Zegary z Golfa 4 w Golfie 3
Najistotniejszym elementem oczywiście są same zegary, dodatkowo potrzebne będą czujniki do MFA z Golfa IV (komputer pokładowy) o ile chcemy zainstalować taką wersję zegarów jak również pływak z Golfa IV aby działał poprawnie wskaźnik poziomu paliwa.
Możemy obejść się bez pływaka z IV i przerobić z III ale jest to półśrodek i jak pokazuje moje doświadczenie lepszy efekt uzyskamy z oryginalnym pływakiem z IV.
W czasie produkcji modeli 1999/2000 wszystkie pojazdy wyszły z nową szyną komunikacyjną CAN, która służy do przesyłania danych pomiędzy urządzeniami kontrolnymi (też zegarami). Te nowe rozwiązanie nie może być wykorzystane w Golfie 3, ponieważ niektore fukncje zegarów mogą nie działać, np. obrotomierz. A zatem musimy zaopatrzyć się w zegary bez szyny CAN. Zegary z serii 919 nie posiadają szyny CAN, np. 1J0 919 810 X, 1J0 919 880 DX, 1J0 919 811 AX.
Pierwszy symbol z numeru oznacza ze jest to licznik z Golfa, 919 ze nie ma szyny CAN, ostatnia pozycja opisuje wyposazenie zegarow (MFA, nawigacja …)
Będziemy również potrzebować dwóch wtyczek do zegarów, niebieska (8L0 972 977 D) i zieloną (8L0 972 977 C).
Jako że cena wtyczek w ASO może przyprawić o zawrót głowy a dokładniej pinów do wtyczek, wykorzystałem inne elementy żeby taka wtyczke zrobić, koszt ok 3 zł. Można również wykorzystać taśmę od dysku twardego (podpowiedź użytkownika z forum)
A zatem przystępujemy do skonstruowania przejściówki. Poniżej jest opis pinów wtyczek oraz połączeń.
Wtyczka niebieska T32
Pin |
Opis |
1 | Zacisk 15, PLUS |
2 | Wskaźnik kierunkowskazu prawego |
3 | Sygnał wyjściowy 1 z prędkościomierza elektronicznego |
4 | Wskaźnik podłączonej przyczepy |
5 | Wskaźnik rezerwy paliwa |
6 | Poduszka |
7 | Zacisk 31, Masa czujnika |
8 | Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego |
9 | Zacisk 31, Masa |
10 | Ciśnienie oleju |
11 | Sygnał obrotomierza |
12 | Wskaźnik sygnału alternatora, Zacisk 61 |
13 | Wskaźnik podgrzewania świec żarowych (Diesel) |
14 | Wskaźnik tylnego światła przeciwmgielnego |
15 | wolny |
16 | Wskaźnik otwartej tylnej klapy |
17 | Wskaźnik świateł drogowych, zacisk 56a |
18 | Wskaźnik kierunkowskazu lewego |
19 | ABS |
20 | (Oświetlenie tablicy, zacisk 58b) |
21 | Sygnał otwartych drzwi |
22 | Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego |
23 | Zacisk 30, plus |
24 | Zacisk 31, masa |
25 | Diagnoza przewód K |
26 | Światło parkowania prawe |
27 | Światło parkowania lewe |
28 | Sygnał wejścia do prędkościomierza elektronicznego |
29 | Wskaźnik układu hamulcowego |
30 | Styk S |
31 | Sygnał dźwiękowy zapięcia pasów |
32 | Wskaźnik ostrzegawczy układu spalinowego |
Wtyczka zielona T32A
Pin |
Opis |
1 | wolny |
2 | Cewka czytająca IMMO 1 |
3 | Wskaźnik świateł postojowych |
4 | Magistrala danych szyny CAN |
5 | Przewód W |
6 | Wskaźnik braku płynu spryskiwacza |
7 | Zużycie klocków hamulcowych |
8 | Brzęczyk zewnętrzny |
9 | Zewnętrzny gong |
10 | Sygnał rezerwy paliwa |
11 | Sygnał czasu postoju |
12 | Odłączenie klimatyzacji |
13 | Wskaźnik hamulca ręcznego |
14 | Antypoślizg |
15 | Usterka układu przepustnicy |
16 | IMMO wyjście |
17 | Cewka czytająca IMMO 2 |
18 | Sygnał temperatury oleju i ostrzeganie |
19 | CAN bus High sygnał wej. |
20 | CAN bus Low sygnał wyj. |
21 | Sygnał ostrzegawczy temperatury oleju |
22 | wolny |
23 | Call key MFA on top |
24 | Call key MFA below |
25 | Reset pamięci MFA |
26 | Input signal for outside temperature |
27 | CAN bus High-source signal |
28 | CAN bus Low-source signal |
29 | CAN bus screen |
30 | Source signal 2 of the electronic speedometer |
31 | Wählbereichsanzeige |
32 | Sygnał zużycia paliwa |
Połączenia w przejściówce:
Piny Golf III |
Piny Golf IV |
T28 / 1 | Wtyczka niebieska / 7 Wtyczka niebieska / 9 Wtyczka niebieska / 24 |
T28 / 2 | Wtyczka niebieska / 22 |
T28 / 3 | Wtyczka niebieska / 7 Wtyczka niebieska / 9 Wtyczka niebieska / 24 |
T28 / 4 | Wtyczka zielona / 25 |
T28 / 5 | Wtyczka niebieska / 7 Wtyczka niebieska / 9 Wtyczka niebieska / 24 |
T28 / 6 | – |
T28 / 7 | Wtyczka zielona / 30 |
T28 / 8 | Wtyczka niebieska / 10 |
T28 / 9 | Wtyczka niebieska / 10 |
T28 / 10 | Wtyczka niebieska / 11 |
T28 / 11 | Wtyczka niebieska / 23 |
T28 / 12 | Wtyczka niebieska / 20 |
T28 / 13 | Wtyczka niebieska / 1 |
T28 / 14 | Wtyczka zielona / 7 |
T28 / 15 | Wtyczka zielona / 23 |
T28 / 16 | Wtyczka niebieska / 12 |
T28 / 17 | Wtyczka zielona / 18 |
T28 / 18 | Wtyczka zielona / 13 Wtyczka niebieska / 29 |
T28 / 19 | Wtyczka zielona / 26 |
T28 / 20 | Wtyczka niebieska / 13 |
T28 / 21 | Wtyczka niebieska / 5 |
T28 / 22 | Wtyczka niebieska / 18 |
T28 / 23 | Wtyczka niebieska / 8 |
T28 / 24 | Wtyczka niebieska / 2 |
T28 / 25 | Wtyczka niebieska / 17 |
T28 / 26 | Wtyczka zielona / 32 |
T28 / 27 | Wtyczka niebieska / 28 |
T28 / 28 | Wtyczka zielona / 31 |
Po zrobieniu przejściówki, zabieramy się do montażu naszego nowego licznika w miejsce starego. Zegary z IV’ki są większe od trójkowych zatem musimy zrobić trochę miejsca w desce. Musimy przyciąć deskę.
Jak widać maskownica zasłania trochę zegary, z informacji jakie znalazłem w Sieci, maskownicę najelpiej podgrzać opalarką maskownicę i poszerzyć.
Umocowanie zegarów (fotki znalezione gdzieś w Sieci)
Opracowanie: SQ4CCV