25 lat słynnego Quattro Sport
Specjalną ekspozycją na wystawie Techno Classica w Essen Audi przypomni historię modelu Sport Quattro. Pierwszy pojazd produkcyjny o tej nazwie wyjechał z fabryki 25 lat temu w roku 1983.
Na początku rozwoju Audi Sport Quattro stoi model Quattro, topowa wersja Audi Coupe produkowana w latach 1980-1991, która dzisiaj nazywana jest również Ur-Quattro. Chodziło o pierwszy masowo produkowany samochód osobowy ze stałym napędem na cztery koła – Jensen FF z przełomu lat 60. i 70. był produkowany w minimalnych ilościach, a drugi z prekursorów tej koncepcji – japońskie Subaru – przedstawił swój pierwszy model ze stałym napędem na obie osie rok po Audi.
Audi Quattro odnosiło sukcesy także w rajdach, co doprowadziło do decyzji zbudowania na jego bazie bolidu do powstającej właśnie grupy B. Samochód zbudowano na platformie ze skróconym o 32 cm rozstawem osi, dlatego Sport Quattro otrzymało przydomek der Kurze (krótki). Ze względu na homologację firma musiała wyprodukować 200 egzemplarzy samochodów przeznaczonych do zwykłej eksploatacji. Ostatecznie w Ingolstadt powstało 214 Audi Sport Quattro, a firma szacuje, że 140 z nich dochowało się do dnia dzisiejszego. Podczas debiutu na autosalonie we Frankfurcie oznajmiono cenę auta – wtedy zawrotnych 200 tys. marek niemieckich. W ten sposób Audi Sport Quattro na długi czas stało się najdroższym modelem marki (dla porównania Porsche 944 kosztowało w roku 1982 pięć razy mniej – 39 tys. marek).
Pojemność doładowanego 5-cylindrowego silnika w porównaniu do zwykłego Quattro zmniejszono z 2144 do 2133 cm3. Tak nieznaczną zmianę wymagały przepisy grupy B, ponieważ pojemność doładowanych silników mnożono współczynnikiem 1,4, a dozwolone maksimum wynosiło 3 litry. Silnik Sport Quattro w odróżnieniu od Ur-Quattro otrzymał cztery zawory na cylinder, a turbosprężarka KKK K-27 wytwarzała maksymalne ciśnienie 2,04 bara. Wersja drogowa osiągała moc maksymalną 225 kW (306 KM) i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Całe nadwozie wykonano z plastiku, kevlaru i kompozytów karbonowych.
Rajdowe Audi Sport Quattro Group B w latach 1984 i 1985 zapewniło sobie mocną pozycję w historii rajdów samochodowych. Wbrew temu program rajdowy nie przyniósł takiego technicznego rozwoju, jaki oczekiwano. W zależności od zestrojenia bolid mógł uzyskiwać moc od 331 kW (450 KM) do ponad 441 kW (600 KM) w wersji, z którą w 1987 roku Walter Röhrl ustanowił rekord w wyścigu Pikes Peak. Audi Sport Quattro grupy B powstało w ilości 22 egzemplarzy, z czego uchowało się pięć samochodów.
Na wystawie Techno Classica, która odbędzie się w dniach 26-30 marca w Essen, Audi zaprezentuje pięć produkcyjnych egzemplarzy Audi Sport Quattro. Zastąpione będą wszystkie cztery oferowane wówczas odcienie nadwozia (tornado red, copenhagen blue, malachite green, alpine white) oraz Audi w specjalnym czarnym kolorze. Oprócz tego częścią ekspozycji będzie bolid grupy B i replika ówczesnego stanowiska serwisowego.
Przy okazji 25-lecia powstanie kolekcjonerska edycja 333 oficjalnych modeli Audi Sport Quattro w skali 1:43.
źródło: roadlook.pl