Odma w Golfie MK2 1.3NZ

Odma w Golfie MK2 1.3NZ

Temat odmy w okresie zimowym przyprawia o dreszcze wszystkich
posiadaczy golfów glównie mk2 z silnikami 1.3 na pełnym wtrysku (NZ)
Osobiście ten temat przerabiałem 3 razy w swoim poprzednim golfie
właśnie z takim silnikiem. crazy

Dlaczego zamarza? wychodzi na to ze VW sie rąbnol i troche zle
zaprojektowal te silniki, problem istnieje tez chyba w mk3 z silnikiem 1.4,
ba jakis czas temu VW wzywal swoich klientow z malymi silnikami
z ta koncepcja odmy i montowal podgrzewacze za frico. W 1.3 kolektor
wydechowy (emitujacy duzo ciepla) jest umieszczony z przodu silnika
a odma z tyłu, przez to jest niedogrzana i jezdzac w cyklu miejskim
na krotkich odcinkach w zime zamarza. Zamarza odkladajaca sie w niej
mazia, woda, no nie wiem w kazdym razie to gowno ma to do siebie
ze potrafi totalnie zapchac odme co owocuje wywaleniem oleju przez
najslabszy punkt. Mi osobiscie najpiejw wywalilo bagnetem – kupilem nowy
ASO, pozniej korkiem – tez kupilem nowy ASO na koncu pekl cienki
przewod odprowadzajacy opary do odmy z pod pokrywy zaworow (fi 8mm).
Oprocz tego przykrego aspektu jakim jest wywalenie calego czasami
nawet oleju (mialem tak prawie raz) słyszalem o przypadkach
problemow z biegiem jalowym. Jezeli odma jest drozna ale nieszczelna
moga sie pojawic z tym problemy, Wydaje mi sie ze im wyzej/blizej
przepustnicy odma sie przerwie tym bardziej moze zakłócic prace silnika
ta nieszczelnosc.

Zaznaczam ze wszelkie napisane ponizej rady wywodza sie z moich
wlasnych doświadczen a mechanikiem z wyksztalcenia nie jestem i nie
biore odpowiedzialnosci jak ktos cos spieprzyhelm


TEORIA

Na koncu schematy odmy w silnikach 1.3.
Opis do rysunku pierwszego
7 – trójnik w kształcie litery S 10/8/10. Mały węzyk o średnicy 8 mm
łączy sie z pokrywa zaworów(obok korka od oleju)
UPDATE: Na trójnik jest załozone oryginalnie gabczaste wdzianko,
taka oslonka termiczna, zeby ocenic dobrze jego stan nalezy zdjac,
podwinac ta okraglą osłone z gabki
5 – separator oleju (podejzewam jego zadanie jest odseparowanie oleju od oparów)
8 – przewód gumowy o srednicy 18mm i długości 50mm
9- regulator cisnienia oleju
10 – kolanko – wąż gumowy o średnicy 18mm


NAPRAWA

Elementy ktore IMHO moga ulec uszkodzeniu pod wpływem czasu,
czy tez zamarzniecia to trzy weze gumowe, nr 7,8,10.


NR 8

Tutaj zadnej filozofi i problemu nie ma, wystarczy w pierwszym lepszym
sklepie z artykulami gumowymi kupic kawalek (dokladnie 50mm) węż
gumowego olejoodpornego i po problemie (u mnie raz go przerwalo).
Znam przypadki zastapienia go wezem ogrodowym rotfl

NR10
W tym przypadku podobnie jak w poprzednim tez łatwo ten problem
rozwiazac, potrzebne bedzie kolanko i waz o srednicy jak powyzej 18mm
(CHYBA) – u mnie nigdy tego elementu nie przerwalo wiec sa to moje
domysly – kolega ten problem rozwiazal wlasnie kolankiem)


NR7

Tu zaczynaja sie male problemy. Koszt nowego elementu – trójnik 18/8/18
to cos kolo 270 PLN w ASO. Mozemy poszukac na szrotach ale stan nalezy
bardzo dobrze sprawdzic cobysmy takiego samego nie kupili.
Mozemy tez zrobic tak jak ja wykombinowalem – trójnik olejoodporny
firmy NORMAPLAST TRS 18-10-18, do tego waz oczywiscie 18mm i długi
(do pokrywy zaworów) 10mm. Fabrycznie waz do pokrywy zaworów ma
srednice 8mm ale wsadzajac tam 10mm poprawimy droznosc tego
elementu i bez problemu na pokrywie sie go zaciska.

Wszystkie weze oczywiscie zaciskami opaskami metalowymi co by bylo
szczelne i mocnie skrecone.


KONSERWACJA

Warto pod koniec lata zadbac o ten element naszego silnika co by nie
miec niemilych niespodzianek. Wyjac wszystyko, wyczyscic, wymienic
ewentualnie. W zimie to malo przyjemne…

FALUJACE OBROTY (UPDATE2)
Jest chyba jedna dosyc dobra metoda na falujace obroty. Tak sie ostatnio
zaczolem zastanawiac dlaczego mimo iz odme mi pare razy przerwalo nie
mialem nigdy jazdy z flaujacymi obrotami i znalazlem odpowiedz.
Gazownicy instalujac gaz przez przypadek uchronili mnie przed ta
niedogodnoscia. Mianowicie: Zamiast prowadzic odme kolankiem do rury
idacej do przepustnicy dziurke w tejze rurze zatkali a odme przedluzajac
przewod wyprowadzili do puszki od filtra powietrza. Tłumaczyli mi to tak
ze zeby nie mieszac w mieszance od gazu dajac dodatkowe powietrze
z odmy przeprowadzili to przed przeplywke a co za tym idzie przed mikser.
Tak teraz sie nad tym zastanawiam u stwierdzam ze jest to zajebiste
rozwiazanie…. tyle ze nie oryginalne ale wazne ze skuteczne…

tak wyglada odma w 1.3NZ:
odma


Tutaj mamy zrzut wszystkich stosowanych odm w silnikach 1.0/1.3 w golfach i nie tylko. Po boku numery fabryczne czesci jakby ktos chcial w ASO dokupic…




W tym miejscu odpowietrzenie silnika jest podlaczone do ukladu dolotowego. Opary z silnika po przefiltrowaniu przez separator oleju sa zpowrotem spalane.
odma

THE END

JAk macie jakies sugestje doświadczenia piszcie, moglem gdzies sie pomylic… Jak macie pyania na gg lub maila walcie

pozdrawiam, MLBU/

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz