Nowy Volkswagen Golf GTD

Nowy Volkswagen Golf GTD

Nowy Volkswagen Golf GTD Nowoczesny silnik wysokoprężny Golfa GTD o mocy 170 KM zużywa tylko 5,3 litra paliwa na 100 km.


Spektrum modeli Golfa poszerza się konsekwentnie: pod koniec 2008 roku wprowadzono na rynek szóstą generację tego bestsellera. Wiosną 2009 zadebiutował nowy Golf Plus. Latem pojawił się aktualny Golf GTI. Dziś prezentowany jest kolejny model: nowy Golf GTD. 125 kW/170 KM czyni z niego najmocniejszego obecnie Golfa z silnikiem wysokoprężnym. Skrót GTD ma długą tradycję i magiczne znacznie dla kierowców diesli: przed 27 laty zadebiutował pierwszy GTD, który silnikiem z turbodoładowaniem zrewolucjonizował rynek samochodów z jednostkami wysokoprężnymi. Po raz pierwszy diesel był nie tylko oszczędny, lecz również sportowy. GTD przygotował zatem drogę do światowej kariery jednostki TDI – nowoczesnego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem z koncernu Volkswagen.

Sportowy charakter
Skrót GTD ma długą tradycję – już w 1982 roku pojawił się pierwszy Golf GTD. Teraz Volkswagen perfekcyjnie dopracował jego sportowy charakter. Nowy Golf GTD wykazuje jednoznaczne pokrewieństwo z Golfem GTI. Podczas gdy GTI w swojej klasie, jako wydajny benzynowiec z turbo, oferuje możliwości porównywalne ze znacznie droższymi samochodami sportowymi, Golf GTD stawia na wyjątkowo niskie zużycie paliwa. Przez piezoelektryczne zawory wtryskowe silnika z Common Rail, który w niczym nie przypomina dawnych silników wysokoprężnych, przepływa zaledwie 5,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Golf GTD rozwija prędkość maksymalną 222 km/h i rozpędza się do 100 km/h w 8,1 sekundy. Przy dodawaniu gazu silnik TDI zaskakuje typowo sportowym brzmieniem, równocześnie jednak, dzięki bardzo dobrym właściwościom akustycznym, gwarantuje doskonały komfort podczas długich podróży.

GTD dostępny jest opcjonalnie z 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG. Zdaniem wielu specjalistów DSG jest obecnie najefektywniejszą automatyczną skrzynią biegów na świecie. Golf GTD z DSG osiąga prędkość maksymalną 220 km/h, przyspiesza do setki również w 8,1 sekundy i zużywa średnio 5,6 litra oleju napędowego (147 g/km CO2). Oba warianty GTD dzięki swojemu niskiemu spalaniu mogą przejechać na jednym zbiorniku nawet 1000 kilometrów.

Jednostka napędowa
Najważniejszym koncepcyjnym elementem Golfa GTD jest zastosowana po raz pierwszy w tej serii jednostka TDI z Common Rail o mocy 170 KM. Silnik o pojemności 1.968 cm3 należy do nowej, bardziej oszczędnej, czystej i mocniejszej generacji TDI.

Maksymalna moc silnika GTD jest dostępna przy 4.200 obr./min. Między 1.750 a 2.500 obr./min. sportowy, a jednocześnie oszczędny silnik rozwija swój maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Jednostkowy moment obrotowy wynosi 177,8 Nm na litr pojemności skokowej. Dzięki temu, praktycznie w każdej sytuacji czterocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder zapewnia moc sześciocylindrowego silnika samochodu sportowego! Podobnie jak nowy Golf GTI, także GTD z Common Rail posiada przemyślany w każdym szczególe system modulujący brzmienie, który podkreśla akustycznie moc silnika.

Common Rail ma także wpływ na bezpieczeństwo bierne: w porównaniu z TDI z pompowtryskiwaczami z ostatniej generacji Golfa, nowy turbodiesel jest zamontowany zdecydowanie niżej. Poprawia to bezpieczeństwo pasażerów, ponieważ pokrywa komory silnika ma teraz znacznie większą strefę deformacji.

Prowadzenie GTD
Nowy Golf GTD ma sportowe, obniżone o 15 milimetrów zawieszenie. Sprężyny, amortyzatory i tylny stabilizator zostały całkowicie zmodyfikowane zwiększając możliwości dynamiczne tego sportowego turbodiesla. Z przodu pracuje znana już oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu innowacyjna oś wielowahaczowa dba, aby ingerencje ESP były jak najrzadsze.

Golf GTD może być zamawiany z adaptacyjną regulacją zawieszenia DCC. System ten w sposób ciągły reaguje na nawierzchnię i sytuację na drodze odpowiednio modyfikując charakterystykę amortyzatorów. DCC reaguje ponadto na przyspieszanie, hamowanie i skręcanie. Adaptacyjna regulacja rozwiązuje odwieczny konflikt między sztywnym a komfortowym dostrojeniem zawieszenia. Dodatkowe cechy sportowe mają na ogół negatywny wpływ na komfort i odwrotnie. Idealne jest zatem zawieszenie, które systematycznie dostosowuje się do rodzaju nawierzchni oraz do życzeń kierowcy. Zamierzenie to jest realizowane przez elektrycznie regulowane tłumienie. DCC jest dokładnie takim właśnie systemem. Regulowana jest nie tylko charakterystyka amortyzatorów, ale także dostrojenie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego. System DCC posiada trzy programy: „Normal”, „Sport” i „Comfort”.

