Audi A4 B6
Dane techniczne Audi A4 drugiej generacji (B6), lata produkcji 2000 – 2004
Silniki diesla:
Silnik | 1.9TDI 100KM | 1.9TDI 115KM |
1.9TDI 130KM |
2.5TDI 155KM |
2.5TDI 163KM |
2.5TDI 180KM |
Lata produkcji | 04.2001 – 05.2004 | 06.2004 – 12.2004 | 11.2000 – 12.2004 | 12.2000 – 06.2002 | 07.2002 – 12.2004 | 12.2000 – 12.2004 |
Pojemność skokowa [cm3] |
1896 | 1896 | 1896 | 2496 | 2496 | 2496 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) |
79,5 x 95,5 | 79,5 x 95,5 | 79,5 x 95,5 | 78,3 x 86,4 | 78,3 x 86,4 | 78,3 x 86,4 |
Cylindry / zawory | 4 / 8 | 4 / 8 | 4 / 8 | 6 / 24 | 6 / 24 | 6 / 24 |
Moc kW/KM przy obrotach |
74/100 4000 |
85/115 4000 | 96/130 4000 | 114/155 4000 | 120/163 4000 |
132/180 4000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min |
250/ 1900 |
285/ 1900 | 310/ 1900 | 310/ 1400- 3500 | 310/ 1400- 3600 |
370/ 1500- 2500 |
Prędkość maksymalna |
195 | 201 | 210 | 221 | 227 | 228 |
Skrzynia biegów | 5-bieg | 5-bieg | 6-bieg | 6-bieg | 6-bieg | 6-bieg |
Przyspieszenie 0-80, 0-100km/h | -/12,1 | -/11,2 | -/9,9 | -/9,4 | -/8,9 | -/8,4 |
Zużycie paliwa miasto |
7,0 | 7,5 | 7,5 | 9,7 | 9,7 | 11,1 |
Zużycie paliwa poza miastem |
4,5 | 4,5 | 4,4 | 5,3 | 5,3 | 5,9 |
Zużycie paliwa średnio |
5,4 | 5,7 | 5,5 | 6,8 | 6,8 | 7,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 146 | 151 | 149 | 184 | 184 | 211 |
Norma spalin | Euro3 | Euro4 | Euro3 | Euro3 | Euro3 | Euro3 |
Masa własna pojazdu (kg) | 1450 | 1470 | 1470 | 1585 | 1585 | 1590 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) |
1925 | 1945 | 1945 | 2060 | 2060 | 2140 |
Oznaczenie literowe silnika | ABV | BKE | AWX, AVF | AYM | BFC, BCZ, BDG | AKE, BDH, BAU |
Norma oleju silnikowego | VW 505.01 | VW 505.01 | VW 505.01 | VW 505.01, VW 505.00 | VW 505.01, VW 505.00 | VW 505.01, VW 505.00 |
Olej silnikowy (l) | 3,5 | 3,8 | 3,8 | 5,4 | 5,4 | 5,4 |
Płyn spryskiwaczy (l) | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Zbiornik paliwa (l) | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
UWAGI: Masa własna podana dla modelu podstawowego ze zbiornikiem paliwa napełnionym do 95%, bez kierowcy i z wyposażeniem podstawowym, w wersji sedan, z napędem na przednią oś.
Silniki benzynowe:
Silnik | 1.6 102KM |
1.8T 150KM |
1.8T170KM | 1.8T190KM |
2.0 130KM |
2.0FSI 150KM |
Lata produkcji | 12.2000 – 12.2004 | 12.2000 – 06.2002 | 07.2002 – 12.2004 | 11.2002 – 12.2004 | 12.2000 – 11.2004 | 06.2001 – 12.2004 |
Pojemność skokowa [cm3] |
1595 | 1781 | 1781 | 1871 | 1984 | 1984 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) |
81,0 x 77,4 | 81,0 x 86,4 | 81,0 x 86,4 |
81,0 x 86,4 | 82,5 x 92,8 | 82,5 x 92,8 |
Cylindry / zawory | 4 / 8 | 4 / 20 | 4 / 20 | 4 / 20 | 4 / 20 | 4 / 16 |
Moc kW/KM przy obrotach |
75/102 5600 | 110/150 5700 | 120/163 5700 |
140/190 5700 | 96/130 5700 | 110/150 6000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min |
148/ 3800 | 210/ 1750- 4600 | 225/ 1950- 4700 |
240/ 1980- 5400 | 195/ 3300 | 200/ 3250- 4250 |
Prędkość maksymalna |
190 | 222 | 228 | 237 | 212 | 218 |
Skrzynia biegów | 5-bieg | 5-bieg | 5-bieg | 6-bieg | 5-bieg | 5-bieg |
Przyspieszenie 0-80, 0-100km/h | -/12,6 | -/8,9 | -/8,6 | -/8,2 | -/9,9 | -/9,6 |
Zużycie paliwa miasto |
10,8 | 11,3 | 11,3 | 11,8 | 11,4 | 9,9 |
Zużycie paliwa poza miastem |
6,0 | 6,4 | 6,5 | 6,7 | 5,9 | 5,4 |
Zużycie paliwa średnio |
7,7 | 8,2 | 8,2 | 8,6 | 7,9 | 7,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 185 | 197 | 197 | 206 | 190 | 170 |
Norma spalin | Euro4 | Euro4 | Euro4 | Euro4 | Euro4 | Euro4 |
Masa własna pojazdu (kg) | 1370 | 1455 | 1455 | 1470 | 1385 | 1425 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) |
1845 | 1930 | 1930 | 1945 | 1860 | 1900 |
Oznaczenie literowe silnika | ALZ | AVJ | BFB | BEX | ALT | AWA |
Norma oleju silnikowego | VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
Olej silnikowy (l) | 3,6 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 4,2 | 3,7 |
Płyn chłodniczy (l) | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Zbiornik paliwa (l) | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
UWAGI: Masa własna podana dla modelu podstawowego ze zbiornikiem paliwa napełnionym do 95%, bez kierowcy i z wyposażeniem podstawowym, w wersji sedan, z napędem na przednią oś.
Silniki benzynowe:
Silnik | 2.4 170KM |
3.0 220KM |
4.2 344KM S4 |
Lata produkcji | 06.2001 – 01.2005 | 12.2000 – 12.2004 | 03.2003 – 12.2004 |
Pojemność skokowa [cm3] |
2393 | 2976 | 4163 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) |
81,0 x 77,4 | 82,5 x 92,8 | 84,5 x 92,8 |
Cylindry / zawory | 6 / 30 | 6 / 30 | 8 / 40 |
Moc kW/KM przy obrotach |
125/170 6000 | 162/220 6300 | 253/344 7000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min |
230/ 3200 | 300/ 3200 | 410/ 3500 |
Prędkość maksymalna |
226 | 245 | 250 |
Skrzynia biegów | 5-bieg | 5-bieg | 6-bieg |
Przyspieszenie 0-80, 0-100km/h |
-/8,8 | -/6,9 | -/5,6 |
Zużycie paliwa miasto |
13,6 | 13,7 | 19,5 |
Zużycie paliwa poza miastem |
7,2 | 7,1 | 10,2 |
Zużycie paliwa średnio |
9,5 | 9.5 | 13,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 228 | 228 | 321 |
Norma spalin | Euro4 | Euro4 | Euro4 |
Masa własna pojazdu (kg) | 1515 | 1505 | 1660 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) |
1990 | 1980 | 2210 |
Norma oleju silnikowego | VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
VW 500.00, VW 502.00, VW 501.01 |
|
Oznaczenie literowe silnika | BDV | ASN | BBK |
Olej silnikowy (l) | 5,7 | 6,3 | 6,0 |
Płyn chłodniczy (l) | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
Zbiornik paliwa (l) | 70 | 70 | 70 |
UWAGI: Masa własna podana dla modelu podstawowego ze zbiornikiem paliwa napełnionym do 95%, bez kierowcy i z wyposażeniem podstawowym, w wersji sedan, z napędem na przednią oś. dla modeli poliftowych. (nie dotyczy modeli S4)
Opis skrzynki z bezpiecznikami Audi A4 B6
Opis modelu:
Stylistyka
Czystość formy i precyzja to cechy, które zdominowały wygląd zewnętrzny Audi A4. Podstawowy środek artystyczny, którym posłużył się zespół stylistów Audi kierowany przez Petera Schreyera, to redukcja linii. Co charakteryzuje ten język formy? Już na pierwszy rzut oka zauważymy doskonale dobrany stosunek dużych, wyraźnie zaznaczonych płaszczyzn nadwozia do, także wyraźnie zaznaczonego, pasa szyb. Subtelnie wznosząca się linia środkowa podkreśla siłę i dynamikę sylwetki. Wyważone proporcje, delikatna wypukłość dachu, podkreślone nadkola. Już sam kształt nie pozostawia wątpliwości – nowy A4 należy do rodziny Audi.
Równie charakterystyczny dla architektury nadwozia A4 jest dialog między przyciągającymi wzrok elementami, pozbawionymi ozdób liniami i wyrazistymi płaszczyznami. To specyficzne napięcie najlepiej widoczne jest w części bocznej, gdyż całą bryłę pojazdu „obramować” można kilkoma precyzyjnymi liniami – daje to niezwykły efekt widoczny z każdej perspektywy. Stylistyka Audi A4 wyraża sportowy a jednocześnie elegancki i klasyczny charakter tego modelu. Jest to bez wątpienia bardzo „dorosła” limuzyna, o czym świadczą także jej wymiary zewnętrzne. Ze swoją długością całkowitą 4547 mm i szerokością 1766 mm nowy A4 jest dłuższy od poprzednika o 69 mm i szerszy o 33 mm. Jego wysokość wynosi 1428 mm, czyli o 13 mm więcej niż w poprzednim modelu.
Wnętrze
Garnitur skrojony na miarę – to metafora często stosowana przy opisie wnętrza pojazdu. Jednak każdemu, kto zasiądzie za kierownicą nowego Audi A4, porównanie to narzuci się samo. We wnętrzu tym łączą się ze sobą dwa pozornie sprzeczne elementy, tworząc zdumiewającą syntezę wyjątkowej ergonomii i przytulności. Charakterystyczny kształt ma kokpit, którego linie sięgają tapicerki drzwi i konsoli środkowej, przez co sprawia on wrażenie, jakby dosłownie „obejmował” kierowcę.
Niezależnie od tego, czy jest to tablica rozdzielcza, czy okrągłe zegary, wyloty dmuchawy, czy konsola środkowa – każdy detal został zaprojektowany przez stylistów Audi całkowicie od nowa. Najważniejsze elementy przekazujące kierowcy niezbędne informacje zostały umieszczone pod przypominającym kopułę przykryciem. Grafika dużych okrągłych instrumentów odcina się od nowoczesnych eksperymentów z formą i kolorem. Białe podświetlenie zegarów oraz montowany seryjnie kolorowy wyświetlacz środkowy zapewniają optymalne odczytywanie danych. Elementy obsługi urządzeń zwiększających komfort pasażerów: klimatyzacji, zestawu audio oraz uchylnego monitora dostępnego jako opcja systemu nawigacji satelitarnej Plus, umieszczono w konsoli środkowej.
Przestronność dla każdego pasażera
Więcej miejsca – to zadanie umieszczone było na samej górze listy wymagań stawianych nowemu A4. Dzięki większemu o 33 mm rozstawowi osi oraz powiększonemu w każdym kierunku nadwoziu przestronność wnętrza znacznie wzrosła, co wyrażają następujące liczby:
– długość wnętrza: plus 32 milimetry
– swoboda ruchów w obrębie kolan: plus 44 milimetry
– odległość między fotelem a dachem: z przodu plus 15 milimetrów, z tyłu plus 14 milimetrów
– szerokość na wysokości barków: plus 11 milimetrów
– szerokość na wysokości łokci: z przodu plus 17 milimetrów, z tyłu plus 29 milimetrów
Audi A4 oferuje również dużo przestrzeni do transportu bagażu. Bagażnik o pojemności 445 litrów, z płaską podłogą szerokości 1000 mm między nadkolami nadaje się doskonale do przewożenia nawet wyjątkowo dużych ładunków.
Nadwozie
Duży postęp osiągnęli konstruktorzy Audi przy projektowaniu konstrukcji nośnej nowego A4. Sztywność nadwozia w porównaniu z poprzednim modelem wzrosła aż o 45 procent. Zwiększenie wytrzymałości konstrukcji wpłynęło korzystnie na komfort akustyczny, dynamikę oraz poziom bezpieczeństwa pasażerów w przypadku zderzenia. O tym, że koncern Audi przywiązuje dużą wagę do lekkości konstrukcji, świadczy wiele rewolucyjnych rozwiązań opracowanych przez jego specjalistów – wśród nich Audi Space Frame (aluminiowa rama przestrzenna). Ciężar pojazdu można zredukować nie tylko stosując aluminium, ale również wykorzystując nowoczesne konstrukcje stalowe. Jak skutecznie konstruktorom Audi udało się zmniejszyć ciężar nowego A4 świadczy współczynnik nazywany „lekkością konstrukcji”, który opisuje stosunek masy konstrukcji nadwozia, jego wielkości oraz sztywności na skręcanie.
Innymi słowy: im niższa wartość bezwzględna „lekkości konstrukcji”, tym korzystniejszy jest współczynnik ciężaru do sztywności konstrukcji. Widać tu wyraźnie przewagę nowego A4 nad konkurencją. Jego współczynnik „lekkości konstrukcji” wynosi 2,91 – dotychczas najlepsza wartość, jaką udało się osiągnąć to 3,02. Istotną rolę odgrywa zastosowanie materiałów odpowiedniej jakości. Nadwozie nowego Audi A4 opiera się na samonośnej konstrukcji stalowej z wbudowanymi elementami aluminiowymi. Z porównania nowego modelu z jego poprzednikiem wynika, że udział wagowy zastosowanych w konstrukcji materiałów lekkich: aluminium i magnezu oraz tworzyw sztucznych znacznie wzrósł, natomiast udział stali i żelaza zmalał o 7,5 procent.
Kolejnym rozwiązaniem pozwalającym na zredukowanie ciężaru jest zastosowanie blach o wysokiej i bardzo wysokiej wytrzymałości, które tworzą łącznie 45 procent ciężaru konstrukcji w stanie surowym. Te specjalne elementy montowane są głównie w przedniej części nowego A4, ponieważ przede wszystkim tam konieczne jest skuteczne pochłanianie energii uderzenia podczas zderzenia czołowego. Jednakże również w przypadku kabiny pasażerskiej pełniącej rolę klatki ochronnej dopuszczalne są podczas zderzenia jedynie niewielkie odkształcenia. Ważnym elementem wzmacniającym kabinę pasażerską są trzy duże, umieszczone w strefie podłogi elementy z blachy o wysokiej wytrzymałości
– „tailored blank”.
Zaleta tego szczególnego rozwiązania polega na tym, że „tailored blanks”, mające na ogół dużą powierzchnię są tak skonstruowane, aby grubość ich ścianki zwiększać tylko w szczególnie obciążonych strefach. Pozwala to na obniżenie ciężaru przy zachowaniu stabilnej konstrukcji. W nowym Audi zamontowano łącznie 10 dużych elementów „tailored blanks”.
Kształtowany przez wiatr
W aerodynamice już nie wszystko mierzy się bezwzględną wartością współczynnika cW. Jednak konstruktorzy Audi nadal uznają zasadę, że optymalna aerodynamika, jak żaden inny czynnik pozytywnie wpływa na ekonomiczną eksploatację pojazdu. Ze swoim współczynnikiem cW wynoszącym 0.28 nowy Audi A4 jest lepszy od poprzedniego modelu o 0.02. Zabudowane podłogi pojazdów sprawdziły się dotychczas przede wszystkim w samochodach wyścigowych. Jednak dla ich zastosowania w seryjnej produkcji konieczne jest jeszcze dopracowanie bardzo wielu szczegółów. Jest to o tyle trudne, że w większości wykorzystywanych dotychczas tuneli aerodynamicznych nie ma możliwości przeprowadzenia odpowiednich testów.
Powód: prawie żaden tunel aerodynamiczny nie dysponuje możliwością włączenia do badań obrotów kół oraz taśm pod samochodem symulujących drogę. Jednym z wyjątków jest nowe centrum aerodynamiczne Audi w Ingolstadt, gdzie nowoczesne stanowiska testowe, wyposażone między innymi w szklaną podłogę, umożliwiają dokładną analizę powstających pod pojazdem prądów powietrznych. Dzięki temu specjaliści od aerodynamiki mogli zaprojektować gładką i redukującą opór powietrza podłogę. Aerodynamiczna podłoga przyczynia się także do redukcji szumów powietrza: poziom szumów we wnętrzu obniżył się co najmniej o 3 dB (A).
Silniki benzynowe
Nowa generacja A4 oferuje nowy silnik V6 zbudowany w technice pięciozaworowej, który z pojemności 2976 cm3 uzyskuje moc 162 kW (220 KM) przy 6.300 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 300 Nm osiągany jest przy 3200 obr/min. Dzięki temu napędzana na przednie koła limuzyna A4 z pięciobiegową manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,9 s, jej prędkość maksymalna wynosi 245 km/h, a średnie zużycie paliwa tylko 9,5 l/100 km (1999/100 EG). Poza główną koncepcją, tzn. ustawieniem cylindrów pod kątem 90 stopni oraz identyczną średnicą cylindrów, nowy silnik ma niewiele wspólnych elementów ze swoim poprzednikiem o pojemności 2,8 litra.
Najważniejsze innowacje to:
– aluminiowy blok cylindrów
– nowe, lżejsze tłoki o dużej wytrzymałości
– wał równoważący
wałek rozrządu uruchamiający zawory ssące z bezstopniową zmianą faz rozrządu
wałek rozrządu uruchamiający zawory wydechu z dwustopniową zmianą faz rozrządu
nowy przełączany dwustopniowy kolektor ssący
system sterowania pracą silnika Bosch – Motronic ME 7.1.1. z E-Gas
– spełnienie norm dotyczących emisji spalin EU4.
Dzięki temu nowy silnik Audi 3,0 V6 jest nie tylko jednym z najsilniejszych, lecz także jednym z najnowocześniejszych silników tego typu.
Nowy silnik 2.0
Drugą nowością wśród silników benzynowych Audi A4 jest jednostka czterocylindrowa w układzie rzędowym, o pojemności 1984 cm3. Maksymalny moment obrotowy 195 Nm osiąga ten pięciozaworowy silnik przy prędkości obrotowej 3.300 obr/min. Swoją maksymalną moc 96 kW (130 KM) uzyskuje przy 5.700 obr/ min i przyspiesza napędzaną na przednie koła limuzynę z manualną pięciobiegową skrzynią biegów od 0 do 100 km/h w czasie 9,9 s. Maksymalna prędkość A4 wyposażonego w tę jednostkę napędową wynosi 212 km/h, a zużycie paliwa jedynie 7,9 litra/ 100 km (1999/100 EG).
Najważniejsze innowacje techniczne:
– wałek rozrządu uruchamiający zawory ssące z bezstopniową zmianą faz rozrządu elektronicznie sterowana temperatura w układzie chłodzenia silnika
nowy przełączany dwustopniowy kolektor ssący
– wał równoważący zwiększający kulturę pracy silnika
Silnik 1,8 T
Także inna, ciesząca się niezmierną popularnością jednostka napędowa włączona została do palety silników nowego Audi A4 – silnik czterocylindrowy 1,8 turbo o mocy 110 kW (150 KM). Najwyższą wartość momentu obrotowego – 210 Nm – silnik ten osiąga już przy prędkości obrotowej 1.750 obr/ min i utrzymuje na stałym poziomie do 4.600 obr/ min. Oznacza to, iż w całym zakresie najczęściej stosowanych prędkości jazdy i prędkości obrotowych do dyspozycji kierowcy pozostaje zawsze maksymalny moment obrotowy. Napędzany na przednie koła A4 1,8 T z manualną skrzynią biegów spala tylko 8.2 litra benzyny na 100 km (1999/100 EG). 110 kW (150 KM) pozwala na uzyskanie prędkości 222 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,9 s.
Silniki TDI
Silnik o mocy 132 kW (180 KM) zbudowany w technice czterozaworowej z umieszczonym centralnie układem wtryskiwaczy, turbosprężarką z elektronicznie regulowaną zmienną geometrią turbiny VTG i niezwykle nowoczesną rozdzielaczową pompą wtryskową z tłoczkami promieniowymi reprezentuje najwyższy poziom technologii TDI. Jednostkę tę wyposażono również w specjalne korbowody i tłoki, pozwalające nie tylko na podniesienie mocy własnej, lecz także na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego. Od 1500 obr/ min do 2500 obr/ min kierowca ma do dyspozycji 370 Nm. Dzięki temu samochód jest dynamiczny w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Zdumiewająca jest przy tym szybkość reakcji V6 TDI na nacisk pedału gazu nawet przy minimalnej prędkości obrotowej. Już przy 1000 obr/ min silnik osiąga znaczny moment obrotowy, który można doskonale wykorzystać.
Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Audi A4 2,5 TDI quattro z manualną sześciobiegową skrzynią biegów potrzebuje tylko 8,6 sekundy i równie dynamicznie przyspiesza dalej, aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej 225 km/h. Są to osiągi kwalifikujące A4 2,5 TDI quattro do klasy samochodów sportowych, od których różni się on jednak zdecydowanie zużyciem paliwa. A4 z silnikiem 2,5 TDI V6 potrzebuje jedynie 7,8 litra paliwa na 100 km.
Nowy silnik 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami
Kolejną perełką w palecie silników Audi jest czterocylindrowa jednostka napędowa TDI o pojemności 1.9 litra. Moc tego nowoczesnego silnika zadziwia nawet doświadczonych znawców techniki TDI: 96 kW (130 KM) przy 4000 obr/ min. 285 Nm osiąga, ta najsilniejsza z jednostek o pojemności 1,9 l, już przy 1750 obr/ min, co jest rekordową wartością dla jednostek czterocylindrowych. Dzięki zastosowaniu pompowtryskiwaczy udało się uzyskać bardzo wysokie ciśnienie wtrysku – do 2050 bar, co z kolei pozwala na osiągnięcie dużej mocy i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Prędkość maksymalna i przyspieszenie mówią same za siebie: z manualną 5-biegową skrzynią biegów i napędem na przednią oś Audi A4 TDI 1,9 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekund i osiąga prędkość 207 km/h.
Multitronic: w modelach z napędem na przednią oś
Po raz pierwszy w tej klasie pojazdów firma Audi zastosowała bezstopniową przekładnię automatyczną – multitronic. Jest to wersja napędu niespotykana w samochodach innych marek. Multitronic dostępny jest w modelach z napędem na przednią oś. Przekładnia ta może przenosić momenty obrotowe do 310 Nm, tak więc nawet najmocniejszy silnik benzynowy A4 – 3.0 V6 o mocy 220 KM i momencie obrotowym 300 Nm – może występować z multitronic. Multitronic jest skonstruowaną przez Audi bezstopniową przekładnią, w której udało się wyeliminować dotychczasowe wady tego typu konstrukcji, a wykorzystać wszystkie zalety do uzyskania optymalnych przełączeń biegów. Po raz pierwszy zwiększenie komfortu nie jest związane ze zmniejszeniem dynamiki i oszczędności. Wręcz przeciwnie – większość parametrów A4 wyposażonego w multitronic wypada nawet lepiej, niż w modelu z manualną przekładnią 5-biegową.
Czysta dynamika jazdy. Nowe zawieszenie z metali lekkich
Dynamika i komfort, doskonałe właściwości przy prowadzeniu i aktywne bezpieczeństwo jazdy na najwyższym poziomie – to zalety aluminiowego podwozia nowego A4, przy projektowaniu którego konstruktorzy Audi po raz kolejny urzeczywistnili hasło „przewaga dzięki technice”. Zawieszenie to jest wyrazem konsekwentnego wdrażania lekkich konstrukcji. Wykorzystano w nim sprawdzoną, lecz znacznie zmodyfikowaną koncepcję przedniej części pojazdu – przednia oś z czterema wahaczami wykonana została z metali lekkich, co pozwoliło na zredukowanie jej ciężaru o 8,5 kg. Zarówno modele z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła posiadają oś tylną z wahaczami trapezowymi kontrolującymi zbieżność. Oś ta wywodzi się ze stojącej na wysokim poziomie technologicznym konstrukcji dla modeli quattro. Jest ona, podobnie jak oś przednia, zbudowana z metali lekkich. Dzięki znacznie zredukowanym w ten sposób masom nieresorowanym zapewnia przyjemność jazdy niespotykaną w innych samochodach tej klasy.
ESP
Nowy Audi A4 wyposażony jest seryjnie w elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji. System ten pomaga kierowcy zapanować nad pojazdem w sytuacjach mogących stanowić zagrożenie.
Asystent układu hamulcowego
Kierowca nowego Audi A4 ma przy sobie zawsze wyjątkowo oddanego sprawom bezpieczeństwa, nieustannie czuwającego towarzysza – asystenta układu hamulcowego, który jako integralna część najnowszej generacji ESP należy do wyposażenia seryjnego. Jego zadanie polega na wspieraniu kierowcy przy awaryjnym hamowaniu poprzez automatyczne zwiększenie ciśnienie hamowania. Sterowany elektronicznie asystent układu hamulcowego rozpoznaje hamowanie awaryjne na podstawie prędkości wciskania pedału hamulca i siły nacisku.
Bezpieczeństwo
Podstawą skutecznej ochrony pasażerów jest w Audi A4 sztywna kabina pasażerska z dokładnie zdefiniowanymi strefami kontrolowanego zgniotu. Jej najważniejsze elementy to nowa konstrukcja części przedniej oraz podłogi, a także poprzeczna belka zderzaka. Zapewnia ona, nawet w przypadku przesuniętego uderzenia, równomierny rozkład obciążeń. Próg z wytłaczanym profilem aluminiowym oraz przedni słupek zapewniają stabilność ramy bocznej. Dużo uwagi poświęcono także przestrzeni wokół nóg, niezwykle ważnej podczas zderzenia czołowego, przy którym istnieje niebezpieczeństwo przemieszczenia się elementów nadwozia do wnętrza pojazdu. Nogi kierowcy są w nowym A4 dodatkowo chronione, ponieważ zespół dźwigni pedałów w przypadku zderzenia czołowego zostaje rozłączony i nie ulega przesunięciu w głąb kabiny. Także pochłaniające energię wkładki zabezpieczają przed uderzeniem nóg.
Czujniki upfront: szybka ochrona
Inteligentny układ czujników steruje pracą systemów zapewniających pasażerom bezpieczeństwo. W Audi A4 urządzenie wyzwalające poduszki powietrzne uruchamia również napinacze pasów bezpieczeństwa. Przy pomocy dwóch niecentralnie umieszczonych czujników system ten jest w stanie odpowiednio wcześnie określić przebieg i siłę zderzenia czołowego. Centralny czujnik dostarcza informacji, na podstawie których określana jest zasadność uruchomienia systemów zabezpieczających. Czujnikami decentralnymi są dwa czujniki przyspieszenia zamontowane w przedniej strefie zgniotu, tzw. „czujniki upfront”. Dostarczają one informacji, na podstawie których urządzenie sterujące wylicza prędkość pojazdu podczas zderzenia, co pozwala na szybkie określenie stopnia niebezpieczeństwa podczas wypadku.
Montowany seryjnie SIDEGUARD
W przypadku zderzenia bocznego umieszczone w odpowiednim miejscu czujniki wysyłają sygnały, które są porównywane z informacjami centralnego urządzenia sterującego działaniem poduszek powietrznych. Rozwiązanie to pozwala na dostosowanie do przebiegu wypadku wyzwolenia poduszek bocznych. Ryzyko uszkodzenia tułowia i miednicy przy zderzeniu bocznym zmniejsza się przede wszystkim dzięki umieszczonej w oparciu przedniego fotela bocznej poduszce powietrznej chroniącej właśnie te części ciała. Tylne poduszki powietrzne chroniące miednicę i klatkę piersiową są dostępne jako opcja. Głowa i kark są chronione przez system SIDEGUARD, którego poduszki powietrzne pokrywają prawie całą powierzchnię szyb bocznych.
Komunikacja i komfort
Nowego A4 można określić mianem centrum komunikacyjnego na czterech kołach, w którym pasażerowie mogą cieszyć się najwyższym komfortem. Zapewniają go m.in.: klimatyzacja, system HiFi-audio oraz automatyczne ustawienie fotela kierowcy i lusterek po zajęciu miejsca za kierownicą. Wykorzystanie w jednym samochodzie wielu urządzeń elektronicznych stało się możliwe dzięki zastosowaniu magistrali danych CAN-bus. Jednym ze spektakularnych przykładów wielofunkcyjności elementów elektronicznych jest wbudowana w sposób niewidoczny w krawędź tylnej szyby antena Multi Communication Bar, do której podłączone są następujące odbiorniki: automatyczny selektor sygnałów antenowych Diversity, TV, telefon, system nawigacji satelitarnej oraz zdalnie sterowany zamek centralny, stanowiący wyposażenie seryjne nowego A4.
Elektroniczny zwiadowca
Nowy Audi A4 może być na życzenie wyposażony w jeden z dwóch systemów nawigacji satelitarnej. Wersja podstawowa przekazuje informacje w formie komunikatów głosowych i diagramów strzałkowych na kolorowym wyświetlaczu o dużej rozdzielczości wchodzącym w skład zespołu wskaźników. System nawigacji Plus oferuje dodatkowo uchylny, pięciocalowy monitor w konsoli środkowej, na którym zalecana trasa może być przedstawiona także w formie mapy.
Wyposażenie
Nowy Audi A4 dostepny jest w 16 kolorach, których spektrum sięga od typowa sportowych barw, jak: srebrny metalik, czy czerwony Amulett, aż do eleganckich odcieni typu: czerwony Burgund perłowy i niebieski Kristal metalik. Równie bogata jak paleta kolorów jest oferta wyposażenia wnętrza, do którego wystroju wykorzystano materiały najwyższej jakości. Optymalny mikroklimat zapewnia montowana seryjnie elektroniczna klimatyzacja, która wyposażona jest w odrębną regulację dla kierowcy i pasażera uwzględniającą stopień nasłonecznienia pojazdu.
Wszystkie Audi A4 są wyposażone seryjnie w obręcze kół z lekkich metali. Wersje czterocylindrowe mają 15-to calowe koła z siedmioma ramionami i oponami 195/65 R15. Modele sześciocylindrowe wyposażono w wersji podstawowej w aluminiowe, 16-to calowe koła odlewane z siedmioma otworami i oponami 205/55 R16 (2,5 TDI) i 215/55 R16 (3.0). Nabywcy nowego A4 mogą wybrać również jeden spośród czterech innych wzorów obręczy oferowanych w ramach wyposażenia dodatkowego. Oferowane seryjnie fotele zapewniają najwyższy komfort podróżowania przy pokonywaniu długich tras. Jednak i tu projektanci pomyśleli o osobach ze szczególnymi wymaganiami. I tak na życzenie oferowane są fotele z czteropunktowym, elektrycznie regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz fotele sportowe zapewniające dobre trzymanie boczne, które można dodatkowo wyposażyć w elektryczną regulację i funkcję pamięci ustawienia. Nowy Audi A4 może mieć również sportowe, obniżone o 20 mm podwozie.
10.05.2001