VW Phaeton
Dane techniczne Volkswagen Phaeton
Phaeton 5 osobowy:
Silnik | 3.0TDI 239KM | 3.6FSI 280KM | 4.2 V8 335KM | 6.0 W12 450KM |
Pojemność skokowa [cm3] |
2967 | 3597 | 4.163 | 5.998 |
Ilość cylindrów / zaworów | 6 / 4 | 6 / 4 | 8 / 5 | 12 / 4 |
Stopień sprężania | 16.8 | 12 | 12.5 | 10.7 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 83/91.4 | 89/96.4 | 84.5/93 | 84/90.2 |
Moc kW/KM przy obrotach | 176/239 4000 | 206/280 6300 | 246/335 6500 | 331/450 6050 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 500/1500- 3000 | 370/3500 | 430/ 3500 | 560/2750- 5200 |
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 190, 330 (61) | 180, 330 (61) | 190, 450 (85) | 190, 520 (110) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 237 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-80km/h(s) | 5.5 | 6 | 4.8 | 4.4 |
Przyspieszenie 0-100km/h(s) | 8.3 | 8.6 | 6.9 | 6.1 |
Przyspieszenie 0-400/0-1000m/s (s) | 15.8/29 | 16.2/29.2 | 15/27.1 | 13.8/24.9 |
Przyspieszenie od 80 do 120km/h na 5/6 biegu | – | – | – | – |
Zużycie paliwa miasto (l/100km) | 12 | 17.1 | 18.9 | 21.4 |
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km) | 7.2 | 8.6 | 9.6 | 10.5 |
Zużycie paliwa średnio (l/100km) | 9 | 11.7 | 12.9 | 14.5 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 239 | 273 | 298 | 348 |
Poziom hałasu podczas postoju/w trakcie jazdy (dB(A)) | 74/70 | 74/72 | 76/72 | 76/70 |
Norma emisji spalin | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Skrzynia biegów | 6-bieg auto | 6-bieg auto | 6-bieg auto | 5-bieg auto |
Przełożenie biegu jałowego | 3.309 | 3.654 | 3.654 | 2.909 |
Przełożenie na 1-biegu | 4.171 | 4.171 | 4.171 | 3.571 |
Przełożenie na 2-biegu | 2.34 | 2.34 | 2.34 | 2.2 |
Przełożenie na 3-biegu | 1.521 | 1.521 | 1.521 | 1.505 |
Przełożenie na 4-biegu | 1.143 | 1.143 | 1.143 | 1 |
Przełożenie na 5-biegu | 0.867 | 0.867 | 0.867 | 0.804 |
Przełożenie na 6-biegu | 0.691 | 0.691 | 0.691 | – |
Przełożenie na 7-biegu | – | – | – | – |
Przełożenie na wstecznym | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 4.095 |
Felgi (cale) | 7 1/2 J x 17 | 7 1/2 J x 17 | 7 1/2 J x 17 | 8 1/2 J x18 |
Opony | 235/55 R 17 Y | 235/55 R 17 Y | 235/55 R 17 Y | 255/45 R 18 Y |
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) | 360/310 | 360/310 | 360/310 | 365/335 |
Masa własna pojazdu | 2158 | 2079 | 2107 | 2317 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2760 | 2680 | 2700 | 2910 |
Ładowność (kg) | 602 | 601 | 593 | 593 |
Dopuszczalne obciążenie przedniej/tylnej osi (kg) | 1480/1310 | 1410/1300 | 1410/1320 | 1550/1390 |
Pojemności: | ||||
Olej silnikowy (l) | 6.9 | 8.5 | 12.5 | |
Płyn chłodniczy (l) | 14 | 10 | 18 | |
Płyn do spryskiwaczy (l) | 6 | 6 | 6 | 6 |
Zbiornik paliwa (l) | 90 | 90 | 90 | 90 |
Ceny PLN z VAT | ||||
Trendline | ||||
Comfortline | ||||
Highline |
UWAGI: Dane techniczne dotyczą roku modelowego 2010, auta w wersjach podstawowych na rynek niemiecki
Phaeton 5 osobowy long:
Silnik | 3.0TDI 239KM | 3.6FSI 280KM | 4.2 V8 335KM | 6.0 W12 450KM |
