Seat Toledo III
Dane techniczne i eksploatacyjne Seat Toledo III (2004-2010):
Silnik | 1.9TDI 105KM | 2.0TDI 140KM | 2.0TDI 140KM DSG | 1.6 102KM | 2.0FSI 150KM | 2.0FSI 150KM autom |
Pojemność skokowa [cm3] |
1896 | 1968 | 1595 | 1984 | ||
Ilość cylindrów / zaworów | 4 / 2 | 4 / 4 | 4 / 2 | 4 / 4 | ||
Stopień sprężania | 19 | 18.5 | 10.5 | 11.5 | ||
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 79.5/95.5 | 81/95.5 | 81/77.4 | 82.5/92.8 | ||
Moc kW/KM przy obrotach | 77/105 4000 | 103/140 4000 | 75/102 3800 | 110/150 6000 | ||
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 250/1900 | 320/1750 -2500 | 148/3800 | 200/3500 | ||
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 110, 380 (72) | 110, 380 (72) | 110, 380 (72) | 140, 280(60) | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 | 201 | 201 | 181 | 206 | 203 |
Przyspieszenie 0-100km/h(s) | 12.4 | 10 | 9.9 | 12.9 | 9.7 | 10.1 |
Przyspieszenie 0-1000m/s (s) | 34 | 31.4 | 31.4 | 34.3 | 30.9 | 31.4 |
Przyspieszenie od 80 do 120km/h na 5 biegu/6 biegu | 13.7/ | 8.9/11.1 | 9.3/11.7 | 15.9/ | 10.1/ 12.9 | 10.1/12.2 |
Zużycie paliwa miasto (l/100km) | 6.7 | 7.6 | 7.5 | 10.4 | 11.3 | 12.7 |
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km) | 4.5 | 4.7 | 5.1 | 6 | 6.5 | 6.7 |
Zużycie paliwa średnio (l/100km) | 5.4 | 5.8 | 6 | 7.6 | 8.2 | 8.9 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 146 | 157 | 162 | 182 | 196 | 214 |
Norma emisji spalin | Euro 4 | |||||
Skrzynia biegów | 5-bieg | 6-bieg | 6-bieg DSG | 5-bieg | 6-bieg | 6-bieg auto |
Przełożenie biegu jałowego | 3.389 | 3.684 | 3.989 | 4.533 | 3.938 | 4.067 |
Przełożenie na 1-biegu | 3.778 | 3.769 | 3.462 | 3.769 | 3.778 | 4.148 |
Przełożenie na 2-biegu | 2.063 | 2.087 | 2.050 | 2.095 | 2.267 | 2.370 |
Przełożenie na 3-biegu | 1.348 | 1.324 | 1.3 | 1.433 | 1.650 | 1.556 |
Przełożenie na 4-biegu | 0.967 | 0.977 | 0.902 | 1.079 | 1.269 | 1.155 |
Przełożenie na 5-biegu | 0.744 | 0.975 | 0.914 | 0.851 | 1.034 | 0.859 |
Przełożenie na 6-biegu | – | 0.814 | 0.756 | – | 0.865 | 0.686 |
Przełożenie na 7-biegu | – | – | – | – | – | 0 |
Przełożenie na wstecznym | 3.6 | 4.5.49 | 3.989 | 3.182 | 3.6 | 3.394 |
Prędkość przy 1000obrotach na 5/6 biegu | 46/ | 40.7/48.8 | 40.4/48.7 | 30 | 28,4/34 | 31,2/39.1 |
Felgi (cale) | 6 1/2 J x 16 | |||||
Opony | 205/55 R16 | |||||
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) | 288×25/ 255×10 | |||||
Masa własna pojazdu | 1429 | 1454 | 1489 | 1344 | 1399 | 1439 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2029 | 2054 | 2085 | 1944 | 1999 | 2039 |
Ładowność (kg) | 600 | 600 | 596 | 600 | 600 | 600 |
Maksymalna masa przyczepy z hamulcem (kg) | 1400 | |||||
Pojemności: | ||||||
Olej silnikowy (l) | 4.2 | 3.8 | 3.8 | 4 | 4.7 | 4.7 |
Płyn chłodniczy (l) | 8.2 | 8.8 | 8.8 | 8 | 8.1 | 8.1 |
Płyn do spryskiwaczy (l) | 3.5 | |||||
Zbiornik paliwa (l) | 55 |
UWAGI: Dane techniczne dotyczą roku modelowego 2010, auta w wersjach podstawowych na rynek niemiecki, 5-drzwi
Wymiary i dane eksploatacyjne Toledo 3:
Długość: 4458mm
Szerokość: 1768mm
Wysokość: 1572mm
Pojemność bagażnika: 500l
Rozstaw osi: 2578mm
Rozstaw kół przód/tył: 1534/1523mm
Zwrotność: 10,9m
Pojemność zbiornika paliwa: 65l
Pojemność zbiornika czynnika klimatyzacji: ?
Pojemność układu hamulcowego: ?
Ilość gwiazdek w teście Euro NCAP: 5
Nowe Toledo stało się faktem. W nowym modelu, SEAT zmienił tradycyjną koncepcję sedana, oferując pojazd bardziej uniwersalny, funkcjonalny i przestronny, niż jakiekolwiek inne auto w tej klasie. W trzeciej generacji Toledo zachowano atuty poprzedników, łącząc trójbryłową koncepcję obecnego modelu (na rynku od 1998 r.) z kształtem tylnej klapy z pierwszego Toledo (1991). Wszystko to udało się uzyskać nie rezygnując z cechy najbardziej cenionej przez użytkowników auta: olbrzymiego bagażnika.
