Magiczne W8
“Magiczne W8 w Passacie 3BG.”
Po przeszło sześćdziesięciu latach pełnej sukcesów obecności na rynku producent samochodów z Wolfsburga otwiera nowy rozdział historii.
Wprowadzając do swojej oferty Passata W8, pierwszy ośmiocylindrowy model tej marki, Volkswagen rozpoczyna szeroko zakrojoną ofensywę w segmencie samochodów klasy wyższej. Passat W8 o mocy 202 kW/275 KM spełnia przy tym dwa zadania. Po pierwsze jest zapowiedzią Volkswagena Phaetona – luksusowej limuzyny marki Volkswagen. Po drugie uzupełnia ofertę cieszących się dużym zainteresowaniem modeli V6.
W grupie samochodów segmentu B modele Passata z silnikami V6 już od wielu lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem (w roku 2000 sprzedano na świecie ponad 75.000 Passatów z silnikami V6). Jednak Passat W8, ze względu na swój całkowicie nowy silnik oraz układ napędowy został zakwalifikowany do klasy wyższej. Kolejną cechą, nadającą temu modelowi specjalny status, jest montowany seryjnie napęd na cztery koła. Połączenie komfortu, techniki napędu i korzystnej ceny zapewnia nowemu Passatowi W8 wyjątkową pozycję wśród samochodów klasy wyższej. Już tylko ze względu na ten fakt stanowi on doskonałą alternatywę dla modeli z silnikami 6-cylindrowymi. Cena produkowanych przez konkurencję samochodów z 8-cylindrowymi jednostkami napędowymi jest wyższa, niż cena Passata W8. Podobnie jak modele z silnikami o niższej mocy, także Passat W8 dostępny jest w wersji Variant.
Passat W8 wprowadza markę Volkswagen do nowej klasy Zadaniem nowego Passata W8 jest spełnienie życzeń szczególnie wymagających klientów. Badania na rynku amerykańskim wykazały, iż niezwykle duża ilość klientów widzi w modelu ośmiocylindrowym długo wyczekiwane uzupełnienie dotychczasowej oferty.
W segmencie C sprzedano w Europie w roku 2000 około 710.000 samochodów, z tego przeszło 282.000 w Niemczech. W związku z pojawieniem się nowego modelu Passata, Volkswagen oczekuje zwiększenia swojego udziału w tym rynku nawet o 70 procent. W roku 2002 spodziewana jest sprzedaż na poziomie ok. 10.000 sztuk – połowa limuzyn i połowa wersji Variant.
Według analiz Volkswagena około 50% kierowców Passata W8 będzie rekrutowało się z dotychczasowych klientów klasy wyższej, trochę więcej niż jedna trzecia przejdzie z segmentu B. Główną grupą docelową są kadry kierownicze ze średnich i dużych przedsiębiorstw, przedstawiciele wolnych zawodów, właściciele firm oraz klienci indywidualni o wysokich wymaganiach. Energiczne przyspieszanie, duża moc maksymalna i równomierna praca silnika.
Nowa jednostka napędowa w szczegółach: najnowszy model Volkswagena Passata posiada nowy, skonstruowany od podstaw silnik 8-cylindrowy. Jednostka W8 z 4,0 litrów pojemności skokowej rozwija moc 202 kW/275 KM przy 6000 obr/ min, a od 2750 obr/min dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 370 Nm. Ta 32- zaworowa jednostka napędowa łączy nieskrępowane rozwijanie mocy z absolutnie równomierną, pozbawioną drgań pracą. Dzięki swojej charakterystyce spełnia jednocześnie wymagania stawiane dynamicznemu silnikowi sportowemu, jak również komfortowej jednostce napędowej.
Inżynierowie Volkswagena ograniczyli elektronicznie maksymalną prędkość nowego modelu Passata do 250 km/h. Limuzyna z manualną skrzynią biegów przyspiesza od O do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy, a wersja Variant w 6,8 sekundy. Modele z automatyczną skrzynią biegów tiptronic potrzebują odpowiednio 7,8 i 8,1 sekundy.
Średnie zużycie paliwa, przy zachowaniu najsurowszych europejskich norm emisji spalin EU4, wynosi dla limuzyny – zarówno z manualną, jak i z automatyczną skrzynią biegów tiptronic wynosi 13,1 litra na 100 km, natomiast dla wersji Variant z powodu nieco innej aerodynamiki 13,2 litra. Nowoczesna technologia Volkswagena: cylindry w układzie W i 4 wałki wyrównoważające.
Silnik W8 zbudowany jest z dwóch modułów V4 ustawionych względem siebie pod kątem 72° stopni. Wewnętrzny kąt rozstawu cylindrów wynosi 15°. Właśnie to podwójne “V” tworzy układ W cylindrów silnika. W silniku W8, obok pięciokrotnie podpartego wału korbowego, obraca się sześć innych wałków. Cztery z nich stanowią górne wałki rozrządu wykonane w technologii formowania wysokociśnieniowego, napędzane łańcuchami jednorzędowymi przez wałek pośredni. Dr Martin Winterkorn zarządzający działem badawczym i rozwojowym Volkswagena uzupełnia dalsze szczegóły konstrukcyjne:
“Każda głowica cylindrów posiada po jednym wałku zaworów ssących i jednym wałku zaworów wydechowych. Zmniejszenie tarcia uzyskano dzięki uruchamianiu zaworów przez dźwigienki rolkowe. Decydujący dla niewiarygodnie korzystnego przebiegu momentu obrotowego jest fakt, że wałki rozrządu zaworów ssących mogą być przestawiane bezstopniowo o 52° obrotu wału korbowego, a wałki zaworów wydechowych o 22°.” Zastosowanie rezonansowego kolektora ssącego z aluminium stanowi dopełnienie kompleksu rozwiązań służących perfekcyjnemu rozwijaniu mocy. Za wyjątkowo spokojną pracę silnika do maksymalnych obrotów wynoszących 6400 na min odpowiadają między innymi dwa wałki wyrównoważające, pracujące w układzie Lancaster, które poprawiają wyrównoważenie mas.
Wałki te są rozmieszczone jeden na drugim, symetrycznie względem środka wału korbowego i obracają się w kierunku przeciwnym do siebie z podwójną prędkością wału korbowego, przy czym wałek górny napędzany jest bezobsługowym paskiem zębatym. Wał korbowy jest wykonany z wysokiej jakości stali ulepszonej cieplnie. Dzięki przesuniętym o 18° czopom korbowym może być on traktowany jako “płaski” wał o kolejności zapłonu 1-5-2-6-4-8-3-7, co jest cechą charakterystyczną silników dużej mocy. Skrzynia korbowa silnika wykonana jest również z aluminium, co pozwala zaliczyć silnik W8 ważący 190 kilogramów do wyjątkowo lekkich silników 8- cylindrowych. 420 milimetrów długości, 710 milimetrów szerokości i 683 milimetry wysokości to wymiary tej wyjątkowo zwartej konstrukcji. Jednostka napędowa zamontowana została wzdłużnie, przed osią przednią. Takie umiejscowienie silnika umożliwia przeniesienie napadu na oś przednią bez bocznego wału napędowego, który ograniczałby przestrzeń dla nóg kierowcy. Sześć biegów manualnych lub pięciostopniowy automat typu Tiptronic Manualna skrzynia biegów typu C90 zestopniowana sportowo należy do wyposażenia seryjnego Passata W8. Zaprojektowana do przeniesienia 400 Nm momentu obrotowego, dysponuje rezerwą nawet w połączeniu z mocnym silnikiem 8- cylindrowym. Skrzynia ta wyróżnia się dokładnym prowadzeniem elementów włączających i precyzyjnym dozowaniem siły włączania biegów. Montowana na życzenie automatyczna pięciostopniowa przekładnia tiptronic różni się od manualnej skrzyni biegów nieco dłuższymi przełożeniami. Pracuje ona z hydraulicznym sprzęgłem mostkującym przekładnik momentu i z dodatkowym układem manualnego przełączania biegów.
Nieskrępowana moc musi zostać przeniesiona na nawierzchnię drogi. Dlatego już na wstępie prac projektowych nad Passatem W8 zdecydowano się na napęd na 4 koła. Układ napędowy nazywa się wprawdzie 4 Motion, jednak w przypadku Passata nie oznacza tego samego rodzaju przeniesienia napędu, jak w Golfie, Borze czy Sharanie, gdzie 4 Motion korzysta ze sprzęgła Haldex. W Passacie W8 permanentny napęd na 4 koła pracuje z samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsena. W normalnych warunkach jazdy rozdziela on równomiernie siłę napędową między koła przednie i tylne. W ten sposób siła napędowa przypadająca na jedno koło jest o połowę mniejsza niż w samochodach z napędem na oś tylną. Ma to pozytywny wpływ na wartości sił prowadzenia bocznego. Rezultat: Passat W8 jedzie jak po szynach. Napęd na cztery koła ujawnia swój pełen potencjał dopiero podczas przyspieszania z pełną mocą lub na śliskim podłożu. W takim przypadku mechanizm różnicowy Torsena przydziela siłę napędową tym kołom, które wykazują lepszą przyczepność.
Przy prędkościach jazdy poniżej 40 km/h cztery elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego (EDS) zapobiegają obracaniu się poszczególnych kół na śliskiej nawierzchni przez przyhamowanie obracającego się koła. Elektroniczne systemy regulacji udoskonalają komfortowe i dynamiczne podwozie.
Bogaty system bezpieczeństwa czynnego Passata W8 dopełniają ABS i elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, łącznie ze zintegrowaną regulacją przeciwpoślizgową ASR. Układ ESP ingeruje w razie konieczności nie tylko w układ hamulcowy, lecz także w system zarządzania pracą silnika. Zupełnie nową konstrukcją jest asystent hamowania należący również do wyposażenia seryjnego. Rozpoznaje on za pomocą czujników sytuacje awaryjne, w których kierowca naciska pedał hamulca szybciej niż zwykle i sam przeprowadza bezkompromisowe, pełne hamowanie. W porównaniu z człowiekiem, który z reguły hamuje zbyt wolno, asystent pozwala skrócić drogę hamowania o kilka metrów, które mogą być decydujące. Układ hamulcowy dzięki czterem wewnętrznie wentylowanym, powiększonym tarczom hamulcowym został przystosowany do maksymalnych obciążeń. Podstawę gwarantującą bezpieczne, dynamiczne a jednocześnie komfortowe podróżowanie Passatem W8 stanowi podwozie, które spełnia bardzo wysokie wymagania. Na osi przedniej Volkswagen zastosował zawieszenie czterowahaczowe z kolumną resorująco-amortyzującą, zaś oś tylna pracuje z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz sprężynami śrubowymi i amortyzatorami.
Swoje mocne strony podwozie wykazuje zwłaszcza podczas szybkiej jazdy – po krętych odcinkach dróg Passat W8 porusza się z niewzruszonym spokojem. Swój udział ma w tym wspomaganie układu kierowniczego. Jest ono szczególnie precyzyjne wokół położenia środkowego kierownicy, dając jednak poczucie spokojnego panowania nad pojazdem. Przekonywujący jest również doskonały komfort toczenia kół – ani długie pofalowania drogi, ani krótkie garby poprzeczne nie zakłócają spokojnej jazdy. Właściwości aero-akustyczne poprawione w celu minimalizacji szumów powietrza oraz staranne wytłumienie dźwięków pozwalają na odprężenie podczas długich podróży.
