30 lat Audi Quattro!
Dokładnie przed 30 laty na scenie pojawił się samochód, który miał zmienić świat techniki: 3 marca 1980 roku pierwsze Audi quattro stanęło w świetle jupiterów Genewskiego Salonu Samochodowego. Ten zdobywający wszystkie możliwe nagrody model z czterema pierścieniami rozpoczął pełną sukcesów historię, która trwa nieprzerwanie do dziś.
Narodziny pierwszego quattro to historia jazd testowych po śniegu i przełomowej idei – drążonego wałka skrzyni biegów, który przekazuje moc silnika na przednią i tylną oś. Udoskonalone centralnym mechanizmem różnicowym pierwsze Audi quattro trafiło do sprzedaży pod koniec 1980 roku. Kanciaste coupé natychmiast stało się przebojem. Ze swoim stałym napędem na wszystkie koła i 200-konnym, pięciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem oferowało nieznaną wcześniej dynamikę i przyjemność jazdy.
Na trasach rajdowych samochody Audi quattro w latach 1982 – 1984 zdobyły po dwa mistrzostwa świata kierowców i marek. Następnie producent z Ingolstadt skoncentrował się na torach wyścigowych. Tam ponownie potwierdził wyższość stałego napędu na wszystkie koła. Kierowcy Audi zdobyli najcenniejsze trofea, jakie można było zdobyć w Europie i USA.
Od dawna quattro jest jedną z głównych technologii marki Audi. Do pierwszego Audi quattro, które dzisiaj jest nazywane często „pra-quattro”, z biegiem czasu dołączyła cała rodzina samochodów przeznaczonych do ruchu po drogach ze stałym napędem na wszystkie koła, która ciągle się rozrasta. Do końca 2009 roku Audi wyprodukowało 3.296.917 samochodów quattro. W aktualnej ofercie znajduje się 126 wariantów z napędem na wszystkie koła.
Fascynacja tą technologią jest dzisiaj większa niż kiedykolwiek. Stały napęd na wszystkie koła quattro oznacza bezpieczeństwo i dynamikę. Audi nadal rozbudowuje swoją przewagę dzięki technice także w dziedzinie stałego napędu na wszystkie koła. Na Genewskim Salonie Samochodowym zadebiutuje kolejna generacja quattro. Wyczynowe coupé RS5 wyznacza nowe standardy w dziedzinie mocy, wszechstronności i efektywności.
Historia napędu Quattro:
System quattro był wynikiem zmiany sposobu myślenia jaka dokonała się w koncernie Audi w połowie lat siedemdziesiątych.Wszystko zaczęło się od powołania, w 1975 roku, Ferdinanda Piecha na stanowisko Członka Zarządu. Piech miał wówczas 39 lat, doświadczenie zdobyte w koncernie Porsche i trzy lata pracy na stanowisku szefa działu rozwoju Audi.
Szybko okazało się, że człowiek ten jest niezwykle postępowy i myślący perspektywicznie, czym pozyskał wewnątrz firmy zaufane grono. Młodzi konstruktorzy przedstawili mu swoje prace prowadzone nad modelem Audi 50, silnikiem Polo i pojazdem terenowym o nazwie lltis, oferowanym różnym armiom NATO.
Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabej jednostki napędowej o mocy 75 KM pokonał na śniegu i lodzie prototyp Audi 200. W lutym 1977 konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł aby w samochodzie osobowym zastosować napęd jak w modelu Iltis (a więc na cztery koła), lecz z silniejszą jednostką napędową.
Co ciekawe, projekt ruszył bez wsparcia ze strony koncernu, bez budżetu i bez „zlecenia konstrukcyjnego”, które w dużym zakładzie potrzebne jest nawet na nową klamkę do drzwi. Podstawowe hasła tego projektu brzmiały następująco: przydatność do jazd długodystansowych, karoseria typu coupé, napęd na wszystkie koła, silnik z turbodoładowaniem. Bezpośrednio zaangażowanych było około dziesięciu osób, które zapewniały dyplomatyczne wsparcie ze strony poszczególnych działów. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger – inicjator, Ferdinand Piech – patron oraz szef, i Walter Treser – najlepszy kierownik działu projektowego.
Powstały samochód otrzymał kryptonim Audi 80. Obecnie system potrzebował nazwy. Decyzja miała zapaść na zebraniu dotyczącym strategii produktu. Przedstawiono na nim dwa pomysły. Zaproponowano nazwy Carat i Quattro. Carat to skrót od słów Coupe All Rad Antrieb Turbo. Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o tej propozycji i sprawdził, że istnieją już zaliczane do najtańszych perfumy o tej samej nazwie. Postarał się o jedną buteleczkę perfum i gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy dla kobiet. W ten sposób zwyciężyła nazwa Quattro.
W marcu 1980 roku podczas Salonu w Genewie samochód został przedstawiony zagranicznym mediom. Sukces był niespotykany.
Sport:
Od samego początku projektanci i konstruktorzy zgodni byli co do tego, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej.Szybką i bezpośrednią konfrontację z konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w rajdach samochodowych 1981 roku. Gdy zapadła ostateczna decyzja o konieczności skompletowania zespołu rajdowego, w pierwszej kolejności zwrócono się do Fina, Hannu Mikkola. Był to najbardziej utytułowany kierowca, nie tylko w sezonie 1979, lecz także w całym dziesięcioleciu. Po jazdach testowych bez wahania przyjął on propozycję Audi.Drugim kierowcą została wybrana kobieta o nazwisku Michéle Mouton, najszybsza kobieta na czterech kółkach.
Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego wygrała wyścig w San Remo w ramach Mistrzostw Świata. Była to najlepsza reklama dla systemu quattro, dowód dla sceptycznych, którzy odtąd mieli pewność, że „nawet kobieta, mając do dyspozycji samochód z takim napędem, może bez trudu wygrywać”.
W sezonie 1983 tytuł mistrza świata zdobył na Audi quattro Hannu Mikkola. Jego samochód wyposażono w mocny, 360 – konny silnik, dzięki któremu prędkość 100 km/h można było osiągnąć zaledwie w 4.2 sekundy.
Aby ostatecznie udowodnić wyższość napędu quattro trzeba teraz było zwerbować do drużyny wyścigowej najlepszego kierowcę, Waltera Rohla. Po długich pertraktacjach umowa została podpisana.
Cztery miesiące później pomysł napędu na cztery koła zaakceptowały i zaczęły wdrażać pozostałe koncerny. Ferdynand Piech słusznie zauważył, że tylko pociągnięcie za sobą konkurencji zapewni sukces quattro. W przeciwnym bądź razie, stały napęd na cztery koła stałby się tylko technicznym epizodem.
W miarę upływu lat stawało się jasne, że w sporcie samochodowym walory quattro coraz częściej stawały się przyczyną zwycięstwa. W 1990 roku Hans Joachim Stuck i Frank Biela wygrali DTM na Audi V8 quattro. Biela zwyciężył również w 1993 na Audi 80 quattro, był trzeci na mecie w Niemczech w 1995 roku i wygrał światowy finał w Le Castellet. W następnym roku zespół Audi brał udział w wyścigach w siedmiu krajach i wszędzie, pod koniec sezonu, jego kierowcy zajmowali pierwsze miejsca. Podsumowując krótko: w ciągu czterech lat ścigania się w klasie samochodów dwulitrowych, kierowcy prowadzący samochody Audi z napędem quattro wygrali 72 razy, na 197 startów w różnego rodzaju wyścigach.