Historia GTI
Pierwszy Golf
Jeden z pierwszych Golfów prowadził renomowany dziennikarz Fritz B. Busch w towarzystwie trzech rosłych młodzieńców z działu doświadczalnego VW, w ciągu prawie trzech miesięcy przejechali 30 tys. km z Fairbanks na Alasce do przylądku Horn. Ta męcząca jazda z północy na południe, przez obydwie Ameryki, przez błota i piaski i czterotysięczniki Andów dowiodła, że Golf jest solidny i zdolny sprostać każdemu wyzwaniu. Również konstrukcja silnika pozwoliła na zdecydowany wzrost mocy. Młodzi inżynierowie z Wolfsburga eksperymentowali “na boku”, oprócz swoich oficjalnych zadań, z mechanicznym układem wtryskowym K – Jetronic i osiągnęli zdumiewające wyniki co zaowocowało zleceniem projektowym na sportową wersję Golfa.
Mit Golfa GTI
Golf GTI – “przybył, został zobaczony, pojechał i zwyciężył”. Tak było przed 25 latami.
Wówczas, we wrześniu 1975 roku, Volkswagen wystawił na Targach IAA we Frankfurcie specjalnego Golfa, który stanowił centrum zainteresowania. Ta nowość posiadała trzy litery umieszczone na przedniej atrapie i tylnej klapie, litery, które w nadchodzących latach elektryzowały młodych i pozostających młodymi kierowców:
Gi T i I.
GTI, “pakiet mocy” z Wolfsburga stał się mitem uosabiającym po prostu kompaktowe auto będące dla wielu kombinacją samochodu marzeń, samochodu sportowego i rodzinnej limuzyny.
Nadzwyczaj poręczny, pełny temperamentu, przy tym godny uwagi, komfortowy, kultywowany i oszczędny – z takim pakietem jakościowym Golf GTI podbił serca ambitnych klientów. Jedyny, z pierwszej serii oferowanej aż do 1983 roku, nazywany przez fanów “praprzodkiem GTI”, uznanym za ojca rodziny GTI, miał znaleźć z planowanych wcześniej 5 tys. egzemplarzy blisko dziesięć razy więcej zadowolonych posiadaczy.
Dziś ten pierwowzór GTI jest już klasykiem będącym prawdziwym rarytasem. Jest on ukochanym, pieszczonym i chronionym precjozem dla miłośników. Zarówno dla posiadaczy GTI jak i dla podziwiających od 27 października 2000 Autostadt w Wolfsburgu stało się miejscem pielgrzymek. W tym dniu otworzono okazjonalną wystawę pod nazwą
“MIT GOLFA – 25 LAT LEGENDY”
Historia
Samochód, który oparł się duchowi czasu…
W czasie kryzysu energetycznego i wieku oszczędzania czasu inżynierowie VW rozwinęli koncepcję samochodu z dużą mocą silnika, noszącego znamiona auta sportowego. Zdecydowanie się na dynamiczną, zarazem lekką i mocną rodzinną wyścigówkę było ryzykownym przedsięwzięciem ze szczęśliwym zakończeniem. Golf GTI nie został tylko hitem kasowym lecz stał się trendem i legendą. Samochód ten stał się synonimem osobnej kategorii pojazdów, podobnie jak Golf w swej wersji podstawowej. W czasie gdy Golf 1974 stworzył tzw. “klasę Golfa”, która do dziś jest dominująca, to dynamiczny Golf stanął na pierwszym polu startowym w nowej kategorii GTI. Kto mówi “GTI” ten ma na myśli, pomimo wielu całkiem podobnych naśladowców – Golfa GTI…
Rozwój modeli
Wrzesień 1975
Golf GTI ma swą premierę na targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, gdzie wystawiony został jako prototyp i studium mając ukazać doznania i stopień zainteresowania publiczności.
