Polo R WRC, wersja 2.0
Nowe rozwiązania techniczne, nowy design – konsekwentnie udoskonalone Polo R WRC staje na starcie Rajdowych Mistrzostw Świata 2015
Utytułowane Polo R WRC pierwszej generacji ma młodszego brata: nowego Volkswagena Polo R WRC gotowego na Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) w 2015 roku, które ma geny swojego poprzednika, jednak pod wieloma względami zostało starannie udoskonalone. Wprawdzie wygląd nowego, niebiesko-granatowo-białego nadwozia można określić mianem rewolucji, to jednak proces optymalizacji pod nadwoziem i maską przebiegał raczej zgodnie z zasadami precyzyjnej ewolucji. Pod kątem optymalizacji inżynierowie szczegółowo sprawdzili 75 procent elementów auta, które w 2013 i 2014 roku zdobyło tytuły mistrzowskie. I, krok po kroku, wprowadzali zmiany. Oprócz całkowitej modyfikacji dużych podzespołów, na przykład, sekwencyjnej skrzyni biegów z łopatką do zmiany przełożeń, ponownie dopuszczonej przez regulamin od tego roku, także wiele detali podwozia i silnika Polo R WRC zostało zmodernizowanych przed sezonem 2015.
„Przy projektowaniu pierwszego Polo R WRC wyszliśmy z założenia, że najpierw stworzymy szybki samochód, a potem będziemy go krok po kroku modyfikować i czynić bardziej niezawodnym” – wyjaśnił Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport. „Ta filozofia się sprawdziła i tkwi także w ewolucyjnych modernizacjach Polo R WRC drugiej generacji. Mistrzowskie auto stanowiło doskonałą podstawę do dalszych ulepszeń. Nasi inżynierowie skrupulatnie i z wielkim zaangażowaniem podeszli do sprawy i rezultat robi imponujące wrażenie. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, jak wypadnie nasz World Rally Car w porównaniu z autami konkurencji.”
Nowa skrzynia biegów z łopatką do zmiany przełożenia ułatwia kierowcom pracę
Wersja 2015 Polo R WRC, podobnie jak poprzednia, opiera się na tej samej bazie – na samochodzie przeznaczonym do ruchu po drogach publicznych. Proces rozwoju raczej był ewolucyjny, jednak jest jeden wyjątek – dopuszczona przez regulamin w 2015 roku skrzynia biegów z łopatką do zmiany przełożeń jest największą nowością i powrotem do rozwiązania stosowanego już w przeszłości. Teraz kierowca nie zmienia przełożenia poprzez mocne popchnięcie (zredukowanie biegu) lub pociągnięcie (zmiana przełożenia na wyższe) dźwigni zmiany biegów, lecz używa do tego łopatki umieszczonej na kolumnie kierownicy, która elektronicznie przekazuje sygnał zmiany biegu do hydraulicznie sterowanej skrzyni biegów. Zaleta jest oczywista – od teraz kierowca znacznie częściej będzie mógł trzymać obie ręce na kierownicy. „Nowa przekładnia jest sterowana hydraulicznie i jest znacznie bardziej skomplikowana niż ta, której używaliśmy dotychczas” – wyjaśnił François-Xavier Demaison, techniczny kierownik projektu WRC w Volkswagen Motorsport, a tym samym „ojciec” obu Polo R WRC. „Dlatego poświęciliśmy temu podzespołowi dużo uwagi. Układ hydrauliczny musiał zostać odpowiednio dopasowany i zwymiarowany z większym zapasem. Poza tym, opracowaliśmy całkowicie nową obudowę skrzyni biegów. Prace rozpoczęliśmy już na początku 2014 roku.”
Więcej możliwości dla kierowcy i inżyniera, więcej opcji dostrojenia
Kolejnym celem przy udoskonalaniu wersji 2015 Polo R WRC było rozszerzenie zakresu możliwości dostrojenia samochodu dla kierowcy i inżyniera. Trzej kierowcy Volkswagena mają różne style jazdy i dzięki dopasowaniu podzespołów podwozia, inżynierowie mają teraz większą swobodę przy dostosowywaniu samochodu do potrzeb kierowcy. Konstruktorzy wprowadzili także zmiany do nadwozia Polo R WRC, zwiększając efektywność aerodynamiczną. Rezultaty widać dopiero przy dokładniejszych oględzinach, ale ich skuteczność jest duża. Oprócz nowego kształtu i podwyższenia o około dwa centymetry górnej krawędzi przednich błotników, w nowym Polo R WRC zmodyfikowane zostało przede wszystkim tylne skrzydło.
Około 5 tysięcy kilometrów testów Polo R WRC w wersji 2.0
Nowa skrzynia biegów, więcej możliwości wyboru dostrojenia, udoskonalone detale wpływające na aerodynamikę – najnowsza wersja Polo R WRC od lipca 2014 roku była intensywnie testowana przez kierowców fabrycznych Volkswagena, by przede wszystkim sprawdzić wytrzymałość całej konstrukcji. Po szutrze, asfalcie oraz śniegu i lodzie Ogier, Latvala i Mikkelsen pokonali w Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii i w Szwecji oraz w okolicach Monte Carlo około 5 tysięcy kilometrów. Większą część testów wziął na siebie Dieter Depping, kierowca testowy i doświadczalny Volkswagen Motorsport, który testował także pierwszą generację Polo R WRC.
Szybciej chyba nie można – czasy prac serwisowych
Wymiana kół: 1 minuta na koło
Wymiana skrzyni biegów: 12 minut
Wymiana amortyzatorów: 3 minuty na zespół amortyzator/sprężyna
Ustawienie układu kierowniczego: 1 minuta 30 sekund
Wymiana przedniego zderzaka: 1 minuta
Wymiana tylnego zderzaka: 1 minuta 30 sekund
Montaż dodatkowych reflektorów („Nightface”): 2 minuty
Wymiana reflektora: 1 minuta
Wymiana wahacza poprzecznego: 4 minuty
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych: 3 minuty
Optymalizacja Polo R WRC według zasady „prościej, lżej, stabilniej”
Zasada „prościej, lżej, stabilniej” to elementarz dla inżynierów w sporcie samochodowym. Zgodnie z tą zasadą inżynierowie Volkswagena sprawdzili konstrukcję 75 procent podzespołów samochodu i niektóre z nich odpowiednio zmodyfikowali pod kątem położenia środka ciężkości, obciążenia i funkcji. Szczególny nacisk położono przy tym na wytrzymałość Polo R WRC oraz uwzględniono życzenia i propozycje mechaników, mające na celu poprawienie dostępności podzespołów i ułatwienie im pracy podczas bardzo ograniczonych czasowo serwisów w Rajdowych MŚ, na przykład przez zastosowanie możliwie dużej liczby śrub o takim samym rozmiarze.
Maksymalnie wykorzystane możliwości: silnik Polo R WRC
Przy udoskonalaniu detali silnika temat ograniczenia masy odgrywał bardzo dużą rolę. 318-konna jednostka napędowa waży dokładnie tyle, ile wymaga regulamin, czyli 81,5 kilograma. Z jednej strony, minimalna masa silnika w sezonie 2015 została przez strażników regulaminu FIA obniżona o kilogram, z drugiej strony w dotychczasowej wersji silnika tkwił jeszcze potencjał oszczędności, który dzięki zmianom konstrukcyjnym został teraz w pełni wykorzystany. „Przy pracach rozwojowych nad silnikiem największe znaczenie ma moc jednostki napędowej, jej zachowanie się podczas jazdy i masa” – wyjaśnia dr Donatus Wichelhaus, szef działu rozwoju silników w Volkswagen Motorsport. „Jeżeli chodzi o dwa pierwsze punkty, to już w sezonach 2013 i 2014 byliśmy blisko optimum. Przy przygotowywaniu do nowej homologacji dążyliśmy przede wszystkim do tego, aby dotrzeć do dopuszczalnej granicy masy. I to nam się udało.” Ponadto konstruktorzy silników i specjaliści od pozostałych podzespołów konsekwentnie wykorzystywali doświadczenia zdobyte w ubiegłych dwóch latach, na przykład w kwestii łatwości serwisu.
Volkswagen Polo R WRC – dane techniczne
Silnik | |
Typ | czterocylindrowy silnik rzędowy z turbosprężarką i z chłodnicą powietrza doładowującego, umieszczony poprzecznie przed przednią osią |
Pojemność | 1600 ccm |
Moc | 234 kW (318 KM) przy 6.250 obr./min. |
Moment obrotowy | 430 Nm przy 5.000 obr./min. |
Średnica cylindra / skok tłoka | 83,0 mm/ 73,8 mm |
Średnia zwężki dopływu powietrza | 33 mm (regulamin FIA) |
Układ przeniesienia napędu | |
Skrzynia biegów | Skrzynia biegów sekwencyjna, sześciobiegowa przekładnia z hydrauliczną zmianą przełożeń; łopatka zmiany biegów przy kierownicy |
Napęd osi | stały napęd na cztery koła z równym rozdziałem momentu obrotowego między przednią a tylną oś, wielopłytkowe blokady mechanizmów różnicowych na przedniej i tylnej osi |
Sprzęgło | hydrauliczne, dwutarczowe sprzęgło ze spieków firmy ZF |
Zawieszenie | |
Przednia / tylna oś | kolumny McPhersona, amortyzatory firmy ZF |
Ugięcie sprężyny | ok.180 mm na asfalcie, ok. 275 mm na szutrze |
Układ kierowniczy | układ zębatkowy ze wspomaganiem |
Układ hamulcowy | wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich kołach (o 355 mm z przodu i o 350 mm z tyłu na asfalt; na szuter z przodu i z tyłu – o 300 mm), aluminiowe zaciski hamulcowe (czterotłoczkowe przy wszystkich kołach) |
Obręcze kół | 8 x 18 cali na asfalt, 7 x 15 cali na szuter |
Wymiary | |
Długość / szerokość / wysokość | 3.976/1.820/1.356 mm |
Rozstaw kół / osi | 1.610/2.480 mm |
Minimalna masa | 1200kg |
Osiągi | |
Przyspieszenie | 0-100 km/h w około 3,9 sekundy |
Prędkość maksymalna | 200km/h |
Zestawienie zmian
Aerodynamika: mniejsze zmiany służą poprawie efektywności, na przykład zmodyfikowane błotniki z górną krawędzią przebiegającą o dwa centymetry wyżej
Detale: Polo R WRC zostało udoskonalone zgodnie z zasadą „prościej, lżej, stabilniej”
Tylne skrzydło: najbardziej widoczną zmianą w kwestiach aerodynamiki jest nowe tylne skrzydło. Cel: poprawa efektywności aerodynamicznej
Silnik: osiągnął dopuszczalną minimalną masę 81,5 kg i ma teraz o 3 KM większą moc
Skrzynia biegów: w 2015 roku znów dozwolone jest sterowanie zmianą biegów przy pomocy łopatki umieszczonej na kolumnie kierownicy. Sygnał zmiany biegów jest przesyłany elektronicznie do hydraulicznego systemu
Kokpit
Wyświetlacz: tutaj kierowca widzi wszystkie niezbędne informacje o stanie Polo R WRC, na przykład ciśnienia w różnych układach i temperatury
Łopatka zmiany biegów: zmiany biegów są inicjowane przez naciśnięcie lub przyciągnięcie łopatki. Korzyść – kierowca częściej trzyma obie ręce na kierownicy
Przyciski z lewej:
żółty: wycieraczki szyby
czerwony: uruchamianie silnika/kontrola startu
Pokrętła: tutaj ustawiane są zaprogramowane mappingi dla prędkości obrotowych silnika, układu sterowania silnika i świateł
Przyciski z prawej:
niebieski: światła drogowe
czarny: zerowanie licznika kilometrów
żółty: oznaczenie dla rejestracji danych
Liczby i fakty dotyczące Polo R WRC
66
Tylko 66 różnych narzędzi – od wkrętarki udarowej po szczotkę drucianą, od zapasowych ostrzy do noży po klucz dynamometryczny, od śrubokrętów po taśmę mierniczą – potrzebnych jest przy serwisie Polo R WRC. 15 dalszych narzędzi jest potrzebnych przy pierwszym złożeniu samochodu i przy przygotowaniach do rajdu.
20
Trzy Polo R WRC zasysają w jednym sezonie rajdowym tyle powietrza, ile mieści się w 20 balonach na ogrzane powietrze – 75.840 metrów sześciennych. „Tylko” tyle powietrza wciągają silniki o mocy 318 KM podczas 13 rajdów ze względu na restrykcje regulaminowe dotyczące średnicy dolotu powietrza.
742,1
Ciśnienie atmosferyczne 742,1 milibara zarejestrowało Polo R WRC podczas Rajdu Meksyku w 2014 roku. Odcinek specjalny „El Chocolate” rozegrany był na wysokości 2.781 m n.p.m. Wraz z wysokością spada ciśnienie atmosferyczne – w przypadku „El Chocolate” do ok. 70% normalnego ciśnienia. Przy mniejszej zawartości tlenu, wysokich temperaturach i jednocześnie mniejszej wydajności chłodzenia, sztuka polega na tym, by perfekcyjnie dopasować układ zarządzania pracą silnika do warunków atmosferycznych i zapewnić maksymalną możliwą do uzyskania moc. Dla porównania – w Rajdzie Szwecji Polo R WRC rozwija moc 315 KM; na wysokości 2.781 metrów moc wynosiła jedynie około 220 KM.
350
Zmontowanie nowego Polo R WRC, od nielakierowanego nadwozia bez dachu aż po gotowy do startu World Rally Car zajmuje około 350 godzin.