Z uwagi na rozmiary, cechy i uniwersalny charakter, drugi model z rodziny „nowego SEAT-a” ma stać się pierwszym samochodem rodzinnym: to atrakcyjny, przestronny sedan, z dużym przedziałem pasażerskim i pojemnym bagażnikiem. Bez wątpienia, nowe Toledo, zaprojektowane i zbudowane w ramach Audi Brand Group, jest modelem przełamującym aktualnie panujące trendy wśród samochodów tego typu, dzięki odmienionej koncepcji klasycznego sedana, w odpowiedzi na aktualne wymagania potencjalnych klientów zainteresowanych pojazdami tej grupy.
Drugi model w rodzinie „nowego SEAT-a”
Toledo, po Altei, jest drugim modelem nowej generacji samochodów marki SEAT. Pojazd, opracowany przez firmę SEAT należącą do grupy marek Audi, ma typowy wizerunek i cechy nowych modeli hiszpańskiego producenta.
Zatem, nowe Toledo wyróżnia się innowacyjnym i atrakcyjnym wzornictwem. Wzrok przyciąga szczególnie kształt tylnych drzwi, duża atrapa chłodnicy oraz wyraziste reflektory – zaś z profilu – tzw. dynamiczna linia, czyli przetłoczenie rozpoczynające się przy przednim nadkolu i przebiegające płynnym łukiem wzdłuż drzwi, aż do tylnego koła.
Przy długości 4,5 metra i szerokości 1,77 metra, nowe Toledo oferuje więcej przestrzeni w kabinie niż dłuższe pojazdy – dzięki jednobryłowej sylwetce i wysokości 1,57 metra. Samochód ma także imponujący dwupoziomowy bagażnik o pojemności 500 litrów.
Jedną z innowacji wyróżniających nowego SEAT-a Toledo jest wyposażenie auta w instalację Bluetooth umożliwiającą bezprzewodową komunikację pomiędzy dwoma urządzeniami przenośnymi według standardowego protokołu. Główną zaletą tej technologii jest brak konieczności stosowania fizycznych połączeń pomiędzy telefonem komórkowym a samochodowym systemem głośnomówiącym. Ponadto, moduł Bluetooth może być obsługiwany wielofunkcyjnymi przełącznikami na kierownicy, które pozwalają na przyjmowanie rozmów telefonicznych, rozłączanie się po skończonej rozmowie oraz uzyskiwanie dostępu do najważniejszej funkcji systemu: rozpoznawania mowy. Dzięki tej funkcji, użytkownik może poleceniem słownym inicjować rozmowę telefoniczną, podając numer lub nazwę abonenta, zapisywać numery i nazwy w pamięci telefonu itp. Wszystkie te czynności nie wymagają odrywania rąk od kierownicy.
Nowe Toledo opuszcza fabrykę wyposażone w system audio – odtwarzacz CD, 8 głośników oraz sterowanie całym zestawem wbudowane w koło kierownicy. Dzięki technologii Bluetooth, odtwarzacz CD może także odtwarzać płyty zapisane w formacie MP3.
Cztery silniki
Nowy model dostępny jest z czterema różnymi silnikami, w tym dwoma benzynowymi – 2.0 FSI 150 KM (110 kW) i 1.6 102 KM (75 kW) – oraz dwoma wysokoprężnymi – 2.0 TDI 140 KM (103 kW) i 1.9.105 KM (77 kW). Dwie najmocniejsze jednostki – dwulitrowe silniki FSI i TDI – współpracują z sześciostopniowymi manualnymi skrzyniami biegów. Ponadto, pierwszy z silników dostępny jest także z automatyczną sześciobiegową przekładnią sekwencyjną Tiptronic. 2.0 TDI oferowany jest natomiast z nową sześciobiegową skrzynią DSG.
Nowe Toledo zapewnia także wysoki poziom bezpieczeństwa. Standardowe wyposażenie obejmuje systemy ABS i TCS. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektryczno-mechanicznym oraz zawieszenie oparte na znanej koncepcji „zwinnego podwozia” w połączeniu z wielowahaczową konstrukcją tylnej osi zapewniają doskonałą stabilność pojazdu nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy.
W trosce o bezpieczeństwo bierne, każdy egzemplarz już w wersji Reference jest fabrycznie wyposażony w cztery poduszki powietrzne, w tym: dwie poduszki czołowe i poduszki boczne Od wersji Sytlance w górę w standardzie znajdują się dodatkowo także poduszki kurtynowe. Samochód wyposażony jest także w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich foteli, z napinaczami pirotechnicznymi w przypadku pasów przednich. Przednie i tylne pasy bezpieczeństwa mają także ograniczniki siły napięcia. W tylnych siedzeniach użytkownik znajdzie punkty mocujące do zamontowania fotelików dziecięcych w systemie Isofix.
Nowe Toledo produkowane jest wyłącznie w zakładach SEAT-a w Martorell. Dzięki najnowszym technologiom wykorzystywanym w procesie produkcji, takim jak montaż w technice zgrzewania laserowego, w pełni galwanizowane nadwozie otrzymuje 12-letnią gwarancję antykorozyjną. W produkcji pojazdu stosowana jest wysoko-wytrzymała stal, a każdy egzemplarz przechodzi ścisłą kontrolę jakości jeszcze na taśmie produkcyjnej.
tekst i foto: Seat