Golf 928
Pod koniec lat 70tych firma Nordstadt miała ciekawe pomysły na przebudowy kilku modelu Audi, Volkswagena i Porsche, był to między innymi sławny Volkswagen Garbus Carrera z silnikiem z modelu Porsche 911, osiągającym moc 210 koni, czy Scirocco Pickup, Jetta Cabrio.
To jednak nie wystarczyło właścicielowi, Gunterowi Artz, w 1978 roku został zakupiony nowy model Porsche 928 z silnikiem V8 4.5l 240KM, stał się on bazą dla najbardziej spektakularnej przeróbki z Nordstadt – Golf 928, bo tak został nazwany ten dziwoląg, posiadał oczywiście jednostkę napędową z Porsche, napęd na tył, całe zawieszenie, a także środek (skórzane kubełki, deskę rozdzielczą), układ hamulcowy i felgi, tak zwane później – telefony.
Do budowy tego auta, Gunter Artz poszerzył oryginalnego Golfa pierwszej generacji o 30cm, musiał także przerobić błotniki i drzwi, nie obyło się także bez specjalnie dorabianych szyb, sama przednia szyba kosztowała w latach 80tych 4000DM.
Z materiałów do, których dotarliśmy wynika, że zostało zbudowanych w sumie 10 egzemplarzy wyposażonych w silnik V8 4,5l 240Km, oraz nieznana ilość (prawdopodobnie 6) z mocniejszą jednostką – 4,6l 300KM. Osiągi tego tylnonapędowego Golfa były interesujące jak na wczesne lata 80te, 240 konna jednostka pozwalała się rozpędzić do setki w 7.5 sekundy, prędkość maksymalna wynosiła około 225km/h (prawdopodobnie została ograniczona manualną 5-biegową skrzynią z Porsche 928). Natomiast mocniejsza, 300konna rozwijała prędkość 100km/h już po 6,6s. Auto ważyło około 1590kg.
W 1981 roku trzeba było zapłacić 150 000 DM (!) za ten niepozorny pojazd.
Dane techniczne Golfa 928
Pojemność skokowa [cm3] |
V8 4.6 | |
Ilość cylindrów / zaworów | 8 / 2 | |
Pojemność skokowa [cm3] | 4608 | |
Stopień sprężania | 10,0 | |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 97,0 x 78,9 | |
Moc kW/KM przy obrotach | 221 / 300 przy 5900 | |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 385 przy 4500 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 251 | |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | |
Przyspieszenie od 0 do 80 km/h | 5,0 | |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 6,6 | |
Przyspieszenie od 0 do 120 km/h | 9,0 | |
Przyspieszenie od 0 do 140 km/h | 11,8 | |
Przyspieszenie od 0 do 160 km/h | 16,0 | |
Przyspieszenie od 0 do 180 km/h | 20,9 | |
1km ze startu zatrzymanego (s) | 26,8 | |
Elastyczność na 5 biegu 40-100 km/h | 11,2 | |
Elastyczność na 5 biegu 60-120 km/h | 16,1 | |
Felgi | 7 J x 16″ | |
Opony | 225/50 VR 16″ | |
Masa własna pojazdu (kg) | 1590 | |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1970 | |
Ładowność (kg) | 380 | |
Rozstaw osi (mm) | 2500 | |
Wymiary | ||
Długość (mm) | 4110 | |
Szerokość (mm) | 1860 | |
Wysokość (mm) | 1420 | |
Cena (DM) w 1981 roku | 150 000 |
Do dziś zachowało się podobno kilka egzemplarzy, poniżej dwa filmy z Golfem 928.
Oraz jeden Golf 928 po małym dzwonie.
I zarejestrowany sam moment rozbicia: