Nowy Passat GTE

Nowy Passat GTE

Światowa premiera nowego Passata GTE podczas Paryskiego Salonu Samochodowego. Po raz pierwszy napęd hybrydowy plug-in dla Passata Limousine i Varianta. Samochód elektryczny: Passat GTE może przejechać do 50 km wyłącznie z napędem elektrycznym. Samochód na długie podróże: Paryż-Londyn-Paryż bez tankowania, a w centrum miasta jazda bez emisji szkodliwych substancji.

Dziesięć ważnych faktów dotyczących światowej premiery Passata GTE:

  • Passat GTE jest pierwszą hybrydą plug-in Volkswagena, oferowaną jako Limousine i Variant.
  • Nowy Passat GTE napędzany jest na przednią oś i rozwija maksymalną moc systemową 160 kW/218 KM.
  • Przy dostatecznie naładowanej baterii i powyżej określonej minimalnej temperatury zewnętrznej Passat GTE uruchamia się w trybie elektrycznym.
  • Passat GTE może pokonać z napędem tylko elektrycznym odległość do 50 km.
  • Zasięg ponad 1000 km bez tankowania i ładowania baterii, czyli trasa Paryż-Londyn-Paryż.
  • Znormalizowane zużycie paliwa w NEFZ* poniżej 2,0 l/100 km (poniżej 45 g/km CO2).
  • Passat GTE w trybie hybrydowym rozwija prędkość ponad 220 km/h; z napędem elektrycznym – 130 km/h.
  • Seryjne: diodowe reflektory, system Infotainment Composition Media, Front Assist i funkcja awaryjnego hamowania w mieście.
  • Passat GTE oferowany opcjonalnie z cyfrowym, interaktywnym wyświetlaczem Active Info Display.
  • Liczne elementy odróżniające Passata GTE od innych Passatów, na przykład diodowe światła dzienne w kształcie litery C.

Paryż, październik 2014 r. – Nowy Passat uznawany jest za jeden z najbardziej innowacyjnych samochodów w swojej klasie.

Nowoczesna technika połączona została ze zdradzającą moc stylistyką o ostrych proporcjach. W Europie rozpoczęto przyjmowanie zamówień na ósmą generację tego modelu, a Volkswagen już ją wzbogaca: na Paryskim Salonie Samochodowym niemiecki producent pokazuje jako światową premierę Passata GTE – pierwszego Passata z napędem hybrydowym plug-in. Jest to jednocześnie samochód zeroemisyjny i auto przystosowane do długich podróży, a do tego w trybie GTE może pochwalić się sportowymi osiągami. Model dostępny będzie jako wersja Limousine i Variant. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (TSI) i silnika elektrycznego, zasilanego energią z baterii litowo-jonowej, ładowanej zewnętrznie lub w trybie Charge. Bateria umożliwia Passatowi GTE przejechanie z napędem wyłącznie elektrycznym, czyli bez emisji, nawet 50 km. Kierowca może samodzielnie wybrać źródło napędu przy użyciu przycisku obok dźwigni zmiany biegów, abyna przykład pod koniec podróży, po wjechaniu do miasta, korzystać już tylko z napędu elektrycznego. W Londynie wjeżdżając do miasta samochodem hybrydowym plug-in, jak Passat GTE, lub elektrycznym, jak e-up!, kierowca jest zwolniony ze specjalnej opłaty miejskiej (Congestion Charge).

218 KM i zasięg ponad 1000 km. Kontrast dla trybu elektrycznego stanowi tryb GTE, w którym Passat oddaje do dyspozycji swoją maksymalną moc systemową 160 kW/218 KM. W trybie tym poszczególne parametry, jak charakterystyka pedału przyspieszenia i układu kierowniczego, zmieniają się na bardziej sportowe. Silnik 1.4 TSI rozwija moc 115 kW/156 KM (od 5000 obr./min), silnik elektryczny ma moc 85 kW/115 KM. Maksymalny moment obrotowy napędu hybrydowego plug-in wynosi 400 Nm. Moc jest wykorzystywana w sposób maksymalnie efektywny i przyjazny dla środowiska. Zużycie w cyklu NEFZ (dla samochodów hybrydowych) wynosi poniżej 2,0 l/100 km i 13,0 kWh/100 km. Wartości te odpowiadają emisji CO2 poniżej 45 g/km. Przy pełnym, 50-litrowym zbiorniku paliwa i naładowanej baterii zasięg Passata GTE wynosi ponad 1000 kilometrów – wystarczająco dużo, aby przejechać trasę z Paryża do Londynu i z powrotem bez zatrzymywania się na tankowanie lub ładowanie baterii.

