Akumulatory – dobór, eksploatacja, problemy
Jak wiadomo akumulator w samochodzie jest częścią eksploatacyjną i ulega zużyciu. Prędzej czy później musimy kupić nowy akumulator. Tu pojawia się problem i szereg pytań.
Sama wymiana akumulatora nie powinna stanowić problemu natomiast właściwy dobór akumulatora potrafi przysporzyć problemu. Także dla niektórych właściwa eksploatacja akumulatora to temat tabu.
Informacje zostały zaczerpnięte ze stron producentów.
Akumulator, zwany przez niektórych baterią, to element gromadzący całą energię elektryczną wytwarzaną przez alternator. Akumulator magazynuje energię elektryczną dzięki zachodzącym w nim procesom elektrochemicznym. Te dwa elementy, czyli akumulator i alternator są ze soba związane nierozerwalnie i w zasadzie odpowiadają za działanie całej instalacji elektrycznej samochodu.
I. NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE AKUMULATORA?
1. Należy kupować akumulator w firmowym sklepie lub w sieci autoryzowanych serwisów konkretnej marki. Akumulatory w supermarketach mogą leżakować dłuższy okres co wiąże się ze zmniejszeniem żywotności akumulatora.
2. Zakup rozpoczynamy od sprawdzenia w instrukcji obsługi samochodu jaka bateria jest nam potrzebna.
3. W sklepie warto poradzić się sprzedawcy, jakiej marki akumulator zalecany jest do naszego auta i czy jego parametry są zgodne z naszymi potrzebami. Na akumulatorach łatwo znaleźć ujednolicone oznaczenia typów akumulatora, napięcie znamionowe, pojemność. Należy też skorzystać z załączonej poniżej tabeli doboru akumulatora.
4. Jeżeli sprzedawca twierdzi, że sprzedaje nam tzw. akumulator bezobsługowy, poprośmy o udowodnienie tego (instrukcja, karta gwarancyjna, prospekt reklamowy).
5. Należy szczegółowo sprawdzać, według jakiej normy jest mierzony prąd rozruchowy, bowiem w oznaczeniach najczęściej funkcjonują normy zakładowe (ZN), normy niemieckie (DIN) i amerykańskie (SAE). Zakładają one różne warunki pomiaru. I tak np. dla akumulatora o pojemnosci 55 Ah – prąd rozruchowy według DIN wynosi 266A, a według normy SAE aż 423A.
II. KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD DOTYCZĄCYCH EKSPLOATACJI AKUMULATORA
1. Akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym,
2. Części metalowe powinny być natłuszczone,
3. Przy każdym przeglądzie powinno się zlecić serwisowi kontrolę poziomu i pomiar gęstości elektrolitu (poziom elektrolitu dobrze też czasem samemu sprawdzić w okresach między przeglądami),
4. Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej,
5. Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika),
6. Jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go doładowywać co trzy tygodnie.
III. PRZYCZYNY NIEDOŁADOWANIA
Niedoładowanie może być spowodowane:
1. Złym działaniem prądnicy,
2. Złym działaniem alternatora,
3. Niewłaściwym działaniem regulatora napięcia,
4. Luźnym paskiem klinowym,
5. Ubytkami prądu z instalacji elektrycznej,
6. Zbyt dużej ilości odbiorników prądu,
7. Luźno dokręconymi złączami (klemy),
8. Niesprawnymi, zanieczyszczonymi elektrodami świec zapłonowych,
9. Zbyt małą zawartością elektrolitu,
10. Zasiarczeniem elektrod samej baterii.
O ile kontrolę instalacji elektrycznej powinniśmy powierzyć specjaliście z serwisu, o tyle niektóre czynności eksploatacyjne możemy wykonać sami.
IV. AKUMULATORY W SEZONIE ZIMOWYM
Z nastaniem zimy mogą wystąpić pierwsze kłopoty z rozruchem silnika samochodu.
Nie zawsze winę za te kłopoty ponosi akumulator, ale od jego sprawności w dużej mierze zależy dobry rozruch.
Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora.
Pojemność akumulatora przy danej temperaturze otoczenia jest następujšca:
100% pojemności w temperaturze +25oC,
80% pojemności w temperaturze 0oC,
70% pojemności w temperaturze -10oC,
60% pojemności w temperaturze -25oC.
