Diagnostyka silnika VW 1.6/1.8 na podstawie kodów błyskowych – silniki PN/RP
Diagnostyka silnika VW 1.6/1.8 na podstawie
kodów błyskowych -silniki VW PN/RP by Szorka.
Wstęp:
W silnikach tych komputer sterujacy praca silnika ma tzw. funkcję diagnostyczną w zależności od zastosowanego systemu
zasilania w paliwo MONOJETRONIC (1.8 RP) czy gaźnik ECOTRONIC 2EE (1.6 PN) możemy wykonać podstawowy test
sprawności różnych elementów bez kosztownej wizyty w różnego rodzaju serwisach
RP | PN |
Nasze “gniazdo diagnostyczne” to krótki kabelek zakończony wtyczką blisko cewki zapłonowej
RP | PN |
Teraz musimy zaopatrzyć się w ten specjalny tester lub podobny ten ma własne zasilanie i jest wygodny w
użyciu-pozostawiam to waszej pomysłowości
– rozgrzać silnik do temperatury pracy
– przeprowadzić w tym czasie przynajmniej 6-cio minutowa jazdę próbną podczas której na co najmniej 10sek obroty będą powyżej 2000 obr/min i przynajmniej raz wcisnąć pedał do oporu
– nie gasimy silnika , otwieramy maskę ,podłączamy nasz tester do wtyczki
– na 5 sekund zwieramy do masy przewód “złącza diagnostycznego” aby rozpocząć procedurę zczytywania kodów
Każdy kod składa sie z czterech cyfr : przykład kod 2412 (czujnik temperatury w kolektorze ssącym dla silnika PN(czujnik temp. powietrza dla RP) Sygnał startowy to 1-den 2,5 sek błysk lampki Potem 2,5 sek. pauzy (dioda się nie świeci.) 2 krótkie mignięcia diody -to cyfra 2 znowu pausa 2,5 sek 4 krótkie mignięcia diody to cyfra 4 znowu pauza 2,5 sek. 1 krótki błysk to cyfra 1 przerwa 2,5 sek. 2 błyśnięcia to cyfra 2 aby wygenerować następny kod należy ponownie zewrzeć kabel do masy na 5 sekund |
|
WAŻNE: Przed jakąkolwiek diagnostyką sprawdzić wszystkie połšczenia masowe w szczególności ECU-masa, gażnik masa, oraz stan kabli i wtyczek |
Kasowanie ewentualnych błędów
-wyłączyć zapłon
-zewrzeć przewód do masy
-włączyć zapłon
-odłączyć przewód
Aby skasować kod 2341/2343 odłączyć wtyczkę od ECU na co najmniej 30sek. (oczywiście przy wyłaczonym zapłonie)
Kody błędów typowo dla 2EE:
4343 zawór zbiornika węgla aktywnego
4432 silniczek regulacji biegu jałowego
4444 brak błędów
0000 koniec odczytu
1232 silniczek regulacji biegu jałowego
2122 brak sygnału prędkości silnika (chyba coś z cewka)
2124 Czujnik ustawienia klapy przepustnicy
2412 czujnik temp. w kolektorze ssącym
4323 Drosselklappenansteller (beluftendes ventil)-cokolwiek to znaczy
4324 Drosselklapenansteller( evakurierendes ventil) patrz wyżej
4342 przekaźnik podgrzewania kolektora ssšcego
2212 czujnik ustawienia klapy przepustnicy-potencjometr
2214 przekroczone maksymalne obroty silnika -7000obr/min
2312 czujnik temp. płynu chłodzącego -w króćcu wody
2341 układ sterowania (regulacji) sondy lambda
2342 sonda lambda
Powyższe usterki mogš tyczyć się także przerw w przewodach, braku styku itp. warto więc przeczyścić styki, oglądnąć kable zanim zabierzemy się do jakichkolwiek napraw lub wymiany elementów
Inne kody:
1111 uszkodzone ECU
1232 silnik krokowy
2231 regulacja biegu jałowego
2343 mieszanka za bogata
2344 mieszanka za uboga
2113 czujnik Halla
2132 brak połączenia sterownika wtrysku i zapłonu
W nastepnym odcinku przeróbka gażnika
2EE na monowtrysk od RP-ka
copyright
by vwłęgowosquad ’04