Audi Q3 Vial
Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM). Ten kompaktowy SUV, którego nazwa nawiązuje do północnoamerykańskiego ośrodka sportów zimowych, łączy w sobie atletyczny charakter ze sportowym lifestylem. Q3 Vail stanowi atrakcyjną ofertę wśród nowej serii modeli wprowadzonej na rynek w 2011 roku.
Prezentowany w Detroit model pokryto stworzonym specjalnie dla niego lakierem w kolorze czerwonym Energie ze złotymi cząsteczkami tworzącymi perłowy efekt. Elementy montowane na karoserii pokryte są matowym, szarym lakierem kwarcowym i podkreślają atletyczny wygląd samochodu. Niezwykłą stylistykę uzupełnia pakiet optyczny „Połysk”, dostępny także dla modeli seryjnych, obejmujący aluminiowe listwy wokół okien i czarne, błyszczące osłony na słupkach.
W osłonie chłodnicy Singleframe umieszczone są pionowe aluminiowe listwy. W miejscu, gdzie w seryjnych samochodach montowana jest tablica rejestracyjna, znajduje się wyraźnie wysunięta do przodu osłona. Listwy na osłonie chłodnicy utrzymane są w tonacji bicolor, opracowanej przez stylistów specjalnie dla Q3 Vail: ich krawędzie pokryto matowym lakierem kwarcowym a wąskie części środkowe są błyszczące.
W reflektorach, obszary w dolnej części pasów generujących światła do jazdy dziennej mają kolor antracytowy. Atletyczną sylwetkę Q3 Vail podkreślają także boczne wloty powietrza, których górna część przykryta jest masywnymi osłonami z aluminium. Przednią osłonę podwozia również wykonano z aluminium.
Patrząc z boku na Q3 Vail nie sposób nie zauważyć poszerzonych nadkoli i progów. Elementy te zostaną włączone do bogatej oferty akcesoriów dla Q3. Aluminiowy reling dachowy o nowym kształcie został zaprojektowany specjalnie do przewożenia nart i desek snowboardowych. W przedniej części belki relingu dachowego umieszczone są kompaktowe, energooszczędne reflektory diodowe o szerokim strumieniu światła, oświetlające otoczenie wokół Audi Q3 Vail. Są one sterowane przyciskami w module dachowym.
Audi Q3 Vail porusza się na pięcioramiennych obręczach w rozmiarze 8,5 J x 20″. Ich krawędzie są jasne i błyszczące, jak osłona chłodnicy, natomiast wewnętrzna część pokryta jest matowym lakierem kwarcowym. Na obręcze nałożone są opony terenowe 255/45. Rozstaw przednich i tylnych kół jest o 40 mm większy, niż w samochodach seryjnych, a nadwozie znajduje się o 30 mm wyżej. Także z tyłu widać indywidualne rozwiązania – dwie końcówki układu wydechowego są wbudowane w dyfuzor i osłonę tylnej części podwozia.
Trzy kolory wnętrza Audi Q3 Vail – czarny, szary i czerwony – tworzą atmosferę luksusu i sportowej elegancji. Podsufitkę pokryto tytanowo-szarą Alcantarą, znaczna część wnętrza, w tym wykładzina, jest czarna. Czarne, żebrowane dywaniki obszyte są wąskimi pasami czerwonej skóry Velvet. Pokrycia siedzeń wykonane zostały z nowego materiału tkaninowo-skórzanego. Tapicerka wykończona jest obszyciem z podwójnymi szwami w kontrastowym, czerwonym kolorze. Mniejsze elementy tapicerki obszyte są czerwoną skórą Velvet. Ten wytrzymały materiał przypomina z wyglądu skórę nubuk, ma jednak delikatniejszą strukturę. Elementy z czerwonej skóry Velvet otoczone stalowo-szarą skórą Feinnappa można znaleźć także w tapicerce drzwi.