Pojemność skokowa [cm3] |
2967 | 3597 | 4.163 | 5.998 |
Ilość cylindrów / zaworów | 6 / 4 | 6 / 4 | 8 / 5 | 12 / 4 |
Stopień sprężania | 16.8 | 12 | 12.5 | 10.7 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 83/91.4 | 89/96.4 | 84.5/93 | 84/90.2 |
Moc kW/KM przy obrotach | 176/239 4000 | 206/280 6300 | 246/335 6500 | 331/450 6050 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 500/1500- 3000 | 370/3500 | 430/ 3500 | 560/2750- 5200 |
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 190, 330 (61) | 180, 330 (61) | 190, 450 (85) | 190, 520 (110) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 237 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-80km/h(s) | 5.7 | 6.2 | 4.8 | 4.4 |
Przyspieszenie 0-100km/h(s) | 8.6 | 8.9 | 6.9 | 6.1 |
Przyspieszenie 0-400/0-1000m/s (s) | 16/29.3 | 16.4/29.5 | 15/27.1 | 13.8/24.9 |
Przyspieszenie od 80 do 120km/h na 5/6 biegu | – | – | – | – |
Zużycie paliwa miasto (l/100km) | 12 | 17.1 | 18.9 | 21.4 |
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km) | 7.2 | 8.6 | 9.6 | 10.5 |
Zużycie paliwa średnio (l/100km) | 9 | 11.7 | 12.9 | 14.5 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 239 | 273 | 298 | 348 |
Poziom hałasu podczas postoju/w trakcie jazdy (dB(A)) | 74/70 | 74/72 | 76/72 | 76/70 |
Norma emisji spalin | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Skrzynia biegów | 6-bieg auto | 6-bieg auto | 6-bieg auto | 5-bieg auto |
Przełożenie biegu jałowego | 3.309 | 3.654 | 3.654 | 2.909 |
Przełożenie na 1-biegu | 4.171 | 4.171 | 4.171 | 3.571 |
Przełożenie na 2-biegu | 2.34 | 2.34 | 2.34 | 2.2 |
Przełożenie na 3-biegu | 1.521 | 1.521 | 1.521 | 1.505 |
Przełożenie na 4-biegu | 1.143 | 1.143 | 1.143 | 1 |
Przełożenie na 5-biegu | 0.867 | 0.867 | 0.867 | 0.804 |
Przełożenie na 6-biegu | 0.691 | 0.691 | 0.691 | – |
Przełożenie na 7-biegu | – | – | – | – |
Przełożenie na wstecznym | 3.403 | 3.403 | 3.403 | 4.095 |
Felgi (cale) | 7 1/2 J x 17 | 7 1/2 J x 17 | 7 1/2 J x 17 | 8 1/2 J x18 |
Opony | 235/55 R 17 Y | 235/55 R 17 Y | 235/55 R 17 Y | 255/45 R 18 Y |
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) | 360/310 | 360/310 | 360/310 | 365/335 |
Masa własna pojazdu | 2240 | 2176 | 2198 | 2358 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2830 | 2770 | 2780 | 2910 |
Ładowność (kg) | 590 | 594 | 582 | 552 |
Dopuszczalne obciążenie przedniej/tylnej osi (kg) | 1490/1370 | 1420/1380 | 1420/1390 | 1550/1390 |
Pojemności: | ||||
Olej silnikowy (l) | 6.9 | 8.5 | 12.5 | |
Płyn chłodniczy (l) | 14 | 10 | 18 | |
Płyn do spryskiwaczy (l) | 6 | 6 | 6 | 6 |
Zbiornik paliwa (l) | 90 | 90 | 90 | 90 |
Ceny PLN z VAT | ||||
Trendline | ||||
Comfortline | ||||
Highline |
UWAGI: Dane techniczne dotyczą roku modelowego 2010, auta w wersjach podstawowych na rynek niemiecki
Wymiary i dane eksploatacyjne Phaetona:
Długość: 5055mm
Szerokość: 1903mm
Wysokość: 1450mm
Pojemność bagażnika: 500l
Rozstaw osi: 2881mm
Rozstaw kół przód/tył: 1628/1612mm
Zwrotność: 12m
Pojemność zbiornika paliwa: 90l
Pojemność zbiornika czynnika klimatyzacji: ?
Pojemność układu hamulcowego: ?
Ilość gwiazdek w teście Euro NCAP: 5
Wersja Long:
Długość: 5175mm
Szerokość: 1903mm
Wysokość: 1450mm
Pojemność bagażnika: 500l
Rozstaw osi: 3001mm
Rozstaw kół przód/tył: 1628/1612mm
Zwrotność: 12.5m
Pojemność zbiornika paliwa: 90l
Pojemność zbiornika czynnika klimatyzacji: ?
Pojemność układu hamulcowego: ?
Ilość gwiazdek w teście Euro NCAP: 5
Wyrazista, elegancka, smukła i znamionująca siłę – tak prezentuje się sylwetka Phaetona. Patrząc z boku, wygląd przedniej części nadwozia zdominowały zagłębione w błotnik reflektory ksenonowe. Niezwykle wyraźnie wydzielona trzecia szyba boczna oraz słupek tylny przebiegający w sposób typowy dla nadwozia coupe
to kolejne cechy charakterystyczne dla sylwetki Phaetona. Z przodu wzrok przyciągają uwypuklone „barki” nadwozia, silnie zarysowana maska silnika z sięgającym głęboko w dół chromowanym wlotem powietrza oraz wspomniane wcześniej wyraziste reflektory ksenonowe.
Harmonijnie, lecz równocześnie dynamicznie wkomponowane zostały duże lusterka zewnętrzne. W ich dolnych krawędziach znajdują się światła kierunkowskazów LED oraz automatyczne oświetlenie miejsca postoju (funkcja Coming-Home i Leaving-Home dla bezpiecznego wsiadania i wysiadania). Poszerzone oświetlenie miejsca postoju (światła kierunkowskazów plus światła mijania, światła tylne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej) może zostać uaktywnione za pomocą nadajnika zdalnego sterowania.
Moc drzemiącą w nowej limuzynie Volkswagena wyraża również tył nadwozia z szerokimi „barkami” widocznymi także z tej perspektywy. Dzięki światłom tylnym z niezwykle jasno świecącymi i bardzo trwałymi diodami LED, Phaetona można łatwo rozpoznać nawet w nocy. Nowością na skalę światową są stosowane seryjnie przez Volkswagena dwubarwnie sterowane diody LED – dwa rodzaje diod zainstalowane na jednej płycie pełnią kilka funkcji (świateł tylnych, świateł hamowania i kierunkowskazów). Dzięki temu Phaeton nie posiada „kolorowych”, lecz – za wyjątkiem białego światła cofania – jednolite czerwone światła tylne.
Duża, lekko uwypuklona powierzchnia lakierowana między lampami tworzy razem z płaską szybą tylną nowy element stylistyczny, nietypowy dla dużych limuzyn, podkreślający nie tylko elegancję lecz również sportowy charakter sylwetki. Phaeton z długością ponad 5 metrów, szerokością 1,9 metra i wysokością 1,45 metra należy do największych limuzyn klasy wyższej. Nadwozie, którego elementy stalowe zostały w 100% ocynkowane, a drzwi i pokrywy zbudowane ze stopów aluminium ma rozstaw osi 2,88 metra. Karoseria Phaetona spełnia najwyższe wymagania pod względem sztywności, tłumienia drgań, bezpieczeństwa biernego i trwałości. Optymalne właściwości jej struktury są między innymi rezultatem zastosowania bardzo nowoczesnych procesów produkcyjnych (technologii łączenia), jak np. spawanie laserowe.
Analogicznie do zespołu napędowego, układu przeniesienia napędu i podwozia, także wszystkie komponenty karoserii zostały dostosowane do maksymalnej prędkości jazdy 300 km/h. Dwa z wielu pozytywnych efektów tego założenia konstrukcyjnego to: niezwykła trwałość i wyjątkowo niski poziom hałasu. Obok stali o podwyższonej wytrzymałości Volkswagen zastosował do budowy karoserii lekkie materiały konstrukcyjne. Drzwi, pokrywa bagażnika i maska silnika zbudowane są ze stopu aluminium, a szyby wykonane w technologii dwuwarstwowej. Techniczne dzieło sztuki stanowią drzwi – wykonane jako system laserowo spawanych elementów aluminiowych, odlewanych ciśnieniowo, przewyższają stabilnością wszystkie dotychczas stosowane rozwiązania. Błotniki, wnęka koła zapasowegoi zderzaki zostały zbudowane
z wytrzymałych tworzyw sztucznych.
Dzięki zastosowaniu w budowie nadwozia aluminiowych systemów konstrukcyjnych, dwuwarstwowych szyb, nowo skonstruowanych profili prowadzących szyby drzwiowe, starannej izolacji karoserii od podwozia oraz „inteligentnego” zawieszenia silnika Phaeton stał się bardzo cichą i jedną z najbezpieczniejszych na świecie limuzyn. Osiem poduszek bezpieczeństwa, wypełnianych gazem w różnym stopniu w zależności od energii zderzenia (2x przednie, 4x boczne, 2x kurtyny), do siedmiu napinaczy pasów bezpieczeństwa, aktywne przednie zagłówki (AKS) i zoptymalizowana pod kątem zderzenia struktura nadwozia odpowiadają za nie mające słabych punktów bezpieczeństwo bierne. O tym, że koncepcja bezpieczeństwa została bardzo szczegółowo przemyślana świadczy również układ mycia reflektorów, którego spryskiwacze zmywają na przemian prawy i lewy reflektor. W ten sposób uniknięto efektu przyciemniania drogi przed pojazdem występującego zwykle podczas mycia reflektorów.
Konstruktorom udało się uzyskać wzorowy poziom bezpieczeństwa i dynamiki jazdy bez konieczności rezygnowania z najwyższego komfortu podróżowania. Stało się to możliwe dzięki nowej konstrukcji podwozia z seryjnie montowanym pełnonośnym zawieszeniem pneumatycznym kół. W przypadku silnika W12 do wyposażenia seryjnego należy również napęd na cztery koła 4MOTION z międzyosiowym mechanizmem różnicowym typu Torsen. Zawieszenie pneumatyczne z regulowanym tłumieniem ma wiele zalet w porównaniu ze stosowanymi dotychczas systemami wykorzystującymi sprężyny stalowe. Regulacja poziomu zawieszenia pneumatycznego umożliwia: miękkie, zawsze równomierne i zorientowane na komfort jazdy resorowanie, obniżenie położenia samochodu przy wysokich prędkościach jazdy (redukując zużycie paliwa oraz skłonność
do kołysania bocznego) i podwyższenie położenia pojazdu (optymalizując właściwości jezdne na odcinkach dróg o złej nawierzchni).
Bezpieczeństwo aktywne pojazdu uzależnione jest również od jakości i trwałości układu hamulcowego. Układ hamulcowy Phaetona należy do najnowocześniejszych i najskuteczniejszych na świecie. Na osi przedniej w Phaetonie V6 zamontowano 16 – calowe dwutłoczkowe pływające zaciski hamulcowe. Mocniejszego Phaetona W12 zatrzymują z przodu 18 – calowe ośmiotłoczkowe, monoblokowe zaciski hamulcowe zbudowane
z aluminium. Współpracujące z nimi tarcze hamulcowe mają średnicę 365 mm.
Trafna koncepcja techniczna i stylistyczna Phaetona widoczna jest na pierwszy rzut oka w jego wnętrzu. Dzięki zastosowanym materiałom, rozwiązaniom technicznym, eleganckiej stylistyce oraz obszernym wymiarom wnętrza stworzono zarówno innowacyjny jak i ekskluzywny wystrój, który czyni Phaetona jednoznacznie rozpoznawalnym i sympatycznym.
Dominują wyraźne, proste linie, ponadczasowe i jednocześnie modne elementy stylistyczne, logiczne rozmieszczenie elementów obsługowych i ich dobra przejrzystość. Nocą kokpit zanurzony jest w delikatnym, ciepłym świetle. Oświetlone są także uchwyty wewnętrzne drzwi.Centralny punkt geometrycznie podzielonego kokpitu stanowi konsola środkowa ze zintegrowanym multimedialnym centrum informacyjnym i przylegającą od dołu konsolą zmiany biegów.Przeciwwagę do „technicznie” wyglądających elementów, stanowi oprawiony w chrom zegarek, usytuowany centralnie w przebiegającej poziomo przez tablicę rozdzielczą, ozdobnej listwie ze szlachetnego drewna. Kierowca może cieszyć się idealną czytelnością wskaźników umieszczonych za przeciwodblaskowym szkłem i chronionych przed odbiciami światła i promieniami słońca przez rozpościerającą się nad nimi łukową osłonę.Górną część tablicy rozdzielczej tworzy szlachetnie uformowany korpus ograniczający odbicia światła, który oferowany jest w różnych odcieniach kolorystycznych. Dolna część kokpitu oraz drzwi jest zazwyczaj jaśniejsza od części górnej.
Na pokładzie Phaetona znajduje się multimedialne centrum informacyjne z kolorowym 7- calowym monitorem, wskaźnik wielofunkcyjny (MFA) z kolorowym wyświetlaczem 5-calowym na tablicy wskaźników, a także system Audio o mocy muzycznej 230 Watt zawierający analogowy wzmacniacz 8- kanałowy, 10 głośników, zmieniacz CD dla sześciu płyt i wielofunkcyjną antenę w szybie tylnej (Radio, Nawigacja, TV, telefon). Obok wielu oczywistych dla tej klasy detali wyposażenia, jak na przykład elektrycznie podnoszonych szyb, wnętrze Phaetona V6 wyróżniają liczne znamiona komfortu i elementy Hightech. Należą do nich drewniane aplikacje (tablica rozdzielcza, górne listwy drzwiowe, otoczenie centrum informacyjnego i dźwigni zmiany biegów, popielniczki), podłokietniki z przodu i z tyłu, skórzana wielofunkcyjna kierownica (szkielet koła kierownicy zbudowany jest ze szczególnie lekkiego odlewu ciśnieniowego magnezu), nakładki na pedały ze stali szlachetnej, wycieraczki aerodynamiczne z podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy szyb i elektrycznie regulowaną powierzchnią wycierania przedniej szyby, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka zewnętrzne oraz łatwy w obsłudze układ regulacji prędkości jazdy. Wyposażenie podstawowe uzupełniają: automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, regulowana bezstopniowo, w czterech kierunkach kolumna kierownicy, przednie i tylne oświetlenie przestrzeni nóg, światła do czytania, pośrednie oświetlenie tablicy rozdzielczej i wnętrza pojazdu, czujnik deszczu i centralny zamek ze zdalnym sterowaniem radiowym.
tekst: Volkswagen