MONTAŻ RADIA W KONSOLI ŚRODKOWEJ W VW GOLF MK2
W wyżej wymienionej poradzie zajmiemy się przeniesieniem radia z górnego (oryginalnego miejsca, chociaż niezbyt wygodnego) w konsolę środkową zamiast popielniczki.
Co potrzebujemy do montażu (zaznaczam że są to elementy których ja użyłem; każdy może to robić po swojemu):
- Przede wszystkim konsola środkowa którą trzeba wymontować z Golfiny.
- Klej montażowy. Duża tuba (np.: Tytan)
- Pistolet do kleju (można też użyć kleju na gorąco dopiero teraz pomyślałem jak już zamontowałem).
- Klej dwuskładnikowy (jakiś super silny). Ja użyłem Dragona.
- Dobrze by było mieć jakąś używaną ramkę od radia tej samej wielkości co nasze radyjko w celu przypasowania i jak nam się zniszczy to nie będzie nam szkoda.
- Piłka o bardzo drobniutkich włoskach żeby ciąć plastiki. Gruby włos tylko poszarpie plastik. Ja użyłem do prac narzędzia typu DREMEL. Bardzo przydatne.
- Papier ścierny drobny do przeszlifowania krawędzi.
- Kawałek płyty wiórowej ewentualnie deski. Grubość 5-10cm.
- Taśma izolacyjna.
- Konsola z otworem radiowym od MK3 (ja takiej użyłem; jest tam tunel plastikowy w który wchodzi radio). Można zostawić dolną cześć otworu po popielniczce jako podstawę radia.
- Ewentualnie kable do przedłużenia oryginalnej instalacji radiowej. Ja nie robiłem tego ponieważ oryginalna instalacja na długość starczyła aby radyjko podpiąć w nowym miejscu.
- Opaski plastikowe do spinania kabli.
- Piankowe otuliny. Można kupić w każdym budowlanym sklepie. Służą do otulania rurek instalacji wodnych.
ZABIERAMY SIĘ DO PRACY!
Głównym założeniem przy montażu radia była możliwość w każdej chwili wyjęcia radia z wnęki, a także zabezpieczenie przed kradzieżą. Dlatego też montaż poprzedziło wiele przemyśleń i przymiarek. Starałem się to wykonać jak najbardziej fachowo starając się nie psuć oryginału. Dlatego u mnie zamontowanie radia na dole kosztowało mnie łącznie z oryginalną zaślepką otworu radiowego około 70zł. Można taniej. Ja zamontowałem tak i jest prawie jak oryginał.
- DEMONTAŻ KONSOLI ŚRODKOWEJ
Sam demontaż nie zajmie nam dłużej niż 10min. Wykręcamy dwa wkręty po bokach konsoli. Zdejmujemy ramkę wokół lewarka skrzyni biegów. Odkręcamy jeden wkręt i jak są dwie nakrętki (klucz 10) plastikowe. Jeżeli występują kable do diagnostyki to kostki wysuwamy do góry i wyjmujemy konsolę.
- PRZYGOTOWANIE OTWORU POD RADIO
Musimy wyciąć cały środek trzymający popielniczkę i zapalniczkę. Można tak jak wspomniałem dolną część podstawki po popielniczce jako podtrzymanie radia. Ja wybrałem inny patent. Po wycięciu przymierzamy ramkę radia do otworu. Można radio zamontować na dwa sposoby:
a. z wypuszczoną ramką na zewnątrz (mniej zabawy)
b. radio schowane w otworze (więcej zabawy, efekt o wiele ładniejszy).
Ja wybrałem drugi sposób. Przyłożyłem starą ramkę (do tego jest właśnie potrzebna stara ramka aby nie zniszczyć nowej) i objechałem wyrzynarką wokół ramki tak aby otwór był pod wymiar. Otwór wykonałem tak aby radio było jak najwyżej tej wnęki nad popielniczką w której montuje się włączniki elektrycznych szyb. Przy takim montażu nie powstaje niechciana luka między radiem a wnęką. Następnie sprawdzamy czy radyjko się mieści i co najważniejsze w radiach z windą aby za sztywno nie siedziało bo mogą być problemy z otwieraniem windy. Teraz wszystko ładnie trzeba oszlifować aby nie było ostrych krawędzi. I przymiarka radia czy wszystko ładnie pasuje.
- MONTAŻ KIESZENI PODTRZYMUJĄCEJ RADIO.
Do tego zabiegu użyłem kieszeni plastikowej jaka znajduje się w desce od MK3. Ułatwiła mi ona znacząco montaż.
