VW Touareg
Dane techniczne VW Touareg (2003-?)
Silniki diesla:
Silnik | 2.5TDI R5 174KM | 3.0TDI 224KM BlueMotion | 3.0TDI 240KM | 3.0TDI 240KM auto | 5.0TDI 313KM auto |
5.0TDI 350KM R50 |
Pojemność skokowa [cm3] |
2461 | 2967 | 2967 | 2967 | 4921 | 4921 |
Ilość cylindrów / zaworów | 5 / 2 | 6 / 4 | 6 / 4 | 6 / 4 | 10 / 2 | 10 / 2 |
Stopień sprężania | 19.5 | 16.8 | 16.8 | 16.8 | 18.5 | 18.5 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 81/95.5 | 83/91.4 | 83/91.4 | 83/91.4 | 81/95.5 | 81/95.5 |
Moc kW/KM przy obrotach | 128/174 3500 | 165/224 3400 | 176/240 4000 | 176/240 4000 | 230/313 3750 | 258/350 3500 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 400/2000- 2300 | 550/2000- 2250 | 500/1500- 3000 | 550/2000- 2250 | 750/2000 | 850/2000 |
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 150, 450 (95) | 190, 450 (85) | 190, 450 (85) | 190, 450 (85) | 190, 520 (92) | 190, 520 (92) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 202 | 207 | 204 | 231 | 235 |
Przyspieszenie 0-80km/h(s) | 7.4 | 5.8 | 5.5 | 5.7 | 5.1 | 4.7 |
Przyspieszenie 0-100km/h(s) | 11.5 | 8.5 | 8 | 8.3 | 7.4 | 6.7 |
Przyspieszenie 0-400/0-1000m/s (s) | 17.7/32.9 | – | 15.8/29.3 | 16.1/29.4 | – | 14.8/27.4 |
Przyspieszenie od 80 do 120km/h na 5/6 biegu | 12/17.5 | – | 9/12.5 | – | – | – |
Zużycie paliwa miasto (l/100km) | 12.4 | 10.5 | 12.2 | 11.6 | 17.7 | 16.7 |
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km) | 7.4 | 7.1 | 7.7 | 6.9 | 9.6 | 9.2 |
Zużycie paliwa średnio (l/100km) | 9.2 | 8.3 | 9.3 | 9.3 | 12.6 | 11.9 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 243 | 219 | 246 | 244 | – | 315 |
Poziom hałasu podczas postoju/w trakcie jazdy (dB(A)) | 77/76 | 75/73 | 79/73 | 78/71 | – | 81/72 |
Norma emisji spalin | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Skrzynia biegów | 6-bieg | 6-bieg auto | 6-bieg | 6-bieg auto | 6-bieg auto | 6-bieg auto |
Przełożenie biegu jałowego | 3.273 | 3.7 | 3.273 | 3.9 | 3.273 | 3.273 |
Przełożenie na 1-biegu | 5.766 | 4.148 | 5.39 | 4.148 | 4.148 | 4.148 |
Przełożenie na 2-biegu | 3.015 | 2.37 | 3.015 | 2.47 | 2.37 | 2.37 |
Przełożenie na 3-biegu | 1.854 | 1.556 | 1.854 | 1.556 | 1.556 | 1.556 |
Przełożenie na 4-biegu | 1.313 | 1.155 | 1.313 | 1.155 | 1.155 | 1.155 |
Przełożenie na 5-biegu | 1 | 0.859 | 1 | 0.859 | 0.859 | 0.859 |
Przełożenie na 6-biegu | 0.799 | 0.686 | 0.799 | 0.686 | 0.686 | 0.686 |
Przełożenie na 7-biegu | – | – | – | – | – | – |
Przełożenie na wstecznym | 5.265 | 3.394 | 4.889 | 3.394 | 3.394 | 3.394 |
Felgi (cale) | 7 1/2 J x 17 | 7 1/2 J x17 | 7 1/2 J x 17 | 7 1/2 J x 17 | 8 J x 18 | 10 J x 21 |
Opony | 235/65 R 17 V | 235/65 R 17 V | 235/65 R 17 V | 235/65 R 17 V | 255/55 R 18 Y | 295/35 R 21 Y |
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) | 308/314 | 330/330 | 330/330 | 330/330 | 350/330 | 368/358 |
Masa własna pojazdu | 2247 | 2321 | 2301 | 2321 | 2602 | 2602 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2850 | 2945 | 2945 | 2945 | 3200 | 3200 |
Ładowność (kg) | 603 | 624 | 644 | 624 | 598 | 598 |
Dopuszczalne obciążenie przedniej/tylnej osi (kg) | 1425/1640 | 1430/1610 | 1510/1650 | 1510/1650 | 1635/1670 | 1635/1670 |
Pojemności: | ||||||
Olej silnikowy (l) | 7.4 | – | – | – | 13.5 | 13.5 |
Płyn chłodniczy (l) | 11.2 | – | – | – | 20 | 20 |
Płyn do spryskiwaczy (l) | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Zbiornik paliwa (l) | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Ceny PLN z VAT | ||||||
Podstawowa | 176 590 | 189 390 | 200 790 | 328 790 | ||
Perfectline | 252 890 | 263 790 | 274 690 | |||
– |
UWAGI: Dane techniczne dotyczą roku modelowego 2010, auta w wersjach podstawowych na rynek niemiecki, nie dotyczą wersji z zawieszeniem pneumatycznym.
Silniki benzynowe:
Silnik | 3.6FSI 280KM | 4.2FSI 350KM | 6.0 W12 450KM |
Pojemność skokowa [cm3] |
3597 | 4.163 | 5.998 |
Ilość cylindrów / zaworów | 6 / 4 | 8 / 4 | 12 / 4 |
Stopień sprężania | 12 | 12.5 | 10.7 |
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) | 89/96.4 | 84.5/92.8 | 84/90.2 |
Moc kW/KM przy obrotach | 206/280 6200 | 257/350 6800 | 331/450 6000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min | 360/2500- 5000 | 440/3500 | 600/3250 |
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) | 180, 380 (80) | 190, 450 (85) | 190, 520 (110) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 218 | 234 | 250 |
Przyspieszenie 0-80km/h(s) | 5.8 | 5.2 | 4.3 |
Przyspieszenie 0-100km/h(s) | 8.6 | 7.5 | 5.9 |
Przyspieszenie 0-400/0-1000m/s (s) | 16.1/29.3 | 15.4/28 | 14.1/25.7 |
Przyspieszenie od 80 do 120km/h na 5/6 biegu | – | – | – |
Zużycie paliwa miasto (l/100km) | 18 | 19.7 | 22.5 |
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km) | 9.2 | 10.7 | 11.7 |
Zużycie paliwa średnio (l/100km) | 12.4 | 13.8 | 15.7 |
Poziom emisji CO2 (g/km) | 296 | 329 | 375 |
Poziom hałasu podczas postoju/w trakcie jazdy (dB(A)) | 78/75 | 78/74 | 90/73 |
Norma emisji spalin | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Skrzynia biegów | 6-bieg auto | 6-bieg auto | 6-bieg auto |
Przełożenie biegu jałowego | 4.3 | 4.3 | 3.7 |
Przełożenie na 1-biegu | 4.1 | 4.148 | 4.148 |
Przełożenie na 2-biegu | 2.37 | 2.37 | 2.37 |
Przełożenie na 3-biegu | 1.556 | 1.556 | 1.556 |
Przełożenie na 4-biegu | 1.155 | 1.155 | 1.155 |
Przełożenie na 5-biegu | 0.859 | 0.859 | 0.859 |
Przełożenie na 6-biegu | 0.686 | 0.686 | 0.686 |
Przełożenie na 7-biegu | – | – | – |
Przełożenie na wstecznym | 3.394 | 3.394 | 3.394 |
Felgi (cale) | 7 1/2 J x 17 | 8 J x 18 | 9 J x 19 |
Opony | 235/65 R 17 V | 255/55 R 18 Y | 275/45 R 19 Y |
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) | 330/330 | 350/330 | 350/330 |
Masa własna pojazdu | 2238 | 2332 | 2509 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2945 | 3000 | 3120 |
Ładowność (kg) | 707 | 668 | 611 |
Dopuszczalne obciążenie przedniej/tylnej osi (kg) | 1415/1640 | 1475/1650 | 1525/1650 |
Pojemności: | |||
Olej silnikowy (l) | 6.9 | 9.6 | 12.5 |
Płyn chłodniczy (l) | 14 | 13.1 | 18 |
Płyn do spryskiwaczy (l) | 6 | 6 | 6 |
Zbiornik paliwa (l) | 100 | 100 | 100 |
Ceny PLN z VAT | |||
Podstawowy | 200 790 | 266 890 | |
Perfectline | 274 990 | ||
– |
UWAGI: Dane techniczne dotyczą roku modelowego 2010, auta w wersjach podstawowych na rynek niemiecki, nie dotyczą wersji z zawieszeniem pneumatycznym.
Wymiary i dane eksploatacyjne Touarega:
Długość: 4754mm
Szerokość: 1928mm
Wysokość: 1801mm
Pojemność bagażnika: 555l (po złożeniu kanapy – 1570l)
Rozstaw osi: 2855mm
Rozstaw kół przód/tył: 1645/1657mm
Zwrotność: 11.6m
Pojemność zbiornika paliwa: 100l
Pojemność zbiornika czynnika klimatyzacji: ?
VW Touareg, zarówno pod względem optycznym, jak i technicznym, wytycza nowe drogi w segmencie SUV. Łączy on cechy typowe dla samochodów terenowych z komfortem limuzyny klasy wyższej i dynamiką samochodu sportowego.
4XMOTION – napęd na cztery koła z centralną blokadą mechanizmu różnicowego
Za przenoszenie siły odpowiedzialne są przekładnie sześciobiegowe – w zależności od typu silnika – w wersji automatycznej lub manualnej. Napęd z silnika na koła przenoszony jest przez przekładnię rozdzielczą wyposażoną seryjnie w reduktor oraz przez trzy mechanizmy różnicowe z możliwością blokady. Montowane seryjnie sprzęgło wielopłytkowe centralnej blokady mechanizmu różnicowego jest sterowane automatycznie przez elektronikę podwozia. W zależności od zapotrzebowania możliwe jest przeniesienie nawet 100% siły napędowej na jedną oś. Blokada mechanizmu różnicowego może być uruchamiana także manualnie przy pomocy przełącznika umieszczonego na desce rozdzielczej. Do wyposażenia seryjnego należy również układ EDS, który umożliwia precyzyjny podział siły napędowej na poszczególne koła.
Zawieszenie pneumatyczne (Continous Damping Control) – seryjnie w Touaregu V10 TDI
Touareg jest nie tylko prawdziwym pojazdem terenowym, lecz także szybkim i bezpiecznym samochodem na długie podróże. Konstrukcja przedniej i tylnej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i izolowaną akustycznie ramą pomocniczą zapewnia z jednej strony poziom szumów i komfort właściwy limuzynom klasy wyższej, z drugiej natomiast – dzięki dokładnemu prowadzeniu kół – precyzję jazdy spotykaną w samochodach sportowych. Pneumatyczne zawieszenie i ciągła regulacja amortyzatorów gwarantują niespotykany dotychczas w samochodach terenowych poziom komfortu amortyzowania zarówno na drodze, jak i w terenie.
Dodatkowo kierowca przy pomocy przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej ma możliwość wyboru między sportowym lub komfortowym trybem jazdy. Perfekcja w każdym szczególe: podczas ruszania pod górę kierującemu Touaregiem z manualną skrzynią biegów pomaga układ wspomagający ruszanie. Układ ten uaktywnia się, gdy samochód stoi z włączonym silnikiem na hamulcu nożnym lub postojowym na pochyłym terenie, włączony jest pierwszy bieg (do przodu pod górę) lub bieg wsteczny (do tyłu pod górę), a sprzęgło jest wciśnięte. Mimo, że kierowca puści hamulec, hamulce nadal samoczynnie będą utrzymywać samochód w dotychczasowym położeniu. Wraz ze zwolnieniem sprzęgła hamulce są stopniowo luzowane, co pozwala na płynne ruszenie z miejsca. Podobne rozwiązanie występuje także w wersjach z automatyczną skrzynią biegów. Gdy samochód znajduje się na pochyleniu przekraczającym 20 procent zadziała automatyczny układ kontrolujący zjeżdżanie ze wzniesienia. Układ ten zacznie działać, jeżeli wcześniej prędkość została zredukowana poniżej 20 km/h i włączone jest ESP. Gdy przy włączonym biegu nie będziemy dodawać gazu Touareg – dzięki ingerencji układu hamulcowego i redukcji prędkości obrotowej silnika – będzie utrzymywał stałą prędkość na stoku.
Sprawdza się w każdym terenie: umiejętność pokonywania wzniesień pod kątem 45 stopni i brodów o głębokości do 58cm.
Nie tylko wyjątkowa zdolność pokonywania wzniesień (do 45 stopni) świadczy o doskonałym przystosowaniu Touarega do jazdy w trudnym terenie – dopuszczalne pochylenie poprzeczne wynosi także 45 stopni. Dzięki odpowiednio dopasowanym uszczelkom drzwi, zapobiegającym przedostawaniu się wody do wnętrza, szczelnym reflektorom i połączeniom elektrycznym, specjalnemu prowadzeniu powietrza zasysanego oraz odpowietrzaniu agregatów, a także dzięki uszczelnionym wałom przegubowym Touareg może bez problemu pokonywać przeszkody wodne o głębokości 500 milimetrów (przy zawieszeniu pneumatycznym – 580 milimetrów).
Kąt rampowy przy pokonywaniu muld wynosi 22 stopnie (przy zawieszeniu pneumatycznym: 27,2 stopnia). Niewielki zwis przedni i tylny pozwala Touregowi wjeżdżać z równego terenu na stoki pochylone pod kątem 28 stopni (z zawieszeniem pneumatycznym: 33,2 stopnia), nie zahaczając o nie zderzakami. Także podstawowy wymiar określający przydatność do jazdy w terenie, mianowicie prześwit poprzeczny, wynoszący 237 milimetrów (zawieszenie pneumatyczne: do 300 milimetrów), świadczy o możliwościach
off-roadowych tego samochodu.
Funkcjonalność i stylistyczna elegancja cechą charakterystyczną przestronnego wnętrza: bagażnik Touarega V6 o pojemności 555 litrów jest największym bagażnikiem w tym segmencie pojazdów
Wnętrze Touarega świadczy o jego przynależności do klasy wyższej. Z jednej strony jest doskonałym przykładem dokładnie przemyślanej funkcjonalności. Dzięki swej przestronności oraz wielkości bagażnika wynoszącej 555 litrów (Touareg V10 TDI: 500 litrów) jest to idealny samochód dla pięciu osób. Z drugiej strony połączenie dużych gabarytów z eleganckimi detalami nadaje mu nowoczesny, luksusowy wygląd, bardziej przypominający stylem limuzynę klasy wyższej niż klasyczny samochód terenowy. Można w nim znaleźć m.in.: ogrzewaną elektrycznie wielofunkcyjną kierownicę z układem regulacji prędkości, innowacyjną funkcję Keyless Access (system czujników zbliżeniowych umożliwiający otwieranie drzwi i uruchamianie silnika bez użycia kluczyka), komfortowe fotele z wszechstronną regulacją oraz klimatyzację „4C-Climatronic”, która pozwala na utworzenie we wnętrzu pojazdu 4 stref o różnej temperaturze.
tekst, foto: Volkswagen