Historia Skody w pigułce

Historia Skody w pigułce

1905
Vaclav Laurin i Vaclav Klement rozpoczynają prace nad automobilami. 10 lat wcześniej firma Laurin & Klement, z fabryką w Mladá Boleslav (Czechy) rozpoczęła produkcję i naprawę rowerów, a wkrótce zaczęła produkować również motorowery, tzw. „motocyclettes”. Były to pierwsze motocykle powstające na terenie ówczesnych Austro-Węgier.
W roku 1905 pojawia się pierwszy automobil znany jako Voiturette A (z franc. „mały samochód”). W zależności od wersji silnik o mocy 7 KM napędzał tylną oś łańcuchem lub wałem korbowym Kardana. Rok 1905 to również zwycięstwo w rajdzie Coupé International w Dourdan we Francji. Dokonał tego Vaclav Vondrich na motocyklu L&K.

1906
Rozpoczyna się produkcja Voiturette A i B. Jesienią tego roku inżynier Emil Reler wygrywa Golden Automobile Wreath (złoty wieniec) jadąc Voiturette na torze Niemieckiego Auto Klubu.

1907
Założenie spółki akcyjnej Laurin&Klement Aktingesellschaft (L&K). Na rynek wchodzi odnoszący sukcesy czterocylindrowy model L&K F, którego zbudowano łącznie 371 egzemplarzy. Dwuipółlitrowy silnik ma moc 21 KM.

1908
Rajdowa wersja L&K F wygrywa w rajdzie Semmering we wszystkich kategoriach.
Rozpoczyna się produkcja mniejszego modelu z czterema cylindrami. Jest to model G, do 1911 roku wyprodukowany w 308 egzemplarzach. Silnik FF, który powstał z połączenia dwóch czterocylindrowych silników modelu F, jest jednym z pierwszych na świecie silników z ośmioma cylindrami. Jednak silnik ten zbudowano tylko w dwóch egzemplarzach.

1909
Budowa silników stacjonarnych Brons.

1910
Początek produkcji walców i pługów.

1911
Budowa modelu S, jednego z najprostszych i niezawodnych samochodów produkowanych masowo.

1912
Przejęcie Fabryki Samochodów RAF (Reichenberger Automobil-Fabrik) w Libercu, połączone z uzyskaniem licencji na produkcję silników suwowych Knight dla samochodów luksusowych. Samochody te miały silnik o rozrządzie suwakowym bez zaworów.

1918
Po wojnie powstaje Republika Czechosłowacji. Pierwszym prezydentem zostaje Tomas Garrigue Masaryk. W latach powojennych samochody uważane są za niepotrzebny luksus. Największy sukces handlowy odnoszą pługi silnikowe Excelsior.

1919
Fundamentami produkcji powojennej stają się dwa modele – S i M, obydwa wywodzące się bezpośrednio z produkcji przedwojennej.

1923
Powstaje model 100, sedan średniej klasy, oparty na modelu S.

1924
Na zlecenie czeskiego rządu L&K rozpoczyna produkcję silników samolotowych na licencji producenta dwunastocylindrowego silnika 12 CC, francuskiej firmy Lorraine-Dietrich.

1925
Fuzja Laurin&Klement z fabrykami Škoda w Pilznie założonymi przez inżyniera Emila Škodę.

1926
18. Międzynarodowa Wystawa Samochodowa w Pradze. Fabryka Samochodów z Mladá Boleslav zostaje przedstawiona publiczności pod nową nazwą Škoda. Jednym z pierwszych samochodów noszących tę nazwę jest Roadster model 150.

1930
Škoda wprowadza rewolucyjną, jak na ówczesne czasy, metodę produkcji – linię montażową, co umożliwia złożenie 85 samochodów dziennie. 1 stycznia stworzono ASAP jako filię Fabryki Škoda w Pilznie.

1931
Stworzony przez Škodę model 633 staje się najlepszym małym samochodem sześciocylindrowym w tamtym czasie.

1934
Premiera czterech nowych modeli Škody. Škoda Popular – samochód dla szerokiego grona odbiorców, obok innych czeskich samochodów należy do najlepszych aut na świecie. Škoda Rapid – model niższej klasy średniej z mocniejszym silnikiem o sportowym zacięciu. Škoda Favorit – duży sedan osobowy. Škoda 640 Superb – samochód luksusowy. Pierwszy model nosił nazwę 640, później zmieniono ją na 640 Superb. Po modernizacji pozostanie tylko nazwa Superb.

1936
Škoda Popular Sport Monte Carlo zajmuje drugie miejsce w rajdzie Monte Carlo.

1937
Škoda Popular odnosi kolejne sukcesy: w Rajdzie Afryki, z Nairobi do Johannesburga zwycięzcami są Holendrzy van Derburg i van Vuuren; w Rajdzie Bałkanów, z Belgradu do Aten zwycięzcą zostaje Radovan Savatic.

1938
Rajd Urugwaju, z Mercedes do Montevideo, pierwsze miejsce zdobywa Victor Borrat Fabini. W wyniku zawarcia porozumienia w Monachium we wrześniu 1938 roku Republika Czechosłowacka zmienia nazwę na Republikę Czech i Słowacji.

1939
Produkcja Škody Popular 995. Ta „Škoda dla ludu” została wkrótce ochrzczona imieniem Liduska, które składa się z czeskiego słowa oznaczającego „lubiani ludzie”. Wybuch II wojny światowej. Republika Czech i Słowacji rozpada się na dwie części: powstaje niepodległa Słowacja pod silnym wpływem reżimu nazistowskiego, a pozostałe terytorium zostaje przyłączone do Rzeszy Niemieckiej jako protektoraty Bohemia i Maehren. Cała grupa Škody od 28 sierpnia 1939 znajduje się pod auspicjami Reichswerke Hermann Göring AG.

1940
Fabryka samochodów przestawia się na produkcję wojenną i wytwarza skrzydła samolotowe, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, magazynki i granaty artyleryjskie.

1945
Po zakończeniu wojny pierwsze zmodernizowane wersje Škody Popular opuszczają mocno zniszczoną fabrykę w Mladá Boleslav. Jesienią 1945 następuje upaństwowienie wszystkich dużych korporacji, wśród nich fabryki Škody w Pilznie i ASAP w Mladá Boleslav.

1946
Odbudowa fabryk samochodów i nadanie im nazwy AZNP (Fabryka Samochodów Przedsiębiorstwo Państwowe).
Przedwojenny model Škody Popular 1101 zostaje zmodernizowany, otrzymuje nowe podwozie i przydomek Tudor (od ang. „two door” – dwoje drzwi).

1948
W 1000-kilometrowym rajdzie Montevideo-Melo-Montevideo, Arturo Porro jadąc Škodą 1101 Sport zdobywa pierwsze miejsce i wygrywa Puchar Prezydenta.

1949
Škoda prezentuje model 1102, który opiera się na modelu 1101. Dźwignia zmiany biegów znajduje się pod kierownicą, co było w tamtych czasach innowacją.

1950
Wraz z produkcją kuloodpornego specjalnego samochodu rządowego VOS, na długi czas kończy się era sedanów średniej i wyższej klasy produkowanych w Mladá Boleslav.

1952
Škoda wprowadza model 1200 Sedan. Nowością jest konstrukcja wykonana całkowicie ze stali (zamiast połączenia stali i drewna).

1955
Na rynek wchodzi Škoda Spartak 440. Symbol 440 oznacza „cztery cylindry i 40 KM”.

1959
We wszystkich modelach Škody montuje się zawieszenie sprężynowe z amortyzatorami wstrząsów, które zastąpiło sprężyny starszego typu (resory paraboliczne).
Numeryczne nazwy modeli zostają zastąpione:
Škoda 440 to od teraz Octavia,
Škoda 445 to teraz Octavia Super,
Škoda 450 to teraz Felicia.

1964
Na rynek wchodzi Škoda 1000 MB. Zagraniczni dziennikarze zgadzają się co do tego, że Škoda zbudowała jeden z najlepszych samochodów jednolitrowych. Model 1000 MB wyznaczył trend, który towarzyszy samochodom Škoda po dzień dzisiejszy – zachowanie równowagi pomiędzy praktycznością samochodu a jego ceną i kosztami użytkowania.

