Dekoder VIN
VIN – Czyli co oznacza magiczne 17 znaków w moim aucie?
VIN, czyli Vehicle Identification Number, po Polsku – Numer Identyfikacyjny Pojazdu – jak sama nazwa wskazuje jest to unikalny numer identyfikacyjny pojazdów mechanicznych wyprodukowanych po 1980 roku. Przyjrzyjmy bliżej się 17 znakom.
1: Znaki 1-3 odpowiadają za typ auta (tak zwany Światową identyfikacja producenta – WMI). |
||||
Odpowiednio:
WAU = Audi |
||||
2: Stałe znaki wypełniające w przypadku aut VAG, w przypadku pozostałych marek sekcja znaków od 4 do 9 określa typ pojazdu – VSD | ||||
3: Dwa kolejne znaki oznaczające model auta. | ||||
W przypadku Golfów:
15 – VW Golf / Jetta MK1 1974-83 Dla pozostałych: tutaj. |
||||
2: Stały znak wypełniający (wyjątek tu stanowi USA – gdzie jest on Cyfrą kontrolną) | ||||
4: Rok produkcji auta (znaki od 10 do 17 są oznaczone jako VIS – numer własny egzemplarza) | ||||
Wg następującego schematu:
|
||||
5: Fabryka, w której auto zostało wyprodukowane | ||||
A = Ingolstadt = “Niemcy” A = Pacheco “Argentyna” B = Bruksela “Belgia” C = Taipei “Tajwan” od 1994 r. C = SB Cambo roślin 4 “Brazylia” D = Bratysława Słowacja “od 1995 r. D = Ipiranga “Brazylia” 1996 samochodów Latina E = Emden “Niemcy” F = Resende “Brazylia” G = Steyr-Daimler-Puch “Austria” z 1995 r. H = hanower “Niemcy” J = Jarkarta “Indonezja” od 1998 r. K = Osnabrück [Karman] “Niemcy” L = Lipsku “Niemcy” z 2001 r. M = Puebla, “Meksyk” N = Neckarsulm “Niemcy” N = Mlada / Boleslav “Czechy” P = Anchieta “Brazylia” P = Mosel “Niemcy” od 1992 r. R = Martorell “Hiszpania” od 1996 (Seat) R = Resende “Brazylia” S = Salzgitter “Niemcy” od 1970 do 1975 r. T = Sarajewie “Jugosławii” do 1994 r. T = Taubate “Brazylia” T = Kvasiny “Czechy” od 1997 (Skoda) U = Uitenhage Republika Południowej Afryki” od 1998 r. V = Westmoreland “USA” od 1979 r. do 1989 r. V = Palmela “Portugalia” od 1994 W = Wolfsburg “Niemcy” X = Poznań “Polska” od 1995 r. X = Poznań “Polska” (Skoda: 1U, 6U, 6Y) Y = Navara / Pamplona “Hiszpania” od 1986 (Seat) Z = Zuffenhausen “Niemcy” 1995 Z = SKD “Ukraina” od 2005 r. 0 = Mlada / Boleslav “Czechy” (Skoda: 6U) 0 = Anchieta “Brazylia” (VW: 9N) 1 = Gyoer “Węgry” od 1997 r. 1 = Mlada / Boleslav “Czechy” (Skoda: 6U) 2 = SVW / Shanghai “Chiny” od 1998 r. 2 = Mlada / Boleslav “Czechy” (Skoda: 1U, 6U) 3 = FAW-VW / Changchun “Chiny” od 1998 r. 3 = Mlada / Boleslav “Czechy” (Skoda: 6U, 6Y) 4 = Curitibie “Brazylia” od 1998 r. 4 = Mlada / Boleslav “Czechy” (Skoda: 6U, 6Y) 5 = Kvasiny “Czechy” (Skoda: 6U) 6 = Kvasiny “Czechy” (Skoda: 6Y) 6 = Dusseldorf “Niemcy” Volkswagen LT 7 = Vrchlabi “Słowacja” (Skoda: 6U, 6Y) 7 = Ludwigsfelde “Niemcy” Volkswagen LT 8 = Drezno “Niemcy” od 2000 r. 8 = Vrchlabi “Słowacja” od 1999 (Skoda: 1U) 9 = Hino / Toyota “Japonia” od 1989 do 1997 r. 9 = Sarajewo “Bośnia i Hercegowina” od 2002 r. 9 = Kvasiny “Czechy” (Skoda: 3U) |
||||
6: Numer seryjny nadwozia | ||||
Kolejne 6 cyfr składające się na kolejny numer produkcyjny nadwozia, kolejny rok produkcyjny zwykle zaczyna się od 000001 | ||||
Gdzie szukać numeru VIN w moim Golfie?
Golf 1: w komorze silnikowej po prawej stronie na kolumnie McPhersona
Golf 2, 3: na środku ściany grodziowej w komorze silnika (na odpływie wody, numer jest widoczny przez wycięcie w plastikowej osłonie)
Golf 4: we wnęce na wodę deszczową w komorze silnika, oraz na czarnej naklejce identyfikacyjnej po lewej stronie pod mocowaniem kolumny McPhersona
Golf 5,6: na ścianie grodziowej
We wszystkich Golfach numer VIN powinien być także na wlepce w bagażniku (w okolicach koła zapasowego), oraz w książce serwisowej – taka sama naklejka. Jej opis znajduje się poniżej.
W każdym Golfie powinna się znajdować nalepka z danymi pojazdu przyklejona w bagażniku, w okolicach koła zapasowego. Zawiera ona takie informacje jak:
– numer identyfikacyjny pojazdu VIN
– typ samochodu
– moc silnika
– typ skrzyni biegów
– kod literowy silnika, skrzyni biegów
– numer lakieru
– numery wyposażenia dodatkowego (tak zwane kody wyposażenia)
Zobacz też:
– Dane techniczne i eksploatacyjne (prawie wszystkie Volkswageny)