Dla akumulatorów częściowo rozładowanych pojemności będą proporcjonalnie mniejsze. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami drogowymi. Obniżenie temperatury powoduje również zastyganie oleju.
W skrzyniach korbowej i biegów, wzrastają opory, jakie musi pokonać rozrusznik, rośnie pršd pobierany z akumulatora podczas rozruchu.
Przed sezonem zimowym należy:
1. Sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu ewentualnie uzupełnić poziom i doładować według instrukcji producenta. Należy wykonać to specjalistycznymi urządzeniami w warsztacie elektromechaniki samochodowej. Poziom możemy uzupełniać sami, dolewając wody destylowanej do poziomu. Odstępstwa może stanowić akumulator bezobsługowy który nie przewiduje dostępu eksploatacyjnego. Nie wszystkie typu akumulatorów bezobsługowych są naprawdę bezobsługowe. Tego możemy się dowiedzieć kupując dany akumulator.
2. W samochodach z prądnica prądu stałego, gdzie może występować ujemny bilans energetyczny, w razie potrzeby doładować akumulator poza pojazdem,
3. Przed rozruchem silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór pradu z akumulatora,
4. Jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym,
5. Można też stosować specjalne ocieplacze akumulatora, które są jednak skuteczne najwyżej przez parę godzin po wyłączeniu,
7. Dbać o czystość powierzchni wieczka akumulatora, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samowyładowania.
UWAGA!
Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.
Elektrolit o gęstości 1,10 g/cm3 zamarza w temp. -9oC,
Elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarza w temp. -15oC
V. FAQ
– Czy jest różnica między baterią do samochodu z silnikiem benzynowym, a wysokoprężnym?
– Do diesli są specjalne akumulatory, o większym prądzie rozruchu.
Przy kupnie należy zwracać na to uwagę.
– Jeżeli auto nie jest zbyt wiekowe, a akumulator sprawuje się bez zarzutu, czy mamy coś robić?
– Przede wszystkim – we własnym zakresie – zadbać o jego ‘higienę”. Papierem drobnoziarnistym oczyścić kołki baterii ( plusowy i minusowy) i zaciski (klemy). Ponadto, warto na najbliższej stacji serwisowej zbadać stan naładowania i poziom elektrolitu.
– Co oznacza, że akumulatory są bezobsługowe?
– Większość producentów oznacza swoje akumulatory jako bezobsługowe.
W rzeczywistości jest tylko kilka firm sprzedających baterie, które nie wymagają
jakiejkolwiek ingerencji z zewnatrz.
– Co zrobić ze starym akumulatorem?
– Większość kierowców, pozbywa się starego akumulatora wyrzucając go na śmietnik. Zawarty w nim kwas i związki ołowiu nie tylko maja szkodliwy wpływ na środowiska, ale także stwarzają ryzyko wypadku. Dlatego zawsze kupując nową baterię warto się zapytać w sklepie, co zrobić ze starym akumulatorem.
Firma Centra za pośrednictwem niektórych dystrybutorów, prowadzi akcję skupu
zużytych akumulatorów. Oddając stary akumulator, uzyskuje się 5% rabatu przy
zakupie nowego.
– Niedawno rozładował mi się akumulator. Żeby uruchomić auto, poprosiłem przygodnego kierowcę, by wziął mnie na hol i pomógł uruchomić silnik. To działanie było bezskuteczne. Silnik zaskoczył dopiero kiedy kolejny kierowca dał mi prąd ze swego akumulatora. Na jakiej zasadzie to działa?
– Jeżeli akumulator jest rozładowany, można do uruchomienia silnika użyć
awaryjnie akumulator innego pojazdu. W związku z tym warto wozić ze sobą
specjalne przewody, które można kupić prawie w każdym sklepie motoryzacyjnym.
Przewody podłączamy w następującej kolejności. Jeżeli “minus” jest załączony do masy,
najpierw zakładamy zacisk przewodu na “plus” akumulatora, z którego mamy brać prąd.
Następnie drugi zacisk przewodu mocujemy na “plusie” pojazdu, którego silnik
ma być uruchomiony.
