Seat Exeo – opis nowego modelu

Seat Exeo – opis nowego modelu

W tym samym czasie SEAT wprowadza rodzinną wersję nowego modelu. Podobnie jak w przypadku sedana, samochód jest połączeniem luksusu, komfortu i przestronności z tradycyjnie sportową charakterystyką wszystkich modeli SEAT-a.


Nowe Exeo w wersji kombi, czyli Exeo ST, będzie można kupić już wiosną. Samochód będzie oferowany z takimi samymi silnikami i wyposażeniem, jak wersja czterodrzwiowa. Pod względem wymiarów jedyne różnice w stosunku do sedana dotyczą długości nadwozia (4666 mm) i pojemności bagażnika (442 l).

Jednak nowe Exeo ST ma być samochodem przede wszystkim praktycznym i funkcjonalnym. Dzięki typowo rodzinnemu nadwoziu z nową tylną klapą i płaską podłogą łatwo dostępnego bagażnika samochód cechuje wysoki poziom komfortu i duża ładowność.

W porównaniu z sedanem kombi ma znacznie pojemniejszy bagażnik, który można zapełnić aż po dach. Przedział pasażerski zabezpieczony jest wówczas specjalną siatką nad tylną kanapą, zapobiegającą przemieszczeniu się bagażu do kabiny.

SEAT Exeo ST, podobnie jak Exeo sedan, będzie oferowany z sześcioma silnikami do wyboru, w tym trzema benzynowymi i trzema dieslami, po raz pierwszy zasilanymi w technologii common rail. Wszystkie wersje spełniają rygorystyczne wymagania norm EU5 i są dostępne w trzech poziomach wykończenia – Reference, Style i Sport. Obydwie wersje nadwoziowe będą produkowane w zakładach SEAT-a w Martorell koło Barcelony.

Nowe wyzwania

Pojawienie się nowego SEAT-a Exeo zapowiada wejście hiszpańskiej marki do segmentu limuzyn średniej klasy – trzeciego pod względem znaczenia na europejskim rynku. Samochód ten powinien być atrakcyjny nie tylko dla nowych klientów, ale także dla posiadaczy dotychczasowych modeli SEAT-a, którzy chcieliby przesiąść się do większego auta z wyższego segmentu, nie zmieniając ulubionej marki. Ważną grupę nowych klientów SEAT-a będą stanowiły osoby kupujące samochody służbowe, stanowiące duży odsetek nabywców w tym segmencie pojazdów.

Fabryka w Martorell została przystosowana do produkcji SEAT-a Exeo w rekordowo krótkim czasie. Cały proces zajął 18 miesięcy, w czasie których zbudowano i zagospodarowano obiekty o powierzchni 15 000 metrów kwadratowych, w których będzie produkowana nowa limuzyna hiszpańskiej marki. Linia montażowa ma wydajność 450 nadwozi sedan i ST dziennie, aczkolwiek na początku wielkość produkcji będzie mniejsza. W celu zapewnienia najwyższej wydajności wprowadzono system Shingijutsu, polegający na optymalizacji procesów pod kątem uzyskania najwyższej jakości w najkrótszym czasie.

W nadwoziu nowego Exeo uwagę zwraca przede wszystkim jego dopracowana sylwetka. Z jednej strony, z racji rozmiarów i wyrazistych linii, jest to typowy sedan – z drugiej zaś stylistyczna „koncepcja strzały” z przodu, logo marki będące jednocześnie uchwytem do otwierania bagażnika oraz lusterka boczne na panelach drzwi to typowe rozwiązania stylistyczne SEAT-a, podkreślające sportowy charakter i wygląd pojazdu.

W konstrukcji Exeo zastosowano koncepcję „zwinnego podwozia”, która podobnie jak w pozostałych modelach marki SEAT pozwala na dynamiczną jazdę i pełne wykorzystanie osiągów. W zawieszeniu obydwu osi zastosowano systemy wielodrążkowe. Na poprawę zwrotności istotnie wypłynęła także modyfikacja ogumienia i charakterystyki amortyzatorów, a także sprężyn i drążków. Tak postał sportowy samochód, oferujący jednocześnie komfort limuzyny.

Niektóre wersje nowego SEAT-a Exeo wyposażone są w układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic (standard z silnikiem TSI 200 KM i TDI CR 170 KM oraz opcja w pozostałych wersjach z wyjątkiem 1.6 102 KM), w którym siła wspomagania zależy od prędkości pojazdu, co podnosi komfort prowadzenia auta. Siła wspomagania jest większa przy niskich prędkościach – na przykład w czasie manewrowania na parkingu. W miarę wzrostu prędkości system stopniowo ogranicza siłę wspomagania, co zwiększa precyzję działania układu kierowniczego w porównaniu z układem wyposażonym w tradycyjne wspomaganie.

Trzy silniki benzynowe i dwa diesle z common rail

Kolejną atrakcją oferty nowego Exeo jest wprowadzenie najnowocześniejszego systemu common rail w silnikach Diesla. Początkowo samochód będzie dostępny w pięciu wersjach silnikowych, w tym trzech benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Cztery jednostki napędowe to silniki turbodoładowane. Wszystkie silniki spełniają wymagania norm EU5, co oznacza, że SEAT Exeo jest pierwszym modelem w tym segmencie, w przypadku którego wszystkie wersje silnikowe zostały dostosowane do tych wymagań.

Podstawową jednostką napędową modelu jest silnik benzynowy 1.6. Jest to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1595 cm3 i mocy 102 KM (75 kW), rozwijająca maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3800 obr/min. Silnikowi towarzyszy nowo zaprojektowany katalizator. Dzięki sześciobiegowej przekładni średnie zużycie paliwa w samochodzie z takim silnikiem wynosi 7,5 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 175 g/km. Silnik 1.6 to jedyna jednostka wolnossąca w ofercie Exeo.

Mocniejszy silnik benzynowy to turbodoładowana jednostka 1.8 o mocy 150 KM (110 kW). Wyposażona w turbinę i interooler, rozwija maksymalny momenty obrotowy 220 Nm przy 1800 obr/min. Średnie zużycie paliwa w samochodzie z tym silnikiem to 7,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 184 g/km.

Najmocniejszą jednostką napędową Exeo jest silnik 2.0 TSI o mocy 200 KM (147 kW). Ten czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem, podwójnym intercoolerem i turbodoładowaniem rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 1800 obr/min, zużywając zaledwie 7,7 litra paliwa na 100 kilometrów i emitując 179 gramów CO2 na kilometr.

Jak już wspomniano ważną nowością jest wprowadzenie silników Diesla z common rail w nowym Exeo. Wszystkie silniki wysokoprężne bazują na tej samej dwulitrowej czterocylindrowej jednostce Grupy Volkswagena, która w zależności od wersji rozwija moc 120, 143 lub 170 KM. W układzie zasilania wszystkich silników Diesla zastosowano piezoelektryczne wtryskiwacze zapewniające szybsze podawanie paliwa oraz system common rail podnoszący elastyczność. Specjalnie ukształtowane tłoki poprawiają efektywność spalania. Dopracowano także układ wstępnego spalania. Wszystkie samochody z silnikami Diesla wyposażone są w montowane tuż za silnikiem filtry cząstek stałych DPF, które poprawiają wydajność silnika. Opracowano również pakiet akustyczny, którego elementami są osłona silnika i wałek wyważający, znacząco obniżające hałas jednostki napędowej.

Najsłabszy diesel, który zostanie wprowadzony we wrześniu, będzie rozwijał moc 120 KM (88 kW) i emitował 143 gramy CO2 na kilometr (dane zostaną potwierdzone po homologacji). Obecnie podstawowa jednostka wysokoprężna rozwija moc 143 KM (105 kW) i maksymalny moment obrotowy 320 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min. Średnie zużycie paliwa w samochodzie z tym silnikiem to 5,5 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 143 g/km.

Najmocniejszy Diesel w nowym Exeo ma moc 170 KM (125 kW), Osiągi te uzyskano dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, modyfikacji pompy cieczy chłodzącej oraz zastąpieniu pojedynczego intercoolera z silnika o mocy 143 KM podwójną chłodnica powietrza doładowanego. Maksymalny moment obrotowy silnika 170-konnego wynosi 350 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min. Mimo potężnej mocy, silnik zużywa zaledwie 5,5 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 153 gramy CO2 na kilometr.

Wszystkie silniki współpracują z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi. Wkrótce wprowadzona zostanie także wersja 2.0 TSI z automatyczną skrzynią sekwencyjną Multitronic.

Bogate wyposażenie standardowe

Przy bliższym kontakcie z nowym Exeo nie sposób nie zauważyć imponującego postępu pod względem jakości, luksusu i obfitości wyposażenia standardowego. Sylwetka i przytulne wnętrze gwarantują poczucie luksusu i wygodę, połączone ze sportowymi cechami produktu marki SEAT.

Samochód dostępny jest w aż 14 kolorach nadwozia i sześciu luksusowych poziomach wykończenia wnętrza. Nawet podstawowa wersja Reference wyposażona jest już standardowo w siedem poduszek powietrznych. Dodatkowe zabezpieczenie mogą stanowić dostępne we wszystkich wersjach pojazdu opcjonalne poduszki chroniące klatki piersiowe pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach. Wyposażenie wersji Reference standardowo obejmuje między innymi także dwustrefową klimatyzację, ABS + TCS, ESP z układem wspomagania hamowania awaryjnego EBA, komputer pokładowy, elektrycznie sterowanie szyb bocznych z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, lampy przeciwmgielne, zdalnie sterowany centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściem aux-in oraz zaczepy mocujące Isofix przy fotelu pasażera z przodu oraz miejscach skrajnych z tyłu, z dodatkowym zaczepem Top Tether przy tylnej kanapie. Standardowe wyposażenie wersji Style i Sport jest jeszcze bogatsze.

Wyposażenie wersji Style zawiera wszystkie elementy z wersji Reference oraz dodatkowo: regulację wysokości fotela pasażera, regulowane podparcie lędźwiowe w przednich fotelach, tempomat, pakiet oświetleniowy, pakiet dla palaczy, funkcję składania lusterek bocznych do parkowania, czujnik parkowania z tyłu, wycieraczki z sensorem deszczu, czujnik zmierzchowy włączający światła, lusterko wsteczne z funkcją zapobiegającą oślepianiu, dodatkową izolację akustyczną szyby czołowej, szary pas przeciwsłoneczny na szybie czołowej, funkcję Coming Home (system oświetlania drogi przed pojazdem z wyłącznikiem czasowym), przedni i tylny podłokietnik ze schowkami i dwoma uchwytami na kubki, skórzane pokrycie kierownicy i rękojeści dźwigni zmiany biegów, wielofunkcyjną kierownicę, cztery dodatkowe głośniki, alarm wolumetryczny z czujnikiem przechyłu, system ostrzegający o spadku ciśnienia w ogumieniu oraz 16-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 205/55.

Wersja Sport także oparta jest na wersji Reference, z wyposażeniem rozszerzonym o przyciemniane szyby, sportowe fotele, regulację wysokości fotela pasażera, regulowane podparcie lędźwiowe w przednich fotelach, tempomat, przedni i tylny podłokietnik ze schowkami i dwoma uchwytami na kubki, pakiet dla palaczy, skórzane pokrycie kierownicy i rękojeści dźwigni zmiany biegów, wielofunkcyjną kierownicę, cztery dodatkowe głośniki, alarm wolumetryczny z czujnikiem przechyłu, system monitorujący ciśnienie w ogumieniu oraz 17-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 225/45. Opcja zawieszenia o sportowej charakterystyce dostępna jest bezpłatnie.

Wyposażenie opcjonalne SEAT-a Exeo to długa lista dodatków istotnie podnoszących wygodę i bezpieczeństwo.

Nowy sedan hiszpańskiej marki może być wyposażony w tak interesujące opcje, jak pakiet Convenience (dodatek do wersji Reference), Style Plus (do Style) i Sport Plus (do Sport). Pierwszy z wymienionych pakietów obejmuje kierownicę z wielofunkcyjnymi przyciskami, układ kontroli prędkości (tempomat), moduł Bluetooth, dywanik pod fotelem pasażera, ręczną regulację wysokości foteli kierowcy i pasażera i centralny podłokietnik z przodu. Style Plus to 17-calowe aluminiowe obręcze kół, drewniane elementy ozdobne we wnętrzu, podwójne reflektory ksenonowe z układem adaptacyjnym (AFS), spryskiwacze reflektorów, światła do jazdy dziennej, system oświetlania drogi przed pojazdem z wyłącznikiem czasowym „Coming Home” oraz moduł Bluetooth.

W pakiecie Sport Plus nabywca otrzymuje 18-calowe aluminiowe obręcze kół, podwójne reflektory ksenonowe z układem adaptacyjnym (AFS), światła do jazdy dziennej, moduł Bluetooth oraz pakiet elektryczny 1 obejmujący lusterka boczne składane do parkowania, czujnik parkowania z tyłu, wycieraczki z sensorem deszczu, automatyczny włącznik świateł, lusterko wsteczne z funkcją zapobiegającą oślepianiu, szybę czołową o podwyższonej izolacji akustycznej, szary pas przeciwsłoneczny na szybie przedniej i funkcję Coming Home.

Oprócz wyżej wymienionego pakietu elektrycznego 1 (stanowiącego wyposażenie standardowe w wersji Style i opcjonalne w wersjach Reference i Sport), w wersjach Style i Sport dostępny jest też pakiet elektryczny 3, obejmujący czujniki parkowania z przodu, czujnik jakości powietrza, zdalne otwieranie bagażnika, elektrycznie wysuwaną roletę przeciwsłoneczną z tyłu i kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników.

Każdą z trzech wersji wykończenia można wzbogacić o pakiet schowków, obejmujący szuflady pod przednimi fotelami, siatkę z prawej strony bagażnika i torbę na narty oraz gniazdko 12V i dodatkowe haczyki na siatki z zakupami w bagażniku.

Lista wyposażenia opcjonalnego zawiera następujące elementy:

· Alarm wolumetryczny z czujnikiem przechyłu – opcja w Reference, standard w Style i Sport
· Boczne poduszki powietrzne z tyłu – opcja w Reference, Style i Sport
· System nawigacji (kolorowy wyświetlacz wysokiej rozdzielczości o przekątnej 6,5”, wyświetlanie map w 3D, plan tras na DVD, gniazda kart pamięci SD na pliki MP3 oraz kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników); opcja w Style i Sport
· Przyciemniane szyby z tyłu – opcja w Reference, standard w Style i Sport
· Dwuwarstwowe szyby w drzwiach – opcja w Style
· Szyba czołowa z izolacją akustyczną i dodatkową izolacją termiczną – opcja w Style i Sport
· Chromowane ramki wokół okien + błyszczące słupki B i C + aluminiowe nakładki na progi – standard w Style, opcja w Sport
· Podwójne reflektory ksenonowe + AFS + spryskiwacze reflektorów (ze światłami do jazdy dziennej) – opcja w Style i Sport
· Elektrycznie regulowane fotele przednie z pamięcią ustawień + składane lusterka boczne; pamięć ustawień dla 4 kierowców – opcja w Style i Sport
· Tapicerka z czarnej skóry – opcja w Style i Sport
· Beżowe wnętrze z tapicerką z beżowej skóry – opcja w Style
· System nawigacji + przyciemniane szyby – opcja w Style
· Podgrzewane fotele przednie + spryskiwacze reflektorów + podgrzewane dysze spryskiwaczy – opcja we wszystkich wersjach wykończenia
· Elektryczne okno dachowe – opcja we wszystkich wersjach wykończenia
· Elektryczne ono dachowe z ogniwami słonecznymi – opcja w Style i Sport
· Drewnopodobne elementy ozdobne na panelach drzwi, desce rozdzielczej i konsoli centralnej – opcja w Style
· Chłodzony schowek w desce rozdzielczej – standard w Style, opcja w Sport
· Servotronic Plus – opcja w Reference, Style i Sport oraz standard z silnikiem benzynowym 200KM i TDI CR 170 KM; niedostępne z silnikiem 1.6 102 KM
· 4 dodatkowe głośniki – opcja w Reference, standard w Style i Sport
· Bluetooth – opcja w Reference, Style i Sport
· USB – opcja w Reference, Style i Sport
· Złącze do iPodaâ – opcja w Reference, Style i Sport
· Hak do holowania przyczepy – opcja w Reference, Style i Sport
· Sportowe zawieszenie – opcja w Sport, bez dopłaty
· Lakier metalizowany, czerwony Emoción i kolor na indywidualne zamówienie – opcja w Reference, Style i Sport

źródło: Seat, foto Seat

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz