Ogień, lód i dynamit
Feuer, Eis und Dynamit, to niemiecki film sportowy z zacięciem komediowym wyreżyserowany przez Willy Bognera w 1990 roku z udziałem Rogera Moora.
Roger Moore gra w nim przedsiębiorcę, który z powodu ogromnego zadłużenia postanawia sfingować swoją śmierć. Jego dzieci postanawiają wziąć udział w czymś w rodzaju zimowych igrzysk, w których zwycięzca otrzyma 135 milionów dolarów, niestety plany krzyżują im złoczyńcy.
Historyjka jakich wiele w komediach, czy filmach akcji, ale nie to jest tutaj dla nas najważniejsze, a agresywny product placement, dzięki, któremu możemy zobaczyć na ekranie dziwacznie poprzerabiane Volkswageny Golfy. Podczas rajdu po zaśnieżonych stokach przewija się między innymi Golf w wersji Country, Golf GTI, Golf Cario, Volkswagen Caddy, a nawet takie perełki jak Golf MK2 przerobiony na Monster Trucka, czy egzemplarz potrafiący skręcać koła obu osi o 90 stopni. Wszystkie wyżej wymienione do obejrzenia na urywku filmu dostępnym powyżej.
Warto wspomnieć, że za kierownicami tych, już w zasadzie youngtimerów zasiedli między innymi – Walter Röhrl (dwukrotny mitrz świata WRC, kierowca Audi Sport quattro S1), Niki Lauda (3-krotny mistrz świata Formuły 1, obecnie, dyrektor sportowy zespołu Mercedes GP) czy Keke Rosberg (mistrz F1 z 1982 roku, tata Nico Rosberga – obecnego kierowcy F1 Mercedes GP).
Z okazji premiery filmu Ogień, Lód i Dynamit, Volkswagen wypuścił jedną z bardziej poszukiwanych edycji specjalnych – Fire and Ice.
Produkowany w latach 1990-92 Golf Fire and Ice wyróżniał się niebiesko-fioletową tapicerką, alufelgami Estoril w rozmiarze 6 J x 15″, szybami barwionymi na zielony odcień, lusterkami w kolorze nadwozia, kolorem nadwozia o oznaczeniu LC4V (ciemny perłowy fiolet) oraz charakterystycznym logo Fire and Ice znajdującym się na tapicerce i nadwoziu. W skład jego standardowego wyposażenia wchodziło między innymi wspomaganie układu kierowniczego, obrotomierz, elektryczna regulacja zasięgu reflektorów, szyberdach, nakładki na nadkola, progi, przedni hokej, tylna lotka z modelu GTI, tylne lampy w kolorze czarno-czerwonym.
Golfa Fire and Ice można było zamówić z silnikami diesla o pojemności 1,6l i mocy 80KM, oraz benzynowymi 1,8l – najbardziej popularną jednostką wyposażoną w monowtrysk o oznaczeniu RP, generującą 90KM, a także modelami z GTI – PF – 107KM, PL z głowicą na dwóch wałkach rozrządu, generującą 129KM, oraz PG, czyli 160 konny silnik wyposażony w doładowaną sprężarkę G60. W sumie latach 1990-92 sprzedano około 7000 egzemplarzy Fire and Ice.
Cennik Golfa Fire and Ice z 3 września 1990 roku:
- 1,6l turbo diesel wyposażony w intercooler i 5-biegową skrzynię biegów: 26 454 DM
- 1,8l benzyna 90KM z 5-biegową skrzynią biegów: 24 790 DM
- 1,8l benzyna 90KM z automatyczną skrzynią biegów: 25 985 DM
- 1,8l benzyna 107KM z 5-biegową skrzynią biegów: 31 670 DM
- 1,8l benzyna 129KM z 5-biegową skrzynią biegów: 34 310 DM
- 1,8l benzyna 160KM z 5-biegową skrzynią biegów: 38 365 DM