130 km/h z napędem elektrycznym, ponad 220 km/h z napędem TSI. Przy tak niskich wartościach zużycia paliwa i energii oraz emisji szkodliwych substacji, Passat GTE może pochwalić się znakomitymi osiągami jezdnymi. Z napędem na przednią oś i seryjną, skonstruowaną specjalnie dla napędu hybrydowego 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową, hybrydowy Passat przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund i rozwija prędkość maksymalną ponad 220 km/h; w trybie elektrycznym – 130 km/h.

Rozwinięta strategia elektrycznej mobilności. Passat GTE pojawi się na rynku w drugiej połowie przyszłego roku, jednocześnie jako wersja Limousine i Variant. Po wprowadzeniu hybrydy plug-in, dostępne będzie w Europie już dziewięć wersji napędu dla Passata o spektrum mocy od 92 kW/125 KM do 206 kW/280 KM. Wszystkie wersje spełniają wymagania normy emisji spalin EU6. Warto podkreślić, że Passat GTE jest ważnym elementem prowadzonej przez Volkswagena strategii elektrycznej mobilności. Po XL1, e-up!, e-Golfie i Golfie GTE, Passat GTE jest piątym i szóstym modelem (Limousine i Variant), który może pokonywać krótkie odległości wyłącznie z napędem elektrycznym.

Wyposażenie – nowoczesne rozwiązania i stylistyka GTE
Niezależna wersja. Passat GTE jest samodzielną linią wyposażenia. Seryjnymi elementami wyposażenia tego modelu są diodowe reflektory (światła mijania i drogowe), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system automatycznego hamowania po kolizji, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, czujnik deszczu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, chromowane listwy przy szybach bocznych i komfortowe przednie fotele.
Jako okręt flagowy pod względem nowoczesności napędu, Passat GTE posiada liczne dodatkowe elementy, które odróżniają go od innych Passatów.

Nadwozie. Passata GTE można rozpoznać po specjalnej, chromowanej osłonie chłodnicy z dodatkowymi, niebieskimi paskami. Nowy kształt otrzymał także przedni zderzak, z rzucającymi się w oczy poprzecznymi listwami w dolnym wlocie powietrza oraz diodowymi światłami do jazdy w dzień w kształcie litery C. Dzięki umieszczonym bezpośrednio w zderzaku modułom LED, Passata można jednoznacznie rozpoznać jako model hybrydowy. Diodowe światła dzienne w kształcie litery C i niebieskie linie w osłonie chłodnicy są celowo zastosowanymi środkami stylistycznymi: kolor niebieski jest u Volkswagena „kolorem e-mobilności” i razem ze specjalnym kształtem świateł dziennych stanowi cechę charakterystyczną wszystkich Volkswagenów z napędem elektrycznym i hybrydowym. 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Astana również świadczą o tym, że Passat GTE jest hybrydą plug-in.

Wnętrze. Wnętrze także zostało dopasowane pod względem koncepcji do nowego systemu napędowego. Inżynierowie i designerzy interfejsów z Centrum Rozwoju Technicznego Volkswagena zaprojektowali takie rozwiązania, jak wyświetlacz wielofunkcyjny (m.in. ze wskaźnikiem Powermeter) oraz seryjny system Infotainment Composition Media z menu dostosowanym do specyfiki napędu hybrydowego. Jako opcja dostępny będzie dla Passata GTE innowacyjny wyświetlacz Active Info Display z dodatkowymi wskaźnikami. Również wiele seryjnych detali zostało przystosowanych do Passata GTE, na przykład niebieskie oświetlenie Ambient, kierownica multifunkcyjna i gałka dźwigni zmiany biegów z niebieskimi szwami oraz siedzenia pokryte tkaniną Sevilla z niebieskim deseniem. Wnętrze zdobią aplikacje Waves (wygląd aluminium) i Piano Black (czarny lakier z połyskiem) oraz logo GTE umieszczone przed dźwignią zmiany biegów.

Zarządzanie funkcjami przy użyciu aplikacji. Właściciele Passata GTE będą mogli pobrać aplikację CAR-NET e-Remote, która pozwoli na przykład uruchomić ładowanie baterii czy sterować funkcjami klimatyzacji, względnie odczytać informacje o statusie samochodu, stanie naładowania baterii, ostatniej przejechanej trasie czy zlokalizować pojazd przy użyciu smartfona. Będzie można także sprawdzić, czy drzwi samochodu są zamknięte, a światła wyłączone.

Specjalne wskaźniki Passata GTE
Ekran dotykowy. Nowy Passat GTE będzie wyposażony w 6,5-calowy wyświetlacz wysokiej rozdzielczości seryjnego systemu Infotainment Composition Media. Jako opcja dostępne są systemy radiowo-nawigacyjne Discover Media (również z 6,5-calowym wyświetlaczem) i Discover Pro (z 8-calowym wyświetlaczem). Oba urządzenia są wyposażone w Passacie GTE w dodatkowe funkcje. Należy do nich monitor zasięgu, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik statystyki napędu elektrycznego, e-Manager i – w przypadku wyposażenia w system nawigacyjny – wskaźnik zasięgu 360°:

Monitor zasięgu: ilustruje aktualny zasięg Passata GTE z napędem wyłącznie elektrycznym; dodatkowo wyświetlany jest zasięg osiągalny po wyłączeniu ewentualnych dodatkowych odbiorników energii.

Wskaźnik przepływu energii: przy użyciu animowanej grafiki przedstawia przepływ mocy przy przyspieszaniu (niebieska strzałka) oraz przy hamowaniu i rekuperacji (zielona strzałka).

e-Manager: tutaj można zaprogramować maksymalnie trzy czasy odjazdu i ładowania oraz aktywować ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza korzystając z seryjnej klimatyzacji postojowej.

Zasięg 360°: aktualny promień zasięgu w trybie elektrycznym jest prezentowany w formie zasięgu 360° na mapie okolicy. Zaznaczony zakres obejmuje zasięg tylko z elektrycznym napędem przy podróży w jedną stronę. Istnieje możliwość wyświetlania stacji ładowania i uwzględniania ich w obliczaniu trasy.

Powermeter jako centralny wskaźnik. Z lewej strony zestawu wskaźników znajduje się Powermeter jako uzupełnienie obrotomierza. Pokazuje on między innymi, czy bateria jest ładowana poprzez rekuperację, czy też energia pobierana jest aktualnie z baterii. Oznacza to, że kierowca widzi, ile mocy systemowej pobiera lub jak intensywna jest rekuperacja. Prędkościomierz znajduje się tradycyjnie z prawej strony. Między Powermeter a prędkościomierzem umieszczony jest kolorowy wyświetlacz (Premium), na którym cały czas pokazywany jest między innymi zasięg z napędem elektrycznym oraz aktualny tryb pracy. W dolnym segmencie wyświetlacza wielofunkcyjnego, w oddzielnym polu LED, napis READY po uruchomieniu silnika informuje o gotowości silnika elektrycznego do jazdy.

Active Info Display. Dla nowego Passata GTE Volkswagen będzie oferował opcjonalnie wyświetlacz wielofunkcyjny z interaktywną prezentacją: Active Info Display. Wszystkie wskaźniki, w tym także specyficzne wskaźniki Passata GTE, są generowane przez oprogramowanie. Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D i 3D. Wyświetlacz ma przekątną 12,3 cala i rozdzielczość 1440 x 540 pikseli, co pozwala na niezwykle precyzyjną prezentację graficzną wszystkich detali. Na przykład w trybie nawigacji prędkościomierz i obrotomierz przesuwają się na bok ekranu, by zostawić więcej miejsca na mapę. W zależności od potrzeby, w powierzchnie wyświetlania prędkościomierza i obrotomierza mogą być włączone takie informacje, jak funkcje nawigacji i systemów wspomagających. Informacje z systemu Infotainment, wyświetlane na konsoli środkowej, na przykład zdjęcia z kontaktów w telefonie lub okładki płyt, mogą być również prezentowane na Active Info Display. Kierowca może mieć w bezpośrednim zasięgu wzroku wszystkie potrzebne i interesujące go w danym momencie informacje i wybrać indywidualny sposób ich prezentacji.

Układ napędowy – bez emisji, gdy to tylko możliwe
TSI, silnik elektryczny, DSG, bateria. Volkswagen wyposażył Passata GTE w silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (1.4 TSI) oraz silnik elektryczny – trójfazowy synchroniczny z magnesem trwałym. Silnik elektryczny, zasilany wysokonapięciową baterią litowo-jonową o pojemności 9,9 kWh, natychmiast po uruchomieniu oddaje do dyspozycji maksymalny moment obrotowy 330 Nm. Jako przekładnię Volkswagen zamontował automatyczną, przystosowaną specjalnie do napędu hybrydowego, 6-biegową DSG z potrójnym sprzęgłem (podwójne sprzęgło i sprzęgło łączące). Sprzęgło łączące, gdy to tylko możliwe, odłącza silnik TSI od napędzanej przedniej osi i wyłącza go, na przykład w fazach tak zwanego „żeglowania”, gdy Passat GTE wykorzystuje wyłącznie energię kinetyczną i toczy się bez siły napędowej. Silnik elektryczny został wbudowany w obudowę skrzyni biegów. Kolejne elementy układu hybrydowego to między innymi układ elektroniki mocy (zmienia prąd stały baterii w prąd zmienny dla silnika elektrycznego) i moduł ładowania. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania i elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają optymalne i efektywne działanie hamulców i klimatyzacji także podczas jazdy tylko z napędem elektrycznym.

Tryby pracy – start w trybie elektrycznym
Od trybu elektrycznego po GTE. Passat GTE może poruszać się w czterech różnych trybach, których wybór nie stwarza kierowcy żadnych problemów. Jest to tryb E (elektryczny), Hybrid, Battery Charge i GTE. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym zawsze wyświetlana jest informacja, który tryb w danym momencie jest aktywny.

Start w trybie „E”. Po uruchomieniu Passat GTE zaczyna pracować automatycznie w trybie elektrycznym. Jedynie przy niewystarczającym poziomie naładowania baterii lub przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych uruchamiany jest silnik TSI. Po osiągnięciu minimalnego stanu naładowania baterii albo przy bardzo dużym zapotrzebowaniu na moc, układ napędowy przełącza się automatycznie w tryb Hybrid. To znaczy, że tryb elektryczny zostaje wyłączony, a Passat GTE zachowuje się jak klasyczna pełna hybryda, która przy hamowaniu ładuje baterię poprzez rekuperację i w zależności od sytuacji automatycznie wykorzystuje silnik TSI i/lub silnik elektryczny. W tym trybie stan naładowania baterii utrzymywany jest na stałym poziomie. Przyciskiem „E” (z lewej strony dźwigni zmiany biegów) kierowca może w razie potrzeby włączyć manualnie tryb elektryczny. Przycisk ten otwiera jednocześnie okno wyboru w systemie Infotainment, w którym można bezpośrednio wybrać jeden z trzech trybów: elektryczny, Hybrid lub Battery Charge.

„Battery Charge” poprzez menu. Jak wspomniano, oprócz trybu elektrycznego i Hybrid, w menu systemu Infotainment można ustawić także kolejny tryb: Battery Charge (ładowanie baterii). Bateria jest wtedy ładowana podczas jazdy.

Sportowe osiągi w trybie GTE. Przyciskiem GTE (również z lewej strony dźwigni zmiany biegów) kierowca może aktywować tryb GTE i w pełni korzystać z dynamicznych cech Passata GTE. Różnica jest natychmiast odczuwalna: charakterystyka pedału przyspieszenia, skrzyni biegów i układu kierowniczego staje się bardziej sportowa, a silnik TSI nastawiony jest na rozwijanie wysokiej mocy. Ponadto w trybie GTE silnik spalinowy i elektryczny pracują jednocześnie (boostowanie), rozwijając maksymalną moc systemową i maksymalny systemowy moment obrotowy.

Ładowanie baterii. Są dwa sposoby zewnętrznego ładowania baterii Passata poprzez gniazdo wbudowane w osłonę chłodnicy. Pierwszy sposób, to użycie seryjnego przewodu do ładowania i podłączenie go do gniazda instalacji 230 V. W takim przypadku, przy mocy ładowania 2,3 kW prądu zmiennego (AC), naładowanie całkowicie rozładowanej baterii trwa cztery godziny i 15 minut (do 100%). Drugi sposób: Volkswagen oferuje opcjonalnie, do zainstalowania na przykład w garażu, tak zwaną Wallbox, ładującą prądem 3,6 kW. Bateria jest naładowana w 100% już po dwóch godzinach i 30 minutach. Również publiczne stacje ładowania ładują prądem 3,6 kW, jak Wallbox.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz