Golf 4
Nazwa modelu: 1J
Lata produkcji: 1997 – 2003 (2006 dla Variant)
Produkowany w wersjach: dwu oraz cztero-drzwiowej, dwu i cztero-drzwiowy sedan (Bora), Variant – także Bora (kombi)
Najszybsza wersja: R32 242km (0-100 – 6.6s, vmax: 247km/h)
Wrzesień 1997
- Prezentacja Golfa czwartej generacji na międzynarodowych targach we Frankfurcie
Październik 1997
-
Start produkcji czwórki w wersji hatchback, pięciodrziowej, Golf oferowany był z ośmioma silnikami:
– 1.4 75KM
– 1.6 101KM
– 1.8 20v 125KM
– 1.8T 20v 150KM
– 2.3 VR5 10v 150KM
– 1.9SDI 68KM (wolnossący diesel)
– 1.9TDI 90KM (TDI na pompie)
– 1.9TDI 110KM (TDI na pompie)
Dokadne dane techniczne wszystkich jednostek napędowych Golfa czwartej generacji można zobaczyć na naszej stronie – Dane techniczne.Oferowane wersje wyposażenia:
Styczeń 1998
- Start produkcji Golfa w wersji trzydzwiowej>
Czerwiec 1998
- Drobne poprawki wnetrza, zmienione przełączniki szyberdachu oraz regulacji lusterek, poprawione wersje radioodtwarzaczy Gala i Beta
Wrzesień 1998
- Premiera Golfa czwartej generacji z napędem na cztery koła – 4motion
Styczeń 1999
- Wprowadzenie zmodernizowanego silnika 2.0 115KM 8v znanego z Golfa trzeciej generacji
- Pojawia się ESP jako opcja wyposażenia
Maj 1999
-
Nowy rok modelowy, premiera Golfa w wersji nadwozia kombi – Variant, zaszły także następujące zmiany:
– 1.8 125KM 20v do nabycia tylko ze skrzynią automatyczną, lub z napędem 4motion
– 1.9TDI 90KM możliwy do nabycia z automatyczną skrzynią biegów
– 1.9TDI 115KM PD – pierwszy pompowtrysk w Golfie
Lipiec 1999
-
Nowa jednostka napędowa – 2.8l V6 204KM 24v dostępna wyłącznie z napędem na 4koła – 4motion
Pojawiają się reflektory ksenonowe jako opcja
Premiera edycji specjalnej:
– Generation
– Colour Concept
Styczeń 2000
-
Zmodernizowana jednostka napędowa 1.6l 105KM z głowicą 16-zaworową
Premiera edycji specjalnej:
– Edition
Luty 2000
- Zmodernizowano psujący się wysuwany uchwyt na kubki
Maj 2000
-
Nowy rok modelowy, pojawiają się trzy nowe modele felg aluminiowych:
– Santa Monica 17″
– Montreal II (standard w wersji Colour Concept) 16″
– Avus II (standard w wersji Highline) 15″
– Jarama 15″W ofercie wyposażenia dodatkowego doszły
– multufunkcyjna kierownica z obsługą tempomatu i radia
– kierownica z okleiną drewnopodobną
– sportowe zawieszenie obniżające Golfa o 20mm
– tylna kanapa z opcją fotelików dziecięcych
Wrzesień 2000
- Dokładnie 20go września zjeżdża z taśm produkcyjnych 20-milionowy Golf!
Październik 2000
-
Premiera nowych jednostek napędowych, osławionych wręcz, kultowych pompowtrysków:
– 1.9TDI 100KM PD
– 1.9TDI 150KM PD – wyposażony w 6-biegową skrzynie biegów
– 1.6 102 16v zostanie zmodernizowany, od tej pory ma moc 105KM
– 2.3 170KM 20v w zamian wersji 10v
Zostają zaprezentowane również nowe automatyczne skrzynie biegów wyposażone w pięć przełożeń, na początek oferowane w silnikach 1.9TDI 100KM PD oraz 1.9TDi 115km PD
Maj 2001
-
Nowy rok modelowy, nowy silnik 1.9TDI 130KM PD oferowany z 6-biegową skrzynią biegów, jednocześnie następuje koniec produkcji wersji 1.9TDI 115KM
Przeprojektowano fotele Recaro
Nowe alumioniowe felgi specjalnie dla wersji GTI 2.3l 170KM 20v – Pau
Wprowadzona zostaje 2-dinowa nawigacja z możliwością odbioru analogowej telewizji naziemnej
Dla radioodtwarzaczy 1-din zostaje wprowadzona jako opcja zmieniarka 6-płytowa, która jest montowana bezpośrednio pod radioodtwarzaczem w konsoli środkowej
Przeprojektowana zostaje dźwignia obsługi tempomatu
Modernizacja immobilizera, zlikwidowana zostaje opcja otwarcia drzwi pasażera z kluczyka
Lipiec 2001
-
Modernizacja silnika 1.9TDI 100KM PD, jednostka napędowa dostaje now tłoki, zawory, pompowtryskiwaczne, przeprojektowany zostaje zawór recylkulacji spalin ERG
Edycja specjalna: Special zastępuja edycję: Edition
Październik 2001
- Premiera silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 1.6FSI 110KM
Listopad 2001
-
Zakończenie produkcji Golfa Cabrio
Nowy radioodtwarzacz – Delta
Marzec 2002
- 1.6FSI 110KM dostępny w salonach
Maj 2002
-
Nowy rok modelowy,
Wersja GTI jest dostępna tylko z dwoma silnikami – 1.9TDI 150KM PD oraz 1.8T 180KM (1.8T 150KM od tej pory jest dostępne w wersji Highline)
Zredukowano hałas silników diesla (lepsze wyciszenie wnętrzna)
Drobne poprawki wnętrza – zmiana materiałów wykonania dywaników, gałka zmiany biegów obszyta sztuczną skórą, lżejsze kołpaki
Zmieniają się kolory napisu TDI na tylnej klapie, od teraz 1.9TDI 100KM ma czerwone I, 1.9TDI 130KM – czerwone DI, 1.9TDI 150KM – czerwone TDI
Edycja specjalna: Champ
Czerwiec 2002
- Wprowadzone zostają kurtyny powietrzne
Sierpień 2002
-
Premiera Golfa R32 – 3.2l VR6 24v
Modernizacja piór wycieraczek, na tak zwane aero, w Golfach nazywane także wycieraczkami z Golfa R32 (ponieważ po raz pierwszy właśnie w nim się znalazły)
Listopad 2002
-
Golf Variant 2.0l 115KM 8v w wersji bi-fuel, czyli napędzanego gazem ziemnym (w Polsce wersja raczej niespotykana ze względu na znikomą popularność tego paliwa)
Pojawia się nowa wersja radioodtwarzacz Alpha
Grudzień 2002
-
Nowe edycje specjalne:
– Pacific
– Ocean
Golf R32 oferowany także w nadwoziu pięciodrziowym
Modernizacja reflektorów ksenonowych (zintegrowane przetwornice)
Luty 2003
-
Edycja specjalna: GT Sport
Kwiecień 2003
- DSP zostaje wprowadzone do nawigacji MCD
Maj 2003
- Golf R32 ze skrzynią DSG w sprzedaży
Czerwiec 2003
- 28 czerwca Volkswagen kończy możliwość zamawiania w salonach Bory
Sierpień 2003
- Ostatnia edycja specjalna Edition z silnikami 1.4l 75KM, 1.6l 105KM oraz 1.9TDI 100KM PD
Wrzesień 2003
- Premiera Golfa piątej generacji na międzynarodowych targach we Frankfurcie
Październik 2003
- Golf piątka pojawia się w salonach, czwarta generacja dostępna już tylko w nadwoziu kombi (Variant)
Maj 2005
- Zakończenie produkcji Golfa Variant z napędem na cztery koła (4motion)
Październik 2005
-
Zakończenie produkcji Golfa Variant z jednostkami napędowymi: 1.9SDI 68Km, 1.9TDI 130KM
Wycofanie z oferty radioodtwarzaczy serii Alfa, Beta, Gamma, zastąpienie ich jednostką: Alfa RCD200 i Beta RCD200
Maj 2006
- Zakończenie produkcji Golfa Variant czwartej generacji
Opracowanie historii modelu: Andrzej “ygd” Jagodziński, 26.05.2016
źródła: własne, wikipedia, michaelneuhaus.de