Passat W8 posiada dopracowane pod każdym względem nadwozie. Nie tylko wyróżnia się ono wysokim poziomem komfortu i bezpieczeństwa, ale stanowi także podstawę dla uzyskania doskonałych właściwości jezdnych. Ze względu na zwiększoną moc silnika, konstruktorzy w wielu miejscach dodatkowo wzmocnili całkowicie ocynkowane nadwozie, które już wcześniej charakteryzowało się dużą sztywnością. Wzmocnione zostały progi boczne, słupki B wraz ze wzmocnieniami dachowymi, tunel środkowy, elementy drzwi chroniące podróżujących podczas zderzeń bocznych, górne podłużnice i błotniki wewnętrzne. Sztywność skręcania osiągnęła w Passacie W8 doskonałą wartość 24 000 Nm /stopień, częstotliwość drgań własnych wynosi 49 herców. Co to oznacza, kierowca sarn może przekonać się na odcinkach dróg o złej nawierzchni.
W ramach konsekwentnie realizowanej filozofii zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa Volkswagen wyposażył Passata W8 w obszerny pakiet elementów bezpieczeństwa biernego. Dwie poduszki przednie i dwie poduszki boczne oraz kurtyny chroniące głowę należą do wyposażenia seryjnego.
Aktywny system pasów bezpieczeństwa z napinaczami z przodu i z tyłu uzupełnia działanie poduszek powietrznych. Sterowany przez magistralę danych komputer zarządzający siecią pokładową odłącza w razie zderzenia dopływ paliwa i otwiera zamek centralny.
O bezpieczeństwie i komforcie świadczy między innymi przestronność wnętrza samochodu. Także pod tym względem Passat W8 nie zmusza kierowców do żadnych kompromisów. Zarówno długość (4,70 m), jak i szerokość (1,75 m) dowodzą, że aspiracje Passata do klasy wyższej są w pełni uzasadnione. Wysokość 1,46 m zapewnia wystarczającą odległość między oparciem fotela i dachem, a długi rozstaw osi (2,70 m) wraz z odpowiednio ukształtowanym nadwoziem gwarantuje dużą przestronność wnętrza.
Oto kilka szczegółowych danych dotyczących wymiarów. Odległość od pedału hamulca do oparcia przedniego fotela wynosi 1 136 mm, a od oparcia przedniego fotela do oparcia kanapy tylnej może wynieść nawet 903 mm, w wersji Variant – 900 mm. Szerokość na wysokości łokci z przodu – 1 466 mm, z tyłu – 1 440 mm. Odległość od siedziska fotela do dachu w limuzynie wynosi z przodu 1 006 mm, z tyłu 955 mm, w wersji Variant 1 011 mm i 1010 mm . Bezpiecznie i wygodnie mogą podróżować w Passacie W8 także dzieci. Na życzenie model ten może być wyposażony w dwa zintegrowane w tylnej kanapie foteliki dla dzieci. Przygotowanie do montażu fotelików ISOFIX należy do wyposażenia seryjnego. Jeżeli foteliki nie są potrzebne, można je z łatwością schować w dużym bagażniku Passata W8.
Bagażnik limuzyny ma pojemność 400 litrów, Passat W8 Variant oferuje 450 litrów (do dolnej krawędzi bocznych okien). Po złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy tylnej w modelu Variant otrzymamy pojemność 1545 litrów, a maksymalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi wtedy 1744 mm. Przestrzeń ładunkowa może zostać na życzenie oddzielona od części pasażerskiej specjalną siatką. Pokrywa bagażnika w obu wersjach nadwozia jest otwierana pilotem zintegrowanym z kluczykiem. Passat W8 prezentuje się szlachetnie i jest indywidualistą. Wskaźniki przyrządów zostały na nowo wyskalowane, strzałka prędkościomierza może osiągnąć 300 km/h. Delikatne chromowane listwy oddzielają czarną, górną część kokpitu i tapicerki drzwi od części dolnej, dopasowanej kolorystycznie do obicia foteli. Konsola środkowa, podobnie jak obudowa przycisków elektrycznie podnoszonych szyb i klamki, może być wykonana z prawdziwego, lakierowanego na wysoki połysk drewna orzechowego lub Vavona.
Także komfortowe fotele podkreślają swoją tapicerką ekskluzywny charakter wnętrza – ich środkowa część pokryta jest tkaniną, boki natomiast skórą. Dźwignia hamulca ręcznego, osłona dźwigni zmiany biegów oraz obręcz kierownicy wykonane są ze skóry. Dzięki wytłumieniu silikonem pokrywa zamykanego na kluczyk schowka otwiera się bezszelestnie. Dywaniki ze szlachetnego weluru oraz pasy bezpieczeństwa dopasowane są kolorystycznie do tapicerki foteli.
Passat W8 wyróżnia się również swoim wyglądem zewnętrznym. Przy osłonie chłodnicy, na bocznych listwach ochronnych, przy oknach i pod tylnymi światłami znalazły się dodatkowe listwy chromowane. Do tego dochodzą dwie chromowane końcówki rur wydechowych, montowane seryjnie reflektory “bi-xenon”, światła przeciwmgielne oraz 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich “Madras” z oponami o sportowych wymiarach 225/45 R 17.
Reflektory “bi-xenon” i klimatyzacja Climatronic bez dopłaty Wyposażenie podstawowe to wyposażenie kompletne – ta zasada pasuje do Passata W8 lepiej, niż do jakiegokolwiek innego pojazdu tej klasy. Wyjątkowym elementem wyposażenia seryjnego są reflektory “bi-xenon”. Te najnowocześniejsze na świecie reflektory samochodowe emitują światła drogowe, a ruchoma przesłona umożliwia ich przełączenie na światła mijania. Te doskonale oświetlające drogę reflektory zużywają o 1/3 energii mniej, niż tradycyjne światła.
Istotną rolę odgrywa wyposażenie funkcjonalne. Montowana seryjnie klimatyzacja Climatronic utrzymuje we wnętrzu pojazdu wybraną temperaturę, wielofunkcyjny wyświetlacz przekazuje takie informacje, jak średnie zużycie paliwa, czy zasięg kilometrów, które można pokonać na pozostałym w zbiorniku paliwie, a system alarmowy nadzoruje wnętrze. Do wyposażenia seryjnego należą także boczne i przednie poduszki powietrzne, kurtyna powietrzna oraz otwierający bagażnik pilot zintegrowany z kluczykiem.
Bogate wyposażenie dodatkowe umożliwia dostosowanie Passata W8 do indywidualnych życzeń właściciela. Jeżeli ktoś nie lubi zmieniać biegów, może wybrać pięciostopniową przekładnię automatyczną tiptronic. Ten, kto chciałby poczuć się jak w sali koncertowej, może wybrać jeden z dwóch różnych odtwarzaczy CD, jeden z dwóch modeli radia oraz cyfrowy pakiet nagłośnieniowy.
Dwa radia są zintegrowane z systemem nawigacji satelitarnej, jeden z nich posiada kolorowy ekran i może być rozszerzony o moduł TV. Jeżeli ktoś chce mieć jeszcze większy komfort klimatyczny, może zdecydować się na rozsuwany dach Solar z automatycznie włączaną wentylacją pozwalającą na obniżenie temperatury we wnętrzu pojazdu nawet o 20°C – także przy wyłączonym silniku, lub roletę przeciwsłoneczną na tylnej szybie w limuzynie. Ponadto do wyboru są także komfortowe fotele pokryte skórą “Feinnappa”, sportowe fotele Recaro w skórze Alcantara lub skórze Feinnappa oraz elektryczna, ośmiopunktowa regulacja foteli z funkcją pamięci ustawienia. Listę wyposażenia dodatkowego uzupełniają takie elementy, jak: kierownica sportowa wykończona drewnem orzechowym lub drewnem Vavona, skórzana multifunkcyjna kierownica oraz pakiet zimowy z podgrzewanymi siedzeniami z przodu i z tyłu.
źródło: vw.pl
Tapety na pulpit związane z Passatem W8: