano materiały charakteryzujące się wysoką jakością i dużą trwałością, funkcjonalnością oraz urokiem typowym dla obieżyświatów. Do elementów nadających koloryt wnętrzu należą aluminiowe wstawki w kokpicie, aluminiowa, żebrowana blacha zamiast wykładziny dywanowej w części pasażerskiej i sześć pokrytych skórą pojedynczych foteli. Seryjna jest również klimatyzacja Climatic. Za siłę ciągu w Multivanie PanAmericana odpowiedzialne są silniki TDI o mocy 103 kW/ 140 KM i 132 kW/ 180 KM.

Caravelle – bus z miejscami dla dziewięciu osób
Caravelle jest profesjonalnym wariantem busa. Przeznaczony dla ośmiu pasażerów oraz kierowcy idealnie nadaje się do m.in. podwożenia gości hotelowych na lotnisko, przewożenia uczestników kongresów z jednego miejsca spotkania na drugie lub transportu zawodników na rozgrywki do innego miasta. Masywny i niezawodny, przemyślany w każdym szczególe oraz elegancki. Dostępny w wersjach wyposażenia Trendline i Comfortline i w dwóch długościach nadwozia. Dzięki nowoczesnym silnikom TDI także oszczędny, a tym samym wyjątkowo ekonomiczny. Wszystkie cztery jednostki wysokoprężne oraz spełniający normę Euro5 silnik benzynowy mogą być dowolnie łączone ze wszystkimi wersjami nadwozia i wyposażenia. Do tego dochodzi jako opcja napęd na wszystkie koła i DSG dla obu najmocniejszych TDI o mocy 140 KM i 180 KM.

Seryjnie Volkswagen dostarcza przeznaczonego maksymalnie dla dziewięciu osób T5 Caravelle z normalnym lub przedłużonym o 40 cm nadwoziem oraz z dwoma pojedynczymi fotelami z przodu, podwójną kanapą i pojedynczym fotelem w pierwszym rzędzie i potrójną kanapą w drugim. Jako opcja dostępnych jest wiele dalszych wariantów, na przykład pojedyncze fotele, podwójne i potrójne kanapy w pierwszym i drugim rzędzie oraz podwójna kanapa obok kierowcy. Taka wszechstronność wnętrza dzięki specjalnym rampom podjazdowym i systemom mocowania pozwala również na przewożenie osób na wózkach inwalidzkich.

Caravelle Trendline: Już podstawowa wersja oferuje łącznie osiem miejsc siedzących i kompletny program bezpieczeństwa wprowadzony do tej serii samochodów. Obejmuje on obok przednich poduszek dla kierowcy i pasażera także boczne poduszki w przednich fotelach i mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX w podwójnej kanapie. Optycznie wersję Trendline można rozpoznać po karbowanych dolnych spojlerach z przodu i z tyłu.

Caravelle Comfortline: Wysokie wymagania odnośnie komfortu i wyposażenia spełnia Caravelle Comfortline. Świadczy o tym między innymi seryjna klimatyzacja „Climatic”, dwuczęściowa podsufitka i wysokiej jakości wykładzina dywanowa w części przeznaczonej dla kierowcy i w części pasażerskiej. Komfort zwiększają także takie detale, jak miękkie uchwyty. Dzięki potrójnej kanapie z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa dla wszystkich trzech osób wnętrze wykazuje dużą zmienność. Przednie fotele z regulacją wysokości mają podłokietniki, a centralny zamek z pilotem i zegary w wersji „High” jeszcze bardziej ułatwiają obsługę. Zderzaki, obudowy lusterek zewnętrznych i klamki w kolorze podwozia dodają elegancji Caravelle Comfortline.

Transporter
Transporter jest uniwersalnym autem roboczym, dzięki swojej bogatej ofercie modeli jest dosłownie stworzony dla przemysłu, rzemiosła, urzędów i firm usługowych. Zasadniczo jest on dostępny z dwoma rozstawami osi oraz jako furgon i kombi z trzema różnymi wysokościami dachu, a także jako samochód skrzyniowy i podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną. Każdy z wariantów nadwozia może być połączony z 2-litrowym silnikiem benzynowym lub z jednym z czterech nowych silników TDI. Jako alternatywa dla manualnej skrzyni biegów dla dwóch mocniejszych silników wysokoprężnych dostępna jest 7-stopniowa przekładnia DSG. To samo dotyczy najnowszej generacji napędu na wszystkie koła 4MOTION. We wnętrzu zastosowano nowe, łatwe do pielęgnacji i wyjątkowo wytrzymałe materiały.

Furgon i kombi: Zamknięty furgon (maksymalna ładowność 1,04 tony) oraz odmiana kombi z bocznymi oknami już w wersji podstawowej (rozstaw osi 3 metry i standardowy dach) dysponują powierzchnią ładunkową 4,3 m2 i pojemnością 5,8 m3. Przy podwyższonym o 27,6 centymetra dachu zwiększa się ona do 6,7 m3. Ponadto furgon i kombi dostępne są opcjonalnie z przedłużonym o 40 centymetrów rozstawem osi, co daje łączną długość 5,29 metra i powierzchnię ładunkową 5,0 m2. Ze standardowym dachem pojemność wynosi 6,7 m3 a z średniowysokim dachem – 7,8 m3. Wariant z wysokim dachem jest dostępny tylko dla długiego rozstawu osi i ma pojemność 9,3 m3. Kombi można zamawiać we wszystkich wersjach wyposażenia i z maksymalnie dziewięcioma miejscami siedzącymi.

Samochody skrzyniowe i podwozia: Równie rozbudowany jest program samochodów skrzyniowych i podwozi. Także tutaj do dyspozycji są dwa rozstawy osi (3 metry i 3,40 metra). Dłuższy może być połączony z podwójną kabiną, w której znajdzie miejsce 6 osób. Kolejnym wariantem jest Transporter z obniżoną skrzynią, długim rozstawem osi i pojedynczą kabiną.

California
Od wypadu na weekend po długą trasę wakacyjną: California jest wszechstronnym samochodem, w którym można przeżyć podróż życia. Jednocześnie, tak jak Multivan, doskonale nadaje się do zadań stawianych przez codzienne życie prywatne lub zawodowe. Dzięki nowym, wyjątkowo oszczędnym i spokojnie pracującym silnikom TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, najnowsza generacja tego modelu pozwala na organizowanie jeszcze wygodniejszych i tańszych wycieczek. Obojętnie, dokąd pojedziemy, jedno jest pewne: udoskonalony ESP i rozbudowane systemy wspomagające kierowcę zapewnią optymalne bezpieczeństwo, a nowoczesne DNA designu Volkswagena zadba o dobre wrażenie.

California Comfortline: Komfort na naprawdę wysokim poziomie oferuje California Comfortline ze swoim elektrohydraulicznie podnoszonym aluminiowym dachem. Dla Californii Comfortline do dyspozycji jest dziesięć nowych kolorów lakieru: biały, czerwony, niebieski metaliczny, srebrny metaliczny, beżowy metaliczny, perłowy i perłowy. Nowe kolory zastosowano także we wnętrzu: szafki i część kuchenna pokryte są nowym rodzajem drewna, do nich dopasowane są nowe materiały pokryć. Wnętrze jest lepiej oświetlone, a oświetlenie zużywa mniej energii, ponieważ Volkswagen wprowadził tutaj nową generację świateł LED. Po raz pierwszy jako opcja dostępny jest dla Californii system nagłośnieniowy duńskiej firmy Dynaudio.

Do głównych elementów zabudowy wnętrza należą element kuchenny ze zlewozmywakiem ze stali nierdzewnej, 42-litrowa lodówka z koszem i dwupalnikowa kuchenka gazowa z piezoelektrycznym zapłonem. Szafki – w tym także skrzynia pod dachem nad tylną kanapą – w przemyślany sposób wykorzystują przestrzeń. Na przykład 2,8-kilogramowa butla gazowa umieszczona jest w tylnym, szczelnym schowku. Kolejnym dużym schowkiem jest seryjna szuflada pod tylną kanapą. Z szafką kuchenną połączony jest składany stolik. Gdy nie jest potrzebny, można go po prostu wsunąć między lodówkę i kanapę. Drugi stolik, przy którym można jeść na świeżym powietrzu, jest schowany w przesuwanych drzwiach. Natomiast składane krzesła można przewozić w tylnej klapie.

Fotele kierowcy i pasażera są obrotowe. Dwuosobowa kanapa po rozłożeniu daje podwójne miejsce do spania o szerokości 1,14 metra i długości 2 metrów. Łóżko w dachu jest nawet trochę większe (1,20 x 2,00 metry) i zabezpieczone siatką. Kabinę można całkowicie zaciemnić. Seryjny jest również wskaźnik czystej i zużytej wody na centralnym polu obsługowym nad wewnętrznym lusterkiem, dodatkowe ogrzewanie w kabinie pasażerskiej i gniazdko 12 V / 230 V na czołowej ścianie bloku kuchennego, a także szyny do mocowania bagażnika dachowego. Jako opcja California Comfortline może być wyposażona w trzeci pojedynczy fotel, wtedy może w niej podróżować pięć osób.

Wyposażenie Californii Comfortline spełnia bardzo wysokie wymagania. Aluminiowe elementy dekoracyjne we wnętrzu, zegary w wersji „medium” i elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby. Także pod względem funkcjonalnym ta wersja Californii może zaoferować więcej, niż wersja podstawowa. Do rozszerzonego wyposażenia seryjnego należy między innymi elektryczne wspomaganie zamykania tylnej pokrywy i przesuwanych drzwi, półautomatyczna klimatyzacja (Climatic), siatka przeciw owadom w rozsuwanym oknie na wysokości kuchni, ogrzewanie postojowe z pilotem i zegarem włączającym i wyłączającym, a także elektrycznie ogrzewane i regulowane lusterka zewnętrzne. Wszystkie elementy montowane do nadwozia są pokryte lakierem w kolorze karoserii.

źródło: Volkswagen

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz