Golf MK7 nadchodzi
Siódma generacja Golfa będzie miała swoją premierę już podczas wrześniowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu, będzie ona oparta na platformie MQB, która zostanie wykorzystana w kilkudziesięciu modelach aut grupy Volkswagena. Pierwszymi z nich będą Audi A3 i Seat Leon.
Volkswagen zapowiada poprawę efektywności napędów, wykorzystywanie energii ze źródeł alternatywnych, a w szczególności energii odnawialnej, a także zmniejszenie emisji CO2. W praktyce oznacza to wprowadzenie do sprzedaży aut napędzanych LPG, CNG, a także różnych hybryd. W 2013 Volkswagen wprowadzi na rynek Golfa Blue-e-Motion, zasilanego energią elektryczną.
Ciekawym rozwiązaniem wydaje się natomiast system ACT, czyli aktywny system zarządzania pracą cylindrów w silnikach benzynowych. Pierwszy silnik z system ACT pojawi się prawdopodobnie wraz z premierą Golfa siódmej generacji, będzie to 140 konna jednostka 1.4TSI. Zasada aktywnego zarządzania pracą cylindrów wygląda następująco: przy niskich i średnich obciążeniach dwa cylindry zostają wyłączone, przez co spalanie w znormalizowanym cyklu obniża się o 0,4 l/100 km. Cylindry są odłączane przy prędkości obrotowej między 1.250 a 4.000 obr./min i momencie obrotowym między 25 Nm a 100 Nm.
Nowe silniki benzynowe zostaną wyposażone między innymi w aluminiowy blok, odchudzone wały korbowe, lżejsze, aluminiowe tłoki, zintegrowany kolektor wydechowy z głowicą, wałki rozrządu będą napędzane nie łańcuchem, a paskiem zębatym, wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem (do 200 barów), wszystko to pozwoliło obniżyć wagę silników o około 20kg.
Natomiast w silnikach wysokoprężnych zostanie podzielony układ chłodzenia na dwie części, pierwszy, odpowiadający na chłodzenie głowicy cylindrów, drugi za chłodzenie bloku. Ma to przyspieszyć czas nagrzania się silnika do temperatury roboczej, a także czas potrzebny na ogrzanie wnętrza pojazdu.
Pod maskę Golfa 7 trafią prawdopodobnie silniki benzynowe:
– 1.2TSI 85 i 105KM
– 1.4TSI 122KM i 140KM
– 2.0TSI (GTI) o mocy około 230KM i 280KM w wersji R, można także znaleźć informacje, że Volkswagen nie wyklucza montażu silnika pięciocylindrowego 2.5l znanego z Audi TTRS o mocy 340KM
Oraz wysokoprężne:
– 1.6TDI o mocy 90KM i 105KM
– 2.0TDI 140KM oraz 190KM
Nowy Golf może być lżejszy nawet o 40-60 kilogramów dzięki lżejszym silnikom, odchudzonej o 18kg podłodze a także redukcji masy zawieszenia o około 6kg, nowym rozwiązaniom związanych z konstrukcją foteli i kanapy, wspornikom deski rozdzielczej, nawet instalacja elektryczna straci na wadze 3kg .
Nowa generacja Golfa to także szereg nowych systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort. Wśród nowości znajdziemy między innymi elektronicznie regulowaną blokadę poprzeczną przedniej osi (VAQ), stanowić ma ona uzupełnienie dla systemów ABS, ESP i XDS, opierać się będzie na sprzęgle wielotarczowym. System będzie zapobiegał poślizgowi koła o najmniejszej przyczepności przy różnicy przyczepności oraz poślizgowi koła wewnętrznego na zakrętach. Przy dynamicznej jeździe VAQ przenosi moment napędowy odpowiednio do zróżnicowanych sił przylegania wewnętrznego i zewnętrznego koła do nawierzchni.
Golf MK7 będzie wyposażony także w progresywny układ kierowniczy, Pod względem technicznym różni się on od tradycyjnych układów zmiennym zazębieniem listwy zębatej i zębnika oraz mocniejszym silnikiem elektrycznym. Jeżeli chodzi o działanie, to inaczej niż przy stałym przełożeniu, które zawsze musi stanowić kompromis między dynamiką jazdy a komfortem, tutaj zazębienie listwy zębatej wyraźnie zmienia się wraz ze skrętem kierownicy. Przejście między pośrednim zachowaniem się układu kierowniczego w środkowym zakresie (jazda na wprost) i bezpośrednim przy większych kątach skrętu kierownicy jest progresywne i umożliwia znacznie precyzyjniejsze kierowanie podczas dynamicznej jazdy. Natomiast przy parkowaniu kąt skrętu kierownicy może być mniejszy, co znacznie poprawia komfort.
Proaktywny system ochrony pasażerów, rozpoznający potencjalne zagrożenie wypadkiem, na przykład na podstawie ostrego hamowania wspomaganego przez asystenta hamulców, automatycznie naprężone zostaną pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera w celu zapewnienia maksymalnej ochrony przez systemy poduszek powietrznych i pasów. Jeżeli przy niestabilnej sytuacji (na przykład dużej nadsterowności lub podsterowności z ingerencją ESP) wystąpi znaczne przyspieszenie poprzeczne, zostaną dodatkowo prawie całkowicie zamknięte boczne szyby i rozsuwany dach.
Hamulec MKB, który hamuje automatycznie po pierwszym uderzeniu. Nowa technologia, która zostanie wprowadzona do klasy Golfa wraz z MQB, to hamulce MKB, tzw. „wielokolizyjne”. Poprzez automatycznie zainicjowane hamowanie po pierwszym uderzeniu pomaga on zmniejszyć skutki dalszych zderzeń. Stwierdzono, że prawie 25 procent wszystkich wypadków samochodów osobowych, w których ucierpieli pasażerowie, to wypadki „wielokolizyjne”. Przy takich zderzeniach, w wyniku działania dużej energii kinetycznej po pierwszej kolizji dochodzi do następnych, często poważnych zderzeń. Hamulec MKB pozwala je złagodzić lub nawet zupełnie uniknąć.
Nowa generacja systemów multimedialnych wyposażonych w ekrany dotykowe z czujnikiem zbliżeniowym. Koncepcja MIB daje na przykład kierowcom Golfa 7 dostęp do funkcji, które dotychczas znane były tylko z wyższych klas samochodów. Przykładowo dla systemów radiowych i nawigacyjnych w następnym Golfie, Volkswagen będzie oferował całe spektrum formatów ekranów dotykowych, od 5 do 8 cali. Dzięki nowemu, innowacyjnemu rozwiązaniu pozwolą one intuicyjnie i łatwo obsługiwać funkcje infotaiment także podczas jazdy: opracowane przez Volkswagena specjalne czujniki zbliżeniowe sygnalizują systemowi, że kierowca lub pasażer chcieliby sterować funkcjami urządzenia, i system momentalnie zmienia tryb ekranu z wyświetlania na tryb obsługi. Ponadto kierowca będzie miał po raz pierwszy możliwość wygodnego, indywidualnego ustawiania i odczytywania ustawień wszystkich systemów wspierających na dużym wyświetlaczu MIB. Ekrany dotykowe mają wygląd i dotyk porównywalny z wiodącymi smartfonami i tabletami.
Także zostanie zaoferowany nowy asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, dynamiczne reflektory przednie, nowy asystent parkowania, czy parkpilot, system który w promieniu 360 stopni oblicza prawdopodobieństwo kolizji przy parkowaniu.
Pozostaje nam czekać do września na Paris Auto Show.