Wymiana zawieszenia, obniżenie auta
Chcę obniżyć swoje auto…jak to zrobić? Sportowe zawieszenia – opisy wybranych.
Porada by ygd
Jest kilka opcji do wyboru:
Sportowe sprężyny – obniżenie do -40mm – wystarczy kupić same sprężyny, koszt nowych np. Weitec około 400pln, używane od około 100pln na allegro. Nie trzeba w tym przypadku zmieniać amortyzatorów. Oczywiście warto je sprawdzić w jakim są stanie, ponieważ szybciej mogą się zużyć.
(na zdjęciu sprężyny GT-Cupline -40mm do VW Golfa MK2)
Sportowy kit – obniżenie większe niż -40mm – zakup tak zwanego “kitu” czyli całego sportowego zawieszenia, występują one przeważnie w obniżeniach -40, -60, -80mm… Zestaw składa się z 4 krótszych i twardszych amortyzatorów gazowo-olejowych oraz 4 sprężyn, także często są dołączane sportowe, twarde odboje. Koszt od około 800pln za nowy zestaw gorszej firmy, np. GT-cupline, do jakiś 2500pln za zestaw KONI z regulacją twardości. Niektórzy producenci oferują z tyłu regulację twardości/wysokości, za pomocą pierścieni na amortyzatorze.
(na zdjęciu kit -60mm firmy GT-Cupline do VW Golfa MK2)
Zawieszenie gwintowane – zawieszenie z regulowaną wysokością – tak zwane zawieszenie gwintowane (lub też śrubowe). Zestaw składa się tak samo jak w przypadku “kitu” – z 4 amortyzatorów i 4 sprężyn, wraz z odbojami. Dodatkowo można regulować wysokość (w zależności od firmy – mniej więcej od -20mm do -100/120mm). Koszt od około 2000pln za zawieszenie firmy Supersport, do około 5000pln za w pełni regulowane zawieszenie KW, czy KONI. Regulacja wysokości odbywa się za pomocą dwóch pierścieni na amortyzatorze. Czasami występują zawieszenia z regulacją tylko wysokości z przodu (w przypadku Golfa MK4 i nowszych, tylko przód jest regulowany). Kupując używane zawieszenie gwintowane, trzeba się liczyć tym, że może mieć już swój przebieg i amortyzatory się szybko skończą (olej wycieknie). Regeneracja jest dość droga, w firmie Nagengast około 150pln sztuka, lub 225pln sztuka w przypadku uszkodzonego tłoczyska. Amortyzatory regenerujemy parami, więc koszt podwójny.
(na zdjęciu gwint firmy Techline do VW Golfa MK3)
Zawieszenie pneumatyczne (airride) / hydrauliczne – koszt zależy od tego czy zrobimy je sobie samy, czy kupimy gotowy KIT. W przypadku airride można kupić gotowy KIT na ebayu za około 1800-2000eur do większości aut. Zawieszenie składa się z 4 kolumn mcpersona wraz z przyspawanymi gumowymi poduszkami wypełnionymi powietrzem, jednego lub dwóch kompresorów powietrza, zbiornika na powietrze (przeważnie 15l), zaworów ciśnieniowych, przewodów oraz wskaźników ciśnienia. Przewagą i olbrzymią zaletą zawieszeń typu airride jest możliwość płynnej regulacji zawieszenia z panelu sterowania bez wysiadania z auta, do tego wysoki komfort podróży. Zawieszenia hydraulicznie zazwyczaj nie nadają się do jazdy po ulicy, a ich ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych.
(na zdjęciu McPerson do VW Golfa MK2/MK3)
(na zdjęciu Kit Airride do Golfa Mk4)
Przy wszystkich wymianach zawieszeń zawsze warto sprawdzić stan wszystkich gum – odbojów, poduszek McPersona z przodu, oraz osłon amortyzatorów. Nie sugerujmy się również kolorem sprężyn, nie ma on nic wspólnego z twardością.
Do wymontowania standardowych sprężyn z amortyzatorów potrzebne są ściągacze do sprężyn (bez nich możemy się pożegnać z zębami ;) ). Przy sprężynach -40 i krótszych nie są one już konieczne. Do wykręcenia przednich amortyzatorów z gniazd często będzie potrzebny klucz pneumatyczny, ponieważ w większości przypadków są one zapieczone i dokręcane z dużą siłą.
Porada jak wykręcić/wymienić samemu amortyzatory i sprężyny przednie znajduje się tutaj. A tutaj tylne.
Ceny dotyczą zawieszeń do Volkswagena Golfa MK1-MK3.
Kilka linków do firm produkujących zawieszenia (często mogą się przydać, jeśli chcemy ustalić producenta naszego zawieszenia, modelu, czy obniżenia):
– FK-Automotive
– Addco
– ap-sportfahrwerke
– aragosta-suspension
– Avouk
– cobra-suspension
– Ground-Control
– GKB-Import
– H-R
– K.A.W
– fintec-federn
– Leda
– Monroe
– P-I
– Prothane
– Raceland
– Reiger
– KYB
– SPAX
– RD-Tanabe
– tokicogasshocks
– ultimate-suspension
– Hiltrac
– Voghtland
– Tevema
– Eibach
– KW
– Jetex-GMBH
– Koni
– Weitec
– Apex
– BilStein