Czerwony kolor zegarów w Golf MK3
Porada ta ma na celu pomoc w wymianie podświetlenia zegarów VDO w MK III z oryginalnego koloru na jakikolwiek inny kolor
UWAGA !!!
Zegary VDO mogą różnić się konstrukcją budowy w zależności od rodzaju silnika , wyposażenia auta i daty produkcji
Poradę należy traktować jako ogólne wskazówki pomocne podczas demontażu i montażu zegarów w MK III
Folia nadająca się do zmiany podświetlenia nazywa się TRANSLUCENT lub TRANSPARENT – można kupić ją w hurtowniach zaopatrujących firmy robiące reklamy
1- demontaż zegarów z auta:
Aby wyciągnąć zegary z auta należy wykręcić 8 śrub którymi przykręcone są elementy kokpitu – śruby umieszczone są pod zaślepkami oraz ukryte za kratkami nawiewów powietrza
1 – śruba pod trójkątną zaślepką po prawej stronie radia
2 – śruba pod podwójną prostokątną zaślepką po lewej stronie radia – lub pod sterownikiem podgrzewania foteli (wersja z podgrzewanymi fotelami) – przytrzymuje obudowę zegarów
3 – śruba w lewej kratce środkowego nawiewu
4 – śruba w prawej kratce środkowego nawiewu
aby wyciągnąć kratki nawiewów należy skierować je do góry i następnie podważyć delikatnie z boku
śrubokrętem (powinny wyskoczyć z zatrzasków)
5 – śruba pod włącznikiem świateł – (przytrzymuje obudowę zegarów)
6 – śruba w kratce nawiewu powietrza (od strony kierowcy)
7 – śruba w kratce nawiewu powietrza (od strony kierowcy )
8 – śruba pod zaślepka pod kratką nawiewu kierowcy ( zaślepka z kontrolkami ABS’u i AirBag’ów )
osłonę zegarów należy podważyć od dołu i wysunąć w kierunku kierownicy
zostały dwie śruby którymi VDO przykręcone jest do kokpitu – po wykręceniu śrub mocujących zespół wskaźników delikatnie położyć ( tarczami zegarów do dołu) i odczepić kostkę (białego koloru) z wiązką elektryczną która podłączona jest do gniazda na tylnej ściance po lewej stronie obudowy wskaźników – teraz można wysunąć kompletne zegary w kierunku kierownicy
gniazdo wiązki elektrycznej w tylnej ściance VDO
2 – rozkręcanie VDO
wykręcić śruby z obudowy delikatnie podważając śrubokrętem i rozdzielić przednią cześć od tylnej
widok od tyłu VDO
widok zestawu wskaźników po zdjęciu obudowy
3 – demontaż tarcz zegarów zestaw podstawowy (z zegarem analogowym )
należy wymontować pojedynczo wszystkie zegary – mocowanie do płyty elektronicznej wykonane jest na wcisk i wyciągnięcie zegarów nie powinno stanowić żadnego problemu
zestaw rozbudowany ( z MFA ) UWAGAaby bezpiecznie zdemontować zegary z MFA należy najpierw zdjąć wskazówki zegarów ( prędkościomierz i obrotomierz ) i następnie oddzielić zegary od płyty elektronicznej
w tym przypadku silniczki zegarów ( prędkościomierza i obrotomierza ) zostaną w płycie – można będzie wyciągnąć same tarcze z plastikową podstawką obrotomierza i prędkościomierza oraz zespolone z nimi kompletne wskaźniki temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa
w przypadku nie ściągnięcia wskazówek zegarów przed demontażem tarcz istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia silniczków napędzających zegary
4 – demontaż wyświetlaczy i zmiana koloru podświetlenia
wyświetlacz zegarów podstawowych ( z zegarem analogowym )
– należy odkręcić cztery śruby którymi wyświetlacz przykręcony jest do płyty elektronicznej
– odwrócić obudowę wyświetlacza go do góry nogami
– z obudowy wysunąć gumki łączące wyświetlacz z płytą elektroniczną oraz osłonę żarówki podświetlającej z zieloną i białą folią która umieszczona jest bezpośrednio pod szkłem wyświetlacza
– delikatnie wysunąć szklany wyświetlacz
wkręty mocujące wyświetlacz wykręcony wyświetlacz
wyświetlacz – widok od dołu elementy wyświetlacza
Po wymianie folii i podświetleniu zwykłą żarówką efekt powinien być taki :)
wyświetlacze zegarów z MFA
– zdjąć wskazówki zegarów
– odkręcić 8 śrub którymi wyświetlacze przykręcone są do płyty głównej
– delikatnie zdjąć komplet zegarów z wyświetlaczami przebiegu kilometrów oraz MFA
– wyciągnąć wyświetlacze
– wymienić podświetlenie
– oczyścić miejsca styku gumowych łączników wyświetlaczy
– złożyć zegary z powrotem
Wymiana folii podświetlającej blat zegarów
– podważyć (najczęściej białą) obudowę osłaniającą folię zegarów
UWAGA!!! należy podważyć obudowę od przodu zegarów – w innym przypadku istnieje możliwość połamania uchwytów obudowy
– odsunąć obudowę do tyłu zegarów – uważając przy tym aby nie uszkodzić metalowych blaszek zasilających żarówki podświetlenia
– należy wyciąć nową folie na wzór oryginalnej i umocować ją w miejscu poprzedniej
Teraz trzeba tylko wszystko poskładać z powrotem i zamontować w aucie ;)