1965
Terenowe auta Škody, Trekka i Skopak (Škoda Pakistan) powstają w Nowej Zelandii, Indonezji, Australii, na Fidżi, w Samoa, Pakistanie i Turcji. Części pochodzą z Mladá Boleslav, montaż odbywa się na miejscu z pomocą techników Škody.

1966
Škoda 100 (odnowiona Škoda 1000 MB)

1970
Škoda 110 R Coupé

1975
Powstaje sportowa Škoda 130 RS, legenda sportów motoryzacyjnych, zdobywająca niezliczone trofea. Škoda zawdzięcza swój największy powojenny sukces właśnie temu modelowi – na przykład w rajdzie Monte Carlo w 1977 Škoda 130 RS zajęła pierwsze i drugie miejsce w kategorii do 1300 cm3. Między innymi dlatego, ten model staje się najpopularniejszym w swojej klasie.

1976
Powstaje model Škoda 105/120, solidny i umiarkowany cenowo rodzinny sedan. Wspaniały umieszczony z tyłu silnik i konkurencyjna cena są bardzo przekonywujące dla kierowców. Te cechy przyczyniają się do sukcesu eksportowego w wielu krajach.

1981
Škoda bierze udział w Rajdzie Mistrzostw Europy.
Škoda 130 RS zdobywa maksymalną liczbę punktów we wszystkich sześciu rajdach w swojej klasie, co czyni ten model porównywalnym z BMW 635.

1987
Na międzynarodowej wystawie w Brnie (Czechosłowacja) następuje pierwsza prezentacja Škody Favorit. Nadwozie zostało stworzone przez włoskiego projektanta Nuccio Bertone.

1988
Škoda Favorit wchodzi na rynek i od razu staje się bestsellerem – zarówno w Czechosłowacji, jak i za granicą.

1989
W listopadzie upada reżim komunistyczny.

1990
Škoda poszukuje partnera zagranicznego z kapitałem i wiedzą praktyczną. Wśród faworytów są Renault i VW.

1991
16 kwietnia Škoda przyłącza się do grupy VW

1992
Wszystkie auta są wyposażone w jednopunktowy wtrysk paliwa i regulowany katalizator.

1993
Czechosłowacja rozpada się na Republikę Czech i Słowację.

1994
Z taśmy montażowej zjeżdża milionowy egzemplarz Škody Favorit.

1995
Kończy się produkcja modelu Favorit, natomiast rozpoczyna się seryjna produkcja Škody Felicia. Felicia spełnia międzynarodowe standardy jakościowe i stylistyczne: w okresie od 1994 do 2001 powstaje 1,4 miliona egzemplarzy.
Škoda Felicia zajmuje pierwsze i drugie miejsce w Formule 2 w Rajdzie Monte Carlo. 14 lutego zostaje położony kamień węgielny pod nową, większą fabrykę, gdzie będzie produkowany całkowicie nowy model – Škoda Octavia

1996
W testach porównawczych pod względem jakości i satysfakcji klientów fabryka Škody zajmuje pierwsze miejsce wewnątrz grupy VW.

1997
Na rynek wchodzi zaprezentowana rok wcześniej Octavia i zostaje Samochodem Roku w Danii.

1998
1 stycznia Škoda zmienia nazwę firmy na Škoda Auto a.s.
Na międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, Škoda prezentuje pierwszą Octavię Combi.

1999
Prezentacja Škody Octavia Laurin&Klement, najbardziej luksusowej wersji ze wszystkich modeli, jest jednym z najważniejszych wydarzeń podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Na 58. Salonie IAA we Frankfurcie Škoda prezentuje małą kompaktową Fabię w wersji hatchback, która wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Jej sukces odzwierciedlony zostaje w licznych nagrodach, między innymi „Golden I” – nagrodzie austriackiego czasopisma motoryzacyjnego „Auto Bild”.
Škoda rozpoczyna starty w rajdach samochodów WRC.

2000
Škoda zostaje wybrana Producentem Roku przez brytyjski magazyn „Autocar”.
Debiut Fabii Combi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Po raz pierwszy Škoda ma samochód combi w kategorii małych aut. Škoda zakłada swoją pierwszą i jedyną firmową szkołę wyższą w Czechach.

2001
Škoda przedstawia najszybszy do tej pory samochód produkowany seryjnie – Octavię RS.
Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie zaprezentowano nowe modele: Fabię Sedan, Octavię 4×4 i projekt luksusowego coupé Montreux. Na międzynarodowej wystawie IAA we Frankfurcie Škoda przedstawia nowego, luksusowego sedana noszącego tradycyjną nazwę Superb. W ten sposób marka Škoda powraca do klasy wyższej.

2002
Jednym z ważniejszych wydarzeń Międzynarodowego Salonu Samochodowego jest prezentacja projektu stylistycznego Tudor, sportowego coupé opartego na modelu Superb.

2003
Premiera Fabii WRC podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie.
W tym samym roku, na międzynarodowej wystawie IAA we Frankfurcie Škoda pokazuje zadziwiający projekt stylistyczny Roomster. Roomster jest baza stylistyczną kompaktowego auta rodzinnego, a jednocześnie wyrazem nowego kierunku dla projektantów Škody.

2004
Podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego, Škoda przedstawia nową Octavię o odświeżonej stylistyce, większej przestrzeni wnętrza i bagażnika oraz najnowszymi innowacjami technologicznymi.
Prezentacja nowej Octavii Combi podczas wystawy w Paryżu.

2006
Oficjalna prezentacja Skody Roomster na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej w Genewie. Roomster jest pierwszym pojazdem Skody w segmencie minivanów. Podczas Essen Motor Show Skoda prezentuje osobową wersję Rooomstera stylizowaną na samochód terenowy – Skoda Roomster Scout.

2007
Oficjalna prezentacja Nowej Fabii podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Jest oferowana w pięciu wersjach wyposażenia: Junior, Classic, Style, Sport oraz Comfort. Dostępna jest również wersja z białym dachem. Fabia pozostaje na liście bestsellerów Škody.
We Frankfurcie na International Motor Show zaprezentowana zostaje nowa wersja ekologicznej Škody Fabii – linia GreenLine. Na rynek wprowadzono Nową Škodę Octavia Scout. Nowo zaprojektowane zderzaki przednie i tylne oraz profilowane listwy progowe w kolorze nadwozia podkreślają design Škody Octavia Scout. Ochronne listwy na nadkolach, przednie listwy progowe z wygrawerowanym napisem Scout oraz specjalne osłony podwozia dodatkowo zabezpieczają podzespoły auta. Wygląd Škody Octavia Scout podkreślają także logo modelu oraz polerowane podwójne rury wydechowe. Wszystkie te elementy od razu zdradzają bardziej uterenowiony (off- roadowy) charakter modelu Scout.

2008
Škoda prezentuje kolejną generację modelu Superb na targach w Genewie w marcu 2008 roku. Podobnie jak poprzedni model tak i ten produkowany jest w czeskich Kvasinach. Nowa generacja jest liftbackiem, jednak przez zastosowanie innowacyjnego systemu otwierania drzwi bagażnika „TwinDoor”, dającego możliwość uniesienia samej pokrywy lub pokrywy z szybą, posiada sylwetkę klasycznego sedana.
Podczas salonu samochodowego w Paryżu Skoda prezentuje Octavię po faceliftingu. Druga generacja Octavii jest obecnie po Octavii Tour, drugim najdłużej produkowanym modelem w portfolio marki Škoda. Pojawiła się ona na polskim rynku w 2009 roku – dokładnie pół wieku po tym, kiedy pierwsza Octavia opuściła zakłady Škody w Mlada Boleslav.

2009
Debiut fabrycznego zespołu Škoda Motorsport w Rajdzie Monte Carlo oraz w Rajdzie Azorów zakończył się spektakularnym sukcesem.
Podczas salonu samochodowego w Genewie Škoda prezentuje kompaktowego, atrakcyjnie stylizowanego SUV-a. Model Yeti jest odpowiedzią Škody na coraz popularniejszą i dynamiczniej rosnącą klasę aut typu SUV.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz