Škoda Yeti democar Sony
Prezentujemy najnowszy projekt marki Škoda i Sony. Pokazuje on, że model Yeti jest otwarty także na młodych ludzi, których wymagania dotyczące nowoczesnych multimediów bywają bardzo wysokie.
Profesjonalny, nowoczesny sprzęt, który dostarczyła firma Sony Poland nadał pojazdowi niezwykłego charakteru. Projekt udowodnił, że Yeti to idealny kompan tych, którzy lubią niezwykłe przygody i naprawdę dobrą rozrywkę.
Yeti multimedialne
Ten projekt jest dziełem tunerów z poznańskiej firmy Audio Complex. Mowa o samochodzie prezentacyjnym firmy Sony Poland, powstałym na bazie Škody Yeti. Można go będzie oglądać np. podczas targów sprzętu audio-wideo, ale i na wystawach samochodowych. Škodę z zabudową Audio Compleksu pokazano publiczności po raz pierwszy podczas Motor Show Poznaniu (19-21 marca br.)
Projekt rodził się kilka miesięcy. Jak podkreśla Jacek Kwiatkowski (Audio Complex), z jednej strony chodziło o przedstawienie szerokich możliwości systemu Sony X-plod, z drugiej natomiast o zachowanie charakteru samochodu, na którym wykonywana jest zabudowa. Autem bazowym jest Škoda Yeti 4×4 z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym.
Zachować charakter
Zabiegi techniczne dokonane w kabinie pasażerskiej powinny jak najlepiej współgrać ze stylistyką całego auta – to jedno z głównych założeń przyświecających twórcom projektu. Postanowiono pozostawić dość „stonowany” przód, tak aby pozostał podobny do oryginału. Z kolei obszarowi w okolicach tylnej kanapy zdecydowano się nadać charakter bardziej rozrywkowy, czemu służą najnowsze technologie audio-wideo, gry, przenośne urządzenia MP3 i komputer z dostępem do internetu.
Na konsoli środkowej znalazła się jednostka centralna Sony XAV-70BT, którą zamontowano w miejscu fabrycznego radia w taki sposób, aby przypominała to radio i aby nie kontrastowała kolorystycznie z otoczeniem. Sony XAV-70BT jest odtwarzaczem samochodowym DVD przeznaczonym do instalacji w otworach montażowych DIN o podwójnej wielkości. Zaopatrzono go w 7-calowy monitor dotykowy o rozdzielczości 800×480 pikseli oraz mikrofon. System umożliwia odtwarzanie dźwięku przestrzennego Dolby Digital. Model wyposażony jest w odtwarzacz CD/DVD/VCD i pozwala na odtwarzanie plików muzycznych w formatach MP3, AAC i WMA oraz filmów w formatach DivX, MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4.
Wybieranie utworów muzycznych ułatwiają dwa firmowe rozwiązania Sony: ZAPPIN™ i SensMe™. Pierwsze z nich ułatwia wybór właściwej muzyki do odtwarzania: po naciśnięciu przycisku „ZAP” odtwarzane są krótkie fragmenty utworów. Innym sposobem wybierania właściwej muzyki jest skorzystanie z „kanałów SensMe” lub „nastroju SensMe”. Rozwiązanie to opiera się na firmowej technologii „analizy 12 tonów”, która automatycznie klasyfikuje nagrania według ich klimatu (Dance, Relax, Emotional itp.), pozwalając następnie na wybór „kanałów nastroju”, takich jak autostrada, poranny dojazd czy nocna przejażdżka.
Na drzwiach przednich samochodu zainstalowano panele umożliwiające zamontowanie po dwóch głośników (model XS-HT1705N ) o średnicy 16,5 cm. Interesujące wrażenie całości pogłębia lakier i podświetlone na czerwono logo X-plod. Z kolei na trójkątnych osłonach wewnętrznych lusterek bocznych zamontowano panele dla głośników wysokotonowych. Polakierowano je na czarny mat, dzięki czemu nie wyróżniają się w szczególny sposób od oryginalnych tworzyw stosowanych w fabrycznym aucie.
Sporo zmian nastąpiło w obrębie tylnej kanapy samochodu. Przede wszystkim wnętrze z pięcioosobowego stało się czteroosobowe. To rezultat wymontowania środkowego fotela. W tym miejscu pojawiła się zabudowa pod konsolę Sony Play Station 3 Slim. Jest to nieco uszczuplona wersja standardowej konsoli Play Station 3. Ma mniejsze od niej o mniej więcej o jedną trzecią gabaryty (wymiary: 290 x 65 x 290 mm) oraz jest o ponad jedną trzecią lżejsza od swojego protoplasty (3,2 kg). Walorem wersji Slim jest również mniejszy pobór prądu. Urządzenie ma napęd BD / DVD / CD (tylko odtwarzanie). Interesujące uzupełnienie zestawu stanowi laptop Vaio.
W zagłówkach przednich foteli znalazły się 6,5-calowe monitory. Mają rozdzielczość 3. megapikseli, aktywną mapę TFT, jak również wbudowany nadajnik do słuchawek bezprzewodowych oraz wyjście na bezprzewodowego pilota.
Bagażnik na pokaz
W bagażniku Škody Yeti pomysłodawcy zabudowy pofantazjowali zdecydowanie bardziej. Pokaźnych rozmiarów przestrzeń bagażowa przestała pełnić swą nominalną funkcję, uzyskując typowo pokazowy charakter, z monitorem, subwooferami i wzmacniaczami. Jak przystało na samochód adresowany głównie do ludzi ceniących sobie uroki aktywnego wypoczynku, w “kufer” Yeti wkomponowano dość typowy atrybut tego rodzaju, deskę snowboardową. Pojawił się tam panel na trzy monitory XVM-H65, a deskę zamontowano do oryginalnych relingów w bagażniku (skierowano ją frontem do osób znajdujących się przed uniesioną klapą kufra). Całość podświetlono diodami LED. Wykończenie stanowią elementy ozdobne w kolorze nadwozia, a także detale skórzane. W części środkowej bagażnika zwraca uwagę 19-calowy monitor (Sony Bravia). Skonstruowano specjalny mechanizm sterowania (pilot) umożliwiający unoszenie monitora z poziomu podłogi do pionu (siłownik elektryczny).
W bagażniku zamontowano też dwa subwoofery XS-L106 P5. To popularny model 25-centymetrowego subwoofera przeznaczonego do instalacji w obudowie. Jego membrana komórkowa jest wzmacniana miką z kompozytem z włókna szklanego. Moc maksymalna wynosi 1200 W. Na każdej ze stron bagażnika znalazły się po dwa wzmacniacze (XM-4S i XM-1S), które umieszczono na kontrastującej kolorystycznie, podświetlonej pleksi, a zatem na polimerowym tworzywie. XM-4S to wzmacniacz czterokanałowy. Maksymalna moc wyjściowa: 4 x 95 W. Z kolei XM-1S to jednokanałowy wzmacniacz o maksymalnej mocy wyjściowej 600 W. Oba typy wzmacniaczy mają stosunkowo małą wysokość, a zaopatrzono je m.in. w wyłącznik z funkcją wykrywania poziomu (nie jest konieczne wyjście na subwoofer). To, że nieznacznie odstają od boczków bagażnika sprawia wrażenie jakby wzmacniacze były zawieszone w powietrzu.
Na wewnętrznej osłonie klapy bagażnika pojawiły się głośniki XS-HT1705N. Po otwarciu klapy uzupełniają dźwięk z głośników niskotonowych. Obszycie stanowi efektowna i praktyczna alcantara.
Jak powstawała?
Samochód trafił do warsztatu z początkiem stycznia br. Zaczęto od demontażu. Dotyczył m.in. poszycia drzwi, wyjęto również radio fabryczne. Z tylnego rzędu siedzeń zniknął fotel środkowy, tym samym możliwe stało się przygotowanie miejsca pod poruszający się na specjalnym stelażu laptop. W tym samym czasie zdemontowano również zagłówki w przednich siedzeniach (do montażu monitorów). Z instalacji radiowej usunięto fabryczne głośniki.
Bardzo ważnym elementem była rozbiórka poszycia w bagażniku pojazdu. Przed zamontowaniem nowych urządzeń wnętrze części towarowej zostało dokładnie wyciszone.
Sam stelaż konstrukcyjny do wykonania zabudowy w bagażniku wykonano z płyt MDF (powstają po sprasowaniu pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze włókien drzewnych z dodatkiem organicznych utwardzaczy). Ich podstawowy walor to jednorodność składu i gęstości, a te cechy okazują się być bardzo pomocne przy przygotowywaniu poszczególnych, nierzadko bardzo precyzyjnych elementów konstrukcyjnych. Dzięki specjalnemu wyprofilowaniu możliwe było m.in. odpowiednie zamontowanie głośników. Deska snowboardowa wykorzystana do zabudowy kufra jest typowa, polakierowano ją jednak na kontrastujący z barwą wnętrza kolor.
Zabudowa Yeti, pomimo dość sporego stopnia skomplikowania, nie wymagała ingerencji w fabryczną instalację elektryczną samochodu. Na potrzeby zabudowy powstała zupełnie nowa instalacja.