Wszystko, co warto wiedzieć o opłacie paliwowej
W cenie paliwa zawiera się szereg opłat, których stawki bezpośrednio przekładają się na koszty benzyny i oleju napędowego. Jednym z elementów jest opłata paliwowa. Dowiedz się o niej więcej i sprawdź, jak wpływa na cenę paliwa.
Obok akcyzy, opłaty zapasowej i podatku VAT, opłata paliwowa stanowi element ceny benzyny i oleju napędowego. Wzrost tej opłaty przekłada się więc na podwyżkę kosztów paliwa.
Opłata paliwowa – co to jest?
Poprzez opłatę paliwową należy rozumieć należność pobieraną za wprowadzenie na polski rynek paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do uiszczenia tej opłaty zobowiązani są:
- producenci paliw silnikowych lub gazu,
- importerzy paliw silnikowych lub gazu,
- podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw.
Jeżeli wskazują na to odpowiednie umowy międzynarodowe, niektóre podmioty mogą być zwolnione z obowiązku uiszczania opłaty paliwowej.
Ile wynosi opłata paliwowa w 2018 roku?
Do 2005 roku opłata paliwowa była stała – wynosiła 105 zł za 1000 kg paliwa lub gazu (od nich należało również zapłacić podatek akcyzowy). Obecnie o wysokości stawki opłaty paliwowej decyduje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa – w odniesieniu do poprzedniej stawki oraz z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w okresie pierwszych trzech kwartałów roku w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Zgodnie z ustaleniami, opłata paliwowa w 2018 roku wynosi:
- 131,40 zł – za 1000 l benzyn silnikowych oraz wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn z biokomponentami,
- 293,05 zł za 1000 l olejów napędowych oraz wyrobów powstałych ze zmieszania olejów z biokomponentami,
- 162,27 zł za 1000 kg gazów oraz innych wyrobów.
Środki uzyskane z opłaty paliwowej zasilają:
- Krajowy Fundusz Drogowy – 80% kwoty,
- Fundusz Kolejowy – 20% kwoty.
Opłata emisyjna – nowa opłata paliwowa?
Wszystko wskazuje na to, że od 1 stycznia 2019 roku zostanie wprowadzona opłata emisyjna. 6 czerwca 2018 roku sejm przyjął ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zakłada ona utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz wprowadzenie wspomnianej opłaty emisyjnej.
Zgodnie z założeniem, nowa opłata paliwowa ma wynieść 80 zł od każdego 1000 l benzyny i oleju napędowego, które trafią na polski rynek. W praktyce przełoży się to na obciążenie 1 l paliwa podatkiem w wysokości 10 groszy (8 groszy opłaty emisyjnej oraz 2 grosze stanowiące podatek VAT).
Uzyskane w ten sposób środki mają zasilić:
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 85% kwoty,
- Fundusz Niskoemisyjnego Transportu – 15% kwoty.
Opłata emisyjna ma zostać przekazana na realizację projektów związanych z ochroną środowiska, np. walkę ze smogiem, rozwój pojazdów napędzanych elektrycznie, stworzeniem stref czystego transportu. Rząd szacuje, że w 2019 roku opłata emisyjna pozwoli uzyskać ok. 1,7 mld zł – z czego 340 mln zł ma trafić do FTN. Natomiast w ciągu 10 lat przychody Funduszu mają wynieść niemal 6,8 mld zł.
Chociaż twórcy ustawy zapewniają, że nowa opłata paliwowa w żaden sposób nie wpłynie na wzrost cen paliw, eksperci są innego zdania. Przypuszcza się, iż podwyżki są jak najbardziej realne – niekoniecznie w stosunku 1:1. Tymczasem już nawet kilkugroszowy wzrost cen odbije się niekorzystnie na portfelach kierowców. Szacuje się, że po wejściu ustawy w życie, wydatki na paliwo wzrosną nawet o 2%.
Warto przy tym podkreślić, że wprowadzenie opłaty emisyjnej może spowodować wzrost cen nie tylko paliwa, ale również innych towarów.
Jak uniknąć podwyżek cen paliw?
Kierowcy nie są w stanie zapobiec ciągłym podwyżkom cen paliwa. Mogą jednak poczynić spore oszczędności, redukując koszty tankowania samochodu. Wystarczy wdrożyć choćby kilka z poniższych działań, aby wydatki na paliwo nie stanowiły tak dużego obciążenia domowego budżetu.
- Dołącz do programów lojalnościowych
Z myślą o kierowcach powstają programy lojalnościowe, dzięki którym można uzyskać zwrot kosztów tankowania pojazdu.
Przykładem takiego rozwiązania jest promocja „Tankuj Korzyści” przygotowana przez Toyota Bank dla posiadaczy rachunku Moto Konto. Każdy kierowca po spełnieniu określonych warunków, może uzyskać zwrot 5% i 10% za paliwo.
- Przełącz się na ekonomiczną jazdę
Korzystając z samochodu zgodnie z zasadami ekonomicznej jazdy, nie unikniesz podwyżek cen paliw. Możesz jednak ograniczyć wydatki związane z tankowaniem auta.
Pamiętaj o poruszaniu się z równomierną prędkością, jazdą na niskich obrotach silnika, hamowaniu silnikiem, dostosowaniu się do warunków panujących na drodze. Dzięki temu ograniczysz zużycie paliwa, a co za tym idzie – poniesiesz niższy koszt tankowania auta.
Możesz też ograniczyć korzystanie z samochodu, wybierając publiczne środki komunikacji, czy rezygnując z jazdy na krótkich trasach (np. do pobliskiego sklepu). Wszystko co zrobisz, przełoży się na spore oszczędności.