ABC opon zimowych

ABC opon zimowych

Przełom października i listopada to najpopularniejszy okres wymiany opon letnich na zimowe, ale czy słusznie? Producenci przekonują, że opona zimowa zachowuje lepsze właściwości od letniej już przy temperaturach niższych od 7 stopni Celsjusza.

My polecamy zachowanie rozsądku i wymianę kiedy przyjdzie na to odpowiednia pora. Na pewno opony zimowe zapewnią lepszą trakcję na śniegu, czy w miejscach gdzie mogą występować lekkie zlodowacenia jezdni przy temperaturach w okolicy zera. Montaż opon zimowych przy aktualnych temperaturach (+10°C – +15°C) nie ma większego sensu, chyba, że mieszkacie w rejonach górskich, gdzie można się rano spodziewać mgieł, dużej wilgotności i możliwości miejscowych zlodowaceń jezdni.

Ważny także jest stan opon zimowych, w przeciwieństwie do opon letnich posiadają one około siedem razy więcej lameli, czyli drobnych nacięć na bieżniku opony, które polepszają przyczepność na śliskiej, oblodzonej, czy ośnieżonej nawierzchni. Zużyta w połowie zimówka praktycznie traci swoje wszystkie właściwości trakcyjne, ponieważ lamele ścierają się niemalże do zera już przy około 4mm grubości bieżnika. Opona zimowa nie powinna być także wyprodukowana dawniej niż 10 lat temu.

Jak rozpoznać wiek opony?

Na każdej oponie samochodowej i motocyklowej umieszczony jest tak zwany DOT (od Departament Of Transport), zawiera on trzy ciągi cztero-znakowych oznaczeń, ostatni z nich odpowiada za tydzień i rok produkcji. Na zdjęciu więc mamy oponę wyprodukowaną w czternastym tygodniu 2010 roku. Przy wyborze opon zimowych polecalibyśmy ich dobór w zależności od warunków, w których się poruszamy, w większości okresu jesienno-zimowo-wiosennego w Polsce można przyjąć mokrą nawierzchnię za priorytetową. Szukamy więc opon zimowych dobrze wypadających w testach na mokrej nawierzchni, jak i oczywiście na samym śniegu.

Przy montażu opon warto zawsze cały komplet wyważyć, nawet jeśli posiadamy dwa komplety kół. Nasze drogi bardzo sprzyjają nawet drobnym uszkodzeniom felg. Jeśli opony zakładamy na felgi stalowe, należy je oczyścić od środka, korozja przy rantach może powodować uchodzenie powietrza z opony.

Wybierając opony zimowe nie warto kupować opon węższych niż zaleca producent, niesłusznie można czasem usłyszeć, że węższe zimówki lepiej się zachowują na śniegu, nie ma żadnych miarodajnych badań, które potwierdzałyby tę teorie, co więcej opony szersze lepiej hamują na suchej, mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Informacje takie można znaleźć w wielu testach przeprowadzanych przed producentów ogumienia, jak i organizacje konsumenckie. Szukajmy więc opon w standardowych rozmiarach zalecanych przed producenta, czyli najczęściej 195/65 R15, 205/55 R16 czy 225/45 R17 dla naszych aut z grupy Volkswagena.

Nie można zapomnieć także o indeksach nośności oraz prędkości umieszczonej na każdej oponie, znajdziemy je w ciągu znaków zaraz za rozmiarem opony, na zdjęciu powyżej odczytujemy: 165/70 R14 81T. 81 odpowiada 462kg nacisku na koło, a litera T to maksymalna prędkość z jaką możemy się poruszać na tej oponie – 190km/h. Opony z niskimi indeksami nośności i prędkości są przeważnie tańsze, zwróćmy więc na te wartości uwagę przy zakupie. Indeksy przewidziane przez producenta dla naszego auta powinny się znajdować razem z oznaczeniami ciśnienia na wlepce klapki wlewu paliwa, oraz w instrukcji obsługi. Na dole strony znajdują się tabele z opisami indeksów prędkości i nośności.

Pamiętajmy o śrubach.

Ważnym elementem są też śruby montażowe kół, zardzewiałe często się zapiekają, uniemożliwiając odkręcenie kół. Zawsze przed ponownym montażem warto je oczyścić szczotką drucianą, oraz nałożyć na nie minimalną warstwę pasty miedziowej. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym, dokręcajmy śruby z momentem 120Nm.

Jeśli śruby są w kiepskim stanie, nie żałujmy pieniędzy na nowy komplet, jedna sztuka to koszt około 2-3zł w zależności od długości i rozmiaru. Same śruby występują kilku rodzajach, do felg stalowych w autach grupy volkswagena stosuje się śruby o główce zakończoną “kulą”, natomiast do felg aluminiowych w większości wypadków będzie to zakończenia “stożkowe” (na zdjęciu poniżej śruby ocynkowane “stożkowe” przeznaczone do felg aluminiowych). Wyjątkiem mogą być oryginalne felgi producenta, które będą przystosowane do śrub “kulistych”. Warto jednak zawsze zwrócić uwagę na gniazdo montażowe w feldze i sprawdzić samemu, czy śruba dobrze pasuje do felgi, oraz ile jej wystaje z drugiej strony.

Wymiary śrub do większości aut grupy VAG to: M14x1,5, czyli 14mm średnica gwintu (w starszych autach może być 12mm średnicy gwintu), 1,5mm długość skoku gwintu. Długość gwintu powyżej 22mm. Średnica klucza 17mm. Zaleca się, by stop stali, z której śruba jest wykonana był co najmniej o twardości 10,9.

Kontrolujmy ciśnienie w oponach.
Zbyt niskie może powoduje odkształcanie się opon, zwiększa się deformacja przy pokonywaniu zakrętów, czy ostrym hamowaniu. Zwiększa się również zużycie paliwa. W naszych autach prawidłowe wartości ciśnienia w stosunku do jego obciążenia znajdziemy na naklejce serwisowej po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, oraz w instrukcji obsługi.

Dla przykładu w Golfie czwartej generacji z silnikiem 1.9TDI 130KM zaleca się w przypadku opon o rozmiarze 195/65 R15 2.1 bara w oponach przednich i 1.9 bara w tylnych, przy małym obciążeniu.
Przy dużym odpowiednio 2.3 bara z przodu i aż 2.6 bara z tyłu. Natomiast ten sam pojazd wyposażony w silnik VR5 2.3l 170KM powinien jeździć na ciśnieniach: 2.3 przód, 2.1 tył, a obciążony 2.5 przód, 2.7 tył.

Wartości ciśnienia należy kontrolować raz w miesiącu. Wraz ze spadkiem temperatur w okresie zimowym, spadają również wartości ciśnienia w oponach, przy temperaturze około -10°C jest to już około 0,3 bara w porównaniu do letnich temperatur, przy -20°C nawet 0,4 bara. Warto więc zwiększyć ciśnienie w oponach na zimę.

Uwaga: Ciśnienie w oponach mierzymy na zimnych oponach, rozgrzane mogą wskazać niewłaściwe wartości.

Przeczytaj także:
Rozmiary fabryczne kół stosowanych w Volkswagenach
Zbiór rozstawów śrub stosowanych w autach osobowych

Tabela najczęściej występujących indeksów prędkości w autach grupy Volkswagena

Indeks prędkości
Wartość prędkości w km/h
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300

Tabela najczęściej występujących indeksów nośności w autach grupy Volkswagena

Indeks nośności
Nośność (kg)
Indeks nośności
Nośność (kg)
70 335 84 500
71 345 85 515
72 355 86 530
73 365 87 545
74 375 88 560
75 385 89 580
76 400 90 600
77 412 91 615
78 425 92 630
79 437 93 650
80 450 94 670
81 462 95 690
82 475 96 710
83 487 97 730

 

tekst i foto: Andrzej “ygd” Jagodziński

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz