Volkswagen wygrywa Dakar
Volkswagen wygrał Rajd Dakar Volkswagen Race Touareg wygrał Rajd Dakar 2009 wpisując się na stałe do historii sportów motorowych. Zwycięstwo duetu Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz (RPA/D) było pierwszą wygraną samochodu z silnikiem wysokoprężnym (w kategorii samochodów) w całej 30-letniej historii rajdu Dakar, teraz po raz pierwszy zorganizowanego w Ameryce Południowej.
Uzupełnieniem sukcesu było drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kolegów z zespołu fabrycznego Volkswagena – Marka Millera i Ralpha Pitchforda (USA/ RPA).
W ekstremalnie trudnym rajdzie zarówno dla ludzi jak i samochodów, Volkswagen Race Touareg z innowacyjnym silnikiem TDI o mocy 280 KM wykazał, że jest najszybszym i najbardziej niezawodnym samochodem. Konkurencja była mocniejsza, niż kiedykolwiek: na starcie stanęło 14 samochodów z silnikami diesla. Volkswagen pozostawił w tyle niepokonanego od 2001 roku, triumfatora Dakaru – Mitsubishi, oraz X-raid-BMW-Team. Obok Villiersa i von Zitzewitza oraz Millera i Pitchforda na dwóch pierwszych miejscach, kolejny Race Touareg niemieckiego duetu Dieter Depping i Timo Gottschalk znalazł się na doskonałej, szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej. Carlos Sainz i Michel Périn (E/F), którzy przez osiem dni znajdowali się na czele stawki 168 samochodów, po wypadku na dwunastym etapie musieli wycofać się i oddać prowadzenie.
36-letni Giniel de Villiers ze Stellenbosch w 2006 roku zajął drugie miejsce w Dakarze w VW Race Touaregu. Ówczesny mistrz RPA w klasie samochodów turystycznych po raz pierwszy wystartował w rajdzie Dakar w 2003 roku, od 2006 roku jego pilotem jest Dirk von Zitzewitz. Ten 15-krotny mistrz Niemiec w klasie Enduro w swoim pierwszym Dakarze startował na dwóch kołach. W 2002 roku przesiadł się do kabiny samochodu jako pilot, towarzysząc Markowi Millerowi. W Volkswagenie tworzył także zespół z Robbym Gordonem (2005). Od 2007 roku Dirk von Zitzewitz i Giniel de Villiers wspólnie podążają drogą ku zwycięstwu.
Volkswageny od początku Dakaru na czele
Od początku rajdu załogi Race Touaregów uzyskiwały najlepsze czasy przejazdu. Łącznie dziesięć z trzynastu możliwych zwycięstw etapowych przypadło w udziale Volkswagenom. Przez 12 z 14 dni rajdu jeden z samochodów z Wolfsburga był na prowadzeniu. Duet Carlos Sainz i Michel Périn wygrał sześć odcinków. Do ogólnego bilansu sukcesów Race Touaregów załoga Villiers i von Zitzewitz dołożyła cztery zwycięstwa etapowe. Na pięć startów Race Touaregów w tym klasycznym wyścigu długodystansowym (od 2004 roku) Volkswagen zapisał na swoim koncie 31 wygranych etapów.
Race Touareg dopisuje rozdział do historii sukcesów TDI-Power
Dla koncernu Volkswagen zwycięstwo Race Touarega w Dakarze jest kontynuacją historii sukcesów TDI. Ta nowoczesna technologia bezpośredniego wtrysku zwycięża we wszystkich wydarzeniach, w których bierze udział: obok sukcesu Race Touarega w Rajdzie Dakar zwycięstwami może pochwalić się także Audi: R10 TDIw czerwcu 2008 roku odniosło trzecie z kolei zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans a później zdobyło tytuł zwycięzcy w europejskiej Le-Mans-Serie oraz w American Le Mans-Serie. SEAT w 2008 roku wywalczył samochodem Léon TDI tytuł mistrza świata samochodów turystycznych FIA.
Race Touareg zachwycał widzów wzdłuż najtrudniejszej trasy „Dakaru”
Premierowy Rajd Dakar w Ameryce Południowej był jak dotychczas najtrudniejszą edycją tego terenowego klasyka i zaskakiwał wieloma nowościami. Obok szybkich odcinków szutrowych (średnia prędkość na pierwszym etapie wynosiła 143 km/h) i długich przejazdów przez pustynne wydmy z miękkim piaskiem, organizatorzy zaserwowali uczestnikom także odcinki prowadzące po skalistym podłożu. Kierowcy dwukrotnie przejechali przez Andy na wysokości ponad 4.700 metrów nad poziomem morza, przemierzali także odcinki z wysoką trawą wielbłądzią. W odróżnieniu do wcześniejszych edycji rajdu kierowcy musieli wykazać się maksymalną zdolnością dopasowania sposobu jazdy do zmieniających się wielokrotnie w ciągu dnia warunków.
Za swój trud podczas długich dni rajdowych na kierowców i pilotów czekała na metach odcinków emocjonalna nagroda: wiele milionów zachwyconych widzów. Podczas uroczystego startu w Buenos Aires, 2 stycznia zawodnikom kibicowało blisko 500.000 miłośników rajdów.
Drugi sukces Volkswagena w Dakarze po 1980 roku
Już w 1980 roku Volkswagen wygrał po raz pierwszy Rajd Dakar. Freddy Kottulinsky i pilot Gerhard Löffelmann przed niemalże trzydziestu laty zwyciężyli w drugiej edycji rajdu przez Afrykę, startując w seryjnym Volkswagenie IItis. Tuż za nimi uplasowali się francuscy koledzy z teamu – Patrick Zaniroli i Philippe Colesse. Także wtedy Volkswagen odniósł podwójne zwycięstwo. Dwa pozostałe Iltisy znalazły się na miejscu czwartym i dziewiątym. W 2003 roku Volkswagen wrócił do długodystansowych rajdów samochodowych z przełomową technologią TDI. W 2004 roku wystawił pierwszą generację Race Touaregów i wygrał Puchar Świata Rajdów Długodystansowych FIA w latach 2005 i 2007. Podwójne zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2009 jest jak dotąd największym sukcesem Race Touarega.
Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
„Udało się! Chcieliśmy jako pierwszy producent wygrać Rajd Dakar samochodem z silnikiem wysokoprężnym i dopięliśmy tego. Volkswagen może być rzeczywiście dumny z historycznego triumfu. Móc świętować podwójne zwycięstwo w tym ekstremalnie trudnym rajdzie to wielka sprawa. Nie tylko pokonaliśmy mocnych rywali – Mitsubishi i X-raid-BMW, lecz także sam Rajd Dakar. Był on trudniejszy, stawiał większe wyzwania i większe wymagania niż kiedykolwiek przedtem. Volkswageny były świetnie przygotowane, były bardziej wytrzymałe i niezawodne: trzy z czterech samochodów dojechały do celu, przy czym żaden z Race Touaregów nie wycofał się z powodu problemów technicznych. Moja wdzięczność i gratulacje należą się całemu zespołowi oraz naszym doskonałym kierowcom i pilotom.”
# 305 – Giniel de Villiers (RPA), 1 miejsce w klasyfikacji generalnej
„Jestem niezmiernie szczęśliwy, że osiągnąłem ten sukces z Volkswagenem. To zwycięstwo jest dla mnie cenniejsze, niż wszystkie tytuły, które zdobyłem w wyścigach samochodów turystycznych. Decydujący był dwunasty etap. Przedtem jeszcze myślałem, że będziemy na trzecim miejscu. Ciągle pamiętałem, jak nasz rywal Stéphane Peterhansel, mając wielką przewagę jeszcze na dzień przed metą, przegrał rajd w 2003 roku. Po dwunastym etapie prowadziliśmy. Race Touareg sprawował się perfekcyjnie, i to w tak trudnej edycji Rajdu Dakar. To był klucz do sukcesu. Dziękuję za to wszystkim w Volkswagenie. Nawet jeżeli wygrałem właśnie ten Dakar, który nie był rozgrywany w mojej ojczystej Afryce: to był pod każdym względem „prawdziwy” Rajd Dakar, i do tego najtrudniejsza edycja, w jakiej kiedykolwiek brałem udział.”
# 305 – Dirk von Zitzewitz (D), pilot
„Przepełnia mnie uczucie niesamowitej radości i ulgi. Do końca jechaliśmy pod olbrzymią presją i uwierzyłem w sukces dopiero wtedy, gdy mieliśmy za sobą ostatni odcinek. Za często przeżywałem rozczarowania w tym sporcie. Ten wynik z Volkswagenem jest po prostu wspaniały! Gdy ukończyliśmy niewiarygodnie trudny dwunasty etap, coś mi podpowiadało, że może nam się udać. Jeśli nie teraz, to kiedy? I udało się. To jest największy sukces w mojej karierze.”
# 308 – Mark Miller (USA), 2 miejsce w klasyfikacji generalnej
„To jest doskonały wynik dla Volkswagena po tak ciężkim rajdzie. Cieszę się, że wniosłem swój wkład w podwójne zwycięstwo marki. Ten rajd nie musi obawiać się porównań z edycjami afrykańskimi – był ekstremalnie trudny. Moim zdaniem odcinek z Fiambalá do Rioja był najtrudniejszym etapem, jaki kiedykolwiek musiałem pokonać. Tej edycji rajdu na pewno nigdy nie zapomnę. Volkswagen Team i Volkswagen Race Touareg nigdy nie zawiodły nas na tej trudnej i długiej trasie.”
# 308 – Ralph Pitchford (RPA), pilot
„Gratulacje dla Volkswagena, to jest imponujący wynik. To był wspaniały rajd, który sprawił wiele radości i był bardzo, bardzo trudny dla kierowców i pilotów. Pozostanie niezapomniany choćby dlatego, że Mark i ja odnieśliśmy w nim najlepsze wyniki w życiu. Samochód był doskonały i doprowadziliśmy go w jednym kawałku do mety.”
# 301 – Carlos Sainz (E)
„W Rajdzie Dakar długo dyktowaliśmy tempo i długo byliśmy liderami. Tym bardziej przykry jest dla mojego partnera Michela Périn i dla mnie fakt, że po wypadku w dwunastym etapie musieliśmy się wycofać. Nigdy nie można nie doceniać rajdu Dakar. Najpierw trzeba sprostać jego pułapkom, by móc wygrać. Gratuluję moim kolegom z zespołu Ginielowi de Villiers i Dirkowi von Zitzewitz zwycięstwa w Dakarze. Mieli wszelkie prawo wygrać ten trudny rajd.”
# 301 – Michel Périn (F), pilot
„Gratulacje dla Volkswagena, Giniela i Dirka – fantastyczny wynik dla marki, do którego też chętnie byśmy się przyczynili. Niestety nie udało nam się, choć jeszcze, tuż przed końcem rajdu, mieliśmy wielkie szanse. Ale taki już jest Dakar.”
# 307 – Dieter Depping (D), 13 miejsce w klasyfikacji etapowej/ 6 miejsce w klasyfikacji generalnej
„Wielki sukces Volkswagena! Jestem dumny, że jestem częścią tego zespołu. Do czego jest zdolny TDI-Diesel-Power miałem wielokrotnie okazję sprawdzić podczas rajdu, gdy musiałem podjeżdżać Race Touaregiem pod wydmy – teoretycznie nie do pokonania. Ja i mój pilot Timo Gottschalk mieliśmy w Rajdzie Dakar lepsze i gorsze chwile. Dobrymi wynikami etapowymi i dobrymi międzyczasami pokazaliśmy, że możemy równać się a nawet pokonać wielkie zespoły. Szczególnie dziękuję naszym mechanikom, którzy mimo dodatkowej nocnej pracy zawsze optymalnie przygotowywali samochód i byli wielkim oparciem dla nas i dla całej reszty zespołu. Chciałbym podarować im jeszcze lepszy wynik. Mimo kilku trudnych momentów udało nam się dostać do czołówki i zająć ostatecznie dobre, szóste miejsce.”
# 307 – Timo Gottschalk (D), pilot
„Rajd Dakar w Argentynie i Chile znalazł sobie nową ojczyznę. Odcinki specjalne były trudniejsze i bardziej urozmaicone, niż kiedykolwiek wcześniej. Jednym z nowych wyzwań były ciągłe zmiany terenu, które od kierowcy i pilota wymagały dużej umiejętności dostosowywania się. Do tego fani motoryzacji wzdłuż wszystkich etapów codziennie z entuzjazmem witali uczestników. Wspaniała premiera Dakaru w Ameryce Południowej, w której Dieter Depping i ja musieliśmy jednak pogodzić się kilka razy z gorszymi wynikami. Ale tak to już jest w rajdach. Team Volkswagena wykonał doskonałą robotę i w pełni zasłużył na podwójne zwycięstwo.”
Klasyfikacja końcowa
Pozycja; Zespół; Samochód; Czas łączny
1. Giniel de Villiers/ Dirk von Zitzewitz (RPA/D); Volkswagen Race Touareg 2; 48:10.57 godz.
2. Mark Miller/ Ralph Pitchford (USA/ RPA); Volkswagen Race Touareg 2; + 8.59 min.
3. Robby Gordon/ Andy Grider (USA/ USA); Hummer; + 1:46.15 godz.
4. Ivar Tollefsen/ Quin Evans (N/GB); Nissan Navara; + 6:04.34 godz.
5. Krzysztof Hołowczyc/ Jean-Marc Fortin (PL/B); Nissan Navara; + 6:37.49 godz.
6. Dieter Depping/ Timo Gottschalk (D/D); Volkswagen Race Touareg 2; + 8:43.29 godz.
7. Miroslav Zapletal/ Tomas Ourednicek (CZ/CZ); Mitsubishi L200; + 11.03.08 godz.
8. Leonid Novitskiy/ Oleg Tyupenkin (RUS/ RUS); BMW X3; + 13:15.13 godz.
9. Guerlain Chicherit/ Matthieu Baumel (F/F/); BMW X3; +14:49,49 godz.
10. Nani Roma/ Lucas Cruz Senra (E/E); Mitsubishi Racing Lancer; + 17:27.46 godz.
Źródło: Volkswagen, fot. Volkswagen