VW Sharan
Volkswagen Sharan, dane techniczne, eksploatacyjne, masy i wymiary
Silnik | 2.0TDI 140KM BlueMotion | 2.0TDI 140KM | 2.0TDI 140KM DPF | 2.0TDI 115KM | 2.0TDI 115KM 4motion |
Pojemność skokowa [cm3] |
1968 | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 |
Ilość cylindrów / zaworów | 4 / 2 | 4 / 2 | 4 / 2 | 4 / 2 | 4 / 2 |
Stopień sprężania | 18.5 | 18.5 | 18.5 | 18.5 | 18.5 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 81/95.5 | 81/95.5 | 81/95.5 | 81/95.5 | 81/95.5 |
Moc kW/KM przy obrotach | 103/140 4000 | 103/140 4000 | 103/140 4000 | 85/115 4000 | 85/115 4000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 310/1900- 2500 | 310/1900- 2500 | 310/1900- 2500 | 310/1900 | 310/1900 |
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 140, 340 (70) | 140, 340 (70) | 140, 340 (70) | 140, 340 (70) | 140, 340 (70) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 192 | 192 | 181 | 178 |
Przyspieszenie 0-80km/h(s) | 8.2 | 8.5 | 8.5 | 9.1 | 9.3 |
Przyspieszenie 0-100km/h(s) | 11.9 | 12.2 | 12.1 | 13.7 | 14.7 |
Przyspieszenie 0-400/0-1000m/s (s) | – | – | – | – | – |
Przyspieszenie od 80 do 120km/h na 5/6 biegu | – | 12.1/15.3 | 12.1/15.3 | 13.3/15.6 | – |
Zużycie paliwa miasto (l/100km) | 7.8 | 8.3 | 8.5 | 8 | 9.1 |
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km) | 4.9 | 5.7 | 5.7 | 5.6 | 5.9 |
Zużycie paliwa średnio (l/100km) | 6 | 6.6 | 6.7 | 6.5 | 7.1 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 159 | 175 | 177 | 172 | 188 |
Poziom hałasu podczas postoju/w trakcie jazdy (dB(A)) | 80/75 | 80/75 | 80/75 | 78/73 | 78/74 |
Norma emisji spalin | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Skrzynia biegów | 6-bieg | 6-bieg | 6-bieg | 6-bieg | 6-bieg |
Przełożenie biegu jałowego | 3.684 | 3.684 | 3.684 | 3.684 | 4.235 |
Przełożenie na 1-biegu | 3.769 | 3.769 | 3.769 | 3.769 | 3.769 |
Przełożenie na 2-biegu | 2.087 | 2.087 | 2.087 | 2.087 | 2.087 |
Przełożenie na 3-biegu | 1.324 | 1.324 | 1.324 | 1.324 | 1.324 |
Przełożenie na 4-biegu | 0.911 | 0.977 | 0.977 | 0.977 | 0.911 |
Przełożenie na 5-biegu | 0.902 | 0.975 | 0.975 | 0.975 | 0.902 |
Przełożenie na 6-biegu | 0.756 | 0.814 | 0.814 | 0.814 | 0.756 |
Przełożenie na 7-biegu | – | – | – | – | – |
Przełożenie na wstecznym | 4.549 | 4.549 | 4.549 | 4.549 | 4.549 |
Felgi (cale) | 6 J x 16 | 6 J x 16 | 6 J x 16 | 6 J x 16 | 7 J x 16 |
Opony | 195/60 R 16 H | 196/60 R 16 H | 196/60 R 16 H | 196/60 R 16 H | 215/55 R 16 H |
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) |
300/268 | 300/268 | 300/268 | 300/268 | 313/294 |
Masa własna pojazdu | 1647 | 1647 | 1647 | 1631 | 1732 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2510 | 2510 | 2510 | 2510 | 2510 |
Ładowność (kg) | 863 | 863 | 863 | 879 | 778 |
Dopuszczalne obciążenie przedniej/tylnej osi (kg) | 1240/1280 | 1240/1280 | 1240/1280 | 1240/1280 | 1260/1330 |
Pojemności: | |||||
Olej silnikowy (l) | 4.5 | 4 | 4.5 | 4.5 | 4.5 |
Płyn chłodniczy (l) | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Płyn do spryskiwaczy (l) | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 |
Zbiornik paliwa (l) | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Ceny PLN z VAT | |||||
Trendline | 97 290 | 91 190 | |||
Comfortline | 105 390 | 99 290 | |||
Highline | 132 690 | 126 590 |
UWAGI: Dane techniczne dotyczą roku modelowego 2010, auta w wersjach podstawowych na rynek niemiecki,
Silnik | 2.0 115KM | 2.8 VR6 | 1.9TDI 90KM |
Pojemność skokowa [cm3] |
1984 | 2792 | 1896 |
Ilość cylindrów / zaworów | 4 / 8 | 6 / 12 | 4 / 8 |
Stopień sprężania | 10,4 | 10 | 19,5 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 92,8/ 81 | 90,3/ 81 | 79,5 / 95,5 |
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 90, 220 (44), Carat: 280(60) | 120, 280(60) | 90, 330 (61), Carat: 120, 450 (92) |
Moc kW/KM przy obrotach | 85/115 5000 | 128/174 5800 | 66/90 4000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 170/ 2400 | 235/ 4200 | 202/ 1900 |
Prędkość maksymalna | 177 | 199 | 160 |
Prędkość maksymalna autoamat | 172 | 195 | |
Skrzynia biegów | 5-bieg, 4-bieg automat | 5-bieg, 4-bieg automat | 5-bieg |
Przyspieszenie 0-80km/h, 0-100km/h | 10,6/15,4 | 7,9/11,8 | 11,9/19,3 |
Przyspieszenie 0-80km/h, 0-100km/h automat | 11,3/17,2 | 9,1/13,2 | |
Zużycie paliwa miasto | 11,9 | 13,5 | 7,7 |
Zużycie paliwa przy 90km/h | 6,7 | 7,8 | 4,9 |
Zużycie paliwa przy 120k/h | 8,7 | 9,8 | 7 |
Zużycie paliwa miasto automat | 13 | 14,3 | |
Zużycie paliwa przy 90km/h automat | 7,9 | 8,7 | |
Zużycie paliwa przy 120km/h automat | 10 | 11,2 | |
Emisja spalin | |||
Standardowy rozmiar felg | 6Jx15, 7Jx15 | 6Jx15, 7Jx15 | 6Jx15, 7Jx15 |
Standardowy rozmiar opon | 195/65 R15, 215/60 R15 | 205/60 R15, 215/60 R15 | 195/65 R15, 215/60 R15 |
Masa własna pojazdu CL/GL/Carat | 1715/ 1745/ 1795 | -/ 1835/ 1855 | 1775/ 1815/ 1835 |
Dopuszczalna masa CL/GL/Carat | 2350/ 2370/ 2370 | -/ 2430/ 2400 | 2350/ 2430/ 2400 |
Dopuszczalny nacisk na oś przednią/tylną | 860/770 | 875/770 | 870/770 |
Oznaczenia literowe silników | 2E | AAA | 1Z, AHU |
UWAGI: Dane techniczne z roku modelowego 1996
Wymiary i dane eksploatacyjne Sharana:
Długość: 4634mm
Szerokość: 1810mm
Wysokość: 1730mm
Pojemność bagażnika: 852l (po złożeniu kanapy – 2610l)
Rozstaw osi: 2835mm
Rozstaw kół przód/tył: 1507/1487mm
Zwrotność: 11.93m
Pojemność zbiornika paliwa: 70l
Pojemność zbiornika czynnika klimatyzacji: ?
Pojemność układu hamulcowego: ?
Ilość gwiazdek w teście Euro NCAP: ?
Volkswagen Sharan został skonstruowany przy współpracy z koncernem Forda. W 1995 roku otwarto w Portugalii fabrykę samochodów Auto Europa gdzie rozpoczęto produkcję wspólnie opracowywanych modeli VW Sharan i Ford Galaxy.
Volkswagen Sharan to przestronna limuzyna, którą może wygodnie podróżować siedem osób. Samochód ten wyposażony jest w system poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, ABS, aktywne zawieszenie, oraz szereg innych rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa. Gdyby wymienić w trzech słowach pozostałe priorytety którymi kierowali się projektanci i producenci Sharana można powiedzieć, że celem było uzyskanie samochodu oszczędnego, starannie wykonanego i ekologicznego.
VW Sharan określany jest również jako limuzyna jednobryłowa. Silnik, przedział pasażerski i bagażowy stanowią jedną całość. Linii konturowej nie zakłócają narożniki ani krawędzie. Efektem tego jest pojazd o opływowych kształtach i doskonałej aerodynamice. Wartość współczynnika oporu powietrza Cw wynosi 0,31 co oznacza, że VW Sharan należy do najlepszych w tej klasie.
Bez względu na to kto podróżuje Sharanem, czy będzie to dwoje ludzi z podręcznym bagażem, czy też liczna rodzina wyjeżdżająca na wakacje lub biznesmeni, którzy cenią przede wszystkim komfort – w samochodzie tym jest miejsce dla każdego. Fotele z tylnich rzędów można po złożeniu używać jako stoliki,
co po obróceniu przednich foteli o 180% umożliwia stworzenie w wnętrzu pojazdu mini salki konferencyjnej albo jadalni. Chcąc przewieźć większe ładunki użytkownik samochodu może bez przeszkód złożyć tylne fotele, a ich całkowite wyjęcie jeszcze bardziej powiększy przestrzeń ładunkową. Korzystanie z tej przestrzeni jest tym łatwiejsze, że podłoga bagażnika znajduje się nisko, co ułatwia załadunek oraz wyładunek. Komfort jazdy powiększony został o regulację wysokości przednich foteli, które zostały dodatkowo wyposażone w ergonomiczny podłokietnik. Indywidualnie w zależności od sylwetki i przyzwyczajeń kierowcy może być również regulowana wysokość i odległość kierownicy. Komfort jazdy zwiększa możliwość podgrzewania foteli. Systemy instalacji nawiewowo -grzewczej posiadają niezależną regulację dla pasażerów podróżujących z tyłu pojazdu.
Prace nad systemem bezpieczeństwa w Sharanie opierały się na licznych obliczeniach i symulacjach. Na ich podstawie stworzono specjalną konstrukcję nadwozia, która pochłania całą energię podczas wypadku. Konstruktorzy określili także dokładnie siłę wstrząsu, przy której uwolnione zostają poduszki powietrzne. Dzięki temu opracowano system, który uruchamia je tylko w razie wypadku, natomiast gwałtowne parkowanie czy też silne wstrząsy są ignorowane przez odpowiednie czujniki. Kierowca i pasażerowie chronieni są dodatkowo przez trójpunktowe pasy bezpieczeństwa oraz pasy biodrowe. Oprócz tego można zamówić system ABS, umożliwiający zapanowanie nad pojazdem nawet przy nagłym hamowaniu, i EDS – gwarantujący bezpieczne ruszanie na jednostronnie śliskiej nawierzchni (w wersji 2,8 l. o mocy 174KM są one montowane seryjnie).Ochronę przed wgnieceniami bocznymi uzyskano poprzez montaż w drzwiach profili wzmacniających. Dodatkowe profile poprzeczne sprawiają, że podwozie jest jeszcze bardziej stabilne. Bezpieczeństwo podczas zderzenia zwiększa porzeczna belka, umieszczona pod tablicą rozdzielczą, oraz teleskopowa kierownica chroniąca przed urazami powstającymi w momencie zderzenia czołowego. Wykonany z tworzyw sztucznych zbiornik paliwa umieszczony został między tylnymi kołami.
Z myślą o bezpieczeństwie wykonano również fotele, które zostały wyprofilowane tak aby uniemożliwić podróżującemu przesunięcie się pod pasami. W sytuacji krytycznej pasy napinają się przylegając do ciała i dając dodatkową ochronę.W przypadku kolizji skonstruowano zamki umożliwiające otwarcie drzwi przy użyciu niewielkiej siły, co znacznie ułatwia opuszczenie pojazdu. Dodatkowym atutem jest trzecie, tylnie światło stopu i lusterka zewnętrzne, które można regulować od środka. Lusterko po stronie kierowcy jest asferyczne. Wszystkie fotele zostały wyposażone w zagłówki. Aby uniemożliwić przesuwanie się bagażu bagażnik został wyposażony w uchwyty do mocowania ładunku
Ofertę silnikową dla samochodu VW Sharan stanowi: 2.0 litrowy silnik benzynowy o mocy 85 kW (115 KM), silnik 1.8 litra z turbodoładowaniem i mocą 110 kW (150 KM) oraz oszczędne silniki TDI o mocy 66 kW (90 KM) lub 85 kW (115KM). W wersji Comfortline można zdecydować się na silnik 2.8V6 (150 KM). VW Sharan Highline 2.8 V6 może oferowany jest ze skrzynia biegów typu Tiptronic lub napędem 4Motion.
Jednostki napędowe umieszczone są poprzecznie z przodu pojazdu. Są one chłodzone cieczą w obiegu zamkniętym. Przygotowanie mieszanki w silnikach wysokoprężnych następuje dzięki rozdzielaczowej pompie wtryskowej, turbosprężarce i chłodnicy sprężonego powietrza. Silniki benzynowe wykorzystują m. in. układ wtryskowy sterowany elektronicznie, sterowanie wtryskiem na biegu jałowym, odcięcie wtrysku w czasie hamowania silnikiem i ograniczenie liczby obrotów.
Samochody VW Sharan zostały bogato wyposażone. Już w wersji podstawowej mamy obręcze stalowe 6J x 15 z pełnymi kołpakami i oponami 195/65 R 15. Zderzaki są w kolorze nadwozia, podobnie jak boczne listwy ochronne. Standardowo montowane są również zielone szyby termoizolujące, kluczyk z oświetleniem i wentylacja z systemem filtrów pyłków i zanieczyszczeń.
Dla bardziej wymagających dostępne są jeszcze bogatsze wersje Comfortline i Highline. Wersja Comfortline posiada dodatkowo reflektory przeciwmgielne, elektroniczną blokadę systemu różnicowego (EDS), komputer pokładowy informujący o czasie jazdy, ilości pokonanych kilometrów, średniej prędkości i zużyciu paliwa. Komfort jazdy zwiększają elektronicznie podnoszone i opuszczane przednie szyby, oraz ogrzewane lusterka. Całości dopełnia elegancka tapicerka „Casino”, dostępna w trzech kolorach, oraz pokrycie kierownicy, dźwigni zmiany biegów i hamulca czarną skórą. VW Sharan Highline będący luksusową limuzyną oferuje podłokietniki dla każdego z pasażerów oraz elektronicznie sterowaną klimatyzację klasy Climatronic. Klimatyzacja ta oprócz utrzymywania temperatury na stałym poziomie umożliwia wybór cyrkulacji zamkniętej lub otwartej. Zalety tej pierwszej odczuwalne będą szczególnie w upalny dzień, w korku, lub podczas długiej jazdy w tunelu. O prawdziwej elegancji świadczy starannie wykończona tapicerka oraz pokrycie kierownicy, dźwigni zmiany biegów i hamulca skórą.
tekst: Volkswagen ad.2002