“Minus” akumulatora, z którego bierzemy prąd, podłączamy do masy
w samochodzie uruchamianym.
Koniecznie trzeba pamiętać, by oba samochody nie stykały się w trakcie całej operacji.
Silnik pojazdu, z którego bierzemy prąd nie powinien pracować w trakcie podłączania przewodów. Należy go natomiast uruchomić i trzymać na nieco podwyższonych obrotach w czasie
“pożyczania” prądu.
VI. AKUMULATORY CENTRA
CENTRA FUTURA
FUTURA została stworzona z myślą o nowoczesnych autach charakteryzujących się zwiększonym zapotrzebowaniem na moc rozruchową wynikającą ze specyficznego użytkowania samochodu (jazda na krótkich odcinkach, częste gaszenie silnika i ponowny rozruch, parkowanie na wolnym powietrzu, auta z silnikiem Diesla).
Doskonałe parametry akumulatorów FUTURA pomagają uruchomić auto w praktycznie każdych warunkach atmosferycznych, z dużymi wahaniami temperatur i innymi niekorzystnymi czynnikami pogody.
FUTURA to akumulatory polecane kierowcom ceniącym najwyższy komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Wyprodukowaliśmy je wykorzystując najnowocześniejsze technologie, z dbałością o każdy detal.
Korzyści z użytkowania Centry FUTURA:
– najlepsze parametry rozruchowe
– technologia Ca/Ca (dłuższy okres przechowywania bez konieczności doładowywania i utraty parametrów)
– najwyższy komfort i bezpieczeństwo
– konstrukcja wieczka STS lid zaprojektowane w sposób zapewniający maksymalną ochronę przed wyciekiem elektrolitu)
– ochrona przed zapłonem (centralny system odgazowania chroni przed zapłonem spowodowanym czynnikami zewnętrznymi)
– magiczne oczko (użyteczny wskaźnik stanu naładowania)
– całkowicie bezobsługowe (wg normy EN)
– pakiet Centra Assistance
– 3 lata gwarancji
CENTRA PLUS
Do produkcji akumulatorów serii PLUS wykorzystujemy najnowocześniejsze technologie produkcji wsparte wiedzą i doświadczeniem współpracujących z nami czołowych producentów samochodów osobowych. Dzięki takiemu podejściu potrafimy sprostać wysokim wymaganiom użytkowników większości aut.
Tajemnica popularności akumulatora Centra PLUS tkwi w jego parametrach, które zapewniają rozruch samochodu w każdych, również niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Rekomendujemy go użytkownikom aut ze standardowym i bogatszym wyposażeniem, dla których skuteczny rozruch to istotny element.
Korzyści z użytkowania Centry PLUS:
– doskonałe parametry rozruchowe
– wysoki standard bezpieczeństwa (specjalna konstrukcja wieczka (manifold lid) umożliwia skuteczną redukcję zbędnych gazów)
– technologia Ca/Ca (dłuższy okres przechowywania bez konieczności doładowywania i utraty parametrów)
– magiczne oczko (użyteczny wskaźnik stanu naładowania)
– całkowicie bezobsługowe (wg normy EN)
CENTRA STANDARD
To akumulator obecny na rynku od wielu lat. Cenne doświadczenia zdobyte przy jego produkcji wykorzystaliśmy tworząc kolejne serie naszych akumulatorów. Produkowany zgodnie z międzynarodowymi normami, w oparciu o najlepsze i bezpieczne technologie łączy tradycję z nowoczesnością. Centra STANDARD to akumulator dedykowany autom z podstawowym wyposażeniem.