Czerwiec 1976
Po rozmaitych drobnych poprawkach GTI wchodzi w produkcję seryjną. VW planuje jedynie serię 5 tys. sztuk i ogranicza oferowane kolory nadwozia i wyposażenie. Pierwsze GTI dostępne są w kolorze czerwonym “Marsrot” lub srebrnym, metalicznym “Diamantsilbermetallic”. Ale już taki seryjny Golf za 13 850 DM (w Niemczech) ma wszystko to, co pożąda serce wyczynowego kierowcy: reflektory z żarówkami halogenowymi, wycieraczkę tylnej szyby, szerokie opony, poprzeczne stabilizatory, poszerzone nadkola, sportową kierownicę, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju i fotele kubełkowe z pokryciem w kształcie karo i oczywiście obfitym w moc 110 KM silnikiem przeznaczonym do GTI.
Dwa takie modele, jeden czerwony drugi srebrny można zobaczyć na wystawie “Mit Golfa GTI – 25 lat legendy”.
Początek 1978
Teraz GTI dostępne są również w kolorze białym i na życzenie ze stalowym oknem dachowym (szyberdach).
Na wystawie “Mit Golfa GTI – 25 lat legendy” można zobaczyć pierwszego tak wyposażonego GTI, zarejestrowanego w lutym 1978 roku .
Sierpień 1978
GTI otrzymuje, podobnie jak pozostałe modele Golfa, osłonięte plastikiem zderzaki, zachodzące więcej na boki samochodu.
Sierpień 1979
VW wyposaża GTI w sportową, pięciobiegową skrzynię biegów, w miejsce pływających zacisków hamulcowych pojawiają się stałe zaciski hamulcowe
Sierpień 1980
Wszystkie modele Golfa otrzymują większe tylne lampy. GTI w tym czasie traci na korzyść czteroramiennej kierownicy swoją charakterystyczną kierownicę “Spucknapf”. W tym też roku dla GTI zastrzeżono nowy tranzystorowy zapłon.
Luty 1982
Teraz można kupić GTI w wersji czterodrzwiowej.
Sierpień 1982
VW podwyższa pojemność silnika GTI z 1,6 na 1,8 l, stopień sprężania z 9,5 : 1 na 10 : 1. W wyniku tego moc wzrosła o 2 KM do 112KM, maksymalny moment obrotowy wzrósł o prawie 10 procent do 135 Nm i przypadł na wyraźnie mniejszą prędkość obrotową 3 500 obr/min zamiast 5 000 obr/min.
Maj 1983
Debiutuje tzw. “Pirelli – GTI”. Chodzi tu o szczególnie wyposażony specjalny model, na specjalnych kołach ze stopów lekkich metali o przekroju w formie litery “P”.
Na wystawie “Mit Golfa GTI – 25 lat legendy” można zobaczyć “Pirelli -GTI”.
Październik 1983
Niezależnie od rozpoczęcia sprzedaży nowego modelu Golf II, VW złożyło zapytanie i zapotrzebowanie na ostatnią partię Golfa I GTI.
Taki model “kończącej serii GTI Golf I” znajduje się na stałej wystawie w pawilonie poświęconym historii motoryzacji.
Luty 1984
“Umarł król – niech żyje król“. Volkswagen prezentuje nowego Golfa II GTI, którego silnik (112 KM – 1,8 l) pochodzi z poprzedniego modelu.
Marzec 1985
Dodatkowe reflektory w atrapie przedniej i podwójny wylot z tłumika końcowego.
Lipiec 1985
GTI powinien stać się jeszcze bardziej pożądany – VW prezentuje czterozaworowego GTI nazywając go GTI 16V. W październiku 1985 roku silnik o mocy 102 kW/ 139 KM w Golfie pozwala na osiągnięcie prawie 210 km/h zostaje wprowadzony do produkcji seryjnej – równolegle oferowany jest nadal silnik dwuzaworowy.
Jesień 1986
Teraz GTI dostępny jest na życzenie z katalizatorem.
Marzec 1989
W serię i “małą serię” wchodzą odpowiednio super GTI: Golf Rallye i Golf G-60 Limited. Obydwa wyposażone w napęd na cztery koła (Syncro) i sprężarkę mechaniczną “G”. Pierwsze 5 tys. sztuk ma silnik dwuzaworowy 1,8l i 118 kW/160 KM. Silnik o mocy 210 KM czterozaworowy – Limited przynosi zaszczyt swojej nazwie. Został on zbudowany w ilości tylko 70 sztuk i kosztował 68 500 DM.
Jeden z nich jest gościem na wystawie “Mit Golfa GTI- – 25 lat legendy”.
Wrzesień 1989
Nowe zderzaki w kolorze lakieru nadwozia wyróżniają zewnętrznie GTI (jak również w Golfie GL). Technologia G-60 oferowana jest tylko w jednym korzystnym cenowo modelu GTI. Ten GTI G-60 nie ma wprawdzie napędu na cztery koła jak Rallye, ale kosztuje, od lutego 1990 roku w sprzedaży, około 36 tys. DM, o 14 tys. DM mniej.
Sierpień 1991
Wraz z Golfem III w serii znajduje się też trzecia generacja GTI – tym razem jednocześnie z modelami podstawowymi. GTI znaczy teraz 2l pojemności i moc 85 kW/115 KM. Zamiast mechanicznego KA – Jetronic zastosowano, jak już wcześniej w G-60, elektroniczny system wtryskowy Digifant. Rolę super GTI przejmuje całkiem nowy model Golfa z silnikiem 128kW/174 KM VR6 o pojemności 2,8l i prędkością maksymalną 225 km/h. Nieco później w połączeniu z napędem na cztery koła i podwyższoną pojemnością do 2,9l i mocą 140 kW/190 KM.
Czerwiec 1993
Przedstawiony został “ponad GTI” oznaczony symbolem A 59 z silnikiem przeznaczonym do Golfa Rallye przygotowywanego na mistrzostwa świata (ostatecznie odrzucony). Sercem tego modelu sportowego jest dwu litrowy, czterocylindrowy, silnik o mocy 202 kW/275 KM, z dużą turbosprężarką, sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na cztery koła. Powstały trzy takie egzemplarze.
Jeden z nich gości na wystawie “Mit Golfa GTI – 25 lat legendy”.
Wrzesień 1993
Do dyspozycji fanów GTI jest również silnik czterozaworowy. Daje on z dwóch litrów pojemności 110 kW/150 KM.
Kwiecień 1996
Sportowy Golf z Wolfsburga świętuje 20-lecie. Specjalny model może występować z trzema silnikami: po pierwsze z dwuzaworowym GTI 115 KM, po drugie z czterozaworowym GTI 150 KM, a trzeci to turbodiesel GTI o mocy 110 KM i znacznym momentem obrotowym 235 Nm przy 1900 1/min.
Sierpień 1997
Volkswagen prezentuje nowego Golfa IV. Nowy GTI dostępny jest z pięciozaworowym silnikiem 1,8l turbosprężarką mechaniczną i chłodnicą doładowanego powietrza.
Wrzesień 1998
Jeżeli ktoś mówi :”VW GTI” ma na myśli ni mniej ni więcej Golfa. Teraz dostępny jest też Polo GTI z czterozaworowym silnikiem 1,6l i mocy 92 kW/125 KM.
Wrzesień 2000
Gorace GTI ? trio z Volkswagena jest w komplecie. Lupo GTI z mocą 92 kW/125 KM jest tzw. reinkarnacją prezentowanego przed 25 laty “praprzodka ? GTI”: nadzwyczaj poręczny, pełny temperamentu, przy tym godny uwagi, komfortowy, kultywowany i oszczędny ? można powiedzieć “całkiem jak ten stary”…
Opisy modeli
1. Volkswagen Golf GTI Model ’75/’76
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, mechaniczny układ wtryskowy (K-Jetronic) ); 1588 cm3 (średnica x skok: 79,5 x 80 mm); stopień sprężania 9,5 : 1; moc znamionowa 81 kW/110 KM przy 6100/min; max. moment obrotowy 137 Nm przy 5000/min; czterobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu belka skrętna z wzmocnionym profilem poprzecznym (w stosunku do wersji podstawowej), wahacze wzdłużne (wleczone) i amortyzatory teleskopowe, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, tarcze hamulcowe z przodu, rozmiar obręczy kół 5,5 x 13, rozmiar opon 175/70 HR 13.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2400 mm, długość 3705 mm, szerokość 1628 mm, wysokość 1390 mm, masa własna 780 kg.
Osiągi:
Prędkość maksymalna 182 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,0 s.
2. Volkswagen Golf GTI 1,8 Model ’83
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, mechaniczny układ wtryskowy (K-Jetronic); 1781 cm3 (średnica x skok: 81,0 x 86,4 mm); stopień sprężania 10 : 1; moc znamionowa 82,5 kW/112 KM przy 5800/min; max. moment obrotowy 153 Nm przy 3500/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu belka skrętna z wzmocnionym profilem poprzecznym (w stosunku do wersji podstawowej), wahacze wzdłużne (wleczone) i amortyzatory teleskopowe, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, wentylowane tarcze hamulcowe z przodu, rozmiar obręczy kół 5,5 x 13, rozmiar opon 175/70 HR 13.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2400 mm, długość 3815 mm, szerokość 1628 mm, wysokość 1390 mm, masa własna 860 kg.
Osiągi:
Prędkość maksymalna 183 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s.
3. Volkswagen Golf II GTI Model ’84
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, mechaniczny układ wtryskowy (K-Jetronic) ); 1781 cm3 (średnica x skok: 81,0 x 86,4 mm); stopień sprężania 10 : 1; moc znamionowa 82,5 kW/112 KM przy 5500/min; max. moment obrotowy 155 Nm przy 3100/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, wahacze wzdłużne (wleczone) z amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół 5,5 x 13, rozmiar opon 175/70 HR 13, na życzenie 14 calowe koła z oponami 185/60 HR 14.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2475 mm, długość 3985 mm, szerokość 1680 mm, wysokość 1405 mm, masa własna 920 kg (wersja dwudrzwiowa).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 191 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 s.
4. Volkswagen Golf II 16V GTI Model ’86
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, mechaniczny układ wtryskowy (KA-Jetronic lub KE-Jetronic przy trójfunkcyjnym katalizatorze); 1781 cm3 (średnica x skok: 81,0 x 86,4 mm); stopień sprężania 10 : 1; moc znamionowa 102 kW/139 KM przy 6100/min (bez katalizatora, z katalizatorem : 95 kW/129 KM przy 5800/min); max. moment obrotowy 155 Nm przy 3100/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, wahacze wzdłużne (wleczone) z amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół 6 x 14, rozmiar opon 185/60 VR 14
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2475 mm, długość 3985 mm, szerokość 1680 mm, wysokość 1405 mm, masa własna 960 kg (wersja dwudrzwiowa).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 208 km/h (bez katalizatora, z katalizatorem 200 km/h), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s (bez katalizatora, z katalizatorem 9,0 s).
5. Volkswagen Golf II Rallye Model ’89
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Dostępne były dwie wersje silnikowe: 1H o pojemności 1763ccm oraz PG o pojemności 1781ccm. Tych z 1H było bardzo mało (ok 800 sztuk, produkcja od maja do końca października 1989 roku) Czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant); mechaniczna, spiralna sprężarka G 60 i chłodnica powietrza doładowanego, 1763 cm3 (średnica x skok: 80,6 x 86,4 mm); stopień sprężania 8,0 : 1; moc znamionowa 118 kW/160 KM przy 5800/min; max. moment obrotowy 255 Nm przy 3800/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na cztery koła.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, skośne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy z ABS, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół 6 x 15, rozmiar opon 205/50 VR 15
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2480 mm, długość 4035 mm, szerokość 1700 mm, wysokość 1400 mm, masa własna 1195 kg.
Osiągi:
Prędkość maksymalna 209 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 s.
6. Volkswagen Golf II Limited Model ’89
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant); mechaniczna, spiralna sprężarka G 60 i chłodnica powietrza doładowanego, 1781 cm3 (średnica x skok: 81,0 x 86,4 mm); moc znamionowa 155 kW/210 KM przy 6500/min; max. moment obrotowy 247 Nm przy 5000/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na cztery koła.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, skośne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy z ABS, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół 6,5J x 15, rozmiar opon 195/55 VR 15
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2480 mm, długość 4035 mm, szerokość 1700 mm, wysokość 1400 mm, masa własna 1255 kg (tylko w wersji 4-drzwiowej).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 229 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w7,48 s.
7. Volkswagen Golf II GTI G60 Model ’90
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant); mechaniczna, spiralna sprężarka G 60 i chłodnica powietrza doładowanego, 1781 cm3 (średnica x skok: 81,0 x 86,4 mm); stopień sprężania 8,0 : 1,moc znamionowa 118 kW/160 KM przy 5800/min; max. moment obrotowy 225 Nm przy 3800/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, skośne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy z ABS, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół 6 x 15, rozmiar opon 185/55 VR 15
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2480 mm, długość 4040 mm, szerokość 1700 mm, wysokość 1405 mm, masa własna 1080 kg.
Osiągi:
Prędkość maksymalna 216 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 s.
8. Volkswagen Golf III GTI Model ’92
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant), 1984 cm3 (średnica x skok: 82,5 x 92,8 mm); stopień sprężania 10,4 : 1,moc znamionowa 85 kW/115 KM przy 5400/min; max. moment obrotowy 166 Nm przy 3200/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, wahacze wzdłużne (wleczone) z amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół: 6 x 15 lub 6,5 x 15, rozmiar opon odpowiednio: 195/50 VR 15 lub 205/50 VR 15.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2475 mm, długość 4020 mm, szerokość 1710 mm, wysokość 1405 mm, masa własna 1035 kg (wersja dwudrzwiowa).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 198 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,1 s.
9. Volkswagen Golf A 59 (1993)
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant) i turbosprężarka, 1999 cm3 (średnica x skok: 86,0 x 86,0 mm), moc znamionowa 202 kW/275 KM przy 6000/min; max. moment obrotowy 367 Nm przy 3500/min; sześciobiegowa skrzynia biegów, napęd na cztery koła.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu, wahacze poprzeczne, krzyżulec z rama pomocniczą i z amortyzatorami teleskopowymi, dwuobwodowy układ hamulcowy, wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu, rozmiar obręczy kół: 8 x 16, rozmiar opon : 225/50 ZR 16.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2475 mm, długość 4020 mm, szerokość 1770 mm, wysokość 1400 mm, masa własna 1373 kg.
Osiągi:
Prędkość maksymalna powyżej 250 km/h.
10. Volkswagen Golf III 16V GTI Model ’94
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant), 1984 cm3 (średnica x skok: 82,5 x 92,8 mm), stopień sprężania 10,4 : 1, moc znamionowa 110 kW/150 KM przy 5400/min; max. moment obrotowy 180 Nm przy 4800/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu wahacze wzdłużne (wleczone) z amortyzatorami teleskopowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół: 6,5 x 15, rozmiar opon : 205/50 VR 15.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2475 mm, długość 4020 mm, szerokość 1710 mm, wysokość 1405 mm, masa własna 1165 kg (wersja dwudrzwiowa).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 215 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,7 s.
11. Volkswagen Golf IV GTI 1,8 20V Model ’98
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, po pięć zaworów na cylinder, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy (Digifant) i turbosprężarka z chłodnicą doładowanego powietrza, 1781 cm3 (średnica x skok: 81,0 x 86,4 mm), stopień sprężania 9,5 : 1, moc znamionowa 110 kW/150 KM przy 5700/min; max. moment obrotowy 210 Nm przy 1750/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu oś z łącznikami i wahacze wzdłużne (wleczone) ze sprężynami śrubowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, ABS, ASP, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół: 6 x 15, rozmiar opon : 195/65 R 15 V.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2511 mm, długość 4149 mm, szerokość 1735 mm, wysokość 1444 mm, masa własna 1258 kg (wersja dwudrzwiowa).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 216 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s.
12. Volkswagen Polo GTI Model ’99
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy, 1598 cm3 (średnica x skok: 76,5 x 86,9 mm), stopień sprężania 10,6 : 1, moc znamionowa 92 kW/125 KM przy 6500/min; max. moment obrotowy 152 Nm przy 3000/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu oś z łącznikami i wahacze wzdłużne (wleczone) ze sprężynami śrubowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, ABS, ESP, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół: 6 x 15, rozmiar opon : 195/45 R 15 V.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2407 mm, długość 3743 mm, szerokość 1632 mm, wysokość 1418 mm, masa własna 1010 kg (wersja dwudrzwiowa).
Osiągi:
Prędkość maksymalna 205 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,7 s.
13. Volkswagen Lupo GTI Model 2000
Silnik i układ przeniesienia napędu:
Czterocylindrowy, rzędowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, podparcie wału w pięciu łożyskach, elektroniczny układ wtryskowy, 1598 cm3 (średnica x skok: 76,5 x 86,9 mm), stopień sprężania 10,6 : 1, moc znamionowa 92 kW/125 KM przy 6500/min; max. moment obrotowy 152 Nm przy 3000/min; pięciobiegowa skrzynia biegów, napęd na przód.
Podwozie:
Z przodu niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu oś z łącznikami i wahacze wzdłużne (wleczone) ze sprężynami śrubowymi, stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu, dwuobwodowy układ hamulcowy, ABS, ESP, tarcze hamulcowe z przodu (wentylowane) i z tyłu, rozmiar obręczy kół: 6,5 x 15, rozmiar opon : 205/45 R 15 V.
Wymiary i masy:
Rozstaw osi 2318 mm, długość 3524 mm, szerokość 1640 mm, wysokość 1457 mm, masa własna 978 kg.
Osiągi:
Prędkość maksymalna 205 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 s.
Mit jeszcze raz…
Tym czym dzisiaj jest New Beetle i Audi TT w latach 70-tych i 80-tych uosabiał Volkswagen Golf GTI:
Był on samochodem kultowym i odzwierciedlał panującego ducha czasu, był snem, który można było urzeczywistnić, był ucieleśnieniem życzeń, które wielu spełniło.
Już w czasie budowy pierwszych GTI, od drugiej połowy lat 70-tych aż do 1983 roku, przeszedł ten samochód do legendy: przyspieszał od zera do setki tak szybko jak dobre dziesięć lat temu najdroższy i najlepszy sportowy samochód Niemiec. Wziął we władanie lewy pas na autostradach, wraz z ciężkimi limuzynami, których właściciele zainwestowali ponad dwukrotnie więcej pieniędzy w swoje “krążowniki”.
Przynajmniej wówczas było to bogactwo godne uwagi, gdy mity motoryzacyjne stanowiły maksymalne prędkości samochodów marzeń. Nic dziwnego, do dziś czasopisma motoryzacyjne mierzą szczytowe osiągi z dokładnością do przecinka.
GTI osiągał ponad 180 km/h mając przy tym kanciasty przód. Wiele firm tuningowych wykorzystało szansę, by najzgrabniejszy kompaktowy niemiecki samochód uczynić jeszcze bardziej doskonalszym. Golf GTI wyzwolił niespotykaną jak dotąd falę tuningu. Mistrzowie przestawiając odpowiednio fazy rozrządu osiągali z seryjnego 110 konnego silnika po 120, 130 aż do ponad 150 koni mechanicznych. Montowane było szerokie ogumienie, obniżano zawieszenie, mimo fabrycznego obniżenia o 20 mm. Wyposażano go w fotele kubełkowe, choć miał doskonałe fabryczne fotele, uzbrajano w systemy audio o dużych mocach i malowane na różne barwy.
GTI z Volkswagena był uwielbiany przez swoich posiadaczy i doposażany jak wcześniej garbus. To uwielbienie ogarniętych wirusem GTI nie wygasło do dziś. Co najwyżej garbus ma więcej fanklubów w Niemczech i Europie niż Golf GTI…
Tłumaczenie i zdjęcia (c) Maro + Volkswagen AG