FAQ
FAQ – czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Będziemy się starali w tym dziale odpowiedzieć na wszystkie ważne i interesujące pytania odnośnie aut Grupy Volkswagena.
Co to znaczy VAG?
Volkswagen Audi Group, lub inaczej Volkswagen Group (Volkswagen AG), czyli grupa aut Volkswagena do której zaliczają się:
– Volkswagen
– Bentley
– Bugatti
– Audi
– Lamborghini
– Seat
– Skoda
– Scania
Co to znaczy MK1, MK2, MK3…?
MK to skrót od Angielskiego Mark – czyli model, wersja.
Tak więc:
Golf 1, zwany MK1, model VW: Typ 17
Golf 2, zwany MK2, model VW: Typ 19E
Golf 3, zwany MK3, model VW: Typ 1H
Golf 4, zwany MK4, model VW: Typ 1J
Golf 5, zwany MK5, model VW: Typ 1K
Golf 6, zwany MK6, model VW: Typ 5K
Golf 7, zwany MK7, model VW: Typ AU
Co to jest VAG-COM?
Jest to oprogramowanie firmy Ross-Tech do diagnostyki aut Grupy Volkswagena. Program ten potrafi między innymi odczytać kody błędów, ustawić kąt wtrysku, skasować inspekcje olejowe, zaadaptować piloty zdalnego sterowania, wypoziomować reflektory ksenonowe, wykonać adaptacje przepustnicy, za pomocą logów można także dowiedzieć się sporo o stanie jednostki napędowej itp.
Skąd wziąć program i inetrfejs VAG-COM?
Aktualne wersje programu VAG-COM można pobrać ze strony producenta – firmy Ross-Tech. Do poprawnego działania wymaga on klucza sprzętowego, który to można zakupić między innymi u polskiego dystrybutora, firmy Adako (wersja Polska), lub bezpośrednio na stronie Ross-Tech. Starsze wersje programu, które są w pełni wystarczające do starszych modeli aut grupy VAG można pobrać na stronie producenta (wersja 4.09.1, wersja 3.11.2 – obie shareware). Nie wymagają one klucza sprzętowego, do poprawnego działania potrzebują tylko interfejsu typu vag kkl na usb lub com, można je kupić miedzy innymi na allegro. W celu odblokowania wszystkich funkcji należy wykupić licencję na stronie producenta za 99$.
Co to jest VIN?
VIN czyli Vehicle Identification Number – Unikalny Numer Identyfikacyjny pojazdów mechanicznych. Składa się on z 17 znaków (cyfr i liter), zawiera on szereg informacji takich jak:
– kraj produkcji auta
– rok produkcji auta
– model auta
Prosty dekoder VIN, oraz opis poszczególnych jego znaków znajduje się tutaj.
Na podstawie numeru VIN autoryzowana stacja obsługi jest także w stanie odczytać historie serwisową auta (jeśli takowa była zapisywana).
Gdzie szukać numeru VIN w moim Golfie?
Golf 1: w komorze silnikowej po prawej stronie na kolumnie McPhersona
Golf 2, 3: na środku ściany grodziowej w komorze silnika (na odpływie wody, numer jest widoczny przez wyciecie w plastikowej osłonie)
Golf 4: we wnęce na wodę deszczową w komorze silnika, oraz na czarnej naklejce identyfikacyjnej po lewej stronie pod mocowaniem kolumny McPhersona
Golf 5/6/7: na ścianie grodziowej
We wszystkich Golfach numer VIN powinien być także na wlepce w bagażniku (w okolicach koła zapasowego), oraz w książce serwisowej – taka sama naklejka. Jej opis znajduje się poniżej.
Co znajdę na wlepce w bagażniku?
W każdym Golfie powinna się znajdować nalepka z danymi pojazdu przyklejona w bagażniku, w okolicach koła zapasowego. Zawiera ona takie informacje jak:
– numer identyfikacyjny pojazdu VIN
– typ samochodu
– moc silnika
– typ skrzyni biegów
– kod literowy silnika, skrzyni biegów
– numer lakieru
– numery wyposażenia dodatkowego (tak zwane kody wyposażenia)
Dekoder kodów wyposażenia znajduje się w dziale: Dane techniczne
Ile wyprodukowano Golfów?
Do tej pory wyprodukowano ponad 30 milionów aut Volkswagen Golf wszystkich generacji, dane szczegółowe:
– Golf 1 – 6841943 (6 milionów) w tym 388593 kabrioletów oraz 202390 Caddy.
– Golf 2 – 6300987 (6 milionów)
– Golf 3 – 4834797 (4 miliony) w tym 578119 Kombi oraz 171359 Cabrio.
– Golf 4 – 430000 (4 miliony)
– Golf 5 – około 4 milionów w tym ponad milion wyposażonych w skrzynie DSG
– Golf 6 – 2850000 (prawie 3 miliony) informacja niepotwierdzona
Po więcej informacji na temat historii Golfa zapraszamy do działu HISTORIA.
W jakich latach produkowano modele Golfa?
Golf 1: 1974-83 (Cabrio do 93 roku, a także w wersji City Golf praktycznie do dziś w RPA)
Golf 2: 1983-1992
Golf 3: 1991-1997 (Variant do 98roku, Cabrio do 2001?)
Golf 4: 1997-2003 (na rynek USA do 2006)
Golf 5: 2003-2008
Golf 6: 2008-2012
Golf 7: 2012-
Co to jest ETKA?
ETKA jest to katalog serwisowy stosowany przez Grupę Volkswagena. Zawiera on spis wszystkich części wraz z ilustracjami, a także często ich cennik. Niestety z powodu polityki firmy VW programu nie można kupić, jest on dostępny za to online na stronie www.vagcat.com
Bora, Jetta, Vento – co to takiego?
Są to nic innego jak Golfy w wersji sedan (cechują się pojemnym bagażnikiem o pojemności około 500l), odpowiednio:
– Jetta jest to Golf pierwszej, drugiej oraz piątej generacji, szóstej i siódmej
– Vento jest to Golf trzeciej generacji
– Bora jest to Golf czwartej generacji
Wyjątek tu stanowi rynek USA, gdzie wszystkie Golfy sedan noszą nazwę: Jetta
Co oznacza skrót GTI?
GTI – Gran Turismo Iniezione. Zwany “pakietem mocy”. Pierwszy sportowy hot hatch wypuszczony by właśnie przez Volkswagena, opisywany jako nadzwyczaj poręczny, pełny temperamentu, przy tym godny uwagi, komfortowy, kultywowany i oszczędny. Pojawił się on w 1976 roku, planowano wypuścić tylko 5tyś sztuk, a zrodziła się prawdziwa legenda. Więcej o GTI w dziale – Historia GTI.
Co to takiego TDI?
TDI zwykło się mówić na silniki diesla, turbodoładowane z intercoolerem (czyli chłodnicą powietrza doładowanego, w skrócie Intercooler nazywamy IC), aczkolwiek TDI jest to znak zastrzeżony przez Volkswagena i oznacza on Turbodiesel Direct Injection (Diesel Motor), czyli dieslowską wysokoprężną jednostkę zasilaną bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania. Pierwsze TDI Volkswagen prowadził w modelu Golf MK3 w 1993 roku, silnik o oznaczeniu 1Z, charakteryzował się pojemności a 1.9l, 90km mocy, oraz 202Nm momentu obrotowego. Więcej o danych technicznych w dziale Dane techniczne.
Co to znaczy TDI PD?
TDI PD, to nic innego jak turbo diesel z pompowtryskiwaczami (w języku niemieckim pompowtrysk to Pümpe Düse). Są to obecnie najpopularniejsze silniki diesla stosowane przez Grupę Volkswagena, od 1999 roku do praktycznie czasów obecnych. Najsłabsza jednostka miała 101koni, najmocniejsza to 2.5TDI o mocy 179koni stosowana w VW T5. Więcej o danych technicznych w dziale Dane techniczne.
Co to znaczy TDI CR?
TD CR oznacza silnik dieslowski turbodoładowany wtryskiem paliwa Common Rail, silniki w stosunku do pompowtryskiwaczy wyróżniają się wysoką kulturą pracy, są aktualnie stosowane w modelu Golfa – MK7.
Co to jest DSG?
DSG (Diect Shift Gearbox, lub po niemiecku Direkt-Schalt Getriebe) – czyli automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów wprowadzona przez Grupę Volkswagena pod koniec 2003 roku. Jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, drugie nieparzyste, dzięki temu czas zmiany biegów uległ znacznej redukcji, skrzynie te pracuja także w dwóch trybach – komfort i sport. W trybie sportowym pozwalają maksymalnie wykorzystać siągi silnika, w trybie komfortowym zredukować znacznie spalanie (najnowszy model Golfa MK6 z silnikiem 1.4 TSI 160KM wyposażony w 7-biegową przekładnie DSG ma spalać około 7.5l benzyny w mieście – szczegółowe dane technincze).
Odpowiedzi na wszystkie pozostałe pytania związane z Golfami prawdopodobnie znajdziesz na naszym FORUM!
autor: ygd (aktualizacja 19.01.2014)