Jeżeli się zdecydujemy na montaż radyjka nie wpuszczanego w otwór tylko z ramką przylegającą do konsoli to wtedy wystarczy półkieszeń radiowa (w każdym sklepie audio dostępna), która idealnie się trzyma na klej montażowy.
UWAGA. Ja tego nie zrobiłem! Nie przymierzyłem radia z windą do montowanej kieszeni plastikowej. Nie wziąłem poprawki na to że radio z windą ma grubszy panel niż zwykłe. I po prostu wystaje ono bardziej. Ale bardziej mi się też podoba tak jak jest. Warto to przed klejeniem uwzględnić i ewentualnie wsunąć dalej kieszeń z tym że jest więcej zabawy z unieruchomieniem jej do klejenia.
Po przymierzeniu kieszeni plastikowej do naszej konsoli nie trudno zauważyć że trzeba co nieco przyszlifować. Ale nie za dużo. Szlifujemy i przymierzamy aż kieszeń idealnie spocznie i będzie idealnie przylegać do otworu. Teraz należy ją przymocować. I tu pojawia się problem. Ale odrobina pomyślunku i można na czas klejenia ją doraźnie utrzymać w żądanej pozycji. Ja użyłem do tego celu maty piankowej z taśmą samoprzylepną. I między ścianki wkleiłem tą matę aby kieszeń się trzymała. Przymierzyłem radio, a następnie wszystko zalałem klejem montażowym i poczekałem do wyschnięcia. Jakieś 24godz. Ważne jest aby w razie możliwości wystawić to na słonko i powietrze bo nawet po 24godz. klej bez powietrza wyschnie tylko z wierzchu a w środku będzie nadal lejący i cała praca na marne przy pierwszym montażu radia bo kieszeń odpadnie. Niechciany klej montażowy można bez problemu usunąć rozpuszczalnikiem NITRO.
- WZMOCNIENIE KIESZENI
Po montażu kieszeni warto pomyśleć o wzmocnieniu jej bo jak wiadomo radio trochę waży i może ją po prostu oberwać. Nic prostszego. Wycinamy z grubej płyty, kawałka drewna (cokolwiek łatwego do obróbki). Ja użyłem kawałka blatu kuchennego. Wyciąłem klocek pod wymiar tak aby wystawał poza plastikową kieszeń i równał się z tylną ścianką radia. Klocek wkleiłem na super klej dwuskładnikowy robiąc podstawkę kieszeni plastikowej. I poczekałem do wyschnięcia. Klocek ten posłużył także do zabezpieczenia radia przed kradzieżą (w jednej linii ze ścianką radia). Użyłem w tym celu płaskownika i przykręciłem radio tak jak na fot.
- PRZYGOTOWANIE INSTALACJI POD RADIO
Przed zamontowaniem radia trzeba przeciągnąć całą instalację z górnego oryginalnego miejsca do naszej montowanej kieszeni. W innych poradach spotkałem się z opisem że kable trzeba przedłużać. Ale wystarczy porozcinać oryginalne opaski i pobawić się z przeciąganiem w dół. Na pewno się uda i spokojnie wystarczą. Jak ktoś nie ma nerwów to nie zostaje nic innego jak je przedłużyć. Żeby całość nie stukała i pukała ponakładać otuliny piankowe i pościągać opaskami plastikowymi.
- MONTAŻ RADIA
Do końcowego montażu użyłem oryginalnej pókieszeni, którą zamontowałem we wnęce. I w to wsunąłem radio a następnie zabezpieczyłem od tyłu skręcając to do wklejonego klocka. Teraz tylko zmontować wszystko z powrotem. Podpiąć kostki, kabel antenowy. Sprawdzić czy wszystko gra i można zamontować konsolę z radiem z powrotem.
UWAGA! Nie należy się zrażać dziurą pod radiem. Ja z maty piankowej wyciąłem pasek i wkleiłem ładnie w tą dziurę. Lepsza dziura mało widoczna pod radiem niż dobrze widoczna nad radiem. U mnie po wklejeniu paska nie ma dziury i nie rzuca się nic w oczy.
PORADA DLA LPGowców bez elektrycznych szyb. Ja we wnęce gdzie są montowane przełączniki elektrycznych szyb zamontowałem przełącznik gazu. Jest schowany we wnęce i praktycznie go nie widać. Nie to żebym się wstydził LPG ale przełączniki przymocowane ot tak Sobie do kokpitu tylko wieją tandetą.
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY Z MONTAŻEM
TheGwiazdor