Wygląd zewnętrzny GTD
Stylistyka Golfa GTD i GTI wykazuje znaczne podobieństwo. Na przykład z przodu: oprócz emblematów GTD i GTI cechami odróżniającymi te sportowe Golfy od pozostałych jest zderzak z seryjnymi światłami przeciwmgielnymi, reflektory i osłona chłodnicy. Charakterystyczne dla GTI czerwone poprzeczne paski w osłonie chłodnicy w modelu GTD mają kolor srebrny. Wspólna dla obu modeli jest dolna i górna kratownica chroniąca chłodnicę o strukturze plastra miodu.

Golf z silnikiem wysokoprężnym posiada zmodyfikowany dyfuzor. Nawet jeżeli zamówiona zostanie wersja bez emblematu GTD, model ten można rozpoznać po chromowanej podwójnej końcówce rury wydechowej z lewej strony (GTI ma po jednej rurze z każdej strony). Tylne światła w obu najmocniejszych wersjach Golfów osłonięte są przyciemnionymi pokrywami. W obu przypadkach, bez dopłaty, dostępne są specjalne kolory lakierów „czarny” i „czerwony Tornado”, podkreślające dynamiczny charakter modeli „GT”.

Wnętrze GTD – stylistyka i wyposażenie
Filozofia Volkswagena w odniesieniu do GTD znajduje swoje odbicie także we wnętrzu. A to oznacza doskonałą ergonomię, uzupełnioną zaprojektowanymi specjalnie dla Golfa GTD elementami wyposażenia. Jak w każdym Golfie szóstej generacji zauważalna jest ponadprzeciętna, wysoka jakość zastosowanych materiałów. Doskonałe sportowe fotele, takie same jak w Golfie GTI, gwarantują wygodę zarówno podczas długich podróży oraz w czasie wyścigów na torze. W odróżnieniu od GTI deseń tapicerki sportowych siedzeń, zamiast w czerwonym, utrzymany jest w kolorze jasnopopielatym. Także szwy mają jasnopopielaty kolor („Art-Grey”). Seryjnie przednie fotele wyposażone są w regulację wysokości i podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Jako opcję można zamówić siedzenia pokryte w całości czarną skórą „Vienna”.

Charakterystyczna trójramienna sportowa kierownica obszyta jest wysokiej jakości skórą. Jej dolna część jest wyraźnie spłaszczona tak, jak w samochodach wyścigowych. Idealnie ukształtowane pod względem ergonomicznym zagłębienia są gładkie, pozostała część wieńca kierownicy – perforowana. Chromowane elementy trzech ramion wyglądają szlachetnie i sportowo, na pionowym ramieniu umieszczono logo GTD. W wersjach Golfa GTD z przekładnią DSG na kierownicy znajdują się dodatkowe przyciski zmiany przełożenia („-” z lewej strony, „+” z prawej).

Dźwignia hamulca ręcznego i osłona drążka zmiany biegów obszyte są seryjnie czarną skórą. Także tutaj zastosowano kontrastowe, jasnopopielate szwy. Na desce rozdzielczej i w poszyciu drzwi zastosowano aplikacje o czarnej, błyszczącej powierzchni „Black Stripe”. Pedały oraz podpórka pod lewą stopę posiadają nakładki ze stali nierdzewnej ze specjalnymi, gumowymi profilami zapobiegającymi ślizganiu się.

Bogate wyposażenie standardowe
Wyposażenie wnętrza Golfa GTD, w porównaniu z Golfem w wersji Trendline, obejmuje dodatkowe elementy takie jak: dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja Climatronic, wielofunkcyjna kierownica, czarna podsufitka i czarne poszycie słupków dachowych, lampki do czytania z przodu i z tyłu, wskaźnik wielofunkcyjny „Plus” z komputerem pokładowym, środkowy podłokietnik z przodu i z tyłu, dwa dodatkowe wyloty dmuchawy i uchwyt na kubki z tyłu, otwór w tylnej kanapie pozwalający na przewożenie długich przedmiotów i dodatkowy schowek w bagażniku.

Wśród seryjnych elementów zwiększających bezpieczeństwo oferowane są między innymi: system ESP (wraz ze wspomaganiem kontrowania kierownicą, asystentem hamowania i układem stabilizującym zestaw samochód-przyczepa), siedem poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy, czujniki zmierzchu i deszczu oraz reflektory biksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Zależnie od kąta skrętu kierownicy reflektory odchylają się do trzynastu stopni na zewnątrz i siedem do wewnątrz. Design reflektorów podkreśla sportowy charakter GTD: leżące wewnątrz podwójne moduły (światła ksenonowe na zewnątrz, światła postojowe i kierunkowskazy wewnątrz) posiadają chromowaną osłonę, która nadaje im jeszcze bardziej ekskluzywny wygląd.

Podstawowe dane techniczne:

Golf VI GTD (2009)
Maksymalna moc 125 kW/170 PS 4,200 RPM
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm starting at 1,750 RPM
Przyspieszenie 0-100 km/h 8.1 s
Prędkość maksymalna 222 km/h, 220 km/h (DSG)
Emisja CO2 139 g/km, 147 g/km (DSG)
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5.3 l/100km, 5.6 l/100km (DSG)
cw cw = 0.31, A = 2.22 m2, cw x A = 0.69 m2
Długość 4,199 mm
Szerokość 1,779 mm
Wysokość 1,480 mm
Masa 1,329 kg, 1,351 kg (DSG)
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna, 6-biegowa DSG
Napęd na przednią oś
Opony 225/45 R 17 V

Źródło: Volkswagen, fot. Volkswagen

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz