Nowe Audi A3 – Stylowa innowacja
W 1996 roku Audi A3 zapoczątkowało segment Premium samochodów kompaktowych – obecnie trzecia generacja tego udanego modelu przygotowuje się do swojej premiery. Nowe A3, które zadebiutuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, jest pojazdem pełnym zaawansowanych rozwiązań technicznych oraz innowacji we wszystkich dziedzinach. Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas. Jeszcze w tym roku, na rynek trafi A3 z wyjątkowo wydajnym silnikiem 1.6 TDI, zużywającym tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 km, co odpowiada emisji 99 g/CO2.
Stosowana przez Audi technologia, wykorzystująca bardzo lekkie materiały, sprawia, że waga tego trzydrzwiowego samochodu jest bardzo niska – w porównaniu do poprzednika, nowe A3 jest o 80 kilogramów lżejsze. Zawieszenie zestrojono sportowo i precyzyjnie. Silniki są mocne i niezwykle wydajne a wewnątrz nie brakuje elementów o sportowym charakterze. Systemy wspomagania kierowcy oraz zestaw infotainment w A3 wyznaczają technologiczne trendy, które na nowo definiują standardy w tym segmencie.
Stylistyka podkreśla sportowy charakter nowego A3 powodując, że trzydrzwiowy pojazd o długości 4,24 m mocno stoi na drodze. Ostre krawędzie dynamicznie zarysowują wypukłe powierzchnie. Długość nowego A3 jest taka sama jak jego poprzednika, rozstaw osi wzrósł do 2,60 m, a słupek C jest pochylony jak w coupé. Typowa dla Audi osłona chłodnicy „singleframe” dominuje z przodu pojazdu. Opcjonalnie Audi oferuje reflektory w technologii Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej. W przypadku tej opcji światła tylne są również diodowe. Całkowicie diodowe reflektory przednie uzupełnią ofertę w późniejszym terminie. To rozwiązanie będzie dostępne po raz pierwszy w klasie samochodów kompaktowych.
Konsekwentne stosowanie przez Audi zasady budowania pojazdów z lekkich materiałów sprawia, że ?nowe Audi A3 1.4 TFSI waży zaledwie 1175 kg – znacznie mniej niż samochody konkurencji. Przednie błotniki i maska silnika zostały wykonane z aluminium; większość elementów karoserii zbudowano z formowanej na gorąco stali o wysokiej wytrzymałości. Całkowicie zmienione wnętrze Audi A3 zachwyca wysoką jakością materiałów i wykonania, a także świetną ergonomią. Kolorowy ekran systemu informacji kierowcy (należący do wyposażenia standardowego wersji Ambition oraz Ambiente) wyświetla trójwymiarową grafikę w wysokiej rozdzielczości.
Dostępny w najwyższej wersji wyposażenia, elektrycznie wysuwany monitor MMI o przekątnej 7 cali, ma zaledwie jedenaście milimetrów grubości. Nowy elektro-mechaniczny hamulec postojowy oddaje miejsce na tunelu środkowym terminalowi systemu MMI (opcja). Wersja MMI Navigation plus z MMI touch zawiera panel dotykowy. Ruchem palca, kierowca może wprowadzać litery i cyfry, podobnie jak ma to miejsce w samochodach Audi klasy wyższej.
W przypadku A3, Audi oferuje do wyboru trzy wersje wyposażenia: Attraction, Ambition oraz Ambiente, dostosowując w ten sposób charakter pojazdu do oczekiwań klienta. Dla wszystkich wersji, projektanci zaproponowali atrakcyjne kolory oraz materiały. Klient może wybierać spośród wielu opcji sportowych oraz komfortowych, od systemu adaptive light z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów przez zawieszenie magnetic ride aż po szklany dach panoramiczny.
Inny obszar technologiczny, na którym nowe Audi A3 umacnia swoją wiodącą pozycję, to nowe, wysoko zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Oferta obejmuje radarowy tempomat adaptacyjny, asystenta zmiany pasa ruchu (Audi side assist), asystenta toru jazdy (Audi active lane assist), system rozpoznawania znaków drogowych czy system bezpieczeństwa (Audi pre sense basic). Żaden konkurent nie jest w stanie przedstawić podobnej oferty w tym segmencie rynku.
System Infotainment działający w innowacyjnej architekturze modułowej, składa się z wielu elementów. Obejmuje nagłośnienie firmy Bang & Olufsen oraz system MMI Navigation plus. Ich idealnym uzupełnieniem jest telefon samochodowy online z Bluetooth wraz z hotspotem WLAN. Umożliwia on pasażerom dostęp do Internetu w czasie podróży, natomiast kierowcy oferuje pakiet Audi connect, czyli spersonalizowane usługi online.
Nowe Audi A3 będzie dostępne z zupełnie nowymi jednostkami – trzema silnikami czterocylindrowymi. Dwa silniki TFSI oraz jeden TDI czerpią moc z pojemności 1.4, 1.8 oraz 2.0 litrów. Wynosi ona odpowiednio 90 kW (122 KM), 132 kW (180 KM) oraz 105 kW (143 KM). W porównaniu z poprzednim modelem, zużycie paliwa zmniejszyło się średnio o około 12 procent, w przypadku niektórych jednostek jest jeszcze większe.
Silnik 1.8 TFSI standardowo współpracuje z siedmiostopniową przekładnią S-tronic; jednostki 1.4 TFSI oraz 2.0 TDI pracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. We wszystkich przypadkach napęd kierowany jest na przednie koła. Stały napęd na wszystkie koła quattro oraz kolejne silniki, wśród nich jednostka 1.4 TFSI z pionierską technologią Audi cylinder on demand, trafią do sprzedaży w najbliższych miesiącach.
Podwozie nowego A3 łączy w sobie przyjemność sportowej jazdy z komfortem oraz doskonałą stabilnością. Jego podstawą jest zawieszenie. Precyzyjny układ kierowniczy wyposażono w bardzo wydajny napęd elektromechaniczny. Układ stabilizacji toru jazdy ESP posiada elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, dzięki temu prowadzenie pojazdu w granicznych zakresach na zakrętach, jest jeszcze bardziej płynne i bezpieczne.
Za pomocą opcjonalnego systemu Audi drive select (w standardzie w wersji Ambition) kierowca może zmieniać działanie układu kierowniczego, parametry przyspieszenia oraz charakterystykę przełożeń (w przypadku S tronic), zapewniając sobie indywidualne wrażenia z jazdy. System uwzględnia również adaptacyjne amortyzatory wykorzystujące technologię Audi magnetic ride. Koła mają średnicę od 16 do 18 cali.
W skrócie – Nowe Audi A3
Stylistyka oraz karoseria
– Nowoczesna, sportowa stylistyka oraz prowadzenie linii jak w coupé.
– Inteligentna konstrukcja zbudowana z wielu materiałów z użyciem stali i aluminium
– Zmniejszenie wagi o 80 kg, masa własna Audi A3 1.4 TFSI to tylko 1175 kilogramów
– Opcjonalnie dostępne diodowe reflektory przednie oraz światła tylne
Wnętrze
– Przestronne wnętrze, pojemność bagażnika: 365 litrów
– Elegancka stylistyka oraz wzorowa ergonomia, grafiki na wyświetlaczu FIS i aplikacje dekoracyjne z różnych materiałów dostępne w wyposażeniu seryjnym oraz dodatkowym
Napęd
– Na początek jeden silnik TDI i dwa TFSI o mocy od 90 kW (122 KM) do 132 kW (180 KM), wszystkie jednostki wyposażone w nowoczesne technologie wydajności
– Przeniesienie mocy za pomocą manualnej skrzyni biegów lub przekładni S tronic; na początku napęd na przednie koła, później stały napęd na cztery koła quattro dla mocniejszych modeli
– Silnik 1.6 TDI zużywa tylko 3,8 l/100 km, co odpowiada emisji 99 g CO2/km
– Wersje z napędami alternatywnymi takimi jak: hybrydowy, na gaz ziemny oraz Audi e-gas znajdują się w fazie rozwoju
Podwozie
– Obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze do 18 cali
– Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP z blokadą mechanizmu różnicowego
– System dynamiki jazdy Audi drive select oraz adaptacyjne amortyzatory, jako opcje dodatkowe
Wyposażenie
– Bogate wyposażenie standardowe
– Rozbudowany system MMI z MMI touch, ultra-cienki, elektrycznie wysuwany monitor pokładowy
– Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy: tempomat adaptacyjny Audi Adaptive Cruise Control, rozwinięty asystent parkowania oraz system bezpieczeństwa (Audi pre sense basic), dostępne opcjonalnie
– Szeroka oferta Infotainment: system nagłośnienia Bang & Olufsen, telefon samochodowy online z Bluetooth i usługi Audi connect
Stylistyka zewnętrzna
Sylwetka nowego Audi A3 został nakreślona w zwarty sposób, jego wymiary pozostają kompaktowe. W porównaniu do poprzedniego modelu długość (4237 mm) i wysokość (1421 mm) są takie same. Można jednak dostrzec sportowe proporcje: rozstaw osi zwiększył się o 23 mm do 2601 mm. Odpowiednio krótszy jest teraz przedni zwis. Szerokość zwiększyła się o 12 mm do 1777 milimetrów.
