Digifiz – instalacja licznika
Wiele osób pyta czy można zainstalować digifiza do golfa mk2 nie wyposażonego w niego standardowo (licznik instalujemy na podobnych zasadach do Golfa MK1, Scirocco MK1/MK2, Corrado, Golfa MK3, Passata).
Można, aczkolwiek, nie w każdym modelu będą działały wszystkie jego funkcje. W przypadku silników diesla będzie kłopot z obrotomierzem oraz funkcjami MFA, w benzyniakach nie wyposażonych w MFA także nie będzie tych funkcji (trzeba dodatkowo instalować czujniki).
Co jest potrzebne do instalacji licznika digifiz w moim aucie?
1. Sam licznik – występujący w dwóch odmianach:
a) obrotomierz wyskalowany do 7000 (standard w GTI)
b) obrotomierz wyskalowany do 8000 (standard w GTI 16v)
2. Impulsator (zamiast ślimaka w skrzyni, prędkość w digifizie jest zliczana elektronicznie, tak jak w golfie MK3)
3. Panel do ustawiania godzin i minut w zegarku
4. Wtyczki oraz kawałek wiązki (celem zrobienia przejściówki ze standardowego licznika)
Jak wygląda digifiz w środku?
Prosty schemat licznika:
Zdjęcia:
PINOUT DIGIFIZA – Porada opracowana przez Bugalona i ygd (c) 2004
numer | kolory kabla | opis |
SL1 | różowo – czarny | czujnik poziomu paliwa w zbiorniku |
SL2 | zielono – czarny | czujnik temperatury oleju |
SL3 | brak | brak |
SL4 | brak | brak |
SL5 | żółty | czujnik ciśnienia oleju 1.8bara (przy filtrze oleju) |
SL6 | szaro – niebieski | kontrolka włącznika świateł – pin 58b we włączniku świateł |
SL7 | czarny | +12V zacisk 15 (plus pojawiający się po przekręceniu kluczyka w pozycje włącz) |
SL8 | niebiesko – żółty | podtrzymanie pamięci komputera MFA |
SL9 | biało- żółty | kontrolka świateł przeciwmgielnych |
SK1 | biało – czerwony | czujnik temperatury zewnętrznej |
SK2 | żółto – czerwony | czujnik poziomu wody w zbiorniczku wyrównawczym |
SK3 | czarno – niebieski | czujnik ciśnienia oleju 0.3bara (w głowicy) |
SK4 | czerwony | +12 V zacisk 30 – (plus z akumulatora) |
SK5 | brązowy | masa do komputera MFA |
SK6 | brak | brak |
SK7 | brak | brak |
SK8 | żółto – niebieski | czujnik temperatury wody (w głowicy) |
SK9 | szaro – zielony | kontrolka świateł (pin 58 od przełącznika świateł) |
WL1 | biało – zielony | kontrolka ogrzewania tylnej szyby |
WL2 | biało – czarny | kontrolka lewego kierunkowskazu |
WL3 | szary | kontrolka ręcznego hamulca oraz ilości poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku |
WL4 | brązowy | główna masa od pinu 31 z włącznika świateł |
WL5 | szaro – żółty | przełącznik ustawiania minut w zegarku |
WL6 | czerwono – żółty | reset wskazań komputera MFA |
WL7 | biało – niebieski | sygnał impulsatora ze skrzyni biegów do wskaźnika kilometrów |
WK1 | biało – szary | kontrolka tylnego przeciwmgielnego światła |
WK2 | biało – niebieski | główna kontrolka świateł |
WK3 | czarno – zielony | kontrolka prawego kierunkowskazu oraz świateł awaryjnych |
WK4 | niebieski | kontrolka ładowania akumulatora (D+) |
WK5 | biało – czerwony | zmiana trybu MFA (1/2) |
WK6 | szaro – czerwony | przełącznik ustawiania godzin w zegarku |
WK7 | zielony | podłączenie obrotomierza do cewki zapłonowej |
Na końcu pozostanie jeszcze jeden problem – Sam licznik jest o jakieś 5-6cm dłuższy od standardowego w golfie MK2, aby to ominąć, wystarczy dorobić mocowania do deski (np. z blachy aluminiowej i przymocować je na wkręty do licznika i deski).
Aha, moja rada – przy zakupie licznika, warto go testowo uruchomić (ponieważ sporo z tych dostępnych na rynku jest w kiepskim stanie po przejściach, często także nie działa w nich przebieg – powyżej 299999km digifiz pokazuje poziome kreski, nie resetuje się tak jak licznik z MK3). Także czujnik fotooptyczny będzie prawdopodobnie uszkodzony, poza tym polecam sprawdzić stan żarówek, digifiz jest wyposażony w nietypowe podświetlenie – 2x5w halogen, 2x3w, oraz 12×0.5w.