Cała tablica rozdzielcza Q3 Vail pokryta jest czarną skórą Feinnappa z kontrastowymi, tytanowo-szarymi szwami. Skóra nad kopułą, w której umieszczone są instrumenty, jest stalowo-szara z czerwonymi szwami. Podłokietniki w drzwiach również wykończono czerwonym szwem. Przednia część tunelu środkowego pokryta jest skórą. W aplikacjach dekoracyjnych wokół dźwigni S tronic, na przedniej części kokpitu i w drzwiach zastosowano trójwymiarową siatkę ze stali nierdzewnej, wytwarzaną w bardzo skomplikowanym procesie produkcji. Dźwignię zmiany biegów zdobi czarny, błyszczący pierścień i aluminiowa plakietka z napisem „Q3 Vail”. Osłona dźwigni przeszyta jest czerwonymi szwami.
W zestawie wskaźników w oczy rzucają się skale prędkościomierza i obrotomierza wykonane ze specjalnie szlifowanego aluminium. Także pierścienie i obramowania lampek kontrolnych wykonane są z metalu. Kierownica obszyta jest skórą z czerwonymi szwami i posiada przyciski manualnej obsługi siedmiobiegowej przekładni S tronic. Na podpórkę pod lewą stopę i pedały nałożono cienkie, gumowe nakładki, przez których nacięcia widoczna jest stal nierdzewna pokrywająca pedały.
Część paneli we wnętrzu pokryta została czarnym lakierem o wysokim połysku, a umieszczone na nich wskaźniki i elementy obsługowe wydają się unosić w powietrzu. Dotyczy to obszarów wokół komputera pokładowego, wylotów nawiewu, terminala MMI i listwy przycisków na konsoli środkowej. Czarne przełączniki z aluminiowymi nakładkami są niezwykle eleganckie. Pokrętła klimatyzacji zdobią chromowane paski, wyloty nawiewu mają czarne lamele i pokrętła z chromowanymi elementami.
Przyciski MMI Navigation plus wykonane są z aluminium. Paski z tego samego materiału stanowią ozdobę terminala obsługowego. Manualnie rozkładany monitor ma osłonę z materiału pokrywającego tablicę rozdzielczą. System dysponuje funkcją animacji pokazującej kąt nachylenia wzdłużnego i poprzecznego Audi Q3 Vail. W obszarach nie pokrytych zasięgiem map MMI Navigation plus rejestruje współrzędne podczas jazdy, co ułatwia znalezienie drogi powrotnej.
Na miłośników sportów zimowych czekają we wnętrzu Audi Q3 Vail dwa praktyczne rozwiązania. W bocznej ścianie bagażnika znajduje się schowek, w którym można przewozić latarki i jednocześnie ładować indukcyjnie ich baterie. Tę samą technikę indukcyjną zastosowano w termosie, który znajduje się w uchwycie między przednimi siedzeniami i może chłodzić lub podgrzewać napoje. Oba urządzenia posiadają diody informujące o stanie ładowania. Dodatkowa zaleta: latarki dysponują nie tylko diodami LED, lecz również promiennikami podczerwieni umożliwiającymi rozgrzanie rąk lub butów narciarskich.
Kolejnym praktycznym rozwiązaniem w Q3 Vail jest mata w bagażniku z ogrzewanymi poduszkami do siedzenia. Matę można rozłożyć i przełożyć przez krawędź bagażnika. Chroni wtedy krawędź podczas załadunku i rozładunku a jednocześnie stanowi ciepłą warstwę, na której można usiąść przy zakładaniu lub zdejmowaniu butów narciarskich. Małe reflektory diodowe na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika oświetlają przestrzeń za samochodem.
Audi Q3 Vail napędzane jest pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, o pojemności 2480 cm3 i mocy 231 kW (314 KM) z momentem obrotowym 400 Nm.
Cylindry silnika są ponumerowane, pokrywa głowicy cylindrów pokryta jest czerwonym lakierem z chropowatą powierzchnią. Silnik częściowo przykryto osłoną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK), także filtr powietrza jest chroniony przed zanieczyszczeniami. Wokół komory silnika zamontowano specjalną osłonę z tworzywa sztucznego. Na izolacji akustycznej na wewnętrznej stronie maski silnika widoczne jest ciemnoszare logo „Q3 Vail”. Moc pięciocylindrowego silnika przenoszona jest na układ napędowy quattro przez siedmiobiegową przekładnię S tronic.
Audi Q3 Vail przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,5 sek. i rozwija prędkość maksymalną 262 km/h.