Lekka karoseria i silniki w technologii downsizingu powodują duże zmiany w całym pojeździe; wiele elementów podwozia, układu wydechowego i wnętrza straciło na wadze. Audi A3 1.4 TFSI waży zaledwie 1175 kg – o 80 kg mniej niż jego poprzednia wersja i najlepszy wynik wśród kompaktowych samochodów segmentu premium.
Karoseria A3 ma też inne atuty. Jest wysoce odporna na uderzenia, sztywna i wyciszona. Izolująca dźwięk przednia szyba, należy do wyposażenia standardowego, a wiele innych konstrukcyjnych innowacji zmniejsza szum wewnątrz nowego A3, nawet przy dużych prędkościach. Przemyślana aerodynamika, która obejmuje również zabudowę podwozia oraz komorę silnika, przyczyniła się do uzyskania współczynnika oporu powietrza o wartości zaledwie 0,31.
Silniki
Silnik 1.4 TFSI o pojemności 1395 cm3 generuje 90 kW (122 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny już od 1500 obr/min. A3 z tym silnikiem, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 203 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,2 litra na 100 km, a emisja CO2 120 gramów na kilometr.
Silnik 1.8 TFSI o pojemności 1798 cm3 generuje moc 132 kW (180 KM), zapewniając moment obrotowy 250 Nm przy 1250-5000 obr/min. Łączy w sobie bezpośredni wtrysk paliwa z dodatkowym wtryskiem do kolektora ssącego, w zależności od wymagań sterując zaworami, poprzez system Audi Valvelift. Wykorzystuje także skomplikowany układ zarządzania temperaturą do szybkiego podgrzewania zimnego silnika. Podstawowe dane: od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, prędkość maksymalna 232 km/h. Średnie spalanie na poziomie 5,6 litra na 100 km, odpowiednio 130 g CO2 na kilometr.
Silnik 2.0 TDI o pojemności 1968 cm3 posiada również wyjątkowo sprawny układ zarządzania temperaturą. Audi A3 z dieslem dysponującym 105 kW (143 KM) mocy i momentem obrotowym 320 Nm przyspiesza do 100 km/h w 8,6 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. Zadowala się średnio 4,1 litrami paliwa na 100 km, a emisja CO2 jest na poziomie 106 g na km.
Jeszcze w tym roku, na rynek trafi model z bardzo wydajnym silnikiem 1.6 TDI, zużywającym tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 km (99 g/CO2). Ta nad wyraz oszczędna jednostka, dostępna będzie dla wszystkich opcji wyposażenia.
Silniki 1.4 TFSI i 2.0 TDI współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W przypadku jednostki 1.8 TFSI zastosowano siedmiostopniową przekładnię S tronic. Nad wyraz wydajna dwusprzęgłowa skrzynia biegów oferuje w połączeniu z systemem Audi drive select funkcję wolnego biegu. Wszystkie skrzynie biegów przenoszą siły na przednie koła. Stały napęd na wszystkie koła quattro trafi do sprzedaży w ciągu roku. Jego trzon stanowi hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W razie potrzeby może ono w zróżnicowany sposób, w ułamkach sekund, rozdzielić siły na przednią lub tylną oś.
Historia sukcesu A3
Patrząc na Audi A3 inżynierowie z Ingolstadt spoglądają na 16-letnią historię sukcesu. Pierwsza generacja serii, która zadebiutowała w 1996 roku jako pojazd trzydrzwiowy, stworzyła całkowicie nową jakość na rynku – segment premium samochodów kompaktowych. Swoim sportowym charakterem, jakością wykonania oraz opcjonalnym napędem na wszystkie koła quattro, A3 zdefiniowało nowe standardy. Wersje pięciodrzwiowa oraz sportowa S3 uzupełniły rodzinę w roku 1999. Audi sprzedało około 880 tys. egzemplarzy pierwszego modelu.
Druga generacja, która ukazała się w roku 2003 roku, cieszyła się jeszcze większą popularnością, czego dowodem było 1,8 miliona sprzedanych aut. W nowo powstałej kategorii – segmencie premium samochodów kompaktowych, Audi A3 pewnie zajmuje pozycję lidera. Dzięki wszechstronnemu modelowi Sportback (2004), dynamicznemu S3 (2006), budzącemu emocje Cabrioletowi (2008) i wyścigowemu RS 3 (2011), marka z czterema pierścieniami znacznie poszerzyła ofertę modeli samochodów. Na przestrzeni lat produkcja pojazdów z rodziny A3 stanowi ponad 20 procent całkowitej sprzedaży Audi i przez to model A3 ugruntował sobie pozycję jednego z filarów sukcesu marki.
Nowe Audi A3 – Galeria zdjęć