272 konie z litra od Volkswagena?
Podczas wiedeńskiego sympozjum na temat silników Volkswagen pokazał koncept trzyclindrowej jednostki z serii EA211 wyposażonego w turbosprężarkę typu monoscroll i e-booster. Jednostka będzie w stanie wygenerować niebagatelną moc 272 koni i 270Nm z 999cm3 pojemności. Ograniczona liczba cylindrów i pojemność ma gwarantować ekstremalnie niską emisję spalin, a także niewielkie zużycie paliwa.
Silnik powstał na bazie doświadczeń firmy Volkswagen Motorsport w rajdach WRC, w których to Polo R WRC prowadzone przez Sebastiana Ogiera zdobyło dwa tytuły Mistrza Świata z rzędu. Polo R WRC jest zasilane turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1666cm3 z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Osiąga on ponad 315KM i dysponuje momentem obrotowych na poziomie 425Nm generowanym przy 5000 obrotów.
Czy zobaczymy litrowego “przecinaka” w seryjnych autach, okaże się już wkrótce, ale warto przypomnieć, że niemiecka koncern znany jest z wprowadzania modeli koncepcyjnych do produkcji, wystarczy sobie przypomnieć chociażby Audi A2, Audi TT, czy ostatnio zapowiadanego Golfa R400, który powstał na początku tylko na potrzeby reklamowe.
Na tej samej imprezie można było zobaczyć koncept nowoczesnego silnika dla aut grupy premium. Nowe W12 o pojemności 6 litrów wygeneruje 608KM przy 6000 obrotów i potężny moment ograniczony do 900Nm w przedziale od 1500 do 4500 obrotów. Firma chwali się, że jednostka mimo swojej pojemności i mocy wyemituje średnio tylko 250g/km CO2.