Korzyści z użytkowania Centry STANDARD:
– dobre parametry rozruchowe
– technologia Ca/Ca (dłuższy okres przechowywania bez konieczności doładowywania i utraty parametrów)
– bezpieczeństwo (system odprowadzania nadmiaru gazów)
TABELA DOBORU AKUMULATORÓW CENTRA
RODZAJE MOCOWAŃ AKUMULATORÓW CENTRA
VII. AKUMULATORY BOSCH
BOSCH SILVER
– całkowita bezobsługowość – akumulator wystarczy zamontować
i można o nim zapomnieć
– 20% dłuższy okres użytkowania
– odporność na bardzo niskie temperatury
– odporność na częste cykle ładowania i rozładowania
wyeliminowanie kontaktu użytkownika z elektrolitem – bezpieczeństwo użytkowania
Srebro jako składnik budowy akumulatora.
w konstrukcji Bosch Silver technologia wykorzystująca stop srebra pozwala w pełni odpowiedzieć na wymagania nowoczesnych samochodów. Obecność srebra w drobnokrystalicznym stopie, z którego wykonano kratkę akumulatora oznacza zmniejszenie oporu właściwego kratki, polepszenie przewodności prądu, zwiększenie odporności płyt na korozję, zminimalizowanie zużycia wody z elektrolitu, a co za tym idzie wyeliminowanie konieczności obsługi akumulatora przez użytkownika i wydłużenie okresu użytkowania.
Bosch DIN – akumulator hybrydowy
Połączenie najlepszych cech dwóch różnych technologii.
Akumulator Bosch DIN łączy w sobie najlepsze cechy tradycyjnych akumulatorów ołowiowo-antymonowych oraz całkowicie bezobsługowych akumulatorów wapniowo-wapniowych.
Płyta dodatnia, jak w akumulatorze tradycyjnym, zbudowana jest ze stopu ołowiu z antymonem, co daje akumulatorowi większą odporność mechaniczną i znacznie ogranicza korozję płyt.
Płyta ujemna natomiast zawiera domieszkę wapnia, co znacznie zmniejsza zużycie wody z elektrolitu i tym samym ogranicza konieczność obsługi akumulatora.
Bosch DIN
– Technologia hybrydowa – innowacyjne połączenie stopów antymonu, ołowiu i wapnia
– Wydłużony okres użytkowania (zmniejszony ubytek elektrolitu)
– Pełna moc rozruchu w niskich temperaturach
– Łatwa kontrola poziomu elektrolitu dzięki otworom w pokrywie obudowy
– Bezobsługowy według normy DIN
– Konstrukcja kratki optymalizująca przepływ prądu
– Ergonomiczne uchwyty
– Akumulator posiada Certyfikat ISO 9001
Bosch TECMAXX
Tam gdzie inny akumulator nie daje sobie rady Bosch TECMAXX znajduje swoje zastosowanie. Nowatorska technologia bazująca na drobnokrystalicznym stopie srebra czyni z tego akumulatora bez mała niewyczerpane źródło energii. Dlatego nawet w ekstremalnych temperaturach Bosch TECMAXX rozporządza pełną mocą startową, zużywając przy tym tylko śladowe ilości wody z elektrolitu i zachowując wyjątkową odporność na korozję płyt. Wynikające z tego minimalne samorozładowanie powoduje, że Bosch TECMAXX jest absolutnie bezobsługowy.
Tak duża wydajność i zero obsługi – ten akumulator zarabia na siebie sam!
Bosch TECMAXX
– W 100% bezobsługowy – zamontuj i zapomnij
– Stop srebra – rezerwy energii dla ekstremalnych obciążeń
– 100% niezawodności – wyjątkowo odporny na częste cykle obciążeń
– Power Control System – praktyczny wskaźnik do szybkiej oceny stanu naładowania akumulatora
– 100%-owe zabezpieczenie przed wyciekiem elektrolitu przy kącie przechylenia nawet do 90°
– Labiryntowa pokrywa z centralnym systemem odgazowania i ochroną przed iskrą zwrotną -umożliwia bezpieczny montaż we wnętrzu samochodu.
– Łatwy transport i montaż dzięki ergonomicznym uchwytom
– Mała liczba typów – ogranicza koszt magazynowanych akumulatorów
NUMERACJA I PARAMETRY AKUMULATORÓW BOSCH SILVER w PROGRAMIE STANDARD
http://www.boschsilver.pl/numeracja_parametry.asp?rodzaj=benzyna
http://www.boschsilver.pl/numeracja_parametry.asp?rodzaj=diesel
INFORMACJE ZACZERPNIĘTE ZE STRON PRODUCENTÓW
Będę wdzięczny za jakiekolwiek podpowiedzi i sugestie na temat porady którą postaram się na